Hallo kenners en liefhebbers,
Mijn XM loopt wel erg vooruit op de global warming aangezien hij in het display nu al een buitentemperatuur aangeeft van ca. 70 graden celsius. Is er een mogelijkheid deze aanduiding te kalibreren/in te stellen?
Misschien is de temperatuursensor defect maar weet iemand waar deze zich bevindt? Het kan zijn dat deze verkeerd geplaats is. Waar behoort hij te zitten?
Ik heb mijn auto onlangs gekocht met de wetenschap dat er problemen zijn met de airco en ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuursignalering (lang woord) eerst in orde moet zijn voordat ik verder ga (lees: laat) puzzelen aan de airco.
Alle suggesties zijn welkom.
Vriendelijke groet,
Newt
Buitentemperatuur 70 graden celsius
ma, 20/08/2007 - 22:00
#1
Buitentemperatuur 70 graden celsius
Echt helemaal zeker weten doe ik het niet, maar plaats toch een reactie.
Volgens mij zit de temperatuursensor zich in de spiegel aan de bestuurderskant.
Mijn auto staat bij mij thuis en ook op het werk vaak in de volle zon en dan wordt er een temperatuur van zo'n maximaal 35-38 graden en echt hooguit 40 aan gegeven. Deze zomer dus hè.. Dus die 70 graden lijkt me wel erg hoog gezien mijn ervaringen.
precies: in de linker buitenspiegel; spiegelglas verwijderen dan de 2 draadjes tbv de sensor fff doorknippen en de nieuwe eraan solderen. :wink:
Bedankt voor de tips. Ik ben er inmiddels achter dat de temperatuursensor in mijn rechterspiegel zit. Dat knippen en solderen is me duidelijk maar hoe verwijder ik het spiegelglas zonder het te beschadigen?
Groet, Newt
Als je de spiegel naar boven kantelt, zie je 2 uiteindes van een staaldraadje. Dit staaldraadje borgt rondom een soort cylinder de spiegel zelf, die daar met een kleinere maat cylinder weer in valt. Met wat pielen en prutsen moet je dat staaldraadje los maken door de uiteindes van het midden te trekken. Daarna kun je de spiegel er uit trekken.
Kan het niet zo zijn dat de temp ingesteld staat op Fahrenheit ipv Celsius? Dit kan je volgens mij omzetten aan de achterkant van de klok
Nee. Ik ben vanavond nog met het dash bezig geweest en er zit geen keuzeschakelaar of wat dan ook. In de regel geldt dat als de temperatuur volgens de XM sneller stijgt dan de global warming, de sensor in de buitenspiegel kaduuk is. Is een standaard PSA onderdeel wat regelmatig defect raakt. Ook nu nog. :?
ik heb in een gebruiksaanwijzing gelezen dat de sensor onder de linker mistlicht zit....
is dit bij verschillende types op verschillende plekken geplaatst?
die van mij is ook niet goed, geeft 3 graden aan terwijl het 8 graden is dus ik ga ook vervangen.
iemand een adresje behalve de dealer voor de aanschaf van deze sensor?
Bij type I zit hij in de linker spiegel, bij type II in de rechter.
(zo, mijn eerste ''snuggere'' bijdrage :D )
lekkere gebruiksaanwijzing dan.
hopen dat de rest wel klopt dan, hahahaha
Ik heb inderdaad gelezen dat er ook types 1 zijn waar die sensor ergens vooraan zit. :?
Of 'ie links of rechts in de spiegel zit, is makkelijk te controleren: het is een bultje aan de onderkant van het vaste gedeelte van de spiegel.
en waar koop ik zo'n sensor? 8)
bij uw Citroëndealer :wink:
Of bij uw Peugeotdealer. ;-)
Heeft deze sensor enige betrekking op het tewerkstelling v.d. airco? In mijn '91 v6 12v, the sensor leest niets meer uit op de lcd paneel (kms/L enz. nog allemaal wel) - vroeger was het gewoon een wilde, veels te heet temp. die werd aangegeven (bijv. 63C, en ja, het staat op Celcius, niet Fahrenheit). Probleem is dat mijn twee koelventilatoren voorin draaien constant. Heel veel gechecked en gemeten -- relais bij de koplamp, temp sensoren op de blok, Bitron unit - maar die blijven als maar kraaien.
Betreft een 'gewoon' airco systeem (x3 knoppen op de dash waar je airco moet uitzetten met de knop die brandt als die uit staat.)
enige inzicht altijd welkom!
- Keith
Keith, ook welkom hier. Ik heb je verhaal gevolgd op CiFo. ;-)
Nee, je buitentemperatuursensor geeft alleen de buitentemperatuur aan en doet verder niets.
Dat je beide ventilatoren draaien kan 2 oorzaken hebben:
- je airco staat aan, dan draaien ze in de langzame stand.
- de Bitronmodule is defect. Dat had ik ook, de ventilatoren draaiden altijd in de langzame stand ongeacht motortemperatuur en stand van de airco. Ik heb de Bitronmodule vervangen en nu doen ze het goed. Probleem bij deze module is dat er minstens 7 verschillende uitvoeringen zijn. :?
Hey Keith, leuk dat je je hier ook hebt aangemeld :D.
