Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markodereln
afbeelding van Markodereln
Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Dag allen,

 

Ik heb sinds een tijdje dat bij gas los in de 3e en 4e versnelling (4HP20 automaat) de auto lijkt in te houden, alsof hij in schokjes afremt op de motor. Het is op de snelheidsmeter niet eens zichtbaar, maar wel licht voelbaar tijdens het rijden.

Ik heb al het één en ander opgezocht, maar alleen nog maar info over de 2.0 TCT en de ZPJ V6 kunnen vinden.

Nu heb ik de Map-sensor contacten (achterop het inlaatspruitstuk) en de stationairregelaar(stappenmotor) eens goed gereinigd, maar dat bood nog geen soelaas. De bougies zijn nog geen 5000 km geleden vervangen en ik heb het luchtfilter en brandstoffilter reeds vervangen.

Ik verwacht dat het iets met ontsteking te maken, maar dat is nogal stevig zoek- en giswerk. Misschien dat iemand dit probleem kent?

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Hi Marko,

Bedoel je tijdens het gas losaten ("in schokjes afremmen"), tijdens het rijden op constante snelheid, en/of tijdens het optrekken?

Gr. Rogier

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Markodereln
afbeelding van Markodereln
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Dag Rogier,

Het gaat inderdaad om dat eerste. Tijdens het gas loslaten remt de auto in schokjes minimaal maar wel merkbaar af.

 

Gr. Marco

Citroën XM 3.0 V6 Exclusive '97

Peugeot 205 1.1 Accent '91

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Maak de stappenmotor zelf eens goed schoon en doe even wat injectorreiniger in de tank. Typisch symptoom voor stappenmotor die blijft hangen of een injector die wat nadruppelt.

Markodereln
afbeelding van Markodereln
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Oké Chris, de stappenmotor heb ik al grondig schoongemaakt. 

Injectorreiniger inmiddels besteld en dan eens bekijken zodra ik wat minder in de tank heb zitten 

 

Bedankt!

Citroën XM 3.0 V6 Exclusive '97

Peugeot 205 1.1 Accent '91

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Dat gaat vlot genoeg bij een V6 toch? Drie keer gasgeven...

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Sorry, overheen gelezen.

Mocht je je injectoren willen controleren op dichtheid, je zou de inspuitgalerij los kunnen nemen van het spruitstuk. De uiteinden van de injectoren een een breed/dik stuk keukenrol leggen. Auto even op contact zodat de brandstofpomp even loopt en dan direct kijken of het keukenpapier ergens vochtig is. Geeft geen garantie, maar verraad meestal wel de heel erg slechte injectoren.

Andere oorzaken kunnen valse lucht zijn, vervuild gasklephuis of een sensor die verkeerde waarden doorgeeft waardoor de ontsteking niet goed bijgestuurd wordt. Nog wat vragen om je verder te helpen:

- Alle vacuumslangen nagelopen?
- Hoe is stationairloop en pakt de motor direct goed op bij gasgeven vanaf stationair?
- Wat is de kleur van de bougies? (Wit uitgeslagen duid op te heet/arm mengsel)

Hopelijk helpt dit je verder in je zoektocht, het kan best een puzzeltje zijn.


 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Dit trof ik eens aan in mijn gasklephuis

 

Rechts zie je hoe deze sensor er erigenlijk wel uit hoort te zien.....

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Wellicht ben ik een zwartkijker, maar...

Als je al enige constante snelheid rijdt, en je dan het gas loslaat.., dan moet de automaat ECU de lock-up los gooien. (Lock Up kan je vergelijken met een koppeling) Ofwel.., je achterwielen zitten niet meer aan de motor gekoppeld. Motor valt terug naar stationair toerental en de wagen rolt uit totdat je weer gas geeft, handmatig de automaat in een versnelling vast zet of gaat remmen.

Nu wordt de lock-Up hydraulisch gestuurd, en die hydrauliek weer elektronisch door de ECU. Ecu, stekkers en kabels richting automaat is niet gek veel. In de automaat zelf zit in het 'brein' enkele elektrokleppen om de hydrauliek te sturen. Deze kleppen regelen sowieso het overschakelen, en ik dacht ook dat hydrauliek van de lock-up met een daarvan worden geregeld. Zo'n klep zou eventueel stroef kunnen lopen.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat de hydrauliek zelf niet heel soepel meer gaat. Dat komt eigenlijk neer op te vervuilde automaat-olie en/of slijtage aan het onderdeel dat de olie op druk moet brengen. Wel moet ik zeggen dat als de olie slecht op druk gebracht kan worden dat het schakelen ook niet al te best kan verlopen.

Dus.. echt een flowchart voor het diagnosticeren van dit probleem kan ik je niet geven. Zelf rij ik manueel en werk ik sporadisch met een wagen die een automaat heeft. Als je écht in de werking van de automaat wil duiken kan je Technical Training Citroën ZF 4HP20 googlen (of de link aanklikken ). 250 bladzijdes leesplezier. kiss

Anyway.. persoonlijk zou ik niet vrolijk van deze suggestie worden. Graag zou ik ook van andere mensen die wel een automaat hebben, horen dat de motor daadwerkelijk terugvalt naar stationair bij gas los. (let wel, dit na kruis snelheid. Als je gas los laat tijdens acceleratie gaat de automaat juist afremmen op de motor (lock-up ingeschakeld) als anticipatie op dat er dringende reden is om de acceleratie te pauzeren of zelfs te remmen).
Mocht het nu toch zo zijn dat de automaat als enige verdachte overblijft zou ik 'm gewoon eens laten spoelen. Aangezien je het niet vermeld neem ik aan dat dat niet heel recent (of gewoon nooit) is gedaan. Stiekem (volgens ZF) moet dat toch wel elke 60.000km gebeuren. Of op z'n minst aftappen (de helft van de olie er uit) en met nieuwe afvullen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Mijn Multimedia heeft dezelfde motor en automaat. De wagen staat nu gestald maar ik meen met te herinneren dat die ook wel iets afremt wanneer je het gas loslaat. Dat voelt sowieso niet als het intrappen van de koppeling bij een handmatig geschakelde auto.

Als je eens wil meerijden... ik heb er een filmpje van gemaakt. Bij het naderen van een kruispunt of rotonde hoor je duidelijk het afremmen op de motor. Lijkt me ook wel wenselijk .....

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

Gewoon het gas erop houden  

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Inhouden / stotteren bij gas loslaten ESJ9 / 4HP20

...maar ik meen met te herinneren dat die ook wel iets afremt wanneer je het gas loslaat. Dat voelt sowieso niet als het intrappen van de koppeling bij een handmatig geschakelde auto.

Oké.., daar heb je gelijk. Het is niet dezelfde vrijloop als dat het intrappen van een handbak koppeling geeft.
Maar de automaat gaat wel de lock-up laten slippen zodat je niet al te hard op de motor afremt.
Waarom? Brandstofbeparing. Ook de reden om juist de Lock-Up tijdens het rijden in te schakelen. Dat is zuiniger dan met een slippende koppelomvormer te rijden.

Afremmen op de motor kan in bepaalde gevallen wel wenselijk zijn. Zoals beschreven in de handleiding: Als er op het rempedaal getrapt wordt en bij abrupt gas los tijdens acceleratie. Dat zijn de situaties waar het wenselijk is dat er ook op de motor wordt afgeremd. Bij gewoon zo lang mogelijk uitrollen gaat de automaat in een slip die net voldoende is om het blok mee te laten draaien zonder dat dat brandstof verbruikt en zo min mogelijk weerstand op de wielen oplevert.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.