Vanmiddag moest moeders plotseling weg, dus zag ik m'n kans schoon om een langgekoesterde wens te realiseren: ik heb het signaal van de achteruitrijlichten op de radio aangesloten.
Het is inderdaad de grijze draad zoals Mark zei. De grap is alleen dat er 4 grijze draden lopen. :roll: Nu ja, na een turbo is dit geen uitdaging meer. :mrgreen:
Het is wel geinig om op het display van de radio de rijrichting te zien omkeren als de versnelling in z'n achteruit wordt gezet. ;-)
Dinsdag het hemeltje uit de auto gehaald en schoongemaakt. Het dak is nu weer grijs, zonder weervlekken. 8) Ook het antennevoetje voor preventief vervangen en achter de antenne vervangen door een blinddop.
Gistermiddag de zittingen van de voorstoelen er uit gehaald en schoongemaakt:
Vandaag heb ik me ledig gehouden met het reinigen van de rest van het interieur. Eerst de voorstoelen eruit en naar boven. Schoongemaakt, ingevet en de nodige schroeven vastgezet.
En hier een close up van de 'maaltijd' die zich in de loop van de tijd onder de stoel verzamelt:
Zo ziet het eruit nadat de 'witte tornado' langs is geweest:
:D :D
Van de achterbank heb ik geen fauteaux gemaakt. ;-) Ik hoop wel dat de hondenlucht er nu eindelijk uit is.
Ben vandaag de hele dag bij Garage de la Rue geweest. Wat had ik op het wensenlijstje:
- JP'en
- Enige roest en rotzooi weghalen.
- Rubbers insmeren met Vaseline. (Ik weet dat ik dat VOOR de vorstperiode had moeten doen. Maar hé, zelfs ik ben soms een mens. :oops: )
- Bidden tot de eigenaar van la Rue dat de pakketdienst langs zou komen.
Om met dat laatste te beginnen, hij had dan wel de pik op me met z'n regen, hagel en storm. Maar m'n gebed is verhoord, toen ik net klaar was met de vaseline:
Echt poepiesjiek. En ik ben zo trots als een pauw. :D
Dat JP'en ging best makkelijk. Ik heb alleen de jaloezie en dat valse-lucht-gaatje in het filterhuis niet kunnen vinden. Het resultaat van de actie: de motor reageert inderdaad wat vlotter op het gaspedaal. En trekt wat soepeler op.
Tijdens het beunen in de wielkast ontdekte ik dat de speling in de stuurkogel zo groot is dat ik het met de hand kon voelen. Dus vanmiddag maar 2 kogels gekocht en er in gezet. Vrijdagmiddag wordt ze uitgelijnd.
@Wim mooie matten 8) .
Dat zwarte plaatje zit onderin aan de voorbumper vast met popnagels, zodra het plaatje weg is kijk je zo naar buiten.
Heb je het kleine pijpje in het deksel van het filterhuis eruit geschoven? Dan moest er eerst een schroefje/parker los gedraaid zijn en dat gat moet je dus weer dichtmaken.
@Wes, we zijn toch allemaal XM specialisten :wink:
Okay, dan zal ik nog 'ns op zoek gaan naar dat plaatje.
In het deksel van het filterhuis zit alleen de grote aanzuigbuis. En achterop 2 blinddoppen.
Ik ga nog effe een foto maken, dat praat wat makkelijker.....
Edit: Ik zie net dat Mike al mooie foto's heeft gemaakt.
precies, het schroefje/parker zit aan de buis welke naar de motor gaat. Schroef los en schuif het pijpje naar je toe :wink: , verder zie de reactie bij Mike.
Het klinkt niet alleen makkelijk, het is makkelijk. :D
Hier een foto van het luchtfilterdeksel met het 'pijpje' er naast. Je ziet ook het gaatje waar het parkertje doorheen steekt, naast de doorvoer:
JP, schud me even wakker :cry: :cry: Ik heb het verhaal wel gevolgd, maar wat bereik je nou precies met al die ingrepen over buisjes en parkers enz. enz. :wink:
@Jeroen, het is maar voor een deel dat het scheelt. Het belangrijkste zit hem in de enorme bocht onderaan het luchtfilterhuis icm met het zwarte plaatje onderin de voorumper. Zodoende kan direct koude rijwind het luchtfilterhuis in en daar zit het grootste voordeel in, om het feestje compleet te maken ook die binnenpijp eruit halen. Vergeet niet het gat van de parker/schroef dicht te maken.
