Morgen wordt het mooi weer.
Ik heb vrij genomen om aan mijn xm te knutselen.
Linkervoorraam gaat niet meer open. Weten jullie hoe ik het makkelijkst het deurpaneel kan open maken?
Daarna wil ik het raammechanisme er uit halen.
Deze laat ik repareren bij een bedrijf via internet.
Hoe kan ik dit mechanisme op een goeie veilige manier demonteren?
Raam mechanisme eruithalen
zo, 31/03/2019 - 14:18
#1
- WH5032 V6 24v Exclusive
Raam mechanisme eruithalen
Lastig ff zo snel uitleggen maar ik ga het proberen,
Pleisters klaarleggen.
Raam mechaniseme zit vast met 2 bouten, eentje hoog eentje laag, dan 3 boutjes voor de motor. stekker losnemen vd motor en dan friemelen totdat je het mechanisme eruit hebt. Dat is niet uit te leggen hoe, soms duurt het een uur, soms heb je hem zo in ene in je handen en weet je niet meer hoe je het gedaan hebt.
Succes.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als je het nog nooit gedaan hebt is het wel een uitdaging. Wat je ook kunt doen is zaterdag 20 april naar ons magazijn rijden en daar onder begeleiding het mechanisme eruit halen. Misschien kun je er dan direct weer een gereviseerde in zetten
__________
Crepuscule
Mark vergat nog even te melden:
rooster luidspreker eruit wippen.
luidsprekerbox losschroeven (meestal 4x torx of kruis)
onder de luidsprekerbox zitten nog 1 of 2 schroeven.
Voor de rest eensch met de opmerking van Veen om dit de 1e keer onder begeleiding te doen. Kan errug lastig zijn. Vooral het eruit wurmen van het mechanisme is tricky en dat is bij linksvoor nog eens het ergst omdat de motor daar een stukje groter is, vanwege de one-touch functie, die ingebouwd is (serie 2). Verder zit bij de serie 2 de zijstootbalk in de deur, in de weg. Er zit ook nog een soort maxi frietensnijder, met een mij volledig onbekende functie, maar als je die eruit wilt halen, moet je eerst de complete sierstrip aan de buitenzijde verwijderen (en dat gaat dan weer met 3 schroefjes die aan de binnenkant zitten). Snapt u het nog?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De frietensnijder zit er zodat bij een zijdelingse aanrijding de zijairbag sneller geactiveerd wordt. Zit in veel auto's met zij-airbags.
Nog een tip, deurpaneel niet eraf trekken, maar omhoog schuiven. Kost wel wat geduw en krachttermen... Dan blijven je bevestigingen heel, is ontworpen om er naar boven schuivend af te halen.
Dank je Chris , nooit geweten, weer wat geleerd.
Nou maar hopen dat die bevestigingen niet gedraaid zijn in de loop der jaren , ben bang van wel,haha.
Inderdaad, naar boven. Ik geef zelf altijd een paar ferme klappen vanonderaf. Dan kan je hem daarna meestal wel gewoon tillen.
Wel ervoor zorgen dat je handvat aan de bovenkant uit het palletje is, anders blijft ie daaraan hangen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De vraagsteller had er echt belang bij...... nog geen boeh of bah.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mocht er geen klemming meer zijn van de binnen bekleding met de zwarte pennen,
dan zijn de witte busjes nog te koop €. 0.40 p/st. in voorraad in het XM/magazijn of bij de Citroën dealer.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!