(Bijna) elke hydraulische Citroën heeft er eentje, een octopus, oftewel een retourslangenknoopppunt.
Bij stijgende ouderdom wordt het rubber hard en op een gegeven moment gaan er dingen breken en lekken. Bij mijn eigen XM zijn sommige delen al behoorlijk hard en onbuigzaam. De retour van het ABS blok en de Diravibol heb ik al moeten repareren. Dat soort reparaties zijn eigenlijk altijd een tijdelijke uitstel van executie. Het materiaal waarvan de octopus gemaakt is, is gewoon op qua levensduur.
Nu kunnen we niet meer zomaar bij Service Citroen kijken om te zien of dat nog leverbaar is, maar ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat dat onderdeel niet te koop is.
Ik ben daarom benieuwd hoe we als club hier tegenaan kijken. De onbeschikbaarheid van dat onderdeel gaat geheid een probleem worden in de erg nabije toekomst.
Dat geldt natuurlijk wel voor meerdere onderdelen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ***kloptafopongelakthout***, nog nooit octopusproblemen heb gehad (in 18 jaar, 7 XM's en 1.000.000+ kilometers).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Misschien dat zo'n octopus onder de hete motorkap van een eerste serie V6 ook wel iets sneller worden gefrituurd?
Ik heb het ook nog niet meegemaakt in 19 jaar XM. Maar voor de komende 20 jaar moeten we daar misschien wel iets op verzinnen inderdaad....
Ik kan trouwens helemaal geen foto's vinden van zo'n naakte XM octopus
__________
Crepuscule
De eerste 25 jaar pakweg geeft zo'n octopus ook geen problemen. Dat is eigenlijk ook geen referentiepunt. Kijk naar BX/Xantia voor het vergelijk van wat staat te wachten.
Bij veel andere onderdelen is gebruikt nog wel een optie, bij een octopus niet. Dat maakt het tot een probleem.
Een warme V6 motorruimte zal de veroudering natuurlijk wel heel iets versnellen, samen met dat dit een aankomend onderwerp is voor de 1e serie XM.
Om echte problemen zo lang mogelijk uit te bannen heb ik in de LHM een weekmaker zitten.
https://amklassiek.nl/wondermiddel-weekmaker/2015/02/23/
Een link kan ik zo snel ff niet vinden.., maar ik herinner me nog wel een forumpost op een frans forum waar er eentje die octopus na had gebouwd met koperleiding bedoelt voor sanitair. Het was lomp, zag er niet uit, maar paste en werkte wel.
Maar inderdaad, er zal toch eens een lijstje moeten komen van spul wat echt gereproduceerd moet gaan worden op een of andere manier, omdat het gewoon niet vervangbaar is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Is dit niet wat je zoekt?
https://www.desnoekfabriek.com/c-3681825/retourleidingen-o-a-octopussen/
Dat is allemaal voor een BX.
zelf het onderdelen nummer 527037 levert niks noemenswaardig op........
http://www.catcar.info/citroen/?
Hier heeft iemand het zo opgelost bij een BX.
__________
Crepuscule
Bij een BX van mij heb ik ook een alternatieve octopus geknutseld. Voor een XM lijkt mij dat toch een heel stuk moeilijker.
Het onderwerp van niet beschikbare onderdelen vind ik een heikel punt worden voor oudere XM's. (zie ook mijn posts elders hier op het forum over automaatbakken).
Als we als club willen dat de XM een gewaardeerde en bruikbare klassieker wordt dan moeten we als club hier mee aan de gang.
Wat mij ook van het hart moet is dat het bestuur online op dit forum niet zichtbaar is en ook niet reageert.
Is dit een optie? Zal vast niet goedkoop zijn, maar lost wel problemen op.
http://dewit3d.nl/onderdelen-namaken/
https://www.oceanz.eu/over/blog/3d-printen-en-herproductie-auto-onderdelen/
Zover ik weet kan je met een 3d printer geen rubberen onderdelen namaken (edit octopus xm namaken).
https://www.r-k.nl/
Onderstaande 12e bericht
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/234240
Dat "zacht PVC" is niet geschikt voor een LHM Octopussy??
