Hallo!,
Sinds kort reageren de sloten niet meer goed als ik de knop indruk op mijn sleutel.
Een keer of 15 tevergeefs indrukken en opeens floepen ze wel open of dicht. (batterij sleutel is overigens ok)
Het wordt me een beetje te spannend want handmatig de deuren openen lukt niet; sleutel in de portier reageert niet, die draait door.
Nu heb ik hier gelezen dat dit euvel aan de kiekert zou kunnen liggen.
Gisteren heb ik de kiekert uit het dash gehaald, de soldeerpuntjes opnieuw opgewarmd met soldeerbout en de stekker goed gecontactsprayed.
Helaas is het euvel niet verholpen.
Hopenlijk ligt het niet aan dat andere kastje (dextron, textron?) deze doet de communicatie tussen de sleutel en de kiekert voor zover ik begrijp, en deze zit onhandig ver weggewerkt.
Mijn vraag is heeft iemand of het magazijn een werkende kiekert liggen? Of weet iemand een andere oplossing? Of kan iemand uit ervaring vertellen wat het probleem zou kunnen zijn?
Ik hoor het graag!
Groet,
Wannes
Meestal is het een storing in het slot van de bestuurdersdeur. Openmaken (bekleding eraf) en stekkers schoonmaken helpt soms al, anders hele slot demonteren, opschonen of vervangen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het slot schoon maken zodat het werk dan ben je niet altijd afhankelijk van de afstand bediening.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Probeer in het slot eerst eens de reservesleutel of probeer met de huidige sleutel alle sloten.
Het kan ook zijn dat één van de sloten van binnen wat droog is geworden na 20+ jaar. Dat geeft weerstand en dan floept alles weer open. Magazijnman Willem heeft eens beschreven hoe je een klein gaatje kunt boren in de zijkant van het slot en er dan wat WD40 in kunt spuiten.
Ik zal eens kijken of ik die beschrijving ergens kan vinden
__________
Crepuscule
Uit het verhaal van Willem:
Ik heb in het magazijn zo'n slot eens goed bekeken om te zien hoe we die kunnen smeren. Het blijkt dat het hele mechanisme met de elektromagneet in een plastic doos zit die geen openingen heeft om smeermiddel toe te voegen. Je moet dus ergens een gaatje boren om met een spuitbus enig smeermiddel toe te kunnen dienen.
Wat blijkt? Achter de middelste van de drie schroeven waarmee het slot in de deur is bevestigd zit een ideaal plekje om dat betreffende gaatje te boren. Je hoeft dus verder niets te demonteren, één Torxschroefje verwijderen is genoeg.
Na het verwijderen van dat schroefje boor je met een boortje van 2,5 mm een gaatje in het kunststof. Voorzichtig boren, als je voelt dat je door de 2 mm dikke kunststoflaag heen bent moet je ophouden. Vervolgens pak je de spuitbus WD-40 en prikt het spuitslangetje door het zojuist geboorde gaatje. Één seconde spuiten is voldoende. Het schroefje terugplaatsen en het probleem is voorbij. Open dicht, open dicht - het werkt! Dat had ik twee jaar eerder moeten doen ...
__________
Crepuscule
Als de sleutel doordraait doet deze het vaak nog wel aan de bijrijderskant. Dat slot is vaak minder uitgesleten.
Soms doet de reservesleutel het ook nog wel om dat die sleutel minder is versleten. Die heeft dan nog net een scherper puntje en dat maakt precies het verschil.
xxxxxxm
Ik had trouwens een vergelijkbaar probleem en kreeg dat maar niet opgelost. Ik heb een aftermarket afstandbediening gekocht. Die kun je ook bij automaterialenzaken kopen. Daar zit een ontvanger bij die je op de plek van de kiekert kunt inpluggen.
Je hebt dan wel een extra zendertje aan je sleutel hangen.
__________
Crepuscule
Die smeertip, is dat gelijk voor type 1 en 2?
Bij mij waren alle sloten op een gegeven moment te ver uitgesleten, behalve die van de kofferbak. In noodgevallen kon ik dus altijd nog daarlangs naar binnen maar heb dat gelukkig nooit hoeven doen
__________
Crepuscule
Ja volgens mij zijn de sloten en de torxjes niet gewijzigd van type 1 naar 2
__________
Crepuscule
deze achteringang heb ik dus wel moeten gebruiken omdat dit slot als enigste met sleutel te openen is! haha, gelukkig heb ik geen 13e ruit!
