Beste mensen,
Bij mij duurt het tegenwoordig erg lang voordat de auto op druk is. Het 'stop' lampje blijft na het starten erg lang branden en ik krijg waarschuwingen over remdruk.
Zodra ik echter 2 meter rijd gaat het lampje uit en zijn de meldingen weg. Er zit genoeg LHM in dus dat is het niet.
Iemand enig idee? Zit er ergens een sensor die ik misschien even moet checken?
Groet Frank
Bij mijn CX ooit een brakke druksensor van het systeem gehad: die vertoonde dit gedrag bij bepaalde bochten wel/niet. Bij beurt de sensor laten vervangen en klaar. Wie weet is die van jou ook niet helemaal 100% meer?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Stekkertjes op het LHM vat?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Volgens mij moet er een liter LHM uit en een liter smurfenolie in. Denk dat je dan van het probleem bent verlost.
Auto (al) volledig op hoogte als je die melding hebt?
Als je de melding hebt de motor lekker 1500 - 2000 toeren laten maken. Als de melding van te lage hydraulische druk / remdruk dan sneller verdwijnt heb je een zwakke pomp gediagnostiseerd denk ik.
Zit zelf met een zelfde euvel. Alleen speelt dit alleen bij het laten stijgen van de wagen vanuit de laagste stand, wat dus nooit hoeft te gebeuren. Dacht eigenlijk dat alle type 2's dit gedrag wel vertoonden vanwege het 2+5 plunjer idee.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zou evt ook nog een lekke (membraam kapot) bol kunnen zijn. Dan wordt eerst de bol helemaal volgepompt.
Ja ik ben ook bang dat de pomp misschien wat zwak is. Misschien is de vooraadbol wat leeg. Maar vanwege de meldingen over rem'druk' vraag ik mij af waar de hydraulische druk overal wordt vastgesteld door een druk-sensor. Op de pomp en ook bij de ABS sensoren?
Kan ik dat eerst even nalopen voordat ik naar een specialist ga.
__________
Crepuscule
Bij een kapot membraam wordt inderdaad eerst de bol volgepompt met LHM. Dat geeft eenmalig vertraging met het systeem op druk brengen. Daarna loopt die bol niet meer leeg. LHM wordt niet samengedrukt, dus volgende keer op druk zetten gaat gewoon weer vlot zoals het hoort.
Systeemdruk wordt gemeten op de veiligheidsklep. Deze zit op het motorsubframe aan/onder de bestuurderszijde. Dat is de enige plek waar systeemdruk gemeten hoeft te worden volgens Citroën. Iets met...."zolang er maar remdruk is, is 't allemaal best..."
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Oke, dank. Ga ik daar eerst eens op onderzoek uit.
__________
Crepuscule
Nou doe je de fransen toch echt te kort, de reden is dat bij het wegvallen van druk de remmen het langst hun werk moeten kunnen doen, puur veiligheids oogpunt
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Om van de problemen rond het veersysteem te doorgronden zijn wij begonnen met het maken van een drukregelaar en bollen tester om het hele systeem te kunnen controleren.
Het testen van de druk in de bollen is klaar tevens het vullen van de bollen aan de wagen wordt mogelijk.
Nu nog wat aansluitingen er bij zetten om de drukregelaar te testen, ook dat zal wel lukken.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!