Na de vervanging van de koppeling blijkt mijn snelheidsmeter niet meer te werken. Heb ondertussen, bij de garage (Ridorff in Stein (L)) al een nieuwe sensor op de bak geplaatst en een andere werkende klok geprobeerd, echter geen verbetering. Snelheidsmeter, km-teller en dagteller werken niet meer. Wie kan mij helpen/adviseren hoe ik hier verder mee moet om dit gemaakt te krijgen? XM 2.0 TCT bj 1997 handbak.
Alvast bedankt!
Groetjes Lex
Heb je alleen de snelheidsmeter en teller vervangen? (dus de middelste van de drie) Of heb je het complete tellerblok vervangen inclusief toerenteller en benzinemeter etc?
Meestal valt de snelheidsmeter tijdelijk uit. Dus soms wel / niet.
xxxxxxm
Was er niet iets met een los pennetje in de stekkerverbinding? Wie had dat ook alweer ontdekt?
__________
Crepuscule
https://www.xmclub.nl/comment/68965#comment-68965
Dus xm liefhebbers (tot nu toe....) 5 mogelijkheden: a. de snelheidsmeter is kapot b. de snelheidsensor is defect c. Het soldeer midden achterop de snelheidsmeter zit los d. 1e draad in de rode stekker maakt slecht contact of e. de pen in de rode contra stekker zit los op de printplaat.
Mooi dat die link even voorbij komt, scheelt een hoop zoeken.
Ik heb nu ook een af en toe terugvallende snelheidsmeter. Moet ik rijden op de snelheid die de routeplanner aangeeft, of op het toerental.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
ik heb het hele blok (met toerenteller en temp.meter etc) vervangen, maar ook geen shelheidmeting
Dan zal het de stekker zijn, aangezien je de sensor ook al had vervangen. Die beruchte 1e draad.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik ga aan de slag met t controleren van de verbindingen, stekkers, wellicht dat t daar in zit. Zoals gezegd is de meter uitgevallen nadat de koppeling is vervangen, mss dat aan de kant van de bak een losse verbinging is ontstaan...
Dank voor jullie input!
Die 2.0 TCT dat is toch eentje met een snelheidsmeterkabel ? haal die hele klokkenmodule eruit en ga rijden. Dan zien of die kabel(kern) ook ronddraaid. Dan kan het niet anders of er is iets mis op het punt waar de kabel de bak ingaat.
Denk het niet. Mijn Turbo-ct uit '95 heeft geen kabel maar is al elektronisch
__________
Crepuscule
Vandaag eens gekeken naar mijn snelheidsmeter, die zo nu en dan op 0 terugvalt.
Ik kwam bij de bedrading deze aftakking van de 1e blauwe draad uit de rode stekker tegen:
Deze verdwijnt ergens achter de radio. Iemand enig idee waarvoor die gebruikt kan worden/zijn. Ik heb het plakkertje eraf gehaald, maar zat netjes gesoldeerd. Alles stevig. Dus maar weer nieuwe isolatietape eromheen. Alle contacten ingespoten met contactspray. Pennetjes van de rode contrastekker gecontroleerd (of ze niet wegfloepten bij duwen erop). Proefgereden met open dash. Geen storing in de snelheidsmeter, ook niet bij manipuleren van de draden incl. de aftakking. Dus maar weer alles gemonteerd. Wegrijden........weer op nul!
Ik denk dat we maar eens aan de andere kant moeten gaan kijken: de snelheidssensor. Ik weet dat ie op de bak zit, maar is ie makkelijk te spotten/vinden, of wordt dat werk op de brug?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die aftakking: zit er een moderne radio in? Die kunnen een input hebben voor een snelheidssensor, zodat ze automatisch het volume aanpassen aan de snelheid.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Een aftakking voor je aftermarket cruissecontrol ? Als je die tenminste hebt ?
Die radio zou kunnen. CC heb ik niet.
Ik ga de radio er eens uit halen en kijken of daar een zwarte draad van boven bij komt. Wat ik mij kan herinneren is dat ik 2 stekkers had, waaruit ik kon kiezen, waarvan er 1 zonder continustroom zat, zodat ik na verbreken contact alles opnieuw moest instellen. Die heb ik terzijde gegooid. Mogelijk stoort dat op de snelheidsmeter?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)