Sinds ik de XM heb, heeft het raam linksvoor al kuren. Zowel op met de comfort- als de normale schakelaar:
1. Heeft geen "stop" bij volledig open en ook niet bij volledig dicht zijn. Je hoort de raambediening dan kloenk-kloenk-kloenk proberen door te blijven draaien. Bij RV, LA en RA stopt de motor wel braaf bij volledig open/dicht.
2. Hikt en hapert het raam soms ook tijdens het bedienen. Vooral omhoog wil nog wel eens niets of nauwelijks doen, erg handig als je de parkeergarage uit rijdt tijdens een regenbui ;-)
Wat zou dit veroorzaken?
- De schakelaar? Lijkt me raar, want het kloenk-kloenk-kloenk gebeurt zowel bij comfort- als normale bediening.
- De motor?
- De kabel (iets met stopjes die wellicht niet of niet goed zitten)?
- De regelunit van de comfortstand (linksonder in de deur toch? kan die ook de normale bediening verstoren)?
- Bekabeling?
- In jongere auto's moet je een eindstand inleren (bijv. "contact aan, tien seconden knop naarboven ingedrukt houden", contact uit"). Zo modern is de XM Type1 toch niet??
- ???
En:
Ik heb de portierbekleding al eens verwijderd, maar zie daar weinig achter het plakschuim. Is dit schuim nog nieuw te verkrijgen, want eigenlijk lijkt wegsnijden de enige mogelijkheid, zo goed zit dat op de deur gekleefd :-(
Om met het laatste te beginnen: ja wegsnijden is de enige optie. Er zitten een aantal gaten in de deur, waardoor je bij de essentiële zaken kunt; dat wil zeggen bij slanke lenige vingers. Anders is het lastiger. Gelukkig heeft serie 1 nog geen anti side impact maatregelen, zodat je iets meer ruimte hebt. En is de motor iets kleiner dan een serie 2 raammotor, omdat daar de schakelaar voor one-touch (jouw "comfort" benaming vind ik ook wel mooi!), aan de motor zit gebouwd. Daar heb je gelijk de eerste optie om makkelijk te zoeken, want de one-touch zit met een klein kastje aan de binnenzijde van de deurbekleding, volgens mij in de buurt van de verlichting aan de onderzijde van de deur, als je die hebt. Deze stekker kun je dus makkelijk checken en/of schoonmaken. Maar aangezien het ook met de andere knop gaat, zal dat wel niet. Het moet immers niet te makkelijk zijn bij een XM, hè. De verschijnselen klinken als een motorprobleem (en je schuimlaag is nog onbezoedeld, dus de motor zit er al minstens 25 jaar in!), dus zul je het raammechanisme moeten wisselen.
Het grootste gat zit aan de achter-onderkant; als je hier het schuim weghaalt, zie je de geleiderail lopen; aan beide einden zit 1 M10 bout, waarvan de bovenste iets verdiept in de deur. Op de tast vind je ze wel.
Nog niet losmaken! Je raam werkt nog, dus eerst half open zetten. Dat is handiger met demonteren dadelijk.
De motor zelf zit ongeveer 20-30 cm vanaf de voorzijde van de deur op midden-hoogte met 3x M10 vast, volgens mij 1 voor en 2 achter, onder elkaar in een driehoekje totaal. Hier zitten ook wat kleinere gaatjes, die je kan opensnijden om zicht te hebben en te zien waar je moet zijn ongeveer. Ook handig is dat je dan de stekker vrij eenvoudig uit de motor kan trekken. Voordat je alle M10's lost, even de ruit van de geleider afhalen. Dit zit met een wit dopje, dat door een gat onderin de ruit zit en met een 3/4 cirkel plastic borgringachtig ding wordt vastgehouden, natuurlijk aan de buitenzijde van de ruit, dus onhandig. Borgring eruit trekken (scheurt meestal los van het geheel, dus niet laten vallen!) en witte dopje voorzichtig uit de ruit duwen. Ruit dan, als ie los is, even helemaal omhoog tillen en met een duct tape vastzetten bovenin.
M10's allemaal los en dan kun je het geheel laten worden geboren door het grote gat. Meestal even worstelen, maar als je de hele geleiderail als eerste eruithaalt, gaat het meestal het makkelijkst. Je kunt het mechanisme nu buiten de deuren nog eens aansluiten en testen, maar waarschijnlijk doet het hetzelfde als binnenin. Nieuw mechanisme op de kop tikken en in omgekeerde volgorde monteren.
Je kunt de open gaten zo laten of inderdaad netjes opnieuw bekleden. Waarschijnlijk kun je dit soort bekleding wel in een hobbyzaak krijgen of zo.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zou toch eerst 'even' alle stekkers nalopen en eventueel alle mechanische delen wat smeren. Serie 1 kabels kunnen niet doorroesten maar wel droog worden. Zeker na 25 jaar.
Zelf plak ik het foam altijd weer dicht met duct-tape.
__________
Crepuscule
Goed dat wordt dus fijn pielen - duct tape klinkt handig en heb ik uiteraard liggen. Pielen, want het is een Duitse Pallas, dus ondanks Type1 wel al met side-impact-bars in de portieren.
Als de motor vervangen moet, dan is dat maar zo. Wel vraag ik me nog af: hoe worden die begin- en eindstand geregeld? Gaat dat op weerstand? Kabellengte? Inleren met accu eraf/erop bij bovenste of laagste stand? Er moet toch iets aan mechanica of intelligentie in het systeem zitten dat de motor "vertelt" te stoppen?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Voorzover ik weet kan een XM dit niet inleren. Flinke weerstand moet de motor doen stoppen, normaliter, dacht ik. Zou je eens kunnen testen met een andere deur en een blok hout: kijken of ie stopt tegen het blok hout ipv door blijven rammen, als je het knopje ingedrukt blijft houden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Truc gedaan met ander raam: dat stopt netjes op het blok hout.
De bestuurdersdeur moet dus opengemaakt weer, jippie. Doe ik na de eerstvolgende magazijnopening: daar hoop ik dan ook een Vert Véga Type-1 spiegel te scoren. De huidige hangt al sinds aanschaf met tape aan de auto. Die tape maak ik pas los als ik een vervanger heb denk ik - en dan moet het deurpaneel er toch af.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Type 1 spiegels zijn toch allemaal niet meegespoten en dus hetzelfde grijs? Of is dit een exclusive optie?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pallas/Exlusive hadden inderdaad al wel meegespoten bumpers en spiegels. Of alleen de lateren, want de Exclu van Chris heeft nog zwarte bumpers??? Kan er in 't XM-boek weinig over vinden. De mijne is van 16-7-1993, vanaf 1-7 zit er ook een met leder bekleed stuurwiel in. Of wellicht sinds het tweespakige stuurwiel? De V6.24 had ook altijd meegspoten bumpers en spiegels, bij mijn weten..
Ah herstel nu toch wat gevonden in het boek van Thijs, niet in het Evolutie-overzicht maar in de hoofdstukken per modeljaar:
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!