Heeft iemand een linkje van obd verloop stekker die werkt op een type 2? Eentje die ik heb uit China werkt niet (alle tips bekeken). Ik zag er eentje bij de obd shop ofzo ?
vandaag de verf besteld voor de bumpers en andere schades te herstellen. verder niet te veel gedaan, vanmiddag komen alle spulen voor onderhoudsbeurt binnen. dus komende weken onderhoud, schades herstellen en kijken of ik de lexia aan de praat krijg t.b.v. ABS storing.
dan de 2 laatste punten voor zover ik kan inschatten (cilinder en midden demper). we lopen prima op schema voor eind maart de weg op te kunnen. ohja de antenne is gebroken ook nog ;). maar ik denk dat ik een DAB tuner ga plaatsen met bluetooth etc.
weinig aan de XM gedaan. de achterlichten schoon gemaakt (bedankt voor de tip) verder nog wat schimmel gevonden dus ook weg gewerkt. verder te koud in de garage haha. wel plek op de bumper geschuurd maar met 5 graden is het denk ik veel te koud om verder te gaan met spuitwerk.
de XM staat nu stevig op assteunen. komende periode even die borgpennen goed inspuiten en volgende week woensdag samen met een vriend aan de slag voor een grote beurt en de veercilinder en middendemper aanpakken (ik heb een 2e hands gevonden).
gisterenavond de interieurlampjes etc vervangen, ook de automaat aanduiding was niet goed (vielen stukjes letters weg), die contactpuntjes schoongemaakt en alles goed gemonteerd werkt nu ook weer. en lekker weer een hoop verlichting.
wel een vraagje nog: de bak van reservewiel is helemaal weg, zijn er alternatieven om dit toch enigzins netjes te krijgen? daarnaast vandaag de CV nog eens aanpakken.
zo een productieve dag. de veercilinder vervangen RA. de beide pennen en veer gingen vrij gemakkelijk los evenals de leidingen. na het monteren nog steeds lekkage maar dat was een retourslang die ook nog was gescheurd dus van 3 naar 1 plek terug ;). dat lek ook aangepakt. na een goed aantal keren gymnastiek valt ook de voorkant niet als een baksteen naar beneden. tevreden aan het genieten keek ik naar links is daar een retourslang precies op de aansluiting van de stofzak aan het lekken.
ze zoekt wel letterlijk de zwakke plekken. nu heb ik wel een stofzak over maar is er een andere creatieve oplossing want om nu een hele veercilinder weer los te halen ;).
daarnaast lekker de olie en filters gedaan. motor loopt mooi nog de kleine lekkage achter en op zoek naar een tussendemper komen we steeds verder met het klaarmaken van de XM. wat loopt een V6 toch mooi zeg echt genieten. zeker nu met beurtje gedaan.
die uitlaat is zeker luidruchtig. vooral de tussendemper althans de demper voor de eind demper. kortom eerst nog even de andere klussen dan soort pre apk en als dit dan het punt is investeren in goede uitlaat.
https://inoxlineperformance.com/citroen/587-echappement-xm-v6-moteur-prv.html
Je zou onder andere hier eens kunnen kijken. Deze is voor een PRV. Die voor de oude 24v bieden ze ook aan en die voor een Xantia met ES9 ook, maar een XM met ES9 staat er dan weer niet tussen. Volgens mij heb ik wel eens op een Frans forum gezien dat ze die wel degelijk kunnen leveren. RVS is vaak immers toch maatwerk. Het kan wellicht wel iets schelen in prijs dat deze lui er een beetje ervaring mee hebben.
Klinkt goed zeg, gaaf. Nou de lexia werkt ;). een paar storingen: de ABS storing is LA sensor. morgen mee aan de slag.
daarnaast een rempedaalschakelaar even bestellen en een storing op de voorste elektronische regelklep. maar wat een machine zeg. heerlijk om geen lekkage meer te hebben ;)
Als je deze XM klaar hebt, ben je eigenaar van een heerlijke en misschien wel de meest mooie en briljante combinatie van V6 24-klepper power met bollengeveerde luxe ooit.
Wees er zuinig op want veel beter en mooier wordt het bij Citroën echt nooit meer.
Nou de abs sensor opgehaald. Moertje los van de oude sensor en dat was het positieve haha. Sensor brak in 2 en dus uitboren, peuteren met schroevendraaier maar uiteindelijk oude sensor eruit. Andere erin en Lexia aan de kar gehangen en yes geen permanente storing maar tijdelijke storing dus resetten en geen storingen meer.