Grote kans dus dat het open-dicht probeem een mechanische is en geen electrisch gedoe! Dat stemt mij positief!
Mooie tip met dat gaatje boren om de sloten te smeren! Die had ik nog niet gelezen.
Daar ga ik mee beginnen dan!
Mijn tip over het smeren was denk ik niet het antwoord op jouw probleem. Ik dacht dat jij het spannend vond of de auto wel of niet op slot ging. Maar jij vind het spannend of je überhaubt je auto wel ín komt....
Als ik het zo teruglees heb je waarschijnlijk inderdaad een storing in de kiekert. Daar valt normaal gesproken mee te leven als je je sleutel wél kunt gebruiken, maar als die te ver is versleten of de deursloten zijn uitgelubberd dan wordt het inderdaad spannend of je de deuren open krijgt.
Je zou even bij Gert de Jong in Aalsmeer kunnen vragen om een Kiekert. Die heeft aardig wat XM materiaal liggen en mogelijk ook nog wel wat slopers staan. Gert is een XM vriendelijke dealer.
Mogelijk zou je ook nog het slot-cilindertje van je kofferbak en je deur kunnen omwisselen. Maar zeker weet ik dat niet.
__________
Crepuscule
Dank voor het meedenken.
Slotcilindertjes voordeuren inderdaad allebei lam, een bijkomend gedoetje dus..
De methode (van Willem de magazijnman) door een gaatje te boren ga ik als eerste doen omdat ik het verhaal herken; een niet meewerkend slot rechts achter, die met horren, stoten en veel geratel niet, of meestal niet meewerkt.
Het zou dus kunnen dat mijn sloten teveel mechanische weerstand hebben opgebouwd (opgedroogd o.i.d.)en daardoor de CV niet (of soms) wil functioneren.
De CV via de sleutel werkt vaak niet maar uiteindelijk wel (na eindeloos knopje indrukken). Als de kiekert kapot is zou er toch niks meer moeten gebeuren? ---die doet t of doet het niet lijkt me.
Ik zal eens bij die Gert in Aalsmeer langsgaan, goeie verhalen over gehoord.
Bij mij speelt momenteel dat de afstandsbedieng zelf niet helemaal meer lekker is. Op het knopje drukken laat netjes het rode controle-ledje oplichten, maar alleen als ik het knopje goed stevig indruk gaan de portieren van/op slot.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
misschien de micro schakelaar gaar?
Die heb ik zelf al eens vervangen mij mijn Alfa.
Dat ging vrij makkelijk.
https://hm-electronics.nl/
Mee Eensch!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Daar ga ik inderdaad ook vanuit. Hoewel ik dan nog niet helemaal begrijp hoe het kan dat het ledje wel netjes oplicht.
Anyway.., ik ga er nog wel eens achteraan. Wilde het hier voornamelijk melden als tip voor jou ikrijookxm ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bart van Ebben heeft een Kiekert voor mij op de plank liggen en wordt opgestuurd.
Geen enorme zoektocht dus.
Ben benieuwd!
Wat een geweldig forum is dit! Ik wil ook mijn Kiekert controleren en doorsolderen ivm CV problemen (zender werkt wel, maar ontvanger niet en achterportieren gaan niet altijd op slot). Maar waar zit die Kiekert precies en hoe kom ik erbij?
Heb je Willems smeertip zoals hierboven beschreven al geprobeerd?
De Kiekert zit onder je dashboard-kastje. Ik weet even niet hoe je die bij jouw type XM uitbouwt. Ik ken alleen S1 en vroege S2 wat dat betreft
__________
Crepuscule
nummer 55 onder het dashboard kastje https://citroen.tramontana.co.hu/electrics/electrical-part-list
Hartelijk dank mensen voor jullie snelle reacties! Ik heb m gevonden, gedemonteerd en nagekeken. Ziet er nog als nieuw uit. Na montage werkte de vergrendeling perfect via het slot(achterportieren deden ook weer netjes mee), alleen de AB werkt nog niet. De zender wel, maar de ontvanger niet. Wie weet waar ik de ontvanger kan vinden? Ik las ergens op het Citroënforum (bericht van Matthijs) dat dat weer een apart component (Texton kastje) is met een ingebouwde antenne, maar die vind ik niet. De plaat onder de passagierairbag heb ik ook al los geschroefd.
