Beste leden,
Vorig jaar heb ik de airco van mijn XM laten vullen bij de garage. Binnen een paar weken merkte ik al een verminderde werking en nu doet ie niks meer. Zelf onder de auto gekeken en een lekkage zichtbaar bij de aircopomp. Afgelopen week de auto naar de garage gebracht. Druktest met stikstof toonde aan dat het systeem gedurende een halfuur nog goed op druk blijft maar ook de monteur zag de lekkende aircopomp.
Volgens de monteur zijn een nieuwe aircopomp en droger benodigd en hij raadde ook aan om dan meteen de condensor te vervangen. Samen de auto op de brug bekeken en slangen lijken niet te lekken. Vervolgens samen de kosten bekeken voor het laten vervangen van de onderdelen. Van die prijs sloeg ik even steil achterover.
De monteur gaf al wel de tip om zelf de onderdelen op internet te bestellen om zo de kosten wat te drukken. Nu vroeg ik mij af of het voor de doe het zelf-er ook te doen is om de genoemde airco onderdelen te vervangen? Dan zou ik alleen het laten vullen bij de monteur hoeven doen. Is dit mogelijk en alleen een kwestie van onderdelen er af en er op schroeven of komt er meer (specialistisch) werk bij kijken? Moeten er in de aansluitleidingen nog nieuwe o-ringen geplaatst worden? Is bij de onderdelen redelijk bij te komen? En is vervanging van de genoemde onderdelen de juiste werkwijze of is er kans op alsnog falen van de airco na vervanging?
Hoor het graag! Gaat om een 1998 turbo ct automaat
Een verdamper zou ik niet vervangen zonder 200% zeker te weten dat deze lek/kapot is. Daarvoor moet het hele dash eruit, en dan kom je vanzelf aan hele heftige prijzen - puur aan arbeidsloon al. Pomp en droger vervangen is relatief weinig werk, redelijk tot goed bereikbaar.
Verdamper kan dan altijd nog...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Verdamper vervangen is hels (aan werk en/of kosten). Maar kan me het advies een beetje voorstellen aangezien een nieuwe pomp ook aardig in de kosten zit. Dan wil je er niet achter komen dat de verdamper ook lek is.
Anderzijds.., als je verdamper lekt dan ruik je dat heus wel volgens mij. Aircogas verspreidt een aardig penetrante rotte lucht.
Wat betreft het elf vervangen van een pomp en droger is dat redelijk goed zelf te doen. Heb geen 2.0tct, maar lijkt me dat het niet veel anders zal zijn dan de ES9J4 die ik zelf heb gedaan. Als je een beetje handig bent kan je misschien zelfs nog proberen gewoon de pomp van nieuwe pakkingen te voorzien. Ben je voor een paar tientjes aan materiaal klaar.
Voor het aansluiten heb je een paar nieuwe ringen nodig inderdaad. Kan zo niet zeggen welke precies.
Wat er voornamelijk mis kan gaan is dat je een nieuwe pomp monteerd, het systeem laat draaien en dan er achter komt dat je vergeten bent olie aan het systeem toe te voegen. (Dit wordt normaal afgevuld tijdens het vullen van de airco. Mits je bij iemand gaat die ook daadwerkelijk de apparatuur daarvoor heeft)
Of dat je je nieuwe droger opent en ff lekker open laat liggen. Dan is deze meteen verzadigt en goed voor de vuilbak.Natuurlijk kan de droger wel wat hebben, maar het beste is om deze zo snel mogelijk gemonteerd te hebben.
Waar je ook nog tegen aan zal lopen is dat op de nieuwe aftermarket droger geen hogedruk vulnippel zit. Wel is er aansluitruimte voor op de droger. Deze is niet essentieel maar wel beter om te hebben voor het vullen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
en bij een Turbo CT heb je heel wat meer ruimte dan in de ES9J4....
__________
Crepuscule
Bij mij is het dus wel de verdamper : die van mij stinkt !! heb het ook al geprobeerd te verhelpen met zo'n spuitbus antibacterieel maar dat werkt maar tijdelijk........... is een rotklus : dashboard zal eruit moeten. Maar indien het systeem leeg is is deze verdamper dan ook zelf te vervangen ? Is deze hardgesoldeerd ? kwestie van hardsolderen en dan maar laten afvullen ?
Ik weet uit ervaring dat het te doen is. Maar probeer er eerst maar een te vinden. Die waren toen ter tijd zo'n beetje op namelijk.
Ga even buurten bij Autotemp in Leeuwarden. Die kunnen (bijna) alles repareren, naast het ouderwetse soldeerwerk ook verdampers/radiateuren/etc met kunststof zijkanten. En als het er echt niet meer is, dan maken ze er eentje op maat. Vullen kan bij mij als je dat wilt, met R12A. (let even op de toevoeging A...)
De verdamper zelf zal denk ik met slangen of een blokconnector aan het koelsysteem zitten. Eigenlijk gaan verdampers niet kapot. Denk dat het de moeite waard is om wat geld uit te geven aan een UV lampje en bril en daar in een donkere garage goed mee rond te kijken in motorruimte en onder/achter het dash. Beetje veel werk om op de gok te vervangen vanwege een geur. Verdampers kunnen ook behoorlijk schimmelen... (bah)
Drogers hoef je eigenlijk niet te behandelen als een wegwerpproduct. Er zit zeoliet in en dat is te regenereren door het systeem langere tijd op een vacuumpomp te zetten. Ik laat de vacuumpomp meestal 2 uurtjes er aan staan, dan is al het vocht er wel uit.
Condensor vervangen is goed te doen. En met een druk/vacumeertest is voorafgaand aan het vullen al in te schatten of een systeem dicht is of niet. Ook zelf in een donkeren garage even goed rond kijken met uv licht is een goede indicatie of er nog andere problemen kunnen zijn. De seals van de pomp kun je makkelijk bekijken met UV door even de poulie eraf te halen. Dan kijk je rechtstreeks op de keerring.
Een aircopomp kopen vraagt zorgvuldigheid. Op de pomp zelf staat meestal alleen het nummer dat staat voor het "hart" en niet voor de soort poulie of aansluitingen. Stuur mij anders ff een mailtje, ik heb een document waar precies in staat waar op te letten. Ik heb zelf op basis van het OEM nummer en kruiscontrole op foto's op diverse sites de keuze gemaakt. En nog vond ik het spannend toen de pomp binnen kwam.
Het veiligste is de pomp laten leveren door de aircospecialist, maar dan kost het ook wat meer.
Vanuit milieu oogpunt is zelf werken aan een airco zeer onwenselijk.
het koel middel is een broeikasgas, dat meer dan 2.000 x meer schadelijk is dan CO2.
het vervangen van onderdelen zonder zeker te weten waar het lek zit, kan resulteren in het meerdere keren moeten vullen met dit schadelijke middel.
Je kunt ook ff naar een andere garage of specialist gaan. Dan kun je het ook netjes laten afvoeren en vullen. Een pomp kost ca 400,- en een droger ongeveer 40,-. In een uur of 3 moet dat toch gemonteerd kunnen zijn?
Ik heb vorig jaar zelf ook een nieuwe droger meegenomen naar mijn garage/specialist. Daar waren ze erg blij mee want dan hoeven ze zelf niet te zoeken en vervolgens dagen te wachten.... Het ligt namelijk allemaal niet meer bij Brezan op de plank en moet regelmatig uit het buitenland komen.
__________
Crepuscule
Dat is R134a waar je het over hebt. Een gas waarvan in de EU afgesproken is dat het uitgefaseerd gaat worden. De markt (aanbieders en consumenten) denken alleen anders over het uitfaseren: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2020/06/smokkel-van-koudemiddelen-is-r134a-het-nieuwe-coke-10166793
Ik ben het met je eens dat het in de open lucht laten afblazen van r134 gas een ernstig milieuvergrijp is.
R134a is erg ongunstig voor het milieu, bovendien is het een inefficient gas. Daarom ben ik ook zo blij dat ik mijzelf heb aangeleerd hoe een airco weer aan de praat te krijgen en zelf te vullen. Daarvoor gebruik ik R12a (let op de A), gwp waarde 4. Een heel stuk vriendelijker. R12a bestaat voornamelijk uit isobutaan. R12a geeft ca 30% meer rendement uit je koelinstallatie.
Door "de markt" aangewezen vervanger van R134, het R1234yf geeft dodelijk waterstoffluoride bij verbranding van hele kleine hoeveelheden. Wonderlijk dat dat gebruikt mag worden.
Om het topic niet 'gekaapt' te laten worden, ff kort....
Als die bus antibacterieel tijdelijk de lucht laat verdwijnen dan heeft het een verdomd goede parfum er in zitten. Denk eerder dat je anti-bacterieële werking van dat spul niet al te geweldig is. Maar meten is weten. En dat meten kan de airco-boer. :)
Serieus? Dan heb ik onlangs voor jan-zak een jaar oude droger de bak in gemikt. :/ Weer wat geleerd.
En dan uiteindelijk aan LingePrestige zelf:
Eerlijk gezegd kan ik me niet précies herinneren hoe het beviel om de airco-pomp uit en in elkaar te zetten. Maar een groot drama is het niet geworden. Heb er toen 2 tegelijk gedaan. Eén daarvan maakt momenteel van m'n XM een vrieskast. Die 2e heeft nog geen proef kunnen draaien,
Voor wat betreft de condensor vervangen zou ik de hele neus van de wagen trekken. Een paar stekkers los, 5 boutjes om de grill los te maken, 6 van de bumper en de hele neus is er zo af te tillen. Dan kijk je recht op e condensor en de aansluitingen.
Klinkt wellicht als extra werk.., maar het bespaart je heel wat tijd aan geklooi omdat je ergens net niet bij kan of net niet tussendoor komt met bijbehorende 'sleutelschade'.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.