Remlicht schakelaar ook gefixt mbv forum. Blijft alleen die elektro klep ik hoor ze beide tikken maar wel elke keer tijdelijke storing. Voor een ander moment.
Simpele oplossingen zijn ook fijn , er zaten 2 kiekert kastjes in de xm de andere aangesloten en vergrendeling werkt weer. Alleen afstandsbediening nog niet dus de textron ook bekijken. En binnenkort weer verder met roest aanpakken. Zag het leiding LA flink wat roest. Zijn er tips hoe die aan te pakken?
dit stekkertje is helemaal beschadigd heeft iemand deze toevallig nog eentje liggen? ik probeer het zo origineel mogelijk te houden. wat is precies de functie van deze stekker / verbinding? dank je
Dat is een ontstoringscondensator van de ontsteking. Die van mij viel uit elkaar, dus heb ik er een nieuwe aan gesoldeerd. Onderdeelnummer is 6555.K9. Ik heb hem hier besteld. Hij kwam gewoon in een zakje van Peugeot en Citroën, dus ik denk dat het een originele is.
Je merkt er trouwens niet zo veel van als 'ie stuk is, maar het staat zo slordig ;).
Vanavond veel fijne klussen gedaan, veerstoring kunnen oplossen dus controle lampje brandt weer met starten yes. antenne en binnenverlichting gefixt, buiten temp. sensor gesoldeerd evenals de ontstoringscondensator. LHM systeem is zo goed als lekvrij hangt af en toe druppelte aan de bol bij de HD regelaar maar leidingen lijken niet te lekken achterzijde van de bol (misschien de seal van de bol zelf zou dat kunnen?)
dan heb ik nog advies nodig over het volgende deze koelslang is afgedopt? is dat een bepaalde modificatie?
dan blijft de roest nog over onderzijde ik heb wel beide HD leidingen geschuurd en eerste behandeling gegeven. en natuurlijk de uitlaat maar ik denk dat de wagen eerst soort pre apk krijgt voordat ik die investering ga doen.
verder de texton lijkt qua combinatie met de sleutel niet te werken dit is vrij kansloos denk ik om te fixen he? althans andere texton en sleutels zoeken? daarnaast nog kleine klusjes maar die laat ik ff eerst kijken of ik de schades op de achterbumper enigzins gefixt krijg. gaat goed zo!
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
KVS reservoir is geloof ik voor verschillende motortypes anders. Kan zijn dat hier een keer een vervangend tankje in is gezet uit een XM met een andere motor, waardoor deze uitgang niet nodig was.
Texton is idd kansloos als er geen contact is tussen de sleutel en het kastje. Oplossing is dan idd om een vervangend setje te vinden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ahh super. Dan is dat mysterie opgelost. Thnx voor snelle antwoord. Komende dagen proberen. Roest nog wat aan te pakken en de schades en dan ga ik binnenkort hier ff soort pre apk keuring laten uitvoeren.
helaas schiet de remlicht schakelaar in een permanente storing. ik vermoed toch iets in de schakelaar zelf. ik ga even een andere zoeken. kan het daarmee ook voorkomen dat de vering in storing schiet? want ik merk dat zodra remlicht schakelaar weg is qua storing de vering ook in soepel blijft maar zodra deze storing komt schiet de vering ook in storing.
enfin even een andere schakelaar zoeken. de fix lijkt niet te werken want de remlichten branden keurig met intrappen maar toch ziet de computer een permanente storing die wel te resetten is trouwens. maar dan na keer starten ook weer terug komt.
Die remschakelaar waar Feije naar verwijst is een drukschakelaar in het hydraulische remsysteem. Deze meet de druk die op de remleidingen staat en geeft ergens bij de 30 bar en hoger door aan de veercomputer dat er stevig geremd wordt. Vanaf '99 is dit vervallen en leest de computer aan de snelheidsmeter af of en hoe hard er afgeremd er wordt.
Je rempedaal bevat 2 schakelaars. Een voor de cruise control en en een voor de remlichten. Geen van beide is gekoppeld aan de vc.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Duidelijk! Ik vroeg me al af hoe dat dan zat. Eigenlijk is dit ook veel logischer dan een schakelaar in het pedaal gebruiken voor de vering: het heeft immers helemaal geen zin om de vering stug te maken op het moment dat je maar heel lichtjes remt.