Het is een type 2 uit 1998.
Ik ben al een stapje verder, heb m gevonden achter de luchtpijp. Maar hoe krijg ik dat ding er uit? En zijn er tips om hem te repareren? Overigens is er inmiddels al weer 1 achterportier dat niet mee opent bij ontgrendeling via het slot. Dus de winst met de Kiekert demontage was van korte duur.
Ik had vrijwel hetzelfde probleem vorige maand, of eigenlijk heb nog steeds hetzelfde probleem.
Ik hoop dat het een beetje een seizoensgebonden failure is van onze xm's : herfst, vocht, en dat in het voorjaar opeens alles het weer doet!
Een andere Kiekert erin heeft bij mij niet geholpen. Nog steeds gaan de deuren soms van het slot met de AB.
Wel heb ik als hierboven beschreven de sloten gesmeerd en zelf een slot rechtsvoor vervangen omdat ik dacht dat deze de boosdoener was door te veel weerstand te geven bij de vergrendeling (maakte ratelend geluid), en ja, nu maken opeens beide achtersloten dit ratelende geluid.
Eigenlijk blijft het Texton kastje over die dwars zou kunnen liggen.. ik heb begrepen dat daar erg moeilijk bij te komen is (dash demonteren?)
Toch de oplossing van Veen misschien? : aftermarket AB, deze heeft de functie van Kiekert en Texton ineen en plug je in op de plek van de Kiekert.
Texton zorg alleen voor de overdracht van signaal AB naar Kiekert. Kiekert schakelt de deuren open/dicht (via AB, ofwel via slot bestuurdersdeur met sleutel of drukknop binnen). @Le Coq: Texton zit niet muurvast, meestal zo'n schuifklemmetje. Even wat prutsen met soepele vingers.
Als Kiekert vervangen geen soelaas biedt, moet je het in de sloten zelf zoeken, of beter gezegd, meestal in de stekkerverbinding met het slot.
Deurpaneel demonteren, Stekker eraf prutsen (is iets voor dunne vingers). Contacten goed schoonmaken en stekker en verbinding op slot beide inspuiten met contactspray.
Blijft het dan problematisch, dan het hele slot vervangen door een wel werkende.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank weer voor de snelle reacties! Bij mij is het geen seizoensprobleem, XM slaapt altijd binnen in een kurkdroge garage en AB werkt structureel niet (uiteraard begonnen met nieuwe batterijen). Tussendoor heeft hij het 1x een dag gedaan maar dat feest was snel weer voorbij. Ik verdenk de Texton, omdat de CV wel werkt op het slot. Helaas ben ik niet uitgerust met dunne vingers en je ziet niet veel, dus waar dat schuifklemmetje zit?? Ik wil de boel ook niet forceren. Dus ik denk nu ook ernstig over een aftermarket AB set, voor de kosten hoef je dat niet te laten. Nadeel daarvan vind ik dat je een lelijk kastje aan de sleutel krijgt ipv de originele.
Garage 80 net gesproken. De aftermarket setjes blijken alleen geschikt voor XM type I en passen niet op type 2.
Het is gelukt de Texton eruit te krijgen, hij zit inderdaad geschoven. Je kunt hem van rechts naar links uit de klem schuiven, dus in de richting van de stekkerdoos. Optisch ziet hij er nieuw uit, ik zie geen corrosie of slechte soldeerverbindingen. Iemand een idee hoe je dit ding kunt testen?
Ik heb een dergelijk aftermarket setje ook op m'n xm van 98 gehad : werkte prima maar,.................. omdat ik elders een orgineel setje tegenkwam en de knipperlichten miste ( 1 keer branden bij op slot en 2 keer bij openen(of andersom )) heb ik de orginele er weer ingezet. Dat aftermarket setje ligt op de plank voor als zich weer problemen voordoen met het orgineel.......
Pagina's