Onlangs heb ik alle (8x) bollen vervangen en het LHM systeem gereinigd en voorzien van spoelolie. Nu viel mij een paar dingen op:
Als je ik de auto gaat zitten dan gaat ze hoger staan. Stap je uit dan gaat ze terug naar juiste rijhoogte.
Tijdens het rijden gaat ze voor niet terug naar juiste rijhoogte maar blijft wat hoog staan aan de voorkant. Pas als je bent gestopt (en in 50% van de gevallen ook pas als je haar hebt uitgezet) zakt ze voor maar de juiste rij hoogte (totdat je instapt, zie punt 1).
Herkent iemand dit? En waar kan ik het beste beginnen? Zit zelf te denken de hoogte regelaar voor te vervangen.
Ook echt nagemeten of de rijhoogte daadwerkelijk verandert?
Want jij stapt in => meer gewicht => wagen veert blijvend iets in => te lage wagenhoogte => hoogteregelaar stelt wagen weer terug op hoogte => jij voelt de wagen omhoog gaan.
Daarna stap jij uit => minder gewicht => wagen komt iets uit de veren => te hoge wagenhoogte => hoogteregelaar stelt de wagen weer terug op hoogte => jij ziet de wagen een stukje zakken.
Als ik 't zo hoor doet die hoogteregelaar het prima. Dus dan zou ik het hooguit in de afstelling gaan zoeken. En dan als eerste die van het oogje op de stang van de hoogteselectie.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Werkt dit ook zo met de motor uit? Ik verbaas met al jaren dat ik bij het tanken, ongeveer halverwege de tankbeurt de kont van de wagen iets omhoog zie komen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
dat is de hydractief die dan schakelt. Doet mijn XM ook.
Zal kijken of ik er foto van kan maken. Het gaat om een 2-3cm. Snap wat je zegt vwb instappen/gewicht maar dat inzakken doet ie niet. Bij uitstappen blijft ze voor hoog staan. Pas na afzetten wil ze in 50% terug zakken naar juiste hoogte. Dat van de kont omhoog herken ik ook idd.
Kom je zo bij dat oogje? Of is het zelf te doen dat afstellen? Ik heb geen brug helaas...
Michael
Aan hydractief onder de auto werken doe je op een brug, je wilt er niet onder liggen als het kreng in ene naar benden komt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Duidelijk een voorbeeld van een hoogteregelaar die begint vast te komen. Heb dit in het verleden met alle hydraulische citroens al voorgehad. Zou ook kunnen een verstopping zijn in een leiding, maar dit heb ik op 40 Jaar maar 1keer voorgehad, bij een DS. Demonteren en reinigen. Succes.
Walter xm1990
Plaats anders eens een foto van de wagen met draaiende motor terwijl je er in zit. Ben wel benieuwd.
Die van mij komt met de kont, als ik uitstap, zo'n 3-5 cm omhoog. Na zo'n 5 seconden begint de hoogteregelaar de kont dan te laten zakken.
Zoals Mark zegt, hydractief afregelen moet je op een brug doen als je niet levensmoe bent. Sowieso moet je het met draaiende motor doen en moet de wagen vlak staan.
Oogjes zitten op de uiteindes van de stangen van het mechanisme. Ze horen mooi centraal om de pin die naar de hoogteregelaar gaat heen te staan.
Als dat, en de hoogte, staan afgesteld en de wagen nog steeds rare kuren vertoond zou je kunnen overwegen om de hoogteregelaar te reinigen.
Maar zolang de wagen gewoon vlot van hoogte verwisselt als je die met de hendel verandert zie ik niet hoe de hoogteregelaar vervuild zou zijn.
Mocht je de hoogteregelaar toch willen schoonmaken..,
Let er in dat geval ook op, dat je bij het terugmonteren van de hydrauliek-leidingen, de rubbertjes die daar omheen zitten geen losse vlimmetjes hebben. Deze kunnen mogelijk ook verstopping veroorzaken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.