Kijk dan snap ik hoe het werkt. Bedankt. 2 losse storingen dus. Dan zal vermoedelijk cruisecontrol nu niet goed werken maar de remlichten doen het wel.
Dan moet ik de VC maar eens eruit gaan halen en openmaken
vandaag de verf besteld voor de bumpers en andere schades te herstellen. verder niet te veel gedaan, vanmiddag komen alle spulen voor onderhoudsbeurt binnen. dus komende weken onderhoud, schades herstellen en kijken of ik de lexia aan de praat krijg t.b.v. ABS storing.
dan de 2 laatste punten voor zover ik kan inschatten (cilinder en midden demper). we lopen prima op schema voor eind maart de weg op te kunnen. ohja de antenne is gebroken ook nog ;). maar ik denk dat ik een DAB tuner ga plaatsen met bluetooth etc.
weinig aan de XM gedaan. de achterlichten schoon gemaakt (bedankt voor de tip) verder nog wat schimmel gevonden dus ook weg gewerkt. verder te koud in de garage haha. wel plek op de bumper geschuurd maar met 5 graden is het denk ik veel te koud om verder te gaan met spuitwerk.
de XM staat nu stevig op assteunen. komende periode even die borgpennen goed inspuiten en volgende week woensdag samen met een vriend aan de slag voor een grote beurt en de veercilinder en middendemper aanpakken (ik heb een 2e hands gevonden).
gisterenavond de interieurlampjes etc vervangen, ook de automaat aanduiding was niet goed (vielen stukjes letters weg), die contactpuntjes schoongemaakt en alles goed gemonteerd werkt nu ook weer. en lekker weer een hoop verlichting.
wel een vraagje nog: de bak van reservewiel is helemaal weg, zijn er alternatieven om dit toch enigzins netjes te krijgen? daarnaast vandaag de CV nog eens aanpakken.
zo een productieve dag. de veercilinder vervangen RA. de beide pennen en veer gingen vrij gemakkelijk los evenals de leidingen. na het monteren nog steeds lekkage maar dat was een retourslang die ook nog was gescheurd dus van 3 naar 1 plek terug ;). dat lek ook aangepakt. na een goed aantal keren gymnastiek valt ook de voorkant niet als een baksteen naar beneden. tevreden aan het genieten keek ik naar links is daar een retourslang precies op de aansluiting van de stofzak aan het lekken.
ze zoekt wel letterlijk de zwakke plekken. nu heb ik wel een stofzak over maar is er een andere creatieve oplossing want om nu een hele veercilinder weer los te halen ;).
daarnaast lekker de olie en filters gedaan. motor loopt mooi nog de kleine lekkage achter en op zoek naar een tussendemper komen we steeds verder met het klaarmaken van de XM. wat loopt een V6 toch mooi zeg echt genieten. zeker nu met beurtje gedaan.
de nieuwe veercilinder, en dus de tussendemper die ik moet vervangen
Mooi dat het zo vlot gaat. Een creatieve oplossing heb ik helaas niet voor je.
Je uitlaat is ook niet heel best meer. Meestal breken ze hier bij de pijl.
xxxxxxm
tussen- en einddemper denk jij?
Ja inderdaad, dat is de standaardplek. Is mij ook overkomen.
Zodra je merkt dat de uitlaat wat luidruchtiger wordt, moet je wel een vervanger in huis hebben want dan duurt het niet lang meer
__________
Crepuscule
Ja altijd daar. Of het stukje dat zit aan de einddemper, of het stukje dat zit aan je middendemper.
Een handige lasser zou er ook een pijp tussen kunnen lassen.
xxxxxxm
die uitlaat is zeker luidruchtig. vooral de tussendemper althans de demper voor de eind demper. kortom eerst nog even de andere klussen dan soort pre apk en als dit dan het punt is investeren in goede uitlaat.
Kon wel eens moeilijk worden. Tussendempers voor de ES9J V6 zijn amper nog te vinden.
