Erg bedankt voor de uitleg en fotos. Volgens mij heeft mijn monteur het over een andere sensor (?), maar ik ga gelijk jou info en fotos aan hem doorsturen. En het is wel zo dat als je de bruine er uit haalt, dat je vervolgens de koelsysteem niet hoeft te ontluchten?
Met alleen het loshalen van de bruine stekker moeten de twee fans op de hoge stand constant draaien met het contact aan.
Kan jij vertellen waarom ze 'aan' moeten staan? Ik weet wel dat in het begin van mijn tijdperk met de 12v (ruim 2 jaar geleden) dat wij de bruine sensor heeben er uit gehaald, maar ik denk niet met contact sleutel aan, en dus draaiende fans. Hij werd bemeten en was OK gevonden.
De bruine temperatuursensor zorgt voor de verbreking van het elektrisch contact bij het bereiken van de kritische temperatuurswaarde :arrow: PTC(Positive Temperature Coefficient) . Zodoende maakt de Bitron module contact en de fans worden aangestuurd.
Daarom kun je het controleren door de bruine stekker van de bruine sensor er af te halen. Zodra het contact wordt aangezet of aan staat gaan de fans op de hoge stand draaien. Druk je de bruine stekker er weer op dan stoppen ze ermee.
Citroën zal het wel zo aangesloten hebben, dat de fans alleen met het contact aan gaan draaien. Zodra ik het contact af zet gaan de fans uit.
Hey JP, sorry voor mijn misverstand - toen je zei "fans moet aan staan" dacht ik dat dit het manier was om de sensor eruit te halen, niet om te 'testen' dat het wel of niet werkt.
Ik laat je de uitkomst wel horen, en nogmaals mijn dank!
Dit topic begint over de Buitentemperatuur op het info display. Die geeft bij mij ook 70 grC aan. Later gaat het over andere sensoren
Volgens mij is dit het typenummer: 6445 F9 voor de Buitentemperatuursensor voor het info display. Klopt dit?
Ik heb een van de laatste types XM's bouwjaar 1999. De sensor zit in de rechter spiegel steun en niet onderaan de kap van de spiegel. Aan de onderkant van de steun aan de deur voel ik de knobbel. Aan de onderkant van de rechter spiegel zit nog wel een gat. Kan de kap van de spiegelsteun eenvoudig verwijderd worden? Kan ik het spiegelglas laten zitten?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Buitentemperatuur 70 graden celsius
Ik dacht dat je het stukje waar de sensor in zit als los stukje er zo kan uitwippen. Dan kan je bij de sensor, die overigens niet heel veel lengte heeft qua draad.
Het makkelijkst werkt het als je de spiegel helemaal los hebt van de auto.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Alleen de spiegel verwijderen gaat vrij makkelijk. Dan de 2 draadjes doorknippen, krimpkousjes erom, nieuwe eraan solderen, krimpkousje erom schuiven en opwarmen en klaar is de klus. Oh ja, 6445F9 is het juiste nummer. De dealer kan 'm nog bestellen zo te zien: is nog geen NFP !!
Spiegelglas zit vast met een metalen verende ring, die moet je met een dunne schroevendraaier uit de klem drukken, als je langs het glas in het huis kijkt zie je ergens een soort van oogje aan de ring, die moet je naar achteren drukken, dan popt je spiegel los. Monteren is tricky, eerst de metalen ring terug plaatsen en dan de spiegel met de vlakke hand, in het midden weer terug drukken totdat die erin klikt.
Zorg er voor dat je dit echt met de vlakke hand doet, en niet op een punt drukken, grote kans dat dan je spiegelglas barst. Om het de spiegel makkelijk over de ring te laten glijden moet je een beetje vaseline aan de kunstofring smeren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Erg bedankt voor de uitleg en fotos. Volgens mij heeft mijn monteur het over een andere sensor (?), maar ik ga gelijk jou info en fotos aan hem doorsturen. En het is wel zo dat als je de bruine er uit haalt, dat je vervolgens de koelsysteem niet hoeft te ontluchten?
De temperatuursensoren zitten vrijwel bovenin in het koelsysteem, dus ontluchten is niet echt nodig.
Met alleen het loshalen van de bruine stekker moeten de twee fans op de hoge stand constant draaien met het contact aan.
Kan jij vertellen waarom ze 'aan' moeten staan? Ik weet wel dat in het begin van mijn tijdperk met de 12v (ruim 2 jaar geleden) dat wij de bruine sensor heeben er uit gehaald, maar ik denk niet met contact sleutel aan, en dus draaiende fans. Hij werd bemeten en was OK gevonden.
De bruine temperatuursensor zorgt voor de verbreking van het elektrisch contact bij het bereiken van de kritische temperatuurswaarde :arrow: PTC(Positive Temperature Coefficient) . Zodoende maakt de Bitron module contact en de fans worden aangestuurd.
Daarom kun je het controleren door de bruine stekker van de bruine sensor er af te halen. Zodra het contact wordt aangezet of aan staat gaan de fans op de hoge stand draaien. Druk je de bruine stekker er weer op dan stoppen ze ermee.
Citroën zal het wel zo aangesloten hebben, dat de fans alleen met het contact aan gaan draaien. Zodra ik het contact af zet gaan de fans uit.
Hey JP, sorry voor mijn misverstand - toen je zei "fans moet aan staan" dacht ik dat dit het manier was om de sensor eruit te halen, niet om te 'testen' dat het wel of niet werkt.
Ik laat je de uitkomst wel horen, en nogmaals mijn dank!
Dit topic begint over de Buitentemperatuur op het info display. Die geeft bij mij ook 70 grC aan. Later gaat het over andere sensoren
Volgens mij is dit het typenummer: 6445 F9 voor de Buitentemperatuursensor voor het info display. Klopt dit?
Ik heb een van de laatste types XM's bouwjaar 1999. De sensor zit in de rechter spiegel steun en niet onderaan de kap van de spiegel. Aan de onderkant van de steun aan de deur voel ik de knobbel. Aan de onderkant van de rechter spiegel zit nog wel een gat. Kan de kap van de spiegelsteun eenvoudig verwijderd worden? Kan ik het spiegelglas laten zitten?
Met vriendelijke groet, Edwin
Ik dacht dat je het stukje waar de sensor in zit als los stukje er zo kan uitwippen. Dan kan je bij de sensor, die overigens niet heel veel lengte heeft qua draad.
Het makkelijkst werkt het als je de spiegel helemaal los hebt van de auto.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Alleen de spiegel verwijderen gaat vrij makkelijk. Dan de 2 draadjes doorknippen, krimpkousjes erom, nieuwe eraan solderen, krimpkousje erom schuiven en opwarmen en klaar is de klus. Oh ja, 6445F9 is het juiste nummer. De dealer kan 'm nog bestellen zo te zien: is nog geen NFP !!
Spiegelglas zit vast met een metalen verende ring, die moet je met een dunne schroevendraaier uit de klem drukken, als je langs het glas in het huis kijkt zie je ergens een soort van oogje aan de ring, die moet je naar achteren drukken, dan popt je spiegel los. Monteren is tricky, eerst de metalen ring terug plaatsen en dan de spiegel met de vlakke hand, in het midden weer terug drukken totdat die erin klikt.
Zorg er voor dat je dit echt met de vlakke hand doet, en niet op een punt drukken, grote kans dat dan je spiegelglas barst. Om het de spiegel makkelijk over de ring te laten glijden moet je een beetje vaseline aan de kunstofring smeren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's