Beschikbaarheid verse Octopi

Pagina's

56 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Lijkt me kort door de aansprakelijkheidsbocht. Ja, als je zelf producent wordt, dan klopt het.

Maar als je door lobbyen zorgt dat bestaande (CE-waardige) producenten bepaalde onderdelen (weer) in productie nemen? Zoals het genoemde luchtfilter, dat komt echt niet uit een fabriek van de vereniging... De vereniging verkoopt dit enkel, net zoals de oliefilters van Valeo/Purflux, bougies van Champion, etc.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Van Vakcentrum voor ondernemers:

"Als een gebrek in een product ertoe leidt dat iemand overlijdt of lichamelijk letsel oploopt dan is de producent van het product aansprakelijk. Als het gebrek leidt tot schade aan een andere zaak dan is de producent ook aansprakelijk tenzij de schade niet meer bedraagt dan € 500,-. In dat geval is de verkoper aansprakelijk. 

In alle gevallen geldt dat de schade wel aan de producent kan worden toegerekend. Als de producent buiten de EU is gevestigd dan wordt de importeur van het product gelijkgesteld aan de producent en kan hij op basis van deze regeling aansprakelijk worden gesteld. 

Voorbeeld
Bij het productieproces van blikgroenten is per ongeluk een giftige stof in een blik groente gekomen. Een consument heeft de groenten in de supermarkt gekocht en is na het eten ervan overleden. De producent van de blikgroente is aansprakelijk voor de schade.

Door een isolatiefout in een koffiezetapparaat ontstaat kortsluiting in de keuken, gevolgd door een brandje. De magnetron die naast het apparaat staat, heeft forse brandschade. De magnetron kostte € 375,-. Omdat het om zaakschade gaat en de schade lager is dan € 500,- is de verkoper (winkelier) van het koffiezetapparaat volledig aansprakelijk. Als de schade € 750,- zou zijn, dan is de grens van € 500,- overschreden. In dat geval is de producent van het koffiezetapparaat voor de volledige schade aansprakelijk. "

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Ik heb zelf te weinig kennis van dit soort zaken. Maar ten tijde van deze keuzes bestond het bestuur o.a uit;  een rechter, een advocaat en een jurist die werkzaam is bij een grote verzekeringsmaatschappij.

Als die het er over eens zijn dat we dit niet moeten willen dan leg ik mij daar graag bij neer.

(De discussie ging destijds trouwens voornamelijk over veerpootschotels.)

 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

citroen26 zegt:

<p>Oké : de octopus, uitlaat v6 en hormonica slang voor de gasklep (es9j4), pookknop automaat.........Wie vult 'm aan ?</p>

ABS-sensoren, stadslichtjes, code-klepjes, knipperlicht-stengels

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Misschien moeten we als club eens een aantal kapotte automaatpoken verzamelen en dan een partij van ca. 10 ex door Q&K laten voorzien van een leren jasje. 

Dan kunnen leden bij het magazijn hun kapotte automaatpook wisselen....

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Veen zegt:

<p><strong>ABS-sensoren, stadslichtjes, code-klepjes, knipperlicht-stengels</strong></p>

Een codeklepje lijkt me redelijk risicoloos om te produceren.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Ik heb zojuist een aankondiging geplaatst voor de komende ALV op zaterdag 19 september. Misschien is het een goed idee om jullie wensen en verwachtingen ten aanzien van onderdelen en het magazijn daar op een positieve manier kenbaar te maken. 

Allemaal ook komen dus 

En als je over bepaalde 'skills' beschikt, bied dan aan om iets voor de club te doen. We hebben geen enorme oorlogskas om nieuwe onderdelen te laten maken. Dus als leden handig zijn met een soldeerbout en weten hoe je iets eenvoudig kunt fixen. Of iets in CAD kunnen tekenen voor een 3D printer. Of misschien zelf leren hoesjes kunnen naaien in plaats van dat we dat in Polen moeten laten doen. Laat vooral van je horen!

Vraag niet wat de club voor jou kan doen, maar vraag wat jij voor de club kan doen. 

 

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Precies Veen!

De ALV staat in mijn agenda. Vorig jaar was voor mij de eerste keer en heb ik toen voornamelijk de katten uit de bomen zitten kijken. Dit jaar zou ik het wel fijn vinden als dit onderwerp op de agenda staat. Zal eens zien wie ik daarvoor aan het jasje moet trekken.

En ik ben het ook eens met je dat je schrijft "kijk wat je kunt doen". Alleen staat daar voor mij ook nog iets tegenover, namelijk dat er daarvoor een actief bestuur nodig is dat dit soort vraagstukken agendeert en aanzwengelt onder leden. Ik heb natuurlijk geen zicht op wat er allemaal achter de schermen gebeurt, het is dus makkelijk roeptoeteren op het forum. De afgelopen twee jaar lidmaatschap bekroop mij heel sterk het gevoel dat er her en der wel wat "peper in de reet" mag, dit onder het credo "vrijwillig is niet vrijblijvend". 

Waarmee ik overigens niet een beschuldigende vinger wil uitsteken, verre van! Het is mooi dat we een bestuur hebben, nog mooier dat we een magazijn hebben en helemaal geweldig dat er vrijwilligers zijn die daar vrije tijd en energie in stoppen. Het gaat mij om het gevoel van stilstand dat mij bekruipt, dat zou zonde zijn. Dat de XM meer en meer in de schijnwerpers staat als "gedoodverfde klassieker" maakt dat er wellicht impuls is om op mee te gaan in verdere ontwikkeling. (Toestroom nieuwe leden, etc. Maar dan moet je als club echt wel wat meer te bieden hebben.)

In het kader van de eigen bijdrage, ik ben begonnen aan een overzicht. Nog in een erg kneuterig stadium en volop ontwikkelingsbehoeftig. Het kan een heel stuk beter en vollediger. Dus als je kunt bijdragen, graag! Weet je een andere, nog betere oplossing, ook goed!

https://drive.google.com/file/d/1M2D_p7lgKcw_de5cyWe5IuIMK86Sb4n3/view?usp=sharing

Ik heb lokaal nog een kopie staan van dit overzicht(je). De link hierboven staat bewust open voor bewerking, voel je vrij om aan te vullen.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Mooie start Chris!

En goed om dit voor de ALV te laten agenderen (agendapunten aanmelden bij secretaris, gok ik?). Tijdstip wordt voor mij erg lastig, maar ga zeker proberen er bij te zijn!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Kennelijk is de behoefte toch niet zo groot. Er zijn nog geen nieuwe bijdragen geweest.

Iedereen heeft een erf vol met XM slopers en zit goed in de onderdelen?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Complete goede 'achter-subframes'. We hebben het gezien bij Chris en nu bij Glenn. 

En ik heb Bart Ebben ooit horen verzuchten dat hij spijt had dat hij deze subframes nooit heeft bewaard.

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

De xm heeft een te kleine fanclub om daar,als extern bedrijf(je), rendabel onderdelen voor te maken. Dat is iets wat we toch onder ogen zullen moeten zien.  Nederland heeft 200 leden bij de club ? waarvan 100 leden een xm hebben ? en 10 daarvan zoeken naar nieuwe onderdelen ?

Dat zal europees gezien niet veel anderders zijn ben ik bang...............

Wat die subframes betreft ; (want die voor wil ook rotten weet ik uit APK ervaring) kan deze man wellicht iets betekenen ?  https://citrorevanche.nl/

Op FB geeft citrorevanche een betere/uitgebreidere indruk !!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Kan iemand mij eens uitleggen waarom je een subframe eigenlijk niet kunt lassen?  Zijn daar regels voor? Ik kan me van het subframe van Chris wel wat gaten herinneren, maar daar kun je toch ook weer wat in lassen? Desnoods driedubbel dik.

Normaal gesproken zou je niet eens onstdekken dat daar gaten zitten. En ik heb trouwens ook nog nooit gehoord dat een XM door zijn subframe was gezakt.

