Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markodereln
afbeelding van Markodereln
Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Gegroet!

 

Ik ben Marco van 26 uit Enschede, en een kleine twee maanden ben ik nu trotse bezitter van een Citroën XM!

M'n eerste, en zeker niet de minste uitvoering; te weten een 3 liter 6 cylinder Exclusive.

In 2009 uit Zwitserland geïmporteerd door de vorige eigenaar en in onderhoud geweest bij Gert de Jong in Aalsmeer, daar heb ik hem dan ook gekocht.

 

Al sinds m'n 18e rijd ik Frans, en sinds die tijd ben ik al fan van de hoekige lijnen, het comfort en de eenvoud. 

Met betrouwbaarheid (of juist het gebrek eraan) heb ik op wat kleine dingen na nooit wat geks meegemaakt, en dat na meerdere honderdduizenden kilometers. 

Het rijtje is (chronologisch); Peugeot 205 1.1 Accent, Peugeot 405 1.9 GRI, Citroën BX 1.9 16V, Peugeot 205 1.4 GT, Citroën Xsara 1.8 16V. 

De eerste 205 heb ik nog steeds in bezit en staat geduldig in een schuur te wachten op de opknapbeurt die ze verdient.

 

Dan de XM: Wow! 

Wat een verschil in luxe, techniek, en souplesse. Het is de overtreffende trap in comfort voor mij.

De automaat is zacht en het geluid van de ES9J4 motor is een genot.

Je kán stevig hard hoeken en menig auto eruit trekken, maar die behoefte is er helemaal niet.

 

Toegegeven, minpuntjes zijn er ook. Zoals jullie weten zijn niet alle onderdelen even makkelijk beschikbaar, laat staan goedkoop...

Ik heb in aanschaf niet de hoofdprijs betaald, met de kanttekening dat er nog wel wat moest gebeuren.

De auto had pas 167.000 km gereden, maar de afgelopen jaren maximaal 500-600 km per jaar. Hiervan droogt het één en ander uit, en worden onderhoud en kleine probleempjes nog wel eens 'vergeten'. Wat er op zijn beurt weer voor zorgde dat er wel een lijst aan klusjes overbleef.

- Distributieriem/Waterpomp/multiriem

- Brakke stationairloop

- Lekkende klepdekselpakkingen

- Standaard onderhoud als bougies/filters/vloeistoffen

- Onderste motorsteun (origineel niet meer leverbaar!)

- Laswerk aan de dorpel rechtsachter

- Airco niet werkend

- Cruise control niet werkend

- Kapotte automaatpookknop

- Niet werkende ruitenwisserinterval

- Beide displays naast de stuurkolom defect of lek

 

Daarbij enkele optische dingen, oftewel; ''Waar begin je aan?''

Inmiddels heb ik het meeste zelf gedaan of laten doen, wat me bijna aanbrengt bij het optische, vertroetelende, gedeelte. Alleen de cruise control is nog een onopgeloste puzzel.

 

Afijn, komen we ook wel ut! Sleutelwoorden; 'niet opgeven'.

Hieronder een paar foto's; de worstenvelgen hebben plaatsgemaakt voor iets netters, al is het niet geheel origineel. Daarbij heb ik de wielbouten laatst laten verzinken, wat toch weer een heel ander aangezicht is! 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Leuk Marco, mooie wagen hoor!  Deze V6-en zijn heerlijke voitures en misschien wel het beste op XM gebied. Bij deze km-stand kun je er ook nog lang plezier van hebben.

Ik ben heel benieuwd naar je niet orginele velgen. Plaats eens een foto. (Don't worry, ik ben geen XM-fundamentalist en heb zelf 17" Zender velgen onder mijn XM ;-) 

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE:

Cruisecontrole problemen zit 'm erg vaak in de zekeringen, het rempedaal etc

Je weet wel dat je een speciale schakelaar moet indrukken voor de cruisecontrol? Je zou de eerste niet zijn die dat niet weet....

xxxxxxm

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Je kunt bij het Franse 'XM Passion' een houten automaat pookknop kopen of bij Q&K een leren hoesje. 

https://www.facebook.com/commerce/products/2225258600930559/

https://www.passionxm.fr/index.php/association/boutique

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Van de airco kan ook de vacuumpomp defect zijn en/of er lekken in het vacuumcircuit....................

Ook relais in het circuit willen wel eens kapot gaan.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Gefeliciteerd en welkom!

