motorwissel?

Pagina's

32 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ikke
afbeelding van Ikke
motorwissel?

De meesten hier zullen het wel kennen, dat punt waarop je ongetwijfeld een keer uitkomt met je oude XM: een doorstart maken of omzien naar een betere?

Ik heb er 8 maanden van kunnen genieten, mijn Blue Mauritius 2.0 16V uit 1999, non hydraulic. Een heerlijke auto waar ik in die korte tijd mee vergroeid ben. Ik heb me er hier enthousiast mee voorgesteld toen ook al was deze auto ook niet zonder problemen. Sommige daarvan waren makkelijk op te lossen, andere liet ik even omdat ik grotere investeringen in onderhoud/herstel pas wilde doen als ik een totaalplaatje zou hebben van de te verwachten kosten, en, niet onbelangrijk, of deze XM wel de juiste basis zal hebben waarop je voor een aantal jaren kunt voort borduren.

Maar zoals vaak haalt de tijd je soms in....de olie gaat er in een flink tempo onderuit. Alleen onder het rijden, daarom had ik het niet opgemerkt totdat de verbrande olie op de uitlaat de aandacht begon te trekken. Ik heb hem helemaal leeg gereden zonder dat er ergens een lampje ging branden op het dashboard. Daarvoor peilde ik iedere maand de olie en over 10.000 km heb ik slechts een half litertje aangevuld.

Op de brug bij een jonge beginnend specialist werd duidelijk dat de olie rond de versnellingsbak vandaan komt, hoogstwaarschijnlijk de keerring daar. het zou ook metteen verklaren waarom de koppeling trilde/vibreerde bij het schakelen. Mogelijk olie op de nog goede platen. Bij verdere inspectie bleek het koelvloeistof reservoir enstig vervuild met roest en drap en een beetje (vermoedelijk) olie. De bruine drap in roestkleur moet er al jaren gezeten hebben. Dat heb ik tot mijn schande nooit gecontroleerd. Ik heb ook nooit hitteproblemen gehad, zelfs niet in de filles tijdens de hittegolf. Dat vind ik toch sterk en onbegrijpelijk met zo'n vervuild systeem. Evenwel blies de motor geen belletjes of bubbeltjes in het roestige wtaer, maar het vermoeden werd toch een lekke koppakking.

De motor heeft 320k gelopen en wat is dan wijsheid?

Veel uurtjes, door een specialist/monteur om de motor weer te repareren, nieuwe koppelingsplaten, pakking etc.

Of een ruilmotor met minder draaiuren? Alles aan en om de motor heen is immers nog goed. Een ruilmotor, nieuwe koppeling en distributie zou toch zekerheid kunnen geven. Dan heb je toch een paar punten gezet toch?

Dan moet je ook naar de rest van de auto kijken:

Koets, nog mooi, maar toch ook met beginnende roest aan de dorpels achterwielbakranden. Fraaie Monte Carlo velgen nieuwe micheline banden, strak en schoon interieur.

Roest aan chassis, nog beheersbaar, geen doorrotting.

Hydraulisch systeem: er zit al een tijd lang reinigingsvloeistof in die er onderhand wel uit moet, veert slecht op kleine oneffenheden, mede misschien veroorzaakt door de verkeerde bollen achter. Daar is het gebonk ook het ergste. Voor heeft nieuwe bollen, en veert ook goed.

APK. 2 punten maar: remblokken voor en mogelijk teveel speling op de binnenste stuurhuiskogels.

Dat is het zo'n beetje, oja, nog een weigerende kachelventilator, kan alleen voluit.

Merendeel oplosbaar dus. Is dit de basis om verder te gaan?

Een ruilmotor lijkt mij een goede keuze, maar ik heb geen idee wat dit kost, de motor zelf en het demomteren/monteren.

Iemand die even met me mee wil denken?

 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Een motor heb je wel voor € 500,- en op zich is een wissel bij een 16v niet heel moeilijk. 

Maar toch:

- 1 dag: motor eruit halen
- 1 dag nieuwe motor opbouwen met verse koppelingsplaten, pakkingen, distributieriem etc
- 1 dag motor weer inbouwen
- 1 dag tegenslag / verkeerde onderdelen / scheurend rubber / afbrekende bouten etc

 Het kost je al gauw € 2.000,- aan extra materialen en werkuren

Ik zeg het niet graag maar .... ik zou hier persoonlijk bij 320.000 op de teller niet meer in investeren. 

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Ik ben dat niet helemaal met je eens. De auto heeft in de loop van zijn bestaan veel onderhoud gehad waarbij de diverse slijtage onderdelen vervangen zijn. De roestvorming is beheersbaar en bovenal; ik vind dit een fijn type, simpel en zonder hydractieve vering. 

Als ik op dit en andere fora zie waar men soms nog aan begint, de roestvorming, de slijtage op vele punten, de staat van de koets etc. Dat betreft weliswaar dan vaak de meer bijzondere V6 types, maar toch. Ik vind de mijne bijzonder genoeg 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Oké, jij kent je XM het beste, dus dan is het de kunst om een zo mooi mogelijk blok te vinden en deze XM rijdend te houden. 

Zonder tegenslag en met een monteur die weet wat hij doet, kan het misschien ook in 2 dagen. Nieuwe koppelingsplaten en distributie zou ik persoonlijk niet op bezuinigen.

Die andere puntjes even fixen, en je kunt zo weer 100.000 door. 

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: motorwissel?

Als je motorswap overweegt, zou ik eens informeren bij Peter van der Laan/Citro-Advies in Heerlen. Die heeft voor mij een keer een 2.1td blok gewisseld in 2 dagen werktijd (toen verspreid over 2 weken, omdat ie maar een uurtje aan een stuk kon werken met rugklachten). En een 2.1td is toch nog iets forser dan een 2.0 16v dacht ik.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Ja Veen, dat is het idee. Uiteraard met nieuwe distributie en koppeling. Mijn type zie ik niet veel voorbij komen en andere types met lage km standen zijn een tikkeltje onbetaalbaar. Als er al een lage prijs gevraagd word dan ben je opnieuw weer aan de beurt met achterstallig onderhoud. De prijs van een ruilblok zal wel erg afhangen van de km.stand.

Marc, bedankt voor de tip. Kan ik dat die oude man wel aandoen..?

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: motorwissel?

Dus in deze Xm zit een motor met een lekke koppakking en een lekke krukaskeerring? Heeft de motor drooggelopen, zonder olie? Want wat bedoel je met "leeggereden"?

Een onderblok loopt echt niet heel snel stuk. 3 ton of meer kan echt geen kwaad. Zou het mijn eigen auto zijn dan zou ikhet aandurven om eerst de koppakkingsklus te doen en dan te zien hoe het erbij staat. Geen bijgeluiden en goede oliedruk, dan gewoon de bak eraf en krukaskeerring vervangen.

Een ander blok kan inderdaad ook nog, maar of je er veel mee opschiet is altijd gokken.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ja dat is ook weer waar Chris, misschien is het alleen een lekke koppakking. Dat is bij een 16 klepper relatief eenvoudig op te lossen.

Zo zie je maar ... een frisse blik...  

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: motorwissel?

Ikke zegt:

<p>Marc, bedankt voor de tip. Kan ik dat die oude man wel aandoen..?</p>

Haha, inmiddels is die rug weer genezen, hoor. En zo oud is ie niet. Bovendien heeft ie de afgelopen 10 jaar zijn zoon Ben opgeleid, die nu net zo vaardig is.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Chris B, hoe test je de motor op een koppakking zodat je zeker weet dat die lek of niet lek is? Het is een vermoeden op grond van waarneming van het kvresorvoir waarin veel roestige drap zit. De motor klinkt en presteert volkomen normaal. Met droogrijden bedoel ik dat er ergens in de laatste 2 maanden iets van 2 a 3  liter olie uit geperst is via de keerring. Aan de peilstok was geen olie meer te zien. Ik had 2 liter nodig om hem tot halverwege de peilstok te vullen. Ik rij er niet meer mee.

Kun je de keerring en de koppelingsplaten vervangen zonder de motor eruit te hoeven halen? Overigens, en dat had ik nog niet vermeld, trilt of vibreert de motor enigszins rond de 2000 toeren in de vrij, bij stlstand dus. Dat deed die al toen ik hem kocht. Nooit geweten hoe ik dat precies moet duiden. Mogelijk toch ergens een onbalans of zwakke motorsteunen? Ik denk dat ik meer expertise wil. Iemand een tip waar ik voor een second opinion terecht kan, iemand van de club misschien?