Ik heb er zelf een RVS-uitlaat onder gezet. Die is ietsje luider (meer zoals de oude V6 24v)
(Ik heb er ooit een filmpje van gemaakt. Rijd maar even met me mee. Vooral vanaf 12:57 min. is het leuk als ik even doortrek naar 5000 toeren ;-)
__________
Crepuscule
https://inoxlineperformance.com/citroen/587-echappement-xm-v6-moteur-prv.html
Je zou onder andere hier eens kunnen kijken. Deze is voor een PRV. Die voor de oude 24v bieden ze ook aan en die voor een Xantia met ES9 ook, maar een XM met ES9 staat er dan weer niet tussen. Volgens mij heb ik wel eens op een Frans forum gezien dat ze die wel degelijk kunnen leveren. RVS is vaak immers toch maatwerk. Het kan wellicht wel iets schelen in prijs dat deze lui er een beetje ervaring mee hebben.
Klinkt goed zeg, gaaf. Nou de lexia werkt ;). een paar storingen: de ABS storing is LA sensor. morgen mee aan de slag.
daarnaast een rempedaalschakelaar even bestellen en een storing op de voorste elektronische regelklep. maar wat een machine zeg. heerlijk om geen lekkage meer te hebben ;)
Als je deze XM klaar hebt, ben je eigenaar van een heerlijke en misschien wel de meest mooie en briljante combinatie van V6 24-klepper power met bollengeveerde luxe ooit.
Wees er zuinig op want veel beter en mooier wordt het bij Citroën echt nooit meer.
__________
Crepuscule
Lekker afvinken zo. Die oude ABS-sensoren krijg je er bijna nooit heel uit. De foutmelding is eigenlijk een 'ik zit klemvast-melding'
xxxxxxm
dit stekkertje is helemaal beschadigd heeft iemand deze toevallig nog eentje liggen? ik probeer het zo origineel mogelijk te houden. wat is precies de functie van deze stekker / verbinding? dank je
Dat is een ontstoringscondensator van de ontsteking. Die van mij viel uit elkaar, dus heb ik er een nieuwe aan gesoldeerd. Onderdeelnummer is 6555.K9. Ik heb hem hier besteld. Hij kwam gewoon in een zakje van Peugeot en Citroën, dus ik denk dat het een originele is.
Je merkt er trouwens niet zo veel van als 'ie stuk is, maar het staat zo slordig ;).
Vanavond veel fijne klussen gedaan, veerstoring kunnen oplossen dus controle lampje brandt weer met starten yes. antenne en binnenverlichting gefixt, buiten temp. sensor gesoldeerd evenals de ontstoringscondensator. LHM systeem is zo goed als lekvrij hangt af en toe druppelte aan de bol bij de HD regelaar maar leidingen lijken niet te lekken achterzijde van de bol (misschien de seal van de bol zelf zou dat kunnen?)
dan heb ik nog advies nodig over het volgende deze koelslang is afgedopt? is dat een bepaalde modificatie?
dan blijft de roest nog over onderzijde ik heb wel beide HD leidingen geschuurd en eerste behandeling gegeven. en natuurlijk de uitlaat maar ik denk dat de wagen eerst soort pre apk krijgt voordat ik die investering ga doen.
verder de texton lijkt qua combinatie met de sleutel niet te werken dit is vrij kansloos denk ik om te fixen he? althans andere texton en sleutels zoeken? daarnaast nog kleine klusjes maar die laat ik ff eerst kijken of ik de schades op de achterbumper enigzins gefixt krijg. gaat goed zo!
KVS reservoir is geloof ik voor verschillende motortypes anders. Kan zijn dat hier een keer een vervangend tankje in is gezet uit een XM met een andere motor, waardoor deze uitgang niet nodig was.
Texton is idd kansloos als er geen contact is tussen de sleutel en het kastje. Oplossing is dan idd om een vervangend setje te vinden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik denk dat je gelijk hebt Marc. Het lijkt op een Turbo-ct vaatje want die heeft daar 2 uitgangen.
De ES9J heeft hetzelfde model maar dan met 1 (zij)uitgang
__________
Crepuscule
helaas schiet de remlicht schakelaar in een permanente storing. ik vermoed toch iets in de schakelaar zelf. ik ga even een andere zoeken. kan het daarmee ook voorkomen dat de vering in storing schiet? want ik merk dat zodra remlicht schakelaar weg is qua storing de vering ook in soepel blijft maar zodra deze storing komt schiet de vering ook in storing.
enfin even een andere schakelaar zoeken. de fix lijkt niet te werken want de remlichten branden keurig met intrappen maar toch ziet de computer een permanente storing die wel te resetten is trouwens. maar dan na keer starten ook weer terug komt.
Er zitten twee schakelaars in toch? Eentje voor de remlichten en eentje voor de cruise control. Werkt die cruise control wel goed?
Volgens dