Ach: jij noemt het knutselen zolang je maar weet waar je mee bezig bent. Door die pennen (of bouten) zet je de nokkenas weer op z'n oorspronelijke plaats (hij zou immers iets kunnen zijn verplaatst/opgeschoven door een uitgerekte DB-riem maar op deze manier zet je ze dus alle 4 weer terug in hun orginele/fabricage stand. Oh ja, vervang gelijk je multieriem,riemgelijders,waterpomp en db-riem spanrol !!! het ligt er immers toch allemaal af.
Tip : gebruik tipex !! zet deze op je riem en nokkenaswielen dan kun je daar altijd op terugvallen mocht de bout of pen eruit schieten.
Ach ja.., 't zal wel loslopen.. (niet de spanrollen oid. ;) ) Ben wel benieuwd hoe het gaat met het spannen van de riem. In dat filmpje van de Peugeot is de spanrol een heel systeem met ook een zelfspanner / maar ook zelf meten.
Ik heb er een zoals jij hebt. (exentrisch verdraaien). Had jij er een meetapparaat voor? Of gewoon op 'gevoel' gedaan?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ga hierin wel mee met Aat, die pennen zijn paspennen an dat werkt wel nauwkeuriger dan een stuk draadeind. En trek de boel bij 4 bouten of meer altijd kruislings aan en niet zoals ik de clip.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik het het precies zo gedaan als in het filmpje: als je goed kijkt 14min40 dat horen er 2 nokjes/driehoekjes tegen over elkaar te staan. Dat is dus de juiste riemspanning. Ik heb er inmiddels alweer zo 3500km opzitten met deze nieuwe db-riem. Tenslotte draai de krukas even 2 keer rond met een kruissleutel of ratel, na vervangen van je db-riem, zodat je zeker weet dat je db-riem op tijd staat en dus NIET de kleppen raakt.
Aan welke onderdelen is er behoefte in het magazijn en welke juist niet?
Hier in de buurt is iemand zijn voorraad aan het opruimen. Ik ben er geweest en het is overwegend allemaal goed spul, hij heeft geen rommel bewaard.Dat wat geen nieuwe eigenaar vindt wordt weggegooid.
Ik zou het mee kunnen nemen op 18 mei, dus een snel antwoord zou fijn zijn!
Mocht je iets specifieks zoeken, laat het weten dan vraag ik t ff.
Zaterdag 20 juli zijn we weer open. Ik ben er in ieder geval, zoon Matthijs gaat ook weer mee, zijn stage is voorbij dus hij mag weer op zaterdag. Ik hoop dat het een druk dagje wordt. Vanaf 10.00u zijn we weer in Arkel tot ongeveer 15.00u. Wellicht tot zaterdag.
Ik kan helaas niet komen, ik moet werken tot 15:30 uur.
Ben nog steeds op zoek naar een nieuwe oliepijlstok voor een TCT uit 1994. Degene die ik tot nu toe heb geprobeerd in het magazijn zijn allemaal niet de juiste.
Nee, het schijnt een vrij apart model te zijn. Maar het is nu onderhand wel eens nodig dat ik die vervang voor een nieuwe, want ik kan m'n olie op deze manier ook niet goed checken. Nieuw zijn ze volgens mij ook niet meer te krijgen he? Of weet hier iemand nog een adresje? Alvast bedankt.
Bij mij was het bovenste plastic deel van de peilstok van mijn tct kapot. Daardoor kon ik m waarschijnlijk te diep in het blok steken en had ik geen goed beeld van de hoeveelheid olie. Ik denk dat daarom mijn vorige motorblok is stukgedraaid. Gewoon te weinig olie.
Ik zal die van mijn nieuwe blok een opmeten. Dan weten we meer....
Als het een specifieke peilstok is dan is het wel handig dat je fff een foto plaats van welke je zoekt !! op de service site is nog wel het 1 en ander beschikbaar aan peilstokken bij een TCT ergo ook peugeot 406 had deze blokjes erin liggen en ook daar is nog wel het 1 en ander beschikbaar aan peilstokken. Als het onderstaande plaatje overeenkomt is hij (nummer 8) dus nog leverbaar bij de dealer
Titel Toepasbaarheid Leverancier
OLIECARTER FILTER SENSOR BENZINE EN 1,998L EN CARBURATEUR EN AIRCO TOT OPR 06140
BENZINE EN 1,998L EN INJECTIE TURBO WARMTEW
BENZINE EN 1,998L EN INJECTIE TURBO WARMTEW EN AIRCO
Attentie attentie! Komende zaterdag is het clubmagazijn geopend. Vanaf 10 uur zijn clubleden welkom voor XM onderdelen, advies, een kopje koffie met gezelligheid en uiteraard de Lexia uitleesservice!
Je vindt het magazijn aan de Vlietskade 1716 in Arkel. We zijn aanwezig tot 15:00 uur.
Er liggen best wel wat plafonnières maar ik weet niet of er een bij zit voor een type 1 met schuifdak. Ook kiekerts liggen er genoeg maar ook hier weet ik niet of de juiste erbij zit. Uit mijn hoofd gezegd liggen er kiekerts met twee verschillende stekkeraansluitingen.
Volgende keer kom ik gewoon afgedaald naar Arkel dan om eens te kijken of er iets voor me bij zit.
Het handmatig sluiten van alle deuren begint toch wel iets te vervelen. En het al dan niet aangaan van de verlichting is dan misschien een zeurpunt maar wel leuk als alles het doet. Mankement in deze is een gebroken binnen werk waardoor dan wel/ dan niet contact wordt gemaakt.
Met mijn XM ZPJ V6 aut had ik koelproblemen. Na een lange zoektocht blijkt dat de Nissens radiateur (typenr 61233) die nog leverbaar is voor dit type te weinig koelcapaciteit heeft. Nu ik met veel moeite wel een nieuwe juiste radiateur heb weten te vinden ligt de bedrijfstemperatuur veel lager.
Bij deze verkoper heb ik een Valeo radiateur (typenr 810836) kunnen kopen met wel de juiste koelcapaciteit:
Hij heeft er nog 8 liggen, maar hij adverteert er nu niet mee op Ebay. Omdat dit na heeelll lang zoeken de enige nog leverbare juiste radiateur is, is voor mij reden om de tip hier te posten. Wie weet zijn er andere belanghebbenden of ziet het magazijn een optie om de resterende 8 stuks op te kopen.
Het grote verschil tussen de Nissens radiateur en de Valeo is dat het koelblok ruim een halve centimeter dikker is en de koelkanalen een veel grotere diameter hebben. Ik heb er foto's van, maar het is mij nu te druk om dat uit te zoeken en erbij te posten. Dat komt later nog wel een keer in het draadje van mijn XM.
Ik ben niet officieel van het magazijn. (Bemoei me er wel lekker tegen aan. ;) ) Vrijdag spreek ik iemand die er wel direct verantwoordelijk is. Zal het balletje even opgooien.
Maar voor zover ik weet is er vanuit magazijn/club eigenlijk geen budget voor het opkopen van 'Old Stock'. Hoewel dat natuurlijk wel heel wenselijk is voor bijvoorbeeld dit soort onderdelen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dan moeten ze eerst af van het idee dat er perse een magazijn moet zijn. Met een beetje goodwill van je leden en/of liefhebbers garages kun je beter stock verdeelt over het land opslaan. Goedkoper en makkelijker toegangkelijk ipv eerst het halve land door te moeten rijden want echt centraal ligt het nou ook weer niet. En de liefhebber garage heeft dan ook klantjes erbij, want zo heel veel sleutelaars zijn er niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het meeste van de onderdelen die ik nodig had kon ik via het internet te pakken krijgen.
Meestal is dat wat je nodig heb net even anders (door dat ieder jaar er wel weer een wijziging door Citroën is door gevoerd) zodat ter plekke in ons magazijn in ieder geval kan worden gecontroleerd op het juiste onderdeel. Het heen en weer zenden van zo een fout onderdeel zou te veel gaat kosten.
Door overal wat neer te leggen verdeeld over het land raak het helemaal zoek of iets aanwezig is.
Vandaag geen magazijnopening maar werken voor onderdelen voor ons magazijn. De V6 die bij het magazijn staat verder demonteren dus. Lekker bezig geweest met motor en versnellingsbak demonteren, spul is klaar om eruit gehesen te worden. Tobias, Aad, Matthijs en ik waren weer een dagje van de straat, leuk om lekker samen te werken.
Alles is los gemaakt,alleen de rechter aandrijfas kregen we niet uit het steunlager dus volgende week verder. Die trekken we er dan wel uit denk ik. Dan zijn de bak en motor nog maar een kleinigheid. Niets is gesloopt, alles is netjes los gemaakt zonder beschadigingen op het doorknoippen van een 3 tal slangklemmen na.
Vorige week zaterdag zijn we bijtijds gestopt met klussen. Vandaag zijn we met hetzelfde team verder gegaan. Doel was om de motor en bak vandaag naast de auto te hebben. Aad en Tobias hebben ons thuis opgehaald en na een kop koffie zijn we naar Arkel gereden. Het weer was een beetje somber maar het grootste deel van de dag was het gelukkig droog.
De motor is er uit en heeft een plek in het magazijn gekregen. Niets is er gesloopt of afgebroken, alles is heel gebleven op de aandrijfashoes van de rechterkant na. Het ging allemaal redelijk snel en bij het hijsen bleek dat we ons goed voorbereid hadden, er zal niuets meer vast aan versnellingsbak en motor.
Uiteindelijk heeft het spul een plek gekregen in het magazijn, compleet en keurig weggezet op een paar houten balken. Het mooiste zou zijn als het spul als een geheel weg zou gaan maar we zien het wel wat het gaat worden. Al met al een nuttige dag en zeker ook leerzaam. Ik heb er thuis ook een te doen, weliswaar met handbak, maar weet nu dat het geen hele moeilijke klus is maar wel aardig wat werk.
Aad, Tobias en Matthijs, bedankt voor het opofferen van jullie vrije dag.
Heb je een onderdeeltje nodig? Komende zaterdag is het clubmagazijn geopend. Vanaf 10 uur zijn clubleden welkom voor XM onderdelen, advies, een kopje koffie met gezelligheid en uiteraard de Lexia uitleesservice!
Je vindt het magazijn aan de Vlietskade 1716 in Arkel. We zijn aanwezig tot 15:00 uur.
Dat zal wel gaan maar als je ziet op *YOUTUBE" hoe de riem wordt vervangen ga je echt niet staan knutselen met een paar bouten.
Het afstellen van de spanning op de riem is daar millimeter werk en zal ook wel echt nodig zijn ander is de riem vroegtijdig versleten.
Kijk maar op de video van Peugeot. Daar wordt de riem vervangen omdat deze nog wel zijn werk doet maar is opgerekt.
Een tandje verspringen door veroudering en je kleppen staan krom.
https://www.youtube.com/watch?v=M0HVVy6Q6_4
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Ach: jij noemt het knutselen zolang je maar weet waar je mee bezig bent. Door die pennen (of bouten) zet je de nokkenas weer op z'n oorspronelijke plaats (hij zou immers iets kunnen zijn verplaatst/opgeschoven door een uitgerekte DB-riem maar op deze manier zet je ze dus alle 4 weer terug in hun orginele/fabricage stand. Oh ja, vervang gelijk je multieriem,riemgelijders,waterpomp en db-riem spanrol !!! het ligt er immers toch allemaal af.
Tip : gebruik tipex !! zet deze op je riem en nokkenaswielen dan kun je daar altijd op terugvallen mocht de bout of pen eruit schieten.
Foto's van een XM riem vervangen
Ach ja.., 't zal wel loslopen.. (niet de spanrollen oid. ;) ) Ben wel benieuwd hoe het gaat met het spannen van de riem. In dat filmpje van de Peugeot is de spanrol een heel systeem met ook een zelfspanner / maar ook zelf meten.
Ik heb er een zoals jij hebt. (exentrisch verdraaien). Had jij er een meetapparaat voor? Of gewoon op 'gevoel' gedaan?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ga hierin wel mee met Aat, die pennen zijn paspennen an dat werkt wel nauwkeuriger dan een stuk draadeind. En trek de boel bij 4 bouten of meer altijd kruislings aan en niet zoals ik de clip.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik het het precies zo gedaan als in het filmpje: als je goed kijkt 14min40 dat horen er 2 nokjes/driehoekjes tegen over elkaar te staan. Dat is dus de juiste riemspanning. Ik heb er inmiddels alweer zo 3500km opzitten met deze nieuwe db-riem. Tenslotte draai de krukas even 2 keer rond met een kruissleutel of ratel, na vervangen van je db-riem, zodat je zeker weet dat je db-riem op tijd staat en dus NIET de kleppen raakt.
Ah.., RTFM-momentje. Had het boekje nog niet gelezen. Nogmaals bedankt. Morgen zorgen dat ik iets strak passends gebruik en dan moet het goed komen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Aan welke onderdelen is er behoefte in het magazijn en welke juist niet?
Hier in de buurt is iemand zijn voorraad aan het opruimen. Ik ben er geweest en het is overwegend allemaal goed spul, hij heeft geen rommel bewaard.Dat wat geen nieuwe eigenaar vindt wordt weggegooid.
Ik zou het mee kunnen nemen op 18 mei, dus een snel antwoord zou fijn zijn!
Mocht je iets specifieks zoeken, laat het weten dan vraag ik t ff.
Zaterdag 20 juli zijn we weer open. Ik ben er in ieder geval, zoon Matthijs gaat ook weer mee, zijn stage is voorbij dus hij mag weer op zaterdag. Ik hoop dat het een druk dagje wordt. Vanaf 10.00u zijn we weer in Arkel tot ongeveer 15.00u. Wellicht tot zaterdag.
Ik kan helaas niet komen, ik moet werken tot 15:30 uur.
Ben nog steeds op zoek naar een nieuwe oliepijlstok voor een TCT uit 1994. Degene die ik tot nu toe heb geprobeerd in het magazijn zijn allemaal niet de juiste.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, het schijnt een vrij apart model te zijn. Maar het is nu onderhand wel eens nodig dat ik die vervang voor een nieuwe, want ik kan m'n olie op deze manier ook niet goed checken. Nieuw zijn ze volgens mij ook niet meer te krijgen he? Of weet hier iemand nog een adresje? Alvast bedankt.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Bij mij was het bovenste plastic deel van de peilstok van mijn tct kapot. Daardoor kon ik m waarschijnlijk te diep in het blok steken en had ik geen goed beeld van de hoeveelheid olie. Ik denk dat daarom mijn vorige motorblok is stukgedraaid. Gewoon te weinig olie.
Ik zal die van mijn nieuwe blok een opmeten. Dan weten we meer....
__________
Crepuscule
Dat is ook precies wat er bij mijn peilstok kapot is. Ik kan op deze manier niet meten...
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Als het een specifieke peilstok is dan is het wel handig dat je fff een foto plaats van welke je zoekt !! op de service site is nog wel het 1 en ander beschikbaar aan peilstokken bij een TCT ergo ook peugeot 406 had deze blokjes erin liggen en ook daar is nog wel het 1 en ander beschikbaar aan peilstokken. Als het onderstaande plaatje overeenkomt is hij (nummer 8) dus nog leverbaar bij de dealer
Titel Toepasbaarheid Leverancier
OLIECARTER FILTER SENSOR BENZINE EN 1,998L EN CARBURATEUR EN AIRCO TOT OPR 06140
BENZINE EN 1,998L EN INJECTIE TURBO WARMTEW
BENZINE EN 1,998L EN INJECTIE TURBO WARMTEW EN AIRCO
Bedankt voor je reactie. Dit is in ieder geval niet de peilstok die ik moet hebben.
Ik zal binnenkort even een fotootje plaatsen.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Attentie attentie! Komende zaterdag is het clubmagazijn geopend. Vanaf 10 uur zijn clubleden welkom voor XM onderdelen, advies, een kopje koffie met gezelligheid en uiteraard de Lexia uitleesservice!
Je vindt het magazijn aan de Vlietskade 1716 in Arkel. We zijn aanwezig tot 15:00 uur.
__________
Crepuscule
Iemand idee of er een plafond lamp unit T1 aanwezig is met schuifkantel dakbediening? en een Kiekert voor zelfde T1?
(V6.24 1992)
Er liggen best wel wat plafonnières maar ik weet niet of er een bij zit voor een type 1 met schuifdak. Ook kiekerts liggen er genoeg maar ook hier weet ik niet of de juiste erbij zit. Uit mijn hoofd gezegd liggen er kiekerts met twee verschillende stekkeraansluitingen.
Ik kom morgen even kijken voor een aandrijfas passagierskant en neem m'n oliepijlstok ook gelijk ff mee voor een vervanger ;)
Tot morgen!
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Volgende keer kom ik gewoon afgedaald naar Arkel dan om eens te kijken of er iets voor me bij zit.
Het handmatig sluiten van alle deuren begint toch wel iets te vervelen. En het al dan niet aangaan van de verlichting is dan misschien een zeurpunt maar wel leuk als alles het doet. Mankement in deze is een gebroken binnen werk waardoor dan wel/ dan niet contact wordt gemaakt.
Met mijn XM ZPJ V6 aut had ik koelproblemen. Na een lange zoektocht blijkt dat de Nissens radiateur (typenr 61233) die nog leverbaar is voor dit type te weinig koelcapaciteit heeft. Nu ik met veel moeite wel een nieuwe juiste radiateur heb weten te vinden ligt de bedrijfstemperatuur veel lager.
Bij deze verkoper heb ik een Valeo radiateur (typenr 810836) kunnen kopen met wel de juiste koelcapaciteit:
https://www.ebay.com/usr/sentinelws?_trksid=p2060353.m2749.l2754
Hij heeft er nog 8 liggen, maar hij adverteert er nu niet mee op Ebay. Omdat dit na heeelll lang zoeken de enige nog leverbare juiste radiateur is, is voor mij reden om de tip hier te posten. Wie weet zijn er andere belanghebbenden of ziet het magazijn een optie om de resterende 8 stuks op te kopen.