 

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: motorwissel?

Ik snap iets niet. Er wordt gesproken over roest en drab in het KV reservoir. De vinger wordt onder andere gewezen naar de koppakking. Echter, als er geen belletjes in het KV reservoir zijn, geen "mayonaise" bij de motorolie, geen olie bij de kvs en geen problemen met de verwarming (bij lekke pakking geeft je verwarming afwiisselend warme en koude lucht) zou ik daar niet teveel gaan zoeken.

Wel zitten er in je koelvloeistof additieven die je koelsysteem proper houden en je dichtingen soepel. Die raken na verloop van tijd echter uitgewerkt. Daarom moet je die om de 4 jaar wisselen. Doe je dit niet dan kan je koelkring gaan oxideren en je dichtingen zullen sneller verharden. Ik vermoed dat je eerder dit aan de hand hebt. 

Persoonlijk. Vooralleer ik een blok afschrijf wil ik weten hoe de compressie en de oliedruk zijn. Dan heb je concrete info om op verder te gaan. Keerring en koppeling hoeven niet het einde van de wereld te zijn. Blok swappen is makkelijker maar niemand geeft je de garantie dat dat blok beter is.  

Ik zou ook mijn koelkring eens reinigen en nieuwe vloeistof indoen. 

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Stijn, mijn idee ook. Eerst de compressie eens laten meten en dan koelsysteem grondig laten reinigen als de uitkomst van de meting positief is. Ik zie geen mayonaise aan de olie. Oliedom van mezelf dat ik bij aankoop en ook niet daarna in het kv reservoir heb gekeken. Wat er nu in zit is niet van gisteren. Nu nog een adres waar ik de koppeling/keerring eventueel kan laten vervangen. Als iemand iemand weet? 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

En als je toch de koppeling en keerring laat doen, laat die garage dan eens een snuffelaar in het kvs vat duwen. Als die niet afgaat dan heb je weer een aanwijzing dat de koppakking gewoon goed is. (lees, geen overmatige drukopbouw, geen belletjes in kvsvaatje en de snuffelaar gaat niet af = erg kleine kans dat de koppakking stuk is).

Onbalans kan meerdere oorzaken hebben, doorgezakte motorsteunrubbers, versleten ontstekingsdelen, injectoren etc. Heeft deze XM sinds aankoop al eens een echt goede grote beurt gehad? Ook dat is een kwestie van zorgen dat het onderhoud op orde is, dan pas zoeken naar gebreken. 

ik heb geen brug thuis, een koppeling/keerringklus is mij te groot. Maar voor een goede grote beurt aan je XM ben je van harte welkom.

MJ67
afbeelding van MJ67
  • XM 2.0 16V SX 1997 Automaat. Gris Meteore EYY
  • XM 3.0 24V Exclusive 1998 Automaat.Rouge d'Enfer (Multimedia) KJA
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine. Sable de Langrune
  • XM 3.0 24V 1999 Automaat. Gris Meteore EYY
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine/Gas. Ganache
  • DS21 PALLAS 1971
RE:
Kijk ook eens met een endoscoop in de cilinders, als er echt schade door drooglopen onstaan is, dan zie je dat waarschijnlijk ook wel aan de de cilinderwanden.
M.Jansen
Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Chris B. Zoals gezegd laat ik de motor eerst testen bij een garage hier in de buurt met meer dan uitstekende monteurs. Ken ze al lang. De auto heeft tot mijn aanschaf volledig onderhoud gehad, ieder jaar beurten e.d. Ben pas 10.000 km verder. Zal op de reparatie uitdraaien nog eens zoeken wat ze allemaal gedaan hebben. Mocht ik verder gaan met deze XM dan hou ik jouw aanbod zeker in gedachten. 

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Vandaag is het koelwater getest. Geen olie en geen co2. Ook de olie ziet er goed uit, geen mayonaise e.d. Er ligt wel een dikke drap in het kv reservoir, waar dat vandaan komt? In de onderhouds uitdraai zie k dat de KV 60k en 5 aar geleden,geleden vervangen is bij de distibutieriemwissel. Maar niet eens volledig. 5 liter  terwijl er 8 liter in het systeem zit. De olie en het filter is wel iedere 10k vervangen. 