@Benny, het doel ervan is om een betere cilindervulling te krijgen door het aanvoeren van koude rijwind.
Nu zuigt de motor verwarmde radiatorlucht in de linksvoor wielkast. Vanuit motortechnisch optiek is dit zwaar belabberd :cry: .
Citroën zal dit toegepast hebben om het aanzuiggeluid tot het minimum te beperken, maar wij zijn niet van die preuts, kleinzerig ingestelde XM zwevers :lol: :lol: :lol:
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht. Warme lucht zet immers uit en in hetzelfde volume bevat warme lucht minder massa [kg] (zuurstofaandeel is hierin uiteraard van belang).
Hierdoor zal het koppel iets toenemen en het verbruik ietsjes afnemen, de koelwater en olietemperatuur zullen ook iets lager uitvallen en dit komt ten goede van de levensduur van de motor.
Het gaspedaalrespons zal ook directer worden, dus "het hangt meer aan het gas".
Ik heb al een stuk over geschreven en aan Arjan Bosman gestuurd, hij zal dit in een volgende AE (Ambiance Extrême :arrow: XMclub blad) plaatsen :wink: .
Ja. Gelukkig zijn we geen freaks. :lol:
Vanmiddag moest moeders plotseling weg, dus zag ik m'n kans schoon om een langgekoesterde wens te realiseren: ik heb het signaal van de achteruitrijlichten op de radio aangesloten.
Het is inderdaad de grijze draad zoals Mark zei. De grap is alleen dat er 4 grijze draden lopen. :roll: Nu ja, na een turbo is dit geen uitdaging meer. :mrgreen:
Het is wel geinig om op het display van de radio de rijrichting te zien omkeren als de versnelling in z'n achteruit wordt gezet. ;-)
Netjes 8)
Dinsdag het hemeltje uit de auto gehaald en schoongemaakt. Het dak is nu weer grijs, zonder weervlekken. 8) Ook het antennevoetje voor preventief vervangen en achter de antenne vervangen door een blinddop.
Gistermiddag de zittingen van de voorstoelen er uit gehaald en schoongemaakt:
Vandaag heb ik me ledig gehouden met het reinigen van de rest van het interieur. Eerst de voorstoelen eruit en naar boven. Schoongemaakt, ingevet en de nodige schroeven vastgezet.
En hier een close up van de 'maaltijd' die zich in de loop van de tijd onder de stoel verzamelt:
Zo ziet het eruit nadat de 'witte tornado' langs is geweest:
:D :D
Van de achterbank heb ik geen fauteaux gemaakt. ;-) Ik hoop wel dat de hondenlucht er nu eindelijk uit is.
Het wordt nog eens een zeer begeerlijke dame zo. 8)
Goed bezig Wim :wink: , morgen zulen we jouwe schone bolide zien :wink:
Vandaag echte vloermatten besteld, die dingen van de Action kunnen nu echt niet meer. :oops: Het worden
deze.
zijn wel goede matten van die toko, heb ze ook in de (E)Xantia gehad
Mooie matten Wim :wink:
Ik zat meer een zoiets te denken, dat is pas waardeverhoogend 8)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij de volgende meeting willen we die matten in jouw XM zien Mark :twisted: .........en we houden je eraan :lol: :lol: :lol:
Nou vergeet dat maar JP. Heb je die enorme plas LHM onder Viola niet gezien? Die rijdt voorlopig niet meer. :lol:
:lol: :lol: :lol:
Die Perzische matjes nemen anders erg goed LHM op, naar verluid.
:wink:
Ben vandaag de hele dag bij Garage de la Rue geweest. Wat had ik op het wensenlijstje:
- JP'en
- Enige roest en rotzooi weghalen.
- Rubbers insmeren met Vaseline. (Ik weet dat ik dat VOOR de vorstperiode had moeten doen. Maar hé, zelfs ik ben soms een mens. :oops: )
- Bidden tot de eigenaar van la Rue dat de pakketdienst langs zou komen.