Veel rij- en klusplezier toegewenst! Voor kennis, raad en daad zit je hier op de juiste stek.

Wim Thie
afbeelding van Wim Thie
  • 1998 Xm 2.0 16V
  • 1996 Xm 3.0 12V
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Hallo Marco,

Veel genot en plezier van je voiture en lidmaatschap van de club.

Groetn uut Drenthe,

Wim

Liever oud Frans dan jong Japans

erikpalmjansen
afbeelding van erikpalmjansen
  • 84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
  • XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
  • ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Het CC pookje aan het stuur is ook soms lam en aan vervanging toe (reeds 3x vervangen bij mijn dame)
Dan zet je m en vlat de CC er af door de zwaartekracht/gewicht van t pookje zelf.

 

84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF

Markodereln
afbeelding van Markodereln
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Dank heren!

 

De airco is inmiddels weer koud, hoefde enkel gevuld te worden. De pomp lekt minimaal bij de keerring, dus dat in de loop van de tijd even in de gaten houden.

De pookknop heb ik laten verversen bij Q&K in Polen, niet echt tevreden met de service maar wel met het resultaat! Zelfde kleur als de stoelen en voelt lekker aan qua dikte.

 

De velgen zijn wel origineel XM, alleen van het eerdere type V6. Door de scherpe lijnen veel beter passend bij het design, naar mijn idee.

Overgenomen van forumgenoot Rogier1975, er moeten alleen nog nieuwe bandjes op voor de vakantie. Voor het mooie spuit ik de naafkapjes binnenkort nog even. 

 

 

V.w.b. de cruise control, ik ben alle stappen van onderstaande link nagegaan maar kan het helaas nog niet vinden.

https://www.xmclub.nl/forum/cruise-control-werkt-niet-0

De remschakelaar heb ik proberen te fixen, alleen geeft die bij remmen op pin 5 maar 9,7 tot 9,9 volt ipv 12. Dat zou misschien een euvel kunnen zijn, even op zoek naar een nieuwe dus...

 

Voor de liefhebber;

Ik heb laatst een trekhaak gemonteerd incl 7-polige bekabeling, en het is een relatief eenvoudig karwei. Mocht het nog niet bestaan kan ik best eens een how-to schrijven.

Citroën XM 3.0 V6 Exclusive '97

Peugeot 205 1.1 Accent '91

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

De vraag naar een trekhaak komt met enige regelmaat voorbij en ze zijn bijna niet meer te krijgen. Hoe ben jij er aan gekomen?

Een 'How to' zou heel mooi zijn Marco. Dus graag. Heb je ook foto's gemaakt?

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Trekhaak bij o.a. deze gast uit voorraad leverbaar  (alleen vast model geen zwenk of afkoppelbaar)

https://www.rameder.nl/trekhaak/citroen/xm/y3/

Markodereln
afbeelding van Markodereln
XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

De trekhaak heb ik tweedehands bij Gert de Jong Aalsmeer vandaan. Bekabeling was niet te gebruiken dus hier heb ik de kabels van een sloop-205 geleend. 

Ook hier ben ik nog niet helemaal tevreden over, dus die wil ik deze zomer nog vervangen. Dan zorg ik dat ik de trekhaak ontroest en netjes zwart coat.

Dus de how-to laat dan nog even op zich wachten!

 

V.w.b. die trekhaak van Rameder, die ziet er compleet anders uit dan het origineel. Bij navraag kon me niet verteld worden of het model wel geschikt was dus ben ik voor zekerheid gegaan.

Citroën XM 3.0 V6 Exclusive '97

Peugeot 205 1.1 Accent '91

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Afgaand op de foto's lijkt die van Rameder niet geschikt, maar dat kan bedrog zijn of een standaardfoto.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Ik meen mij ook te herinneren dat Rameder eerder ter sprake is gekomen toen Tom (of was het iemand anders) ooit een trekhaag zocht. Daar was inderdaad iets mee....

Proberen om een tweedehandse te scoren is dan inderdaad verstandiger. Maar niet altijd eenvoudig...

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Even voorstellen - XM 3.0 V6 Exclusive van Marco

Kiek an een tukker, groeten uit de Achterhoek

Zo te zien hebbie je een leuke knutselplek, misschien dat ik de n18 een keer kan afkomen (dat stuk weg met de duurste vangrail van NL)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.