Het schijnt een heel werk te zijn om het resevoir te reinigen volgens de monteur, maar een andere kan ik zo gauw niet vinden. Dus toch maar demonteren en schoonmaken en dan de boel doorspoelen, reinigen met een middel en dan nieuwe kv erin. Hij raadt me ook aan om de thermostaat te vervangen omdat die na het reinigingsproces kan blijven hangen. Is dit juist?

Er is verder geen verlies van kv en het systeem koelt gewoon goed.

Overigens zo heerlijk om weer even in de XM te rijden! Ondanks alle gebreken toch gewoon thuis voelen. De Laguna II die ik momenteel rij totdat de XM weer gezond is, is een perfecte auto. Alles werkt, hij is stil en rammelt niet. Maar ja...het blijft toch gewoon een..... auto 

 

 

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: motorwissel?

Zit er een automaatoliekoeler op?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Misschien heeft ie in het verleden een lekke koppakking gehad en is dit nog een restant. Misschien heeft iemand ooit een 'leak-stop' middeltje in de KVS gegooid en hoopt het zich op in het vat.

Wat is ook alweer de klacht? Olie op de uitlaat met stank van verbrande olie?  Kan het ook gewoon een lekke klepdekselpakking zijn? Die kost nog geen tientje...

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE:

Niet persé reinigen maar gewoon ff nieuwe koelvloeistof erin gooien want dat is blijkbaar niet het probleem. Daarna olie bijvullen, lekker gaan rijden en goed in de gaten houden wat er gebeurt met de olie.

Als er olie op de uitlaat komt is het niet van de krukaskeering.  Dan had je door een vieze oprit het probleem eerder gezien dan geroken.

 

xxxxxxm

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Niet om vervelend te doen hoor.... maar hoe specialistisch is je specialist?  

Ik ken iemand die met een beroerd lopende Turbo-CT naar 3 verschillende 'jonge' beunachtige garages was geweest. Volgens de een was het een krom vliegwiel, de andere ging op zoek naar allerlei sensoren, nummer 3 deed ook maar wat. Twee hadden niet eens een Lexia om de storingen goed uit te kunnen lezen.

Op mijn aanraden ging hij uiteindelijk naar een echte specialist met 30 jaar XM ervaring. Wat bleek, beun 1 had er ooit een nieuwe distributieriem op gezet en deze stond niet op tijd.... 

De motor loopt nu als een zonnetje

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

furriegurrie zegt:

<p>Zit er een&nbsp;automaatoliekoeler op?</p>

Hoezo? Het is een handbak.

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Mica, eerst goed reinigen lijkt mij veiliger. Het kost weinig en ik wil niet dat die troep in het systeem gaat rondzwerven door het spoelen en reinigen.  

Ikke
afbeelding van Ikke
RE:

Tja Veen....zoveel monteurs zoveel meningen.....Ze weten het allemaal het beste terwijl ze ook niet in de motor kunnen kijken en dan hun ervaringen en de daaraan gekoppelde inzichten verbinden. Maar ik neem je opmerking ter harte en laat nog één maal de lekkage goed bekijken. Kleppendeksel is het zeker niet, het zit echt helemaal onder.  Aan de andere kant: het koppelen gaat niet lekker meer, het trilt bij het op laten komen in de 1 en 2 en het terugschakelen. In hogere versnellingen merk je er weinig van omdat dan het aanraakmoment korter is. Dat kan dus op olie duiden die vanuit de keerring op de platen komt. De platen  zijn niet versleten, ontkoppelen goed en slippen niet, behalve dus bij het bedienen ervan. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dat een lekke krukaskeerring problemen met de koppeling veroorzaakt vind ik altijd een bijzondere constatering. Dat is, bijna, technisch onmogelijk. Het komt wel voor, maar dan is de keerring dermate stuk dat het er echt gewoon uitloopt. Er zit namelijk een vliegwiel voor en die laat echt geen olie door. 

Een klapperende koppeling komt meestal door andere problemen. Heeft de XM een dualmass vliegwiel? Dacht het niet, maar weet t niet zeker. Andere oorzaak kan zijn dat er bij het monteren van de koppeling niet afdoende schoon gewerkt is of montagevet op de priseas (er is bijna niks nodig, kun je zelfs achterwege laten en toch smeren hele volksstammen dat ding idioot moddervet in) en dat er daardoor vette plekken op de plaat zijn gekomen.