Om met dat laatste te beginnen, hij had dan wel de pik op me met z'n regen, hagel en storm. Maar m'n gebed is verhoord, toen ik net klaar was met de vaseline:
Echt poepiesjiek. En ik ben zo trots als een pauw. :D
Dat JP'en ging best makkelijk. Ik heb alleen de jaloezie en dat valse-lucht-gaatje in het filterhuis niet kunnen vinden. Het resultaat van de actie: de motor reageert inderdaad wat vlotter op het gaspedaal. En trekt wat soepeler op.
Tijdens het beunen in de wielkast ontdekte ik dat de speling in de stuurkogel zo groot is dat ik het met de hand kon voelen. Dus vanmiddag maar 2 kogels gekocht en er in gezet. Vrijdagmiddag wordt ze uitgelijnd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog ff Wim en we kunnen ons specialisten noemen. 8)
@Wim mooie matten 8) .
Dat zwarte plaatje zit onderin aan de voorbumper vast met popnagels, zodra het plaatje weg is kijk je zo naar buiten.
Heb je het kleine pijpje in het deksel van het filterhuis eruit geschoven? Dan moest er eerst een schroefje/parker los gedraaid zijn en dat gat moet je dus weer dichtmaken.
@Wes, we zijn toch allemaal XM specialisten :wink:
Okay, dan zal ik nog 'ns op zoek gaan naar dat plaatje.
In het deksel van het filterhuis zit alleen de grote aanzuigbuis. En achterop 2 blinddoppen.
Ik ga nog effe een foto maken, dat praat wat makkelijker.....
Edit: Ik zie net dat Mike al mooie foto's heeft gemaakt.
precies, het schroefje/parker zit aan de buis welke naar de motor gaat. Schroef los en schuif het pijpje naar je toe :wink: , verder zie de reactie bij Mike.
Kan ik dan mooi vrijdag doen.
laatste stuk van het JP-en klinkt het makkelijkste, dus als zaterdag mon voituur er is trek ik ook gauw die pijp eruit :lol:
Het klinkt niet alleen makkelijk, het is makkelijk. :D
Hier een foto van het luchtfilterdeksel met het 'pijpje' er naast. Je ziet ook het gaatje waar het parkertje doorheen steekt, naast de doorvoer:
Dat is hem Wim :wink:
Nu gaat de Turbo CT zeker helemaal als de brandweer :lol:
Dacht het niet. Ze blijft lekker staan waar ze staat. Eerst de wielen opnieuw laten uitlijnen. :mrgreen:
JP scheelt dat ook al? alleen de binnenpijp eruit?
JP, schud me even wakker :cry: :cry: Ik heb het verhaal wel gevolgd, maar wat bereik je nou precies met al die ingrepen over buisjes en parkers enz. enz. :wink:
@Jeroen, het is maar voor een deel dat het scheelt. Het belangrijkste zit hem in de enorme bocht onderaan het luchtfilterhuis icm met het zwarte plaatje onderin de voorumper. Zodoende kan direct koude rijwind het luchtfilterhuis in en daar zit het grootste voordeel in, om het feestje compleet te maken ook die binnenpijp eruit halen. Vergeet niet het gat van de parker/schroef dicht te maken.
@Benny, het doel ervan is om een betere cilindervulling te krijgen door het aanvoeren van koude rijwind.
Nu zuigt de motor verwarmde radiatorlucht in de linksvoor wielkast. Vanuit motortechnisch optiek is dit zwaar belabberd :cry: .
Citroën zal dit toegepast hebben om het aanzuiggeluid tot het minimum te beperken, maar wij zijn niet van die preuts, kleinzerig ingestelde XM zwevers :lol: :lol: :lol:
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht. Warme lucht zet immers uit en in hetzelfde volume bevat warme lucht minder massa [kg] (zuurstofaandeel is hierin uiteraard van belang).
Hierdoor zal het koppel iets toenemen en het verbruik ietsjes afnemen, de koelwater en olietemperatuur zullen ook iets lager uitvallen en dit komt ten goede van de levensduur van de motor.
Het gaspedaalrespons zal ook directer worden, dus "het hangt meer aan het gas".
Ik heb al een stuk over geschreven en aan Arjan Bosman gestuurd, hij zal dit in een volgende AE (Ambiance Extrême :arrow: XMclub blad) plaatsen :wink: .
Pagina's