Deze velgen staan op MP
Ik vind ze prachtig en ze zijn volgens mij origineel Xm tunings velgen van Cituning of Musketier.
Ze staan nl beschreven in het Citroen XM boek van Thijs van der Zanden (blz 136).
Ik denk wel dat ze heftig gerestaureerd moeten worden... ik zie loodjes aan de buitenkant?!
Wat denken jullie hiervan? zijn ze de moeite?
Link hieronder
Groet, Wannes
https://link.marktplaats.nl/m1485090114
Ja die staan ook in de Postert catalogus. Je ziet ze zelden. Ik vind ze wel aardig...
(maar de puristen melden zich zodadelijk ook wel met een roze XM of een brakende emoji ;-)
__________
Crepuscule
Ik vind ze wel apart, en met name door de deksel die de bouten bedekt. Moet er wel een zender setje op de XM zitten. Onder een 'gewone' XM zijn ze voor mij overkill.
En de prijs? Voor 100 euro ging ik er gelijk achteraan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Veen : Ik zie nu dat je al een topic gestart was betreft 90's xm tuning. Dus die zal ik volgen.
Inderdaad, mits met enig (veel) beleid toegepast kan het erg smaakvol zijn vind ik. Dat maakt het dan weer spannend :)
smaken verschillen nu eenmaal, en ook NiET originele velgen zijn erg origineel is mijn gedachtengoed.
Dus wat je fdoet doe je lekker voor jezelf in mijn bescheiden mening. Zal dus na komend weekend wennen zijn als de 18 inch wielen er onderuit gaan en de "standaard"15 inch speedlines er weer onder zitten met winterrubber.
De velgen van MP zijn ook nog eens "periode-correct" : rond 1990 :)
Ik durf het alleen niet zo aan omdat de velgen loodjes aan de buitenkant hebben !
Die zullen wel heel krom zijn toch? Zou ze kunnen laten restaureren..
Werd vroeger vaker gedaan lood aan de buitenzijde. Met nieuwe techniek is dat meer en meer verplaatst naar binnenzijde wiel.
Die loodjes maken toch niet uit? Die gaan er toch af als er nieuwe banden op komen en kun je dan vervangen door plaklood aan de binnenzijde...
__________
Crepuscule
Ik zie trouwens geen loodjes aan de buitenkant....
__________
Crepuscule
Ik vond het alleen een raar gezicht. Nooit gezien zo.
Ik dacht misschien zoo'n kromme velgen dat ze zelfs aan de buitenkant loodjes moesten doen.
Maar ik hoor al dat dat vroeger gebruikelijker was @stooftaker.
Alu velgen kunnen nogal uit balans zijn en zelfs na balanceren nog een trillend stuur doorgeven..
Jawel, goed inzoomen. Die link op mp bedoel ik he.
Niet die mooie folder.
Als een gebalanceerde band + velg (ook Alu) nog trilt is er of iets anders aan de hand, of de balanceerder verstaat zijn vak niet. En inderdaad, als het snel-snel gaat, plakken ze ook nogal eens buitenop. Als je erbij staat en instructie geeft, kunnen ze het ook netjes binnenin plakken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Lood sla je zowel aan de binnen als buitenrand van de velg. Buitenrand vinden we minder mooi, dus plaatsen we ze iets verder naar binnen. Wat wel weer inhoud dat er meer gewicht gebruikt moet worden en waarschijnlijk extra handeling om uit te kienen waar exact dan.. (Ik weet niet of moderne balanceermachines al kunnen berekenen wat je moet aanpassen aan het gewicht bij x aantal millimeters verplaatsing naar binnenzijde)
Veel lood op een velg (binnen en/of buitenzijde) kan inderdaad wijzen op een beunhaas, een kromme velg.., maar ook op een goedkope band. Een band word in de fabriek al getest op onbelans. Duurdere merken (bijv Michelin) zijn kritischer en zullen een band met 10 gram afwijking de vuilbak in mikken, waar goedkope China merken geen probleem zien bij 30 gram.
Bedankt voor de tip trouwens.., ben bang dat ik waarschijnlijk een ritje Hoogeveen mag gaan maken. Ondanks dat ik ze op de foto niet helemaal goed uit de verf vind komen sluiten ze denk ik toch redelijk aan bij een toekomstig hobby projectje.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Sorry blauweboot, k heb ze net in reservering.. lang ritje maken naar Drenthe..
Hoezo sorry? zou helemaal wat wezen, moet je je zorgen gaan maken om hier om advies te vragen en dat ze er niet mee gaan lopen. Tis hier toch geen volkswagen golf forum of wel?.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is een risico. Ze zien er niet echt geweldig uit. (De xm op de achtergrond trouwens ook niet---zie net stukje verbloemkoold sierstripje op een Vert Vega :)
Van het merk RW kan ik ook niets vinden dus gokken dat het High-End velgjes zijn.
Leuk project hoop ik!
Ah bah!
Geen excuses nodig, eerder excuses van mijn kant. Heb helemaal gemist dat jij ze ook écht wilde hebben. Ze zijn je zeker gegund.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het zijn blanke velgen met blanke lak, enige wat je kan overkomen is dat je ze moet gaan ontlakken, polijsten en opnieuw in de blanke lak moet zetten. Met een middelgrote draaibank, en wat kunst en vliegwerk, is polijsten goed te doen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@blauweboot
Draaibank? De velgen op de draaibank?
Oh dat kan heel goed hoor, moet wel een middelgrote tot grote draaibank zijn, mijn Myford Super 7 b.v. daarbij lukt het niet aangezien die maar max een een goeie 100 mm boven het draaibed heeft.
Het is wel eng de eerste keer dat zo'n klomp aluminium met 800 a 1000 toeren per minuut rond vliegt maar ook dat went snel
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb je die velgen er al onder Wannes? Trakteer ons eens op foto's
__________
Crepuscule
Nee nog niet. Ik laat ze eerst opnieuw polijsten op een draaibank, lakken en nieuwe banden erop (R15 60 (of 65?) /205.
Daar moet ik nog achteraan. Maar ik ben er wel blij mee!
Jammer dat er op mijn huidige stalen velgen nog zo'n goede zomerbanden zitten. Die moet ik eerst opgummen haha. Ik vind ze net te iel, die 195 mm standaardbandjes op een Xm.
Onder nog een foto van een tunings brochure. Ik zie dat ik nog rode citroen lettertjes moet laten maken!
Na afdraaien zou ik ze niet lakken, maar zo laten en beschermen met wat bijenwas. En dan elke maand even een paar minuten per velg besteden om ze te poetsen met Belgom of andere alupoets en na afloop weer een rondje bijenwas.
Reden daarvoor is dat blanke lak niet lang houd, hooguit een paar maanden. Daar waar de lak beschadigt krijg je lelijke wit uitslagen plekken en corrosie die onder de blanke lak uitdijt. En natuurlijk ruim voor de pekelmaanden van de auto af en de schuur in. Dan hou je ze denk ik het langst mooi.
De allereerste 2 liters zijn zelfs ooit met 185 mm geleverd. Een breedte van 205 is een mooie breedte inderdaad. Daar hoort dan een hoogte van 60 bij. Anders worden de banden echt te fors
Maar je kunt ook voor 215/60 (zou ik persoonlijk doen) of 225/55 kiezen
Hieronder een overzicht van sportieve suggesties / combinaties door mustketier
__________
Crepuscule
Tip om alu velgen niet te lakken zal ik volgen. Hetzelfde als bij een gelakt houten keukenblad eigenlijk. Eenmaal een kras erin en het vocht gaat zijn werk doen onder de lak..
215/60/15R is bijna 3x zo duur als 205/60/15R zie ik ! Zal waarschijnlijk veel minder vraag naar zijn.. 15 inch uberhoubt natuurlijk.
Oh zijn die zo duur? Dan zou ik er inderdaad nog eens over nadenken.
__________
Crepuscule
Die bandentabel heb je eigenlijk niet nodig. Is op diverse plekken op internet makkelijk uit te rekenen.
Hier bijvoorbeeld: https://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Verschillen mogen niet groter zijn dan +1,5% of -2% Komende woensdag komen de winterbanden van mijn oude Volvo op de XM. Winterbanden zijn maatje 196/65/15, de zomerbanden 205/60/15 Het verschil in omwentelingen en op de teller is dan +1,19%
Eindelijk mijn nieuwe velgen erop!!
Flink lopen schuren, polijsten, zwart bijwerken, maar mooi resultaat vind ik!
Ze doen geen afbreuk aan het ontwerp van de auto. Chique sportief zeg maar.
Banden Energy Savers 205/60/r15
Leuk om anno 2020 weer 'originele aftermarket velgen' te gebruiken.
Ik vind ze gaaf
__________
Crepuscule
Diezelfde zaten onder mijn blauwe Break toen ik hem in Duitsland kocht. Heb ze toch gauw gewisseld voor Etoiles. Volgens mij heb ik ze nog een keer doorverkocht; of anders liggen ze nog ergens achter in mijn garage.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's