Andere mogelijkheid is een (ietwat) verglaasde koppeling door rijstijl van (vorige?) eigenaar of een te strakke of hakende koppelingskabel.

Of, wat heel, heel soms voorkomt, een materiaalfout in de veren van de koppeling of drukgroep. 

Kortom, ik zie nog steeds geen reden om de boel uit elkaar te trekken zonder eerst goed verder te kijken. Mijn tip, check de koppelingskabel (of heeft de XM hydraulische koppeling?) of deze goed loopt en stel deze daarna af. (Dus de kabel even loshaken en voelen of het soepel loopt).


Na deze check, even de koppeling "schoonbranden". Dus tijdens rijden in 4 of 5e versnelling even met halfingetrapte koppeling wat gas geven. Dat hoeft echt niet heel lang of ruw, dat gaat namelijk een stuk sneller dan je denkt. Met beleid dus. Hiermee kun je een vette, vervuilde of verglaasde koppeling soms weer schoon krijgen.

Wat betreft je olielekkage, zoek eerst echt heel erg goed rondom de bovenkant van de motor. Of spuit de boel schoon en ga dan na een stuk rijden kijken. Is het toch echt je keerring, probeer dan eerst Lecwec o.i.d. Dat spul werkt echt en kan je net even 10.000km redden zodat je even kunt sparen of voorbereiden op een grote klus.

Succes! (en wanhoop niet, is niet nodig)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik heb kwam eens met een 'nieuwe' 2e hands XM van een echte dealer en ging op weg naar huis eerst nog even langs een superrmarkt. Toen ik met mijn karretje terugkwam lag er zo'n grote plas olie onder, dat ik op mijn donder kreeg van de opzichter van de parkeergarage.

Ik dacht dat ik een kat in de zak had gekocht, maar het bleek slechts een rubberen ring van het oliefilter te zijn. 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: motorwissel?

Zou het trillen ook door versleten motorsteunen kunnen komen? Als daar langdurig olie op lekt wordt het rubber in de motorsteun ook week en slap.

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Veen, de motorsteunen zijn het niet, al is de baksteun wel wat erg soepel. Die zal zeker ook vervangen worden. 

Chris, de koppeling wordt bediend met een kabel. Of het niet kan, olie op de platen vanwege keerring lekkage. Weer een mening....Weet je, ik ben geen deskundige, geen automonteur, dus hoe kies uit de verschillende suggesties de juiste? Voor mij kan het allemaal waar zijn of niet waar. 

Wel heb ik bedacht wat mijn eerst volgende stap is, namelijk de motor schoonmaken en dan laten draaien zonder te rijden, want de rijwind blaast die olie overal heen. Hopelijk wordt dan duidelijk waar het vandaan komt. De lekkage is echt ergens onderaan, dat is in ieder geval wel duidelijk. 

De truc met het laten slippen van de koppeling ken ik maar dan in z'n 2 of 3 stilstaand met de handrem erop. Beetje link wel.....maar het hielp wel eventjes.

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Vanmiddag nog eens grondig bekeken op de brug. De olie komt echt achter de bak vandaan, dus van een keerring achter het vliegwiel.

Hier houdt het voor mij op. De auto is dus vanaf heden te koop voor loop of sloop.blush

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: motorwissel?

Oh dat is balen inderdaad. Hopelijk vind je een leuke andere XM ....

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: motorwissel?

Zoals die van gisteren, zie auto's te koop. 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

De krukas keerring Plus de drukgroep is goed te vervangen zonder de motor uit te bouwen. Mits dat je een brug hebt,

Door de bak los te schroeven krijg je voldoende ruimte om hem naar het rechter spatboord te trekken van ongeveer 20 cm. het is niet veel ruimte maar alle bouten zijn te bereiken ook die van het vliegwiel zodat je de keerring kan vervangen.

Koop wel een kunststof price as hulpstuk om de frictieplaat tijdens de montage te centreren ander komt de price as van de bak niet meer recht voor het lager in de krukas.

Ook dit lager goed van tempratuur bestendig vet voorzien anders blijft de price as meedraaien.

Dat zijn mijn ervaringen met 20.i met 350.000 op de teller.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Pagina's