kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

beste xmmers,

mijn turbodiesel is zo leuk geweest om zijn accesoireriem door het dstibutiedeksel te duwen met als resultaat nokkenas ingelopen en 4kleptuimelaars gebroken. Heb het nokkennashuis gedemonteerd, andere tuimelaars opgediepten dan nnu mijn vraag:

hoe moeten we dit allemaal terug monteren?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank voor jullie medeleven.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Ach jee Walter, dat is pech hebben.  Ik kan je niet helpen maar mijn medeleven heb je. 

__________
Crepuscule

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Dank je, zal ik nodig hebben.

Walter xm1990

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Heb trukje gevonden. Gewoon alle  tuimelaars op de kleppen leggen en dan heel voorzichtig, na aanbrengen van dichtingskit, het nokkenashuis in de juiste hoek erover kantelen en dan de verplaatste tuimelaars terug erop foefelen, buotjes erin en aandraaien. Is een foefeljobke maar doenbaar. Nu hopen det er geen kleppen stuk zijn, ze blijken nie krom te staan. Hopen op een beetje geluk. Is voor morgen hoop ik. Het resultaat laat ik wel weten.

Walter xm1990

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

En is het goed gegaan Walter?  Er zijn hier niet zoveel hardcore sleutelende dieselaars.

Het zou mij niet verbazen als jij de meest ervaren deskundige bent 

__________
Crepuscule

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Dank Frank, leuk om te lezen, spijtig genoeg blijkt het motortje het niet overleeft te hebben. Denk dat er toch 3 kleppen geraakt zijn. Ga de XM aan de kant zetten en met mijn blauwe XM rijden. Weet momenteel nog niet wat ik ermee ga doen. Heb er de laatste tijd redelijk wat kosten aan gedaan en aardig wat uurtjes aan besteed. Tijd brengt raad. Wordt vervolgt.

Walter xm1990

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

D'r staat in Leidschendam nog een XM 2.1td te koop (Marktplaats) met een lekke hydrauliek. Misschien een motorswap?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

He Mark, kan eens informeren maar heb zelf ook nog 2 blokken liggen van latere model. Moet alleen een beetje moed verzamelen en er dan voor gaan zeker? Mijn werkplaats is in de winter ook meer een strafkamp, Moet er eventjes een beetje tijd laten overgaan.

Dank voor de info.

Walter xm1990

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Oh, je hebt serie 1 (zie ik nu pas). Ik heb ook nog een serie 1 blok liggen. Misschien heb je daar wat aan?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Het blok dat ik nu vermoord heb was al een blok uit een 2000 bouwjaar. Heb wel oude pomp en verstuivers na revisie gebruikt en nog wel wat aanpassingen gedaan. Werkte zeer goed. Ga denk ik eerst clinderkop demonteren en eens kijken wat de schade is. Ik hou in elk geval alle opties open. 

Walter xm1990

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE:

Om af te sluiten,

Ben verleden week aan de herstelling begonnen. Had op een citroen-forum gelezen over schade na verspringen van distributieriemen die man beweert dat de schade bij onze diesels gewoonlijk goed meevalt en zich beperkt tot het breken van de zwaktste schakel, nl de tuimelaars. Blijkt dat de kleppen plat tegenover de zuigers staan endus niet krom komen. En wat blijkt nu? Heeft volledig gelijk. Heb het nokkenashuis er terug afgehaald , kleppen goed bekeken, gemeten, vergeleken met andere blok, maar kon geen verschillen zien. Alles terug gemonteerd, nieuwe riemen enzo en dan met een klein hartje de boel geprobeerd aan de praat te krijgen en hoezee , na wat tegenwerken, ze draait en na alles er terug op rijdt ze ook terug. Ben ik super tevreden mee. Dank voor jullie aandacht en dankaan citroen-forum. Weer een XM terug de weg op.

Walter xm1990

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

was een topic van 2009 van Martijn de Ruijter.

Walter xm1990

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Wat een meevaller Walter. En mooi dat je dat uit zo'n oude topic kon halen. Eind goed, al goed

__________
Crepuscule

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Wel Frank en andere lezers, het was toch eigenljk niet zo. Ben nu en tijdje afwezig geweest, maar ga nu toch terug een beetje XMMEN. De motor van de XM bleek dan toch niet te doen wat ze moest doen en rookte als een schoorsteen. Heb ze toen opzij gezet en  verleden week dan toch maar besloten om ze proberen te herstellen. Compressie test gedaan en eerste cilinder maar de helft van de vereiste druk. Dus andere motor klaarmaken. Zal een vrijetijdsbesteding worden voor deze zomer. Ondertussen rijdenmet een C3 laatste model, best tof. Een vraagje naar de zeer zeldzame dieselsleutelaars, is er iemand(Marc misschien) die een dieselafsluiter heeft liggen, misschien op een oude pomp. Ga dit ook eens aan magazijn vragen. Dit dan eventjes een korte update,hou Corona buiten en tot schrijven.

Walter xm1990

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Ik heb wel een blok, maar daar is de oude Boschpomp al een keer afgehaald en elders hergebruikt. Dus daar kan ik je niet aan helpen, helaas.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: kleptuimelaars xm turbodiesel vervangen

Spijtig, maar niets aan te doen, toch dank.

Walter xm1990