Ratel / kreunend geluid na afzetten dame

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
Ratel / kreunend geluid na afzetten dame

Sinds kort hoor ik na het afzetten van de dame na het afsluiten van de deur geen sissend geluid meer maar een soort van ratel/kreun. Ze veert zoals het hoort en met een draaiende motor geen issues en zakt ze al stationair draaiend naar de juiste hoogte bv na veel drempel werk.

Het lijkt van midden-voor te komen.

https://share.icloud.com/photos/0jO445Z1HjaKlX3WchFUomtvw#Den_Haag_-_Bezuidenhout

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Ratel / kreunend geluid na afzetten dame

Klinkt bekend. Heb ik ook regelmatig. Dacht ergens op het forum hier wel eens wat over gelezen te hebben, maar kan volgens mij geen kwaad.

Mooie opname trouwens, klinkt heel duidelijk.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Ratel / kreunend geluid na afzetten dame

Ja die kreun heb ik af- en toe ook.  Ook in vroegere XM's wel eens.  Voor mijn gevoel zit het in de veerpoten die 'ontspannen'

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Ratel / kreunend geluid na afzetten dame

Toevallig deed die van m'n vader het vanmiddag ook. 

Er zijn 2 soorten 'kreuntjes'. Die van de veerpoten die 'ontspannen' komt doordat de wielbasis langer wordt als de wagen inzakt. Als de wielen geblokkeert staan dan levert dat wat frictie op die je dan hoort.

Die van jou komt uit het midden. Ik zou niet precies weten wat het is, maar het komt van de plek waar de hydractiefklep, de hoogteregelaar en antizink-klep gemonteerd zijn. Ik vermoed dat het de laatste is die nog niet helemaal 'weet' of ie open of dicht is. 

Maar zoals je al merkt..., wat 't ook is, 't hoort er bij.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.