 

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Nog nooit van gehoord dat hij NIET gelast mag worden. Bij mij zijn ook 2 nieuwe stukken ingelast om de APK door te komen.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

De XM deelt onderdelen met andere modellen van de PSA groep. Nieuwe productie kan lastig zijn idd, wat we wel kunnen is verzamelen welke lastige onderdelen nog wel verkrijgbaar zijn of welk alternatief er is. Ook specialisten die iets kunnen herstellen is goede informatie om te delen. Daar zouden we als forum/club aan kunnen werken. Hoe meer mensen hoe meer kennis.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/algemene-bouwwijze-van-het-voertuig/chassisraam-mee-of-zelfdragend-carrosserie-frame#collapsible-3-ca3be610-9f65-4b9b-8abd-7c3cfcf43fb7

Artikel 23 en verder. Er staat niet dat er niet aan gelast mag worden. Er is denk ik wel een goede lasser nodig, een subframe draagt de last en lassen moeten sterk zijn uitgevoerd.

Kunnen we ook een bijsluiter meegeven aan XM rijders? "Roestvaccinatie is noodzakelijk, nalaten betekend onafwendbare terminale ziekte" en dan met wat horrorplaatjes erbij. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

En Citrorevanche, wauw!

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Tot nu toe alles wat vervangen moest worden kunnen oplossen door eerst rond te kijken op het internet want nieuw is altijd beter.
Chris, goed idee om de lijst aan te vullen, tot nu toe als iemand wat op het internet heeft gevonden word daar van een link gegeven.
Het lijkt mij mogelijk dit ook in de lijst te vermelden met het gezocht onderdeel.
Moet nog even wennen hoe met jouw lijst kan worden gewerkt.
Gelukkig kan ik alles zelf herstellen met het uit elkaar halen van de onderdelen,  nieuwe O ringen,  rubber, draaibank, laswerk en de brug
allemaal tot mijn beschikking en veel tijd.
 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Mooi dat je zoveel zelf kunt Aad. Stuur mij anders  een lijstje van moeilijke onderdelen die jij nog wel te koop weet per pb. Dan verwerk ik het wel.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Hier staan ook nog wel wat (incourante) spullen op  https://www.pieces-de-rechange-classic.com/133-xm

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

We hadden in 2009 eens een sleutelevenement bij Citroen Veldma in Groningen. De magazijnman had toen alle incourante XM en CX onderdelen op een grote stapel gelegd. Daar zat allerlei mooi spul tussen wat voor een habbekrats weg mocht. o.a. splinternieuwe Bendix ABS-sensoren etc.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Lichtelijk off-topic, maar ik wil dit genoteerd hebben voor de ALV en/of andere mensen om verder op door te denken. :)

Reproduceren van onderdelen betekent financieel investeren. Ik kan mij voorstellen dat je als club-lid niet helemaal vrolijk wordt als er een acceptgiro van 1000eu in de brievenbus valt met vraag te investeren in onderdelen die je wellicht nooit gaat willen kopen. 

Maar als iemand persoonlijk iets wil na(laten)maken is er een voorbeeld nodig. Ik zal even een airco-slang als voorbeeld nemen.

Er is in je wagen een slang lek. Niet nieuw te bestellen maar uiteraard wel gewoon te maken. Daarvoor moet wel de auto een dagje of 2 achterblijven. Voor mij persoonlijk zeer vervelend.
Zou toch ideaal zijn als je bij het magazijn het betreffende onderdeel kan lenen (wel met borg uiteraard), zodat de airco-boer de slang kan namaken terwijl jij vrolijk doorrijdt met je wagen.

Voor de Octopus zou je hetzelfde kunnen zeggen. Deze is makkelijk na te maken uit oliebestendige slang en T-stukken. Je hebt alleen wel een voorbeeldje nodig voor de juiste lengtes/vorm. Beetje jammer dat dit voorbeeldje diep in je wagen zit. 

Nu moet je die oude octopus er toch wel uit halen, maar het zou leuekr zijn als je dus meteen de nieuwe kan terugzetten. Daarmee verkort je aanzienelijk de tijd die je xm buiten gebruik is. Iets wat voor velen toch ook een struikelpunt is met het doorrijden in een oudere auto.