Het grote verschil tussen de Nissens radiateur en de Valeo is dat het koelblok ruim een halve centimeter dikker is en de koelkanalen een veel grotere diameter hebben. Ik heb er foto's van, maar het is mij nu te druk om dat uit te zoeken en erbij te posten. Dat komt later nog wel een keer in het draadje van mijn XM.
Geen interesse vanuit het magazijn? Een reactie zou fijn zijn.
Ik ben niet officieel van het magazijn. (Bemoei me er wel lekker tegen aan. ;) ) Vrijdag spreek ik iemand die er wel direct verantwoordelijk is. Zal het balletje even opgooien.
Maar voor zover ik weet is er vanuit magazijn/club eigenlijk geen budget voor het opkopen van 'Old Stock'. Hoewel dat natuurlijk wel heel wenselijk is voor bijvoorbeeld dit soort onderdelen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heel wenselijk is naar mijn mening nogal een understatement. Dit soort zeldzame onderdelen moet je gewoon in je magazijn willen hebben.
Dan moeten ze eerst af van het idee dat er perse een magazijn moet zijn. Met een beetje goodwill van je leden en/of liefhebbers garages kun je beter stock verdeelt over het land opslaan. Goedkoper en makkelijker toegangkelijk ipv eerst het halve land door te moeten rijden want echt centraal ligt het nou ook weer niet. En de liefhebber garage heeft dan ook klantjes erbij, want zo heel veel sleutelaars zijn er niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het meeste van de onderdelen die ik nodig had kon ik via het internet te pakken krijgen.
Meestal is dat wat je nodig heb net even anders (door dat ieder jaar er wel weer een wijziging door Citroën is door gevoerd) zodat ter plekke in ons magazijn in ieder geval kan worden gecontroleerd op het juiste onderdeel. Het heen en weer zenden van zo een fout onderdeel zou te veel gaat kosten.
Door overal wat neer te leggen verdeeld over het land raak het helemaal zoek of iets aanwezig is.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Vandaag geen magazijnopening maar werken voor onderdelen voor ons magazijn. De V6 die bij het magazijn staat verder demonteren dus. Lekker bezig geweest met motor en versnellingsbak demonteren, spul is klaar om eruit gehesen te worden. Tobias, Aad, Matthijs en ik waren weer een dagje van de straat, leuk om lekker samen te werken.
Alles is los gemaakt,alleen de rechter aandrijfas kregen we niet uit het steunlager dus volgende week verder. Die trekken we er dan wel uit denk ik. Dan zijn de bak en motor nog maar een kleinigheid. Niets is gesloopt, alles is netjes los gemaakt zonder beschadigingen op het doorknoippen van een 3 tal slangklemmen na.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Vorige week zaterdag zijn we bijtijds gestopt met klussen. Vandaag zijn we met hetzelfde team verder gegaan. Doel was om de motor en bak vandaag naast de auto te hebben. Aad en Tobias hebben ons thuis opgehaald en na een kop koffie zijn we naar Arkel gereden. Het weer was een beetje somber maar het grootste deel van de dag was het gelukkig droog.
De motor is er uit en heeft een plek in het magazijn gekregen. Niets is er gesloopt of afgebroken, alles is heel gebleven op de aandrijfashoes van de rechterkant na. Het ging allemaal redelijk snel en bij het hijsen bleek dat we ons goed voorbereid hadden, er zal niuets meer vast aan versnellingsbak en motor.
Uiteindelijk heeft het spul een plek gekregen in het magazijn, compleet en keurig weggezet op een paar houten balken. Het mooiste zou zijn als het spul als een geheel weg zou gaan maar we zien het wel wat het gaat worden. Al met al een nuttige dag en zeker ook leerzaam. Ik heb er thuis ook een te doen, weliswaar met handbak, maar weet nu dat het geen hele moeilijke klus is maar wel aardig wat werk.
Aad, Tobias en Matthijs, bedankt voor het opofferen van jullie vrije dag.
Heb je een onderdeeltje nodig? Komende zaterdag is het clubmagazijn geopend. Vanaf 10 uur zijn clubleden welkom voor XM onderdelen, advies, een kopje koffie met gezelligheid en uiteraard de Lexia uitleesservice!
Je vindt het magazijn aan de Vlietskade 1716 in Arkel. We zijn aanwezig tot 15:00 uur.
__________
Crepuscule
Pagina's