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Citroen fff mailen om 'm opnieuw te fabriceren cq te leveren.
https://www.pieces-de-rechange-classic.com/133-xm
Dit is iets wat me al jaren tegen de borst stuit, ik was samen met nog een paar leden fel tegen het hebben van een magazijn, althans in de vorm zoals het nu is. De jaarlijkse huur kosten zijn behoorlijk hoog en wat ligt er? allemaal oud spul uit slopers, niks bijzonders wat gewoon ook te vinden is bij de citroen liefhebber garages als een citrotoon, een tre beau of een Gert de Jong.
Wij hebben destijds hard gepleit om de aparte onderdelen na te laten maken, veerschotels, koelslangen, octopus etc etc, maar aangezien het bestuur blijkelijk meer uit juristen bestaat dan uit techneuten liep dat telkens uit op de 'aanspakelijkheid' bij falen van een onderdeel.
Nu hebben we Aard nog (volgens mij nu echt ver in de 70) die de veerschotels van nieuw rubber voorziet maar voor hoe lang nog? En zoals je al zegt de rest van de essentiele onderdelen word steeds en steeds nijpender. Er is een technische commissie maar daar hoor je ook niks nieuws van, alleen maar oude stukken techniek die 10 jaar geleden ook al in de AE stonden. Als hier geen veranderingin komt is de XM ten dode opgeschreven......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat is allang opgelost mocht Aard ermee stoppen. Ik het mijn xantia schotels laten reviseren door elastomer en hebben er inmiddels alweer zo'n 5000km opzitten. Deze jongens reviseren ook voor de XM. Onze oosterburen maken dan ook gebruik van hun service voor zowel de xantia als xm.
https://www.elastomer.eu/index.php/en/citroen-strut-mounts
Dr. Theo heeft die dingen ook op voorraad liggen. Volgens Aad is rubber beter maar dit is inderdaad ook een optie.
Ik meen dat we in het magazijn ook nog een vooraadje gereviseerde schotels hebben.
__________
Crepuscule
Ik weet wel zeker dat wat Aard levert beter is (zijn overigens Aards eigen woorden en daar hecht ik veel waarde aan) Dat neemt niet weg dat er behoefte is aan onderdelen die er niet meer zijn zoals o.a. de octopus.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog nooit zo'n domme opmerking gezien : dat je fan bent van Aard prima !!! maar dat je/hij niks van die andere schotels weet wil nog niet zeggen dat je huidige schotels (die van Aard) beter zijn.............. heeft hij die van elastomer getest of zo ? Dit is niet als een aanval bedoelt zie het maar als een correctie !! even goeie vrienden !
Zonder te veel in details te treden gaat het om het verschil tussen rubber en pu. De eigenschappen zijn niet gelijk. Rubber is een lastiger materiaal om goed te verwerken. Elastomer gebruikt pu, Aad ( volgens mij is het zonder r) maakt ze van rubber waar hij jarenlang een bedrijf in heeft gehad.
Voor zover ik heb begrepen uit andere discussies die gingen over motorsteunen...
Poly-urethaan (zoals bij de schotels uit Letland) gaat langer mee dan "rubber" (dacht dat wat m'n vader gebruikt nbr is) en is goedkoper.
Klinkt goed, maar het heeft een nadeel. PU is stugger. Dit kwam dan ook in de voorgenoemde discussie naar boven. In geval van de motorsteunen worden trillingen van het blok veel duidelijker doorgegven aan het carroserie.
Kan mijzelf dus voorstellen dat dit verhaal ook opgaat voor je veerschotels. Oneffenheden van het wegdek en wellicht andere mechanische trillingen/bewegingen van het onderstel worden duidelijker doorgegeven.
Zelf geen ervaring met PU veerschotels. Dus of het verschil in materiaal ook daadwerkelijk significant is zou ik zo niet weten.
edit: Nog ff een bronnetje toevoegen.
bronnetje
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Oh nee hoor daar trek ik me niks van aan, ik heb jaren geleden een setje door Aad van nieuw rubber laten voorzien, vervolgens heeft Rob, van toen nog Citroville, ze eronder gezet. Diebert Ketting en zijn monteur Rob hadden beiden ook de Elastomer schotels gezien en mee gereden en betitelden de schotels van Aad als beter dan ooit van Citroen zelf. Doe ermee wat je wilt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eerste bericht was "ik weet zeker dat...." nu is het onderbouwt mooi
Dat is inderdaad wel goed om te weten. Ik meende dat de revisieschotels gemaakt door Aad wat duurder waren en omdat ik geen onderbouwde info kon vinden over kwaliteitsverschillen tussen PU en rubber neigde ik naar de PU variant. Want nadat ik een berg geld afgezonken heb in een revisiebak staan de veerschotels ook nog een keer op de lijst om te vernieuwen.