Dus..
Naar mijn mening is echt voorraad aanleggen van nieuw ge-reproduceerde onderdelen een stap te ver voor een clubmagazijn. Dan ben je denk ik te veel bezig een bedrijf op te zetten wat op vrijwilligers draait, maar wel professionele aanpak vereist.
Maar een voorraad aanleggen van onderdelen die als voorbeeld gaan dienen (en dus NIET verkocht gaan worden), is goed haalbaar en kan in ieder geval al aardig helpen met het verkrijgen van een oplossing voor onderdelen die niet nieuw te krijgen zijn.   

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Dat is ook een mooie insteek! Ik ben voor.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

blaueboot zegt:

<p>Lichtelijk off-topic, maar ik wil dit genoteerd hebben voor de ALV en/of andere mensen om verder op door te denken.&nbsp;:)<br />
<br />

Het reproduceren van onderdelen kost idd geld, ben je als clublid niet bereid daarin mee te investeren dan rij je in mijn ogen een klassieker buiten je budget. De XM moet onderhand een keer van de status 'studenten auto' of ff snel scoren voor een vakantie en daarna een schop in de kont auto' af.

Ik zie het liefst origineel gereproduceerd en niet iets wat met kunst en vliegwerk in elkaar is gezet, het is geen loodgietsers auto.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Kunst en vliegwerk is ook niet hetgeen ik nastreef. Daarom dat ik het in mijn voorbeelden dan ook heb over een airco-slang die bij een degelijke airco-boer op een degelijke manier wordt nagemaakt. Evenals de octopus. Natuurlijk leuk om 'm uit één geheel van rubber te hebben. Maar bij gebruk van degelijk materiaal heb je uiteindelijk bijna hetzelfde. Ik heb 't echt niet over zo'n ding opbouwen met cv-leiding en knelkoppelingen  die bij de gamma gekocht is.

Maar (en dit is deels gechargeerd), als ik wil laten reproduceren ik voor een onderdeel denk ik zo 1000eu opstartkosten rekenen alleen al om een malletje te laten maken. En dan? Hoeveel wil je laten maken? Doe maar een paar duizend, want dat kost net zoveel als 10 stuks.  Kost je ook weer 1000eu. (Ik verwacht niet dat we probleemloos 150eu lappen voor een octopus die zelf degelijk in elkaar te zetten valt voor een tientje. Hooguit de echte restauratie purist).

En hoeveel verschillende onderdelen willen we laten maken. Ik gok dat we er 15 weten te verzinnen. Dan vraag ik me af waar de club die 30k vandaan gaat toveren. Ik denk dat er aardig wat opzeggingen van lidmaatschappen komen als je dit vrolijk doorrekent in de contributie.

Nogmaals.., waarschijnlijk overdrijf ik een beetje met de getallen. Maar ik baseer ze wel op de kosten die de veerschotel mal met zich meebracht en de offerte voor het maken van een stel simpele metalen ringen die als doorschietbeveiliging gingen dienen. 
Mocht iemand de ervaring hebben dat het allemaal niet zo erg is dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ook ik zou liever een reproductie zien die een natuurgetrouwe kopie is van het origineel. Ik geloof er alleen niet in dat dat haalbaar goedkoop kan voor een kleine oplage.

"Please prove me wrong" zou ik zeggen. Serieus. :)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Beschikbaarheid verse Octopi

Problemen zijn altijd te vinden :-)

Oplossingen komen met tijd en kennis. Een overzicht van lastige delen is al een essentieel begin. Voor hetzelfde geld kan zomaar blijken dat 50% van het totaal opgelost kan worden door het delen van, nu nog gefragmenteerde en besloten, kennis wat waar nog te koop is, te reviseren is of welke alternatieven passen.

En een catalogus verzamelen met voorbeelden is eigenlijk gewoon goed voorbereid zijn voor de toekomst. Het is nooit te zeggen welke mogelijkheden er nog voorbij gaan komen.

 

Pagina's