Koelvloeistof verversen (PRV V6.12)

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
Koelvloeistof verversen (PRV V6.12)

Met de naderende zomervakantie eens een kritischer blik geworpen in het expansievaatje van de V6.12:

Allereerste de simpelste vraag: is dit peil goed? Ik kan in handleidingen/vraagbaken alleen iets vinden over een "MAX streepje", niet over een nok. Wel in de Duitse handleiding erbij, maar die lijkt te zeggen dat het peil 2cm boven de nok moet staan?? Dat zou tot de rand zijn, kan ik niet geheel geloven? Of lees ik dat verkeerd en moet de nok 2cm boven het peil uit steken, dan zou het nu goed zijn?

En: blauwe koelvloeistof neem ik aan, niet de fancy roze? Nog een typenummer om in de gaten te houden?

Verder vind ik het niet zo'n fris kleurtje en er zit op de wanden van het vat toch wel wat drab. Geen grote klodders mayonaise (dat had ik allang bij aanschaf en daarna gecheckt), wel gewoon viezigheid. Nu behandelt mijn vraagbaak alleen de 2.0i en de diesels, grrrr. Wie weet de how-to vanuit de Vraagbaak aan te passen voor de oude V6.12?

- Aftappen ook via radiateur? Waar zit die plug, aan de bestuurderszijde als bij de 2.0i? En kan dat zonder de bumper te verwijderen?
- Verwijder de aftapplug van het motorblok - heeft de PRV V6 die ook? Waar?
- Open zonodig de vier ontluchtingsschroeven - fine, heeft de V6 er ook 4? Waar?
- Terug monteren van de aftappluggen - zijn daar nog speciale o-ringen voor nodig?
- Vullen met ontluchtingsnippels open, logisch. Nippels sluiten zodra daar geen luchtbellen meer uit komen, ook logisch.
- Start de motor en laat 2 minuten draaien met 2000 rpm.
- Vul het ciruit tot aan de dop
- Plaats de dop en start de motor, laat draaien tot de fan minimaal 1x is in- en uitgeslagen. Stop de motor en laat afkoelen.
- Vul bij koude motor bij tot MAX (...). Totaal ongeveer 13 liter??

Of mis ik nu allerlei trucs met trechters, lege cola-flessen etc.?

Veel basale vragen, tja, dat krijg je als iemand vooral aan een GSA met luchtkoeling heeft geknutseld ;-)

Als dit lukt een how-to van maken?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Het lijkt een mix van verschillende kleuren vloeistoffen. Groen, blauw en roze?

Volgens mij geeft dat schotje in het vat de hoogte van het niveau aan.  Roze KVS is dacht ik voor Volkswagens en juist schadelijker voor blokken met veel alumiunium. Toch?

Ik denk dat Chris je wel kan helpen met alle specifieke PRV V6 vragen

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Koelvloeistof verversen (PRV V6.12)

Kleurtjes zeggen maar beperkt iets over de soort koelvloeistof. Beperkt, want niet iedere fabrikant houd zich aan gangbare consensus. Bovendien circuleren er veel volksverhalen en broodjes aap.

Roze is meestal G12+
Transparant is meestal G13
Blauw is meestal een oudere variant.

Dit is het meest informatieve en handzame stukje tekst dat ik kon vinden erover: https://fuelandfriction.com/weekend-warrior/the-different-colors-of-coolant/

Vergeet niet dat koelvlosistof een beschermende en smerende werking heeft. Oudere varianten moet je elke 2 jaar vernieuwen, nieuwere longlife varianten zoals G12 (+) en G13 kunnen 5 tot 7 jaar mee. Nb, G12 is niet mengbaar, G12+ wel. Al zou je dat bij voorkeur niet moeten willen.

XM's hebben een aluminium radiateur en kachelradiateur, de rest is ijzer. Bij voorkeur dus een G12+ of G13, want dat heeft betere additieven ter bescherming van het aluminium. Na negatieve ervaringen met meuk van de AC tion gebruik ik nu sinds een aantal jaren Eurol XL naar tevredenheid, dat is een betaalbare G13 variant. Vergeet niet dat koelvloeistof ook smerende eigenschappen heeft en daarmee ook bepalend is voor de levensduur van bijvoorbeeld de waterpomp en kachelkraan...