Even terug naar het onderwerp, de schaarste van onderdelen.
Is het een idee om daar eens met zijn allen online over verder te bomen? Hopelijk haken er dan andere mensen aan die nu meestal stil zijn op het forum. Want dat we er wat mee moeten is geen fabel maar een noodzakelijk feit. Ik heb nu een octopus genomen als voorbeeld. Misschien eens beginnen met inventariseren wat er gemiddeld genomen schaars is? Beginnen bij S1?
Poly-uretaan schotel van een C6 ! Goed spul ? Citroën heeft het nog niet geleerd wat kwaliteit is.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Alle rubber onderdelen zijn goed opnieuw na te maken, bij "Ipacs Technisch Rubber" in Soest heeft men al enkele onderdelen van oudere type Citroën geproduceerd.
Een probleem waar je tegen aanloopt is de matrijs en een te klein aantal, daar door wordt de kostprijs per stuk erg hoog.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Onder het credo "niets is onmogelijk totdat het tegendeel bewezen is".
Kosten kunnen hoog zijn, alleen hoge kosten kunnen draagbaar gemaakt worden door b.v. samenwerking. Zoals ik het zie is de productieoplage van de XM dermate "exclusief" dat internationale samenwerking met zusterverenigingen kansen bied op het oplossen van vraagstukken zoals onderdelenvoorziening. Internationaal denken en werken is geen vraag als het aankomt op vraagstukken zoals onderdelenvoorziening.
Mijn stelling: Willen we succesvol zijn en de XM tot een gewaardeerde en vooral ook bruikbare! klassieker ontwikkelen dan is gecoordineerde internationale samenwerking de beste route.
Zou zeggen; Kom er maar in :-)
Is dit niet een vaker voorkomend proces bij klassiekers-in-wording?
Bij de GS/A-verenging kon je eind jaren '90 ook nog wel e.e.a. krijgen bij oudere dealers. Daarna bij redelijk wat specialisten. En nu nog bij enkele specialisten en het verenigingsmagazijn.
Ook hier was het magazijn eerst redelijk gelijk aan wat er bij de genoemde dealers en specialisten lag. Tegenwoordig heeft men ook unieke dingen die buiten het magazijn niet of nauwelijks meer te verkrijgen zijn. Zo is het gelukt om weer luchtfilters in productie. Simpele producten, maar wel verrekte onhandig toen die op waren - en nergens meer in productie.
Zolang onderdelen nog enigszins verkrijgbaar zijn is de markt voor reproductie vaak te klein (behalve bij verkoopknallers als DS en 2CV). Bij GS/XM en dergelijke is het pas rendabel als je als club dan ook echt (nagenoeg) monopolie op de onderdelen hebt. Goedkoop wordt het nooit, maar wel "beter duur dan niet te krijgen". Nu zou dus inderdaad een goede tijd kunnen zijn om in te stappen, nu het buiten de club rap opdroogt.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
En dat hebben ze telke malen aangegeven niet te willen i.v.m. aansprakelijkheid.
Ik heb er inmiddels geen verdusie meer in dat er ooit een dergelijk degelijk plan komt, temeer daar we elke keer tegen dezelfde tegenargumenten aanliepen als het ter vergadering op tafel werd gelegd. Op het forum erover diccusieren kan om je plannen te maken maar verwacht geen of nouwelijks reactie van het bestuur.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik vind dat logisch. Stel je voor dat een clublid over kop slaat met zijn XM vanwege een slecht gereproduceerd onderdeel en daar blijvend gehandicapt door raakt. Daar wil je als bestuurslid toch niet verantwoordelijk voor gehouden worden? Die risico's zijn voor onze club en het bestuur te groot. Dat snappen de juristen in het bestuur heel goed.
Maar laten we eerst eens proberen een lijstje samen te stellen met mogelijke onderdelen. Want het ene onderdeel is het andere niet.
__________
Crepuscule
Oké : de octopus, uitlaat v6 en hormonica slang voor de gasklep (es9j4), pookknop automaat.........Wie vult 'm aan ?
Pagina's