Het simpelste probleem en simpelste oplossing voor het constant draaien van de fans zou kunnen zijn dat de bruine watertemperatuursensor (bij de groene watertemperatuursensor aan de kant van de waterpomp) defect is.
Bij een goed werkende bruine temperatuursensor wordt de verbinding gemaakt wanneer de kritische watertemperatuur nog niet bereikt is.
Bij het bereiken van die temperatuurswaarde wordt pas de verbinding verbroken en gaan beide fans draaien.
Dit kun jezelf ook testen door alleen de stekker van de bruine temperatuursensor eraf te halen en dan gaan beide fans constant in de hoge stand draaien. Op het dashboard gaat dan ook een oranje temperatuursmeter symbool met een pijltje omhoog oplichten.
Is dit het niet, dan zou het probleem in het bitronmodule of "airco aan" kunnen zitten zoals Wim het had aangegeven :wink:.
beste mensen,
Ook leuk om hier te zijn - het duurde wel ff voor dat ik werd 'aangenomen', maar nu ben ik er loud and clear.
Ik had moeten vermelden dat wij hebben de Bitron units verwisseld tussen mijn x2 XMen, zonder verschil/probleem. Dus werd de Bitron uitgesloten (en de monteur is er nu razendsnel in om de handschoendoos eruit te trekken!)
En J-P, ik weet dat de monteur wel de bruine sensor heeft gemeten - volgens mij is dit de '910' op XM schema - maar jou suggestie is zeker de moeite waard om te proberen. Weet jij of hetzelfde sensor zit in de 24v (de mijne is van '92)? Dan zouden wij dit ook kunnen ff uitwisselen tussen de twee.
Ik laat je het wel horen als heet zover is, en bedankt voor je razendsnelle berichten!
- Keith
De watertemperatuursensoren van zowel de 12v als 24v moeten hetzelfde zijn.
Succes :wink:
Did I say razendsnel?!?
Dan loont het idd om ze ff uit te wisselen voor de duidelijkheid - hartelijk dank!
Nu dat ik hier ook mag zijn zal ik een avatar e.d. klaar maken...
Keith, ik weet niet of je hem al kent, maar hier staat het elektrische schema van de koeling.
Hey J-P,
Bedankt daar voor - wel een keertje gezien, maar weet niet of ik hem had vertaald en doorgegeven aan de monteur - doe ik dus nu. Vorige week wel wat Series 1 WPH schemas gekregen van Brian die zonder meer hebben geholpen.
Afgelopen vrijdag avond heb ik de 12v weer opgehaald van de monteur - stond daar al een aantal weken terwijl hij af en toe werkt aan dit en het moeilijk koude start probleem...helaas zonder positieve uitkomst tot nu toe, maar hij (en ik) houden de moed vol! Overdag werkt hij fulltime als monteur, dus hij heeft alleen z'n ogenaamd vrijetijd om op de XMen - om maar te zwijgen over veel andere autos van anderen -- aan de slag te gaan.
So sorry Wim!!! Jij wordt er royalijk bedankt! En het is hier nog vol op middag, dus ik heb geen excuus om je in het war te brengen met J-P.!
-- van een ex-H'summer!
:wink:
Monteur vraagt of: dit een een- of tweedraads sensor is; op de 12v zit die onder de kap aan de passagierskant; en of die z'n info doorstuurt aan de PCM. Hij wisselt ze tussen beide XMen liever niet omdat dat hij vervolgens de koelstof x2 ontluchten.
Het is een 2-draads sensor.
De 1-draads is alleen voor de temperatuurmeter op het dashboard.
Bedankt, Wim - ik zal het doorgeven aan de wrench.
compleet anders - hoe krijg je een avatar die maar 6Kb is?!? Ik kom niet kleiner als 23Kb in Photoshop...
De bruine temperatuursensor zit bovenop op de motor aan de linkerkant van de motorafdekplaat (distributiezijde/multiriemzijde). Zowel de groene als de bruine sensor zijn dubbeldraads :wink:.
Hmmm, ik denk dat Mr. Monteur (en ik!) zijn een beetje in de war. De bruine zit er echt bovenop, n'est-ce pas? Dan je haalt die makkelijk zo er uit. En die zit in ongeveer dezelfde plaats in een 24v als in de 12v (alleen de 12v heeft een plastic kap)?
Waar zit de groene dan? Als jou bruine hetzelfde is als diegene waar ik nu aan zit te denken, dan kan die zo uit, zonder ontluchten e.d.
Ja dat klopt, bij de 24v zitten ze net naast de zwart plastic "afdek ring".
Als je voor de motor staat aan de linkerkant bovenop een aluminium koelwaterbuis, kan niet missen :wink:. De groene en de bruine sensor zitten op 1 lijn, de groen voor en de bruine achter.
Ik probeer een foto ervan op te zoeken.
Ja dat klopt, bij de 24v zitten ze net naast de zwart plastic "afdek ring".
Als je voor de motor staat aan de linkerkant bovenop een aluminium koelwaterbuis, kan niet missen :wink:. De groene en de bruine sensor zitten op 1 lijn, de groene voor en de bruine achter.
Bij de motorsteun boven de waterpomp:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030011.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030018.jpg
Bovenin de foto zie je de groene als bruine sensor zitten:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030019.jpg
Pagina's