Hallo Forumleden,
Ik ben bezig met een artikel voor de AE waarin ik graag eerste herinneringen aan de XM wil verwerken. Vraag aan jullie is of jullie die willen delen in een paar zinnetjes?
Bijvoorbeeld mijn eigen:
"De eerste keer dat ik een XM zag was eind 1989 op de Trompsingel in Groningen. De wagen stond in een file dus ik had even de tijd om 'm te bestuderen. Ik had toen zelf een CX waar ik erg dol op was en had wat gemengde gevoelens bij de XM.
De wagen intrigeerde me maar ik moest wennen aan het puntige en hoekige. Niet wetende dat ik dat later juist zo zou gaan waarderen"
Weten jullie nog waar jullie voor het eerst in het echt een XM zagen en wat je er van vond?
De 1e keer dat ik de XM zag, was bij de dealer in mijn woonplaats. Mijn vader reed toen een BX (1.6 TRI, ging als de brandweer dat ding.. ) en moest voor een beurt bij de dealer zijn. Hij vroeg of ik mee ging, aangezien de XM toen net binnen was. Ik natuurlijk mee en bij de dealer de XM uitvoerig bestudeerd. Mooi, mooi en mooi! Uiterlijk vond ik toen al fantastich en ook het interieur kon mij zeer bekoren. Ook het 13e ruitje bewonderd. Wat een fantastische auto! Ook even in mogen gaan zitten en voorin zat het heerlijk; super fijne stoelen en goed overzicht. Achterin echter, kon ik niet fatsoenlijk zitten... Mijn lengte (1,93m, maar met name mijn lange bovenlijf en korte beentjes) voorkwam dat ik rechtop achterin kon zitten. Aangezien ik destijds tijdens familie ritjes nog op de achterbank moest plaatsnemen, was ik hier niet gelukkig mee. Achteraf dit ook medegedeeld aan mijn vader en die meldde mij; geeft niks, ik heb toch geen geld voor een nieuwe XM...
Gelukkig was ik later wel in staat om zelf een 2e handse XM (Break) te kopen en toen hoefde ik niet meer op de achterbank te zitten....
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Vanaf het moment dat ze uitkwamen / in de bladen stonden vond ik hem geweldig, wat een tecniek en een lijnenspel.
Daarnaast vond ik de cw waarde heel byzonder(vraag niet waarom ....)na diverse bx'en kon ik er toen eindelijk zelf een kopen
De eerste xm 's zag ik pas echt goed in 1995 bij dealer Veldma in Groningen. Onbewust was ze vast al tegengekomen in het verkeer vanaf 1989. En op de poster bij mijn lokale garagist waar ik voor mijn GSA kwam: 'Citroën XM, de overwinning op de weg'.
Bij de dealer was ik verkocht en we ruilden onze Opel Omega (ja ja, wat een contrast) in voor een mooie groene XM uit 1992slaat Wat een lijn, Wat een rijplezier, wat bijzonder!! Nu alweer de vijde XM op rij. Soms ergernisjes maar meestal magie!!
Groet Anton
Eigenlijk vond ik de xm nooit echt byzonder genoeg... ten tijde dat ze nog werd gebouwd reed ik al jaren een idds19b. Ik ben bij toeval in 2002 met de 75-dr-zr een 21.td automaat break (bwjr. 1999/2000) blijven zitten... Daar zit een verhaaltje achter: een kennis van me zocht een dergelijke auto en ik wist er een te staan in Norg, en had al eens met de eigenaar gesproken. Ik vond haar toen voor het eerst wél fraai... We maakten gedrieën een proefrit en kennis en ik hadden tevoren de afspraak gemaakt dat ik de koop zou doen e.d. aangezien ik de eigenaar een beetje kende...Fraaie en goed rijdende bak en ik sloot de koop: 5000,-. En nu komt 't: op de terugweg vertelde de kennis dat ie geen 5000,- te besteden had....of ik haar zolang wilde.... nee dus. Tijdens de proefrit was ik wel onder de indruk geraakt van de auto en het was mijn eer te na de koop ongedaan te maken. Maar toen had ik dus de idds19b, nog een eend en cx en een lease C5 break... Van de laatste kon ik al snel af en ben de XM gaan rijden. Echter na een 1 1/2 jaar ongeveer, zwichtte ik voor de Avantime en heb de XM verkocht aan een cameraman van de VPRO, die vervolgens al snel de automaat aan gort reed... en inmiddels rijd ik alweer 2 1/2 jaar in mijn huidige XM...
Ik had mijn eerste auto, een rode 1.9 ongeblazen diesel BX ruim een jaar toen het blok olie begon te lekken. Eerst een beetje, later meer en nog later onhoudbaar meer. Tijd voor een andere auto dus. Mijn toenmalilge garagist Hoonaard in Rotterdam gevraagd wat hij had staan. Wel een mooie witte break turbodiesel BX was misschien wel wat voor mij. Ik twijfelde en draaide mij om: daar stond ze, Een prachtig bordeauxrode (ik heb nooit meer kunnen achterhalen welke kleur precies) 2.1TD XM. "En deze?" vroeg ik hem. "Ja, mooie auto, ik gebruik hem als ambulance. Maar wil je een stukje rijden?" Ik was verkocht. De auto ook. De rest is historie: intussen 10 XM's in bezit gehad (allen 2.1TD's), waarvan 7 actief gereden en 3 als donor gebruikt. Naar schatting loop ik nu tegen de 1.500.000 gereden XM-kilometers aan.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De eerste herinnering? Dan moet ik even terug naar de tijd dat ik nog een 6 jarig jochie was.
Bij ons voor de deur had je een aantal parkeerplakken waarvan één m'n vaders vaste stekkie was. Gewoon openbaar, maar als er dan eens iemand ander stond geparkeerd kon hij daar best nijdig over zijn als hij dan thuis kwam. Regelmatig stond ik om 18u uit het keukenraam te kijken om m'n vader op te wachten.
Deze keer was hij er nog steeds niet om 18u, en ja hoor, daar had je het al. Een witte wagen kwam sierlijk langsgerold en besloot te parkeren op de plek waar m'n vader altijd stond. "Nou, dat zal pappa wel niet leuk vinden.."
Je zal 'm wel aan voelen komen, maar uit die witte wagen stapte m'n vader. Wat ik precies van de auto vond weet ik niet meer. Maar ik was er zeker wel van onder de indruk. Hij zag er heel 'snel' uit namelijk.
Nog 2 verdere herinnering zijn: Op de achterbank worden gezet en verteld worden om de middenarmleuning omlaag te doen, zodat ik kon worden rondgereden als een directeur.
En het eeuwige gemopper "dat ie weer stug bleef", met bijbehorend meerdere malen activeren/deactiveren van de sportstand in de hoop dat ie weer soepel zou gaan veren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nou, ik ook maar dan :)
Mijn schoonvader kwam op een dag aanzetten met een rode XM 2.5TD, rondje meerijden.
Wat reed dat lekker, en was ook nog aardig snel !
Vervolgens jaren niet meer aan gedacht, tot de 205 hobby begon.
Jullie voelen hem al. ik kocht een XM 2.0 CT om even in te rijden, en dan te slopen om het blok in de 205 te lepelen
Het reed echter zodanig comfortabel, dat ik besloot hierin te blijven rijden en een Audi A6 aan de kant te schoppen, wat een dure auto in onderhoud!
De CT begon echter allerlei kuren te vertonen, dus ingeruild voor de 2e XM, een prachtige zwarte V6 uit 97.
Daarover heb ik al een topic gewijd
In 1991 zag ik 's-avonds voor het eerst een XM geparkeerd staan, een witte, het dak leek te zweven boven de carrosserie door de rondom donkere ruiten. "Dit wil ik ook wel rijden, wat een prachtig gezicht, op zo een dame wordt je terstond verlieft "
Ik op zoek gegaan naar zo een wagen en gevonden bij Oldenhage in Nieuw Vennep. 28 jaar zweef ik er nu mee rond.
Alleen wordt de dame moe, wil op dit ogenblik niet meer starten. Alle sensoren vernieuwt op een na !! het BDP en dat wordt morgen vervangen.
Rijden zal ze !
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Ook mijn rode, 4e XM zal binnenkort weer zweven over de wegen van Nederland en Europa !