Bij de PRV zit er een aftapplug op de radiateur aan bestuurderszijde onderaan en eentje op de achterste cilinderrij aan de achterzijde aan bijrijderskant. Die laatste is vrij onbereikbaar zonder brug en met brug is het net aan te doen. De aftapplug op de radiateur kun je gebruiken mits je vertrouwen hebt in de leeftijd en daarmee de kwaliteit van het kunststof. Hoe jonger hoe beter, hoe ouder hoe voorzichtiger ivm afbreken van het tuutje. En die tuutjes kunnen best vast zitten als de radiateur op leeftijd is.

Na aftappen kan er gewoon gevuld worden, er zijn geen speciale nippels of trucjes. Wel de tip om niet te snel het systeem vol te kledderen, niet te snel gieten want dan geef je lucht de kans om te ontsnappen. Eenmaal gevuld warm laten draaien met dop eraf en bijvullen als je het peil ziet zakken. Bovemkant schotje bij warme motor is wat goed werkt bij mijn XM. Na de eerste/tweede rit even het peil controleren en klaar is klara.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Koelvloeistof verversen (PRV V6.12)

Merci Chris, dat verduidelijkt al veel.

Nog een vraagje: ik heb wel al eens een CX-koelsysteem opnieuw gevuld (bij vervangen van waterpomp). Maar nog nooit een systeem gespoeld, lees wel veel dat dit goed zou zijn. Is dat dan zo simpel als:

- via radiateur leeg laten lopen
- tuinslang in expansievat
- door laten spoelen
- tuinslang eruit en goed leeg laten lopen
???

Of werkt dit niet en is het beter gewoon nu over te gaan naar G13 en eventueel binnenkort nogmaals, zodat alle vloeistof weer vers is?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Koelvloeistof verversen (PRV V6.12)

Als je nu geen koel- of verwarmingsproblemen hebt is het niet nodig. Dan is het veel nuttiger om vliegenlijken uit de lamellen te spoelen. 
Gewoon verversen en indien nodig de volgende beurt weer even verversen.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Koelvloeistof verversen (PRV V6.12)

Hmmmm:

- Auto voor op bokjes, links bewust iets lager (omdat aftapkraan van radiateur ook links zit) = CHECK
- Dop van expansievat = CHECK
- Slang op kraantje/nippel = CHECK
- Kraantje voorzichtig open = CHECK
- Koelvloeistof via slang naar teil/bak = CHECK

Maar: er komt nu maar 5 liter uit. OK, niveau stond tikje laag dus bij goed niveau zou dit 6 liter zijn (peil stond 2cm onder de nok). Terwijl er volgens de Vraagbaak bij een 2.0i al 8.2 liter uit moet komen. Bij de daar niet genoemde V6 zou ik op 10+ liter rekenen, volgens Kroon 11,8 liter zelfs. Zit er zo weinig kvs in een V6, of zoveel in een kachelradiateur?

 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Koelvloeistof verversen (PRV V6.12)

Oke, gewoon de instructie van Chris gevolgd. Rustig gevuld met trechter, bijgevuld tijdens warmdraaien. Nog even de kachel vol open gezet (temp op MAX en airco uit), zodat de kachelradiateur ook meedeed. Proefrit gemaakt: hey de temperatuur blijft een paar graden onder de 90 nu, ipv 90 of iets erboven. Alleen vlak voor het inkomen van de fans (bv. na stoppen bij stoplicht en daarna weer voluit de snelweg op accellereren) even boven de 90, maar heel snel weer eronder.

Kan ook komen doordat de dicht-verklaarde-en-gevulde airco toch weer leeg blijkt nu :-(

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Als je hem alleen voor opbokt dan snap ik dat er maar 5 liter uitkomt, de auto moet wel evenredig vlak omhoog. En voor het aftappen kan je natuurlijk ook altijd een koelslang op het laagste punt los maken, dan loop je ook niet het risico op afknappend kunstof....

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.