Hallo medeclubleden,
Na mijn introductie onlangs, ben ik verder gegaan met het bij elkaar harken van onderdelen. Om mij het klussen makkelijk te maken wil ik de motor uitbouwen om een ander aan te pakken waaronder -mogelijk- de bak..
Mijn vraag is namelijk: tijdens het accelereren lijkt de automaatbak te twijfelen tussen de 3e en 4e versnelling waarbij deze steeds wisselen. Bij hogere snelheden is dit over. Wat kan dit zijn?
Alvast dank voor jullie reacties,
Wim
Misschien moet je de automaat eens laten spoelen? Ik heb dat zelf nog nooit laten doen maar hoor er wel goede verhalen over.
__________
Crepuscule
Spoelen kan werken, maar ook ellende brengen. Hangt een beetje van de staat van de bak af.
Begin eerst eens met het nauwkeurig afstellen van de kickdownkabel, de ATF (deels) verversen en even het filtertje eruit halen, schoonmaken en even zien hoeveel slijpsel er aan het magneetje hangt. Nb. de hoeveelheid ATF luistert behoorlijk nauwkeurig, dus bij juiste bedrijfstemperatuur de peilstok goed aflezen aan de juiste kant.
Dikke kans dat afstellen en verversen veel goeds doet. Zo niet, dan is er helaas meer aan de hand. Maar dat zie je dan wel weer.
Dank voor jullie reacties,dat ga ik doen. In Nijeveen zit ATSN die automaatbakken spoelt. Ik hoop dat dat het probleem verhelpt.
Voor nu: ik heb alle haperende electrische delen vervangen -met dank aan Bart!- en ga nu voor het mechanische deel.
Wim
Liever oud Frans dan jong Japans
Geforceerd spoelen bij een specialist is iets dat ik zelf eigenlijk niet zo snel zou doen. Dat kan bij oudere en ietwat vuilere bakken problemen geven. Beter is het om eerst zelf een aantal keren de ATF te wisselen.
Ik weet niet juist welke bak het is maar bij de 4HP18 zou de pomp te zwak om te spoelen. Verversen is dan de enige optie.
Ik sluit me volledig aan bij Chris, er zijn zat gevallen bekend van bakken die nog goed schakelden maar na spoelen er binnen de 1000 km er mee ophielden. Ga eerst verversen!
Je kunt dit een paar keer kort achter elkaar doen of tijdens het verversen heel even de motor laten draaien om er meer uit te krijgen. Normalter met aftappen komt er een kleine 3,5 liter uit, door een paar seconden de motor te laten draaien krijg je er circa 4 liter uit. Ga naar een specialist (Citroville in Borculo b.v.) Rob al daar weet wat hij doet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als de automatische bak toch al onrustig is zou ik en dat ga ik zelf ook proberen op grond van een advies van een bijzonder technische vriend er FIN25 aan toevoegen. Niet te veel, het halve busje is genoeg. Na een aantal ritten moet je verbetering merken, zoniet kan je daarna voor duurdere oplossingen kiezen.
Dat is een motorolie aditief?
Dat is een Teflon additief. Kan de klachten verminderen "If all else fails".
Na afstellen kickdownkabel en mocht dat niks doen, deels ATF verversen dan zou je zoiets inderdaad kunnen toevoegen. De automaatbak van mijn XM gedraagt zich ook een stuk beter na toevoeging van "Toralin soepel schakelen". Of dat een teflonadditief is weet ik zo niet, wel weet ik dat het werkt.