Rijdt gewoon té fijn, om af te schrijven! Het prachtige geluid bij op het gas gaan:)
Gaat wel knaken kosten :)
In 1989 was ik in Leeuwarden bij een studiegenoot om onze studie achterstanden weg te werken. De advertentie van de aankondiging van de komst van de nieuwe Citroën hadden we uitgebreid besproken. Mijn Dyane had ik voor de deur aan de Groningerstraatweg geparkeerd. Regelmatig keek ik naar buiten of ze er nog stond. Toen er plots een XM langs kwam. Van geschiedenis studeren kwam niet veel meer terecht. Advertentie er weer bij en studentenpraat over auto's en schoonheid. Zelf wilde ik er wel een XM hebben. Voor dat zo ver was... eerst de Dyane schorsen (wordt gestaag opgeknapt, doen we al jaren over) omdat er een nieuwe AX werd aangeschaft voor 1/3 van de prijs van een XM. Van AX naar Saxo en later een BX als 2e auto. Wat was dat fijn een 1.9 Routiére op LPG en de hydraulische vering. Ik hoorde er bijna bij. Tijdens een rit met iemand in een XM was ik verkocht. In 2003 de eerste XM uit 1995 met opendak en gewoon 2 liter 16v. Helaas weggedaan, een jaar later een blauwe gekocht en sinds 2018 heb ik een machtige Exclusive. En toch...het opendakje. XM een jongensdroom die werkelijkheid is geworden.
Vergroening van het wagenpark
Mijn eerste XM was een groene break type 1. Automaat, V6 12v, leer, de hele reutemeteut. Dat zal ergens halverwege de jaren 90 zijn geweest. Ik kocht hem van Citroville die een winterstallingsplekje had gevonden voor mijn CX Prestige automaat. Mooi kon ik hem niet echt vinden, maar die motor met die automaat....ik weet nog dat ik verzuchtte: waarom hebben ze nooit zo'n motor in de CX gezet?!
Na de winter heb ik hem doorverkocht omdat 2 flink zuipende Citroenen wel erg kostbaar werd en ik voor mijn werk meer kilometers moest gaan maken. Er kwam een CX break diesel turbo op mijn pad. Ik was wat ongedurig in die tijd en door een financieel mazzeltje kocht ik de éen na de andere klassieker. 2 x Ds break, een Xantia, diverse XMs. Op een gegeven moment had ik 5 auto's voor de deur. De CX Prestige verloor ik helaas bij een ongeluk, de DSen verkocht ik weer vanwege gebrek aan tijd en kennis om ze op de weg te kunnen houden. Om altijd rijdend te blijven kocht ik een XM 2.0 8v type 1. In die tijd kon je ze voor 300 euro kopen. Helaas niet op de D-riem gelet, die ging er na een jaar dus aan op een snelweg. Er kwam nog een kale break en toen kwam het moment dat ik een serieus mooie en goede XM wilde.
Het werd een blauwe Ct break automaat, zo goed als nieuw en voorzien van alle opties die er maar waren inclusief zwart leer. Ik liet er een G3 gasinstallatie inbouwen. Dat was heerlijk rijden. Het was voorlopig ook mijn laatste...
Een scheiding en meer bijkomend onheill dwong me afstand te doen van dit moois.
Stapsgewijs ging het-om toch te kunnen blijven rijden- van Xantia op G3 ( heerlijke probleemlose auto) naar een roze Saxo en toen weer licht omhoog naar een Xsara...
Pas 8 jaar later was ik weer in de gelegenheid om me een bollenauto te veroorloven. Dat begon 3 jaar geleden met een C5 2.0
Kon er maar niet aan wennen. XM toch maar weer?
Ik heb nu mijn 2e blauwe XM 2.0 16V, kale ( non hydractief) uitvoering maar zeer fijn rijdend in een prachtige staat. Onlangs nog een fraai beige leren interieur ingezet. Nog een lijst van 'things to do' maar m.i. behapbaar. Lage km. stand, geen roest en op hoofdzaken in orde.
Deze wil ik graag tot een zekere graad van perfectie brengen.
Dat is een flinke lijst Citroëns die je hebt afgewerkt.
Ik had in mijn kale 16v ook ooit een beige interieur ingebouwd. Het is een mooi combinatie inderdaad....
__________
Crepuscule