Goed initiatief! Ik kan niet controleren of de maten kloppen, ben nu ver van de onderdelenschuur vandaan.
Zij maken het 3D ontwerp en maken het product zelf daar vervolgens ook? Is het ook mogelijk om 3D ontwerpen zelf aan te leveren?
Ik vind dat de technische commissie van de club dit moet oppakken cq ondersteunen, in plaats van een magazijn in de lucht te houden wat nog steeds niet kiet draait..... Ik was en ben er al vanaf het eerste idee op tegen geweest op de manier zoals ze het hadden uitgedacht, mede gezien dat ze alleen slopen en op de plank leggen. En schaarse of uberhaupt niet meer te krijgen onderdelen niet eens willen laten bijmaken. Het wekrt gewoon niety als er straks geen veerschotels meer zijn. Aat heeft niet het eeuwige leven en de rest word ook steeds moelijker te krijgen, als het niet ook al 100k km oud is. Dat magazijn gaat zo niet stand houden. Begrijp niet waarom ze niet samen gaan met de cx club, het is hartstikke leuk om een 'eigen' stekkie te hebben maar tegen elke kostprijs? Daar komt een eind aan als de leden het niet kunnen of willen ophoesten. Ook leuk voor de mensen die er zoveel vrije tijd in hebben gestoken....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oei, hier heb ik wat geraakt geloof ik. In clubverband zoiets organiseren is best lastig, vraagt een unieke combinatie van de juiste mensen op het juiste moment oid. Kennelijk is de schaarste nog niet groot genoeg. Zelf kan ik met de nodige moeite ook nog wel aan onderdelen komen of laten maken. Dus vooralsnog red ik mij.
Al zouden verse kvs slangen best fijn zijn op een gegeven moment. Maar ook daarvoor zijn wel oplossingen, alleen dan weer niet lijkend op het origineel.
In een ander topic las ik dat dit initiatief helaas niet verder gekomen is, jammer!
Tja, als je 2/3 van de contributie uitgeeft aan huur en dan nog niet kiet draait dan moet je je beraden of je er wel mee door moet gaan. Als een ondernemer hierbij betrokken zou zijn zou die de stekker eruit trekken of anders failliet gaan. De club verhoogt de contributie of verschuift de middelen naar het verlies leidende magazijn. In de tijd dat de gedachte over het magazijn is ontstaan was ik de evenementen commissie, en heb er altijd tegen geageerd maar wat doe je in je eentje tegen de vergadering. Laat de handel in 2e hands onderdelen bij de specialisten, in het magazijn ligt namelijk niets wat je niet vind bij bv citroville of vd laan en zo kan ik er nog wel een paar noemen. Ga je als club je focussen op het rijdbaar kunnen houden van je zo geliefde auto, daarvoor ben je een club.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik was er natuurlijk niet bij, dus ik praat achteraf en kan alleen mijn mening delen. Een magazijn zou m.i. niet kiet moeten hoeven draaien. Het doel lijkt mij namelijk niet kiet of winst maar behoud van onderdelen. En voor behoud van onderdelen daar mag best een stuk van mijn lidmaatschapsgeld heen.
Overlaten aan de commerciele handel gaat denk ik niet afdoende helpen. Een commerciele leverancier moet niet kiet draaien maar winst. En een XM rijd nou niet bepaald op elke straathoek, de omloopsnelheid van commerciele onderdelenvoorraad zal erg laag zijn. Een hoop dode, geldvretende voorraad dus. In dat geval zie ik in non-profit stichtingsverband van liefhebbers meer kansen om een roze olifant als een XM voor de komende jaren op de weg te houden.
Dat gezegd hebbende, ik weet natuurlijk ook niet hoeveel geld dat magazijn opvreet van de begroting.
Voor de begroting is het ook niet behulpzaam dat nu na een halfjaar lid zijn er nog steeds geen contributie geind is bij mij.... Heb 2x daaraan herinnerd maar nog steeds niets.
Het magazijn draait best wel aardig tegenwoordig. Kan misschien nog niet helemaal uit maar .... er zijn nu nog XM's om te slopen en ze worden toch echt schaars.
Er is inderdaad een probleem met het innen van het lidmaatschapsgeld. De meesten hebben een herinnering gehad, maar jij nog niet Chris?
Eensch, en wat ik al zei, laat het aan de handelaren, bij citroville in Borculo hebben ze een zolder vol, daar kun je behoudens het chassis makkelijk 50 XM's mee bouwen en wellicht nog wel veul meer. Vd Laan dito, Gert de Jong dito en zo zijn er vast nog wel meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Misschien gaan we een beetje off topic. Maar ik ben het niet met de voorgaande meningen eens. Onze XM is niet te vergelijken met een DS of een CX. Daar zijn er ooit veel meer van gemaakt dan onze XM. En met name voor een DS wordt ook weer veel na gemaakt of gereviseerd. Dat komt door de vraag die blijft naar onderdelen omdat er nog zoveel van rondrijden. Ik denk dat onze XM te vergelijken is met een bijvoorbeeld de GS(A). Veel kleinere schare liefhebbers. Welke specialisten in nederland hebben van een GS(A) nog veel onderdelen liggen? Ik denk dat de GS(A) vereniging de grootste voorraad heeft. Over 10 jaar zijn we waarschijnlijk blij met alle gebruikte onderdelen die het XM cluybmagazijn heeft verzameld. Slijtdelen kunnen we dan misschien laten reviseren. Laten we eens bij andere verenigingen te rade gaan en leren van hun ervaringen. Ik ken een specialist dit ooit heel veel GS(A) onderdelen had gespaard, ook uit slopers, maar op een gegeven moment de totale voorraad had verkocht omdat er totaal geen omloop meer in zat. Als er bij de gemoemde XM specialisten ook geen omloop meer zit in de verkoop van de XM onderdelen zullen ze er ook mee stoppen.
KVS slangen uit een sloper zijn van weinig waarde. Maar heel veel delen uit een sloper zijn prima voor een 2e leven of kunnen in de toekomst mogelijk gereviseerd gaan worden. XM’s worden met de jaren zeldzamer en exemparen om te slopen dus ook. Als zich een sloper aandient is het dus heel goed dat we nu de goede delen eraf halen en bewaren voor de verdere toekomst. Ik waardeer de inzet van de vrijwilligers van het magazijn dat ze hier hun tijd in steken. Als de huur van de ruimte echt zo hoog is moeten we misschien eens kijken naar een andere locatie in het midden van het land.
Wat is het aantal leden nu? Hoeveel XM’s in nederland nu? Hoeveel leden schatten we over 10 jaar en hoeveel XM’s nog in nederland over 10 jaar?
Afgelopen zaterdag kwam ik om 14.20 uur bij het magazijn aan en daarna kwamen er nog 3 leden. Ik heb zelf € 25,- uitgegeven en 2 andere laatkomers ook ongeveer dat bedrag aan klein spul. Ik heb geen idee wat er verder die dag verdiend is en het kan vast niet helemaal uit, maar het is goed dat het er is. Over 10 jaar hebben we het sowieso hard nodig.
Die specialisten die alles op voorraad hebben, zijn ook maar mensen en kunnen er zomaar opeens mee ophouden.
Er zijn nog ca 1000 XM's en we hebben ca. 330 leden. Deze leden hebben soms meerdere XM's. (Zelf heb ik er 3.) Over 10 jaar denk ik dat er 500 XM's zijn bij ca 200 enthousiaste XM-clubleden
Als de huur van de ruimte echt zo hoog is moeten we misschien eens kijken naar een andere locatie in het midden van het land.</p>
dat had je zo in de jaarrekening na kunnen zien.
En voor wat betreft de interesse, als het bestuur werkelijk intresse heeft in wat er speelt dan hadden we ze hier wel vaker gezien. De dingen die nu beginnen op te spelen heb ik 5 jaar geleden al aangegeven maar onder het mom van 'we zouden toch eens aansprakelijk gesteld kunnen worden' word nergens op ingegaan. Neem nou Aat die de veerschotels op eigen titel van nieuw rubber voorziet. De club heeft hier totaal geen eene flikker aan gedaan. Ik denk zelfs dat Aat de kosten voor de mallen zelf helemaal heeft opgehoest.
Ik heb de 4 ontbrekende pagina's uit de laatste AE nooit ontvangen, daar stond de jaarrekening in, ik meende uit mijn geheugen gegraven dat we ooit met 300+ euro in de maand zijn begonnen. Reken maar uit wat je dan op jaarbasis moet omzetten wil je dat bekostigen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan zal ik dat ff voor je uitrekenen: € 300 x 12 = € 3600,-. Er is vorig jaar € 2046,- verdiend. Een verschil dus van ca 1600,- en dat betekent dat we er per maand zo'n € 135,- op toeleggen.
Maar persoonlijk vind ik dat goed besteed geld, want dat magazijn is meer dan alleen een stapel onderdelen. Het viel mij afgelopen zaterdag ook weer op: er is ook een belangrijk sociaal aspect. Leden komen er uiteraard voor onderdelen, of om hun computer uit te laten lezen, maar ook om een beetje te kletsen over XM's. Lekker in een half gesloopte XM te hangen en te leren hoe het in elkaar steekt. Of onder begeleiding van een deskundige zelf ff iets kleins aan hun eigen auto te doen. Echt heel belangrijk om XM's voor de leden leuk, leerzaam en betaalbaar te houden.
Voor die € 135,- per maand hebben we een eigen clubhuis met koffie en een hele hoop gezellig XM-geouwehoer.
Valt mij erg mee. € 3.600 per jaar, Met 330 leden is € 11,= per lid per jaar. Na aftrek van de opbrengsten € 5 per lid per jaar voor een eigen clubhuis met koffie en een hele hoop gezellig XM-geouwehoer. Over 10 jaar zullen we blij zijn met wat er allemaal aan onderdelen is opgespaard.
Interessante discussie. Doel van de club is tweeledig: XM's rijdend houden en eigenaars / liefhebbers samenbrengen. Op dit moment vult het magazijn beide doelen prima in, al ben ik het ermee eens dat het magazijn juist meer zou moeten doen aan niet meer verkrijgbare onderdelen (wielbouten met draadlengte 46 mm kon ik nergens vinden, maar ook het magazijn kon me daar helaas ook niet aan helpen; sleepoog-afdekkingen zijn er ook maar 3 van ofzo, terwijl die op heel veel auto's missen). Het probleem met alleen slopers op voorraad leggen, is dat de delen die bij elke XM stuk gaan of kwijt raken, ook op zo'n sloper vaak ontbreken. Juist de sneller lopende onderdelen blijven zo dus schaars.
In bovenstaande discussie staan een boel zinnige dingen, vooral naar de toekomst kijkend. Over tien jaar zijn een hoop specialisten gestopt vanwege gebrek aan 'loop'. De club moet op de momenten dat zo'n specialist stopt, vooraan staan om de resterende onderdelenvoorraad over te nemen. En bel eens een rondje dealers met de vraag of ze nog onderdelen onder het stof hebben liggen, ze zijn misschien blij dat er nog iemand iets voor geeft. Dat brengt kosten met zich mee, waardoor het al vast staat dat het magazijn de komende tijd een kostenpost zal blijven voor de club. Zolang daarmee effectief aan de twee clubdoelen bijgedragen wordt, is dat wat mij betreft echter prima. Nu heb je nog 330 leden om dat op te brengen, over tien jaar maar 200... beter nu doen dus.
Ik heb in het verleden een Volvo 480 gehad. Daar zijn er ook vrij weinig van. Er was (is) één enthousiasteling die jarenlang slopers verzamelde, waardoor er nu bij hem talloze onderdelen te krijgen zijn. Inmiddels heeft hij genoeg sloopdelen, dus is de aandacht verschoven naar NOS (new old stock) delen, opgekocht bij dealers en specialisten. Zoiets zou ons clubmagazijn ook moeten doen. Naast slopers opkopen, ook 'jagen' op NOS-delen. De ruimte van het magazijn is echter te beperkt hiervoor vrees ik, het ligt er nu al erg vol. Je zou een schuur nodig hebben, met ruime zolder ook nog. Dat had die 480-man ook.
Nadat je NOS-delen zoveel mogelijk verzameld hebt, moet je je middelen gaan besteden aan reproductie van delen die wel nodig zijn, maar zowel uit slopers als NOS niet meer te krijgen zijn. Alleen als je die drie dingen samen beetpakt als magazijn (en Technische Commissie!), blijf je levensvatbaar. Dus slopers, NOS èn reproductie, waarbij in tijd de aandacht moet verschuiven in die volgorde.
Aanvullend: samenwerking met andere Europese XM-verenigingen is ook steeds belangrijker: wat hebben zij liggen, kunnen we elkaar helpen? Zeker als het over reproducties gaat, is e.e.a. stukken haalbaarder als er een Europese markt is in plaats van een Nederlandse. Hier ligt mijns inziens een rol voor het bestuur: haal de contacten aan en onderhoud die. Bespreek dit soort onderwerpen twee keer per jaar, zodat je weet wie waarmee bezig is en waar de behoeftes liggen.
En nog iets: heeft het nut (en is het leuk) om ook Xantia's toe te laten tot onze club? Als het met een X begint en veerbollen heeft, is het welkom? Veel componenten zijn uitwisselbaar (vooral aandrijflijnen), dus dan wordt de vijver groter, de markt ook voor bepaalde delen en het ledental daalt minder hard.
Dat zou je dan namens de magazijncommissie moeten doen denk ik, die moet daar dan eerst wat over zeggen. Wachten tot ze hier reageren kan (Aad en de familie Rus komen hier vaak genoeg), anders mailen naar.... heeft de magazijncommissie een eigen mailbox eigenlijk, net als de evenementencommissie en de redactie bijvoorbeeld?
Goede initiatieven allemaal. Ik kan me voorstellen dat er in Frankrijk nog wel het nodige te vinden is. Ik kan me herinneren dat als ik 10 jaar geleden pech had met de XM (bijna elke vakantie was er wel iets ;-) De lokale garage 'even' iets van het centrale regio-magazijn liet bezorgen.
In Pezenas zat bijvoorbeeld zo'n magazijn voor o.a. het gebied Agde - Vias.
De volgende ledenvergadering is pas over een jaar, zoiets moet tussentijds toch ook te regelen zijn (via magazijncommissie, technische commissie en bestuur)? Ik ben overigens graag bereid om mee te werken aan een rondje dealers benaderen, dus als het bestuur dat steunt, wil ik me daar best voor inzetten.
Denk maar niet dat de medewerkers van het magazijn stil zitten.
Er wordt al enige tijd de nieuwe onderdelen, uit de voorraad van dealers de zijn gestopt, over genomen als de prijs redelijk is.
Verder wordt er gewerkt aan een bestand over de voorraad wat aanwezig is en waarmee kan worden gezien van welke onderdelen het meest gevraagd wordt. Alleen kost dat erg veel tijd en met 5 uren per maand op de Zaterdag kan dat nog wel even duren.
Het moet mogelijk zijn om de KVS slangen in Nederland te maken, de manier ken ik, heb ze ooit zelf wel eens gemaakt maar ik heb niet meer de apparatuur om dit te doen.
Ik ga in ieder geval even polsen bij collega's of die er wat in zien, bak ik zelf wel wat mallen in elkaar.
Veel goede ideeën. Kunststof delen (geen KVS slangen) kan je ook 3D printen tegenwoordig. Bijvoorbeeld de sleepoog kapjes. Ik had een bedrijf die eens wat onderdelen heeft nagemaakt voor mij. Zal eens vragen of ze dat nog steeds doen.
Goede discussie, bij de jaarvergadering is hier al over gesproken. Dhr Veldhuizen heeft dit punt ingebracht en zich ook opgeworpen om mee te denken over samenwerking met andere clubs want de Xm is niet de enige auto van ons merk met dit probleem. Er gaat door hem samen met enkele andere leden gezocht worden naar mogelijkheden tot samenwerken, met meerdere clubs kan je een vuist maken en laten we wel wezen, ons merk heeft het erfgoed niet zo hoog in het vaandel staan als bijvoorbeeld Volvo of Mercedes.
Er wordt dus nagedacht en in eerste instantie zal dat met Nederlandse clubs zijn, met name Xantia en CX. Waar we wel rekening mee moeten houden is dat vrijwel iedereen die hiermee bezig is, dit erbij doet ofwel, de mensen hebben een baan maar willen zich daarnaast inspannen voor onze club, dat betekent dus dat de eerste prioriteit brood op de plank is en daarna ook aan de hobby gewerkt kan worden. Dat is trouwens heel leuk om te doen maar geeft al wat beperkingen aan. Geen 40 uur per week aan de Xm onderdelenvoorziening werken bijvoorbeeld. Het heeft dus wat tijd nodig.
De meeste slijtagedelen zijn nog goed te koop, is het niet via de dealer dan is het wel bij andere automotive bedrijven, ook via internet. Onze 5 Xms (ja, er is er weer een bij gekomen, een break) kan ik goed op de weg houden. Krijg je een schade of krijg je te maken met minder courante delen zoals waterplanten of uitlaten van bijzondere types, dan ben je afhankelijk van wat de markt kan maken voor je. Voor waterslangen heb ik geen ervaringen maar uitlaten worden gewoon op maat gemaakt. Schade is natuurlijk ellende, ook daar ben ik onlangs mee geconfronteerd maar met geduld, handigheid en zoeken is daar ook een oplossing voor gekomen zonder afbreuk toedoen aan de auto.
zoals Aad ook stelt zijn we in het magazijn niet alleen bezig met oude onderdelen maar wordt ook geprobeerd NOS spulletjes op te kopen maar dan moet niet de hoofdprijs gevraagd worden. Kortom, we zijn bezig maar het kost gewoon tijd. Uit de forumberichten blijkt het belang van een club voor onze bijzondere automobiel. Ik hoop ook dat we wat aan de m.i. schattige onderdelenvoorziening kunnen doen maar dat duidelijk is dat dit niet overmorgen geregeld is. Er wordt aan gewerkt.
Ik vind het een goed initiatief Rene. Ik heb persoonlijk alleen 2 liter-motoren. Maar TOP dat je dit organiseert!
__________
Crepuscule
Idd, ik ben benieuwd naar de resultaten.
Goed initiatief! Ik kan niet controleren of de maten kloppen, ben nu ver van de onderdelenschuur vandaan.
Zij maken het 3D ontwerp en maken het product zelf daar vervolgens ook? Is het ook mogelijk om 3D ontwerpen zelf aan te leveren?
Hoe staat het er nu voor met dit initiatief?
Ik vind dat de technische commissie van de club dit moet oppakken cq ondersteunen, in plaats van een magazijn in de lucht te houden wat nog steeds niet kiet draait..... Ik was en ben er al vanaf het eerste idee op tegen geweest op de manier zoals ze het hadden uitgedacht, mede gezien dat ze alleen slopen en op de plank leggen. En schaarse of uberhaupt niet meer te krijgen onderdelen niet eens willen laten bijmaken. Het wekrt gewoon niety als er straks geen veerschotels meer zijn. Aat heeft niet het eeuwige leven en de rest word ook steeds moelijker te krijgen, als het niet ook al 100k km oud is. Dat magazijn gaat zo niet stand houden. Begrijp niet waarom ze niet samen gaan met de cx club, het is hartstikke leuk om een 'eigen' stekkie te hebben maar tegen elke kostprijs? Daar komt een eind aan als de leden het niet kunnen of willen ophoesten. Ook leuk voor de mensen die er zoveel vrije tijd in hebben gestoken....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oei, hier heb ik wat geraakt geloof ik. In clubverband zoiets organiseren is best lastig, vraagt een unieke combinatie van de juiste mensen op het juiste moment oid. Kennelijk is de schaarste nog niet groot genoeg. Zelf kan ik met de nodige moeite ook nog wel aan onderdelen komen of laten maken. Dus vooralsnog red ik mij.
Al zouden verse kvs slangen best fijn zijn op een gegeven moment. Maar ook daarvoor zijn wel oplossingen, alleen dan weer niet lijkend op het origineel.
In een ander topic las ik dat dit initiatief helaas niet verder gekomen is, jammer!
Tja, als je 2/3 van de contributie uitgeeft aan huur en dan nog niet kiet draait dan moet je je beraden of je er wel mee door moet gaan. Als een ondernemer hierbij betrokken zou zijn zou die de stekker eruit trekken of anders failliet gaan. De club verhoogt de contributie of verschuift de middelen naar het verlies leidende magazijn. In de tijd dat de gedachte over het magazijn is ontstaan was ik de evenementen commissie, en heb er altijd tegen geageerd maar wat doe je in je eentje tegen de vergadering. Laat de handel in 2e hands onderdelen bij de specialisten, in het magazijn ligt namelijk niets wat je niet vind bij bv citroville of vd laan en zo kan ik er nog wel een paar noemen. Ga je als club je focussen op het rijdbaar kunnen houden van je zo geliefde auto, daarvoor ben je een club.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik was er natuurlijk niet bij, dus ik praat achteraf en kan alleen mijn mening delen. Een magazijn zou m.i. niet kiet moeten hoeven draaien. Het doel lijkt mij namelijk niet kiet of winst maar behoud van onderdelen. En voor behoud van onderdelen daar mag best een stuk van mijn lidmaatschapsgeld heen.
Overlaten aan de commerciele handel gaat denk ik niet afdoende helpen. Een commerciele leverancier moet niet kiet draaien maar winst. En een XM rijd nou niet bepaald op elke straathoek, de omloopsnelheid van commerciele onderdelenvoorraad zal erg laag zijn. Een hoop dode, geldvretende voorraad dus. In dat geval zie ik in non-profit stichtingsverband van liefhebbers meer kansen om een roze olifant als een XM voor de komende jaren op de weg te houden.
Dat gezegd hebbende, ik weet natuurlijk ook niet hoeveel geld dat magazijn opvreet van de begroting.
Voor de begroting is het ook niet behulpzaam dat nu na een halfjaar lid zijn er nog steeds geen contributie geind is bij mij.... Heb 2x daaraan herinnerd maar nog steeds niets.
Het magazijn draait best wel aardig tegenwoordig. Kan misschien nog niet helemaal uit maar .... er zijn nu nog XM's om te slopen en ze worden toch echt schaars.
Er is inderdaad een probleem met het innen van het lidmaatschapsgeld. De meesten hebben een herinnering gehad, maar jij nog niet Chris?
__________
Crepuscule
Nee, weet dus ook niet hoeveel en waarheen.
Als het magazijn gebaseerd is op het verkopen van sloop xm onderdelen. Dan is het gedoemd te falen.
de onderdelen van de een na laatsten xm verkopen om de laatste xm draaiend te houden. :-)
Eensch, en wat ik al zei, laat het aan de handelaren, bij citroville in Borculo hebben ze een zolder vol, daar kun je behoudens het chassis makkelijk 50 XM's mee bouwen en wellicht nog wel veul meer. Vd Laan dito, Gert de Jong dito en zo zijn er vast nog wel meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Misschien gaan we een beetje off topic. Maar ik ben het niet met de voorgaande meningen eens. Onze XM is niet te vergelijken met een DS of een CX. Daar zijn er ooit veel meer van gemaakt dan onze XM. En met name voor een DS wordt ook weer veel na gemaakt of gereviseerd. Dat komt door de vraag die blijft naar onderdelen omdat er nog zoveel van rondrijden. Ik denk dat onze XM te vergelijken is met een bijvoorbeeld de GS(A). Veel kleinere schare liefhebbers. Welke specialisten in nederland hebben van een GS(A) nog veel onderdelen liggen? Ik denk dat de GS(A) vereniging de grootste voorraad heeft. Over 10 jaar zijn we waarschijnlijk blij met alle gebruikte onderdelen die het XM cluybmagazijn heeft verzameld. Slijtdelen kunnen we dan misschien laten reviseren. Laten we eens bij andere verenigingen te rade gaan en leren van hun ervaringen. Ik ken een specialist dit ooit heel veel GS(A) onderdelen had gespaard, ook uit slopers, maar op een gegeven moment de totale voorraad had verkocht omdat er totaal geen omloop meer in zat. Als er bij de gemoemde XM specialisten ook geen omloop meer zit in de verkoop van de XM onderdelen zullen ze er ook mee stoppen.
KVS slangen uit een sloper zijn van weinig waarde. Maar heel veel delen uit een sloper zijn prima voor een 2e leven of kunnen in de toekomst mogelijk gereviseerd gaan worden. XM’s worden met de jaren zeldzamer en exemparen om te slopen dus ook. Als zich een sloper aandient is het dus heel goed dat we nu de goede delen eraf halen en bewaren voor de verdere toekomst. Ik waardeer de inzet van de vrijwilligers van het magazijn dat ze hier hun tijd in steken. Als de huur van de ruimte echt zo hoog is moeten we misschien eens kijken naar een andere locatie in het midden van het land.
Wat is het aantal leden nu? Hoeveel XM’s in nederland nu? Hoeveel leden schatten we over 10 jaar en hoeveel XM’s nog in nederland over 10 jaar?
Met vriendelijke groet, Edwin
Afgelopen zaterdag kwam ik om 14.20 uur bij het magazijn aan en daarna kwamen er nog 3 leden. Ik heb zelf € 25,- uitgegeven en 2 andere laatkomers ook ongeveer dat bedrag aan klein spul. Ik heb geen idee wat er verder die dag verdiend is en het kan vast niet helemaal uit, maar het is goed dat het er is. Over 10 jaar hebben we het sowieso hard nodig.
Die specialisten die alles op voorraad hebben, zijn ook maar mensen en kunnen er zomaar opeens mee ophouden.
Er zijn nog ca 1000 XM's en we hebben ca. 330 leden. Deze leden hebben soms meerdere XM's. (Zelf heb ik er 3.) Over 10 jaar denk ik dat er 500 XM's zijn bij ca 200 enthousiaste XM-clubleden
__________
Crepuscule
dat had je zo in de jaarrekening na kunnen zien.
En voor wat betreft de interesse, als het bestuur werkelijk intresse heeft in wat er speelt dan hadden we ze hier wel vaker gezien. De dingen die nu beginnen op te spelen heb ik 5 jaar geleden al aangegeven maar onder het mom van 'we zouden toch eens aansprakelijk gesteld kunnen worden' word nergens op ingegaan. Neem nou Aat die de veerschotels op eigen titel van nieuw rubber voorziet. De club heeft hier totaal geen eene flikker aan gedaan. Ik denk zelfs dat Aat de kosten voor de mallen zelf helemaal heeft opgehoest.
Ik heb de 4 ontbrekende pagina's uit de laatste AE nooit ontvangen, daar stond de jaarrekening in, ik meende uit mijn geheugen gegraven dat we ooit met 300+ euro in de maand zijn begonnen. Reken maar uit wat je dan op jaarbasis moet omzetten wil je dat bekostigen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan zal ik dat ff voor je uitrekenen: € 300 x 12 = € 3600,-. Er is vorig jaar € 2046,- verdiend. Een verschil dus van ca 1600,- en dat betekent dat we er per maand zo'n € 135,- op toeleggen.
Maar persoonlijk vind ik dat goed besteed geld, want dat magazijn is meer dan alleen een stapel onderdelen. Het viel mij afgelopen zaterdag ook weer op: er is ook een belangrijk sociaal aspect. Leden komen er uiteraard voor onderdelen, of om hun computer uit te laten lezen, maar ook om een beetje te kletsen over XM's. Lekker in een half gesloopte XM te hangen en te leren hoe het in elkaar steekt. Of onder begeleiding van een deskundige zelf ff iets kleins aan hun eigen auto te doen. Echt heel belangrijk om XM's voor de leden leuk, leerzaam en betaalbaar te houden.
Voor die € 135,- per maand hebben we een eigen clubhuis met koffie en een hele hoop gezellig XM-geouwehoer.
__________
Crepuscule
Valt mij erg mee. € 3.600 per jaar, Met 330 leden is € 11,= per lid per jaar. Na aftrek van de opbrengsten € 5 per lid per jaar voor een eigen clubhuis met koffie en een hele hoop gezellig XM-geouwehoer. Over 10 jaar zullen we blij zijn met wat er allemaal aan onderdelen is opgespaard.
Met vriendelijke groet, Edwin
Feit blijft dat er alleen spul ligt met de nodige kilometers achter de kiezen wat ook goed verkrijgbaar is via de gangbare kanalen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Interessante discussie. Doel van de club is tweeledig: XM's rijdend houden en eigenaars / liefhebbers samenbrengen. Op dit moment vult het magazijn beide doelen prima in, al ben ik het ermee eens dat het magazijn juist meer zou moeten doen aan niet meer verkrijgbare onderdelen (wielbouten met draadlengte 46 mm kon ik nergens vinden, maar ook het magazijn kon me daar helaas ook niet aan helpen; sleepoog-afdekkingen zijn er ook maar 3 van ofzo, terwijl die op heel veel auto's missen). Het probleem met alleen slopers op voorraad leggen, is dat de delen die bij elke XM stuk gaan of kwijt raken, ook op zo'n sloper vaak ontbreken. Juist de sneller lopende onderdelen blijven zo dus schaars.
In bovenstaande discussie staan een boel zinnige dingen, vooral naar de toekomst kijkend. Over tien jaar zijn een hoop specialisten gestopt vanwege gebrek aan 'loop'. De club moet op de momenten dat zo'n specialist stopt, vooraan staan om de resterende onderdelenvoorraad over te nemen. En bel eens een rondje dealers met de vraag of ze nog onderdelen onder het stof hebben liggen, ze zijn misschien blij dat er nog iemand iets voor geeft. Dat brengt kosten met zich mee, waardoor het al vast staat dat het magazijn de komende tijd een kostenpost zal blijven voor de club. Zolang daarmee effectief aan de twee clubdoelen bijgedragen wordt, is dat wat mij betreft echter prima. Nu heb je nog 330 leden om dat op te brengen, over tien jaar maar 200... beter nu doen dus.
Ik heb in het verleden een Volvo 480 gehad. Daar zijn er ook vrij weinig van. Er was (is) één enthousiasteling die jarenlang slopers verzamelde, waardoor er nu bij hem talloze onderdelen te krijgen zijn. Inmiddels heeft hij genoeg sloopdelen, dus is de aandacht verschoven naar NOS (new old stock) delen, opgekocht bij dealers en specialisten. Zoiets zou ons clubmagazijn ook moeten doen. Naast slopers opkopen, ook 'jagen' op NOS-delen. De ruimte van het magazijn is echter te beperkt hiervoor vrees ik, het ligt er nu al erg vol. Je zou een schuur nodig hebben, met ruime zolder ook nog. Dat had die 480-man ook.
Nadat je NOS-delen zoveel mogelijk verzameld hebt, moet je je middelen gaan besteden aan reproductie van delen die wel nodig zijn, maar zowel uit slopers als NOS niet meer te krijgen zijn. Alleen als je die drie dingen samen beetpakt als magazijn (en Technische Commissie!), blijf je levensvatbaar. Dus slopers, NOS èn reproductie, waarbij in tijd de aandacht moet verschuiven in die volgorde.
Aanvullend: samenwerking met andere Europese XM-verenigingen is ook steeds belangrijker: wat hebben zij liggen, kunnen we elkaar helpen? Zeker als het over reproducties gaat, is e.e.a. stukken haalbaarder als er een Europese markt is in plaats van een Nederlandse. Hier ligt mijns inziens een rol voor het bestuur: haal de contacten aan en onderhoud die. Bespreek dit soort onderwerpen twee keer per jaar, zodat je weet wie waarmee bezig is en waar de behoeftes liggen.
En nog iets: heeft het nut (en is het leuk) om ook Xantia's toe te laten tot onze club? Als het met een X begint en veerbollen heeft, is het welkom? Veel componenten zijn uitwisselbaar (vooral aandrijflijnen), dus dan wordt de vijver groter, de markt ook voor bepaalde delen en het ledental daalt minder hard.
Den Brabander, helder verhaal.. +1.
NOS onderdelen najagen wil ik wel doen voor de club. Actieplannetje van maken?
Dat zou je dan namens de magazijncommissie moeten doen denk ik, die moet daar dan eerst wat over zeggen. Wachten tot ze hier reageren kan (Aad en de familie Rus komen hier vaak genoeg), anders mailen naar.... heeft de magazijncommissie een eigen mailbox eigenlijk, net als de evenementencommissie en de redactie bijvoorbeeld?
Jazeker, dat is .... magazijn@xmclub.nl
Goede initiatieven allemaal. Ik kan me voorstellen dat er in Frankrijk nog wel het nodige te vinden is. Ik kan me herinneren dat als ik 10 jaar geleden pech had met de XM (bijna elke vakantie was er wel iets ;-) De lokale garage 'even' iets van het centrale regio-magazijn liet bezorgen.
In Pezenas zat bijvoorbeeld zo'n magazijn voor o.a. het gebied Agde - Vias.
__________
Crepuscule
Goeie aanvullingen Brabander, lijkt me goed hier eens de volgdende ledenvergadering aan te wijden.
@Frank, voorzitter op deze discussie attenderen?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De volgende ledenvergadering is pas over een jaar, zoiets moet tussentijds toch ook te regelen zijn (via magazijncommissie, technische commissie en bestuur)? Ik ben overigens graag bereid om mee te werken aan een rondje dealers benaderen, dus als het bestuur dat steunt, wil ik me daar best voor inzetten.
Denk maar niet dat de medewerkers van het magazijn stil zitten.
Er wordt al enige tijd de nieuwe onderdelen, uit de voorraad van dealers de zijn gestopt, over genomen als de prijs redelijk is.
Verder wordt er gewerkt aan een bestand over de voorraad wat aanwezig is en waarmee kan worden gezien van welke onderdelen het meest gevraagd wordt. Alleen kost dat erg veel tijd en met 5 uren per maand op de Zaterdag kan dat nog wel even duren.
Het moet mogelijk zijn om de KVS slangen in Nederland te maken, de manier ken ik, heb ze ooit zelf wel eens gemaakt maar ik heb niet meer de apparatuur om dit te doen.
Ik ga in ieder geval even polsen bij collega's of die er wat in zien, bak ik zelf wel wat mallen in elkaar.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Veel goede ideeën. Kunststof delen (geen KVS slangen) kan je ook 3D printen tegenwoordig. Bijvoorbeeld de sleepoog kapjes. Ik had een bedrijf die eens wat onderdelen heeft nagemaakt voor mij. Zal eens vragen of ze dat nog steeds doen.
Met vriendelijke groet, Edwin
Het barst in Frankrijk van aanbieders van XM-onderdelen. Zie het Net onder "pièces détachées XM".
Als de taal een probleem vormt kan ik helpen, ik spreek en schrijf vloeiend Frans.
Albert
Goede discussie, bij de jaarvergadering is hier al over gesproken. Dhr Veldhuizen heeft dit punt ingebracht en zich ook opgeworpen om mee te denken over samenwerking met andere clubs want de Xm is niet de enige auto van ons merk met dit probleem. Er gaat door hem samen met enkele andere leden gezocht worden naar mogelijkheden tot samenwerken, met meerdere clubs kan je een vuist maken en laten we wel wezen, ons merk heeft het erfgoed niet zo hoog in het vaandel staan als bijvoorbeeld Volvo of Mercedes.
Er wordt dus nagedacht en in eerste instantie zal dat met Nederlandse clubs zijn, met name Xantia en CX. Waar we wel rekening mee moeten houden is dat vrijwel iedereen die hiermee bezig is, dit erbij doet ofwel, de mensen hebben een baan maar willen zich daarnaast inspannen voor onze club, dat betekent dus dat de eerste prioriteit brood op de plank is en daarna ook aan de hobby gewerkt kan worden. Dat is trouwens heel leuk om te doen maar geeft al wat beperkingen aan. Geen 40 uur per week aan de Xm onderdelenvoorziening werken bijvoorbeeld. Het heeft dus wat tijd nodig.
De meeste slijtagedelen zijn nog goed te koop, is het niet via de dealer dan is het wel bij andere automotive bedrijven, ook via internet. Onze 5 Xms (ja, er is er weer een bij gekomen, een break) kan ik goed op de weg houden. Krijg je een schade of krijg je te maken met minder courante delen zoals waterplanten of uitlaten van bijzondere types, dan ben je afhankelijk van wat de markt kan maken voor je. Voor waterslangen heb ik geen ervaringen maar uitlaten worden gewoon op maat gemaakt. Schade is natuurlijk ellende, ook daar ben ik onlangs mee geconfronteerd maar met geduld, handigheid en zoeken is daar ook een oplossing voor gekomen zonder afbreuk toedoen aan de auto.
zoals Aad ook stelt zijn we in het magazijn niet alleen bezig met oude onderdelen maar wordt ook geprobeerd NOS spulletjes op te kopen maar dan moet niet de hoofdprijs gevraagd worden. Kortom, we zijn bezig maar het kost gewoon tijd. Uit de forumberichten blijkt het belang van een club voor onze bijzondere automobiel. Ik hoop ook dat we wat aan de m.i. schattige onderdelenvoorziening kunnen doen maar dat duidelijk is dat dit niet overmorgen geregeld is. Er wordt aan gewerkt.
Die waterplanten zijn inderdaad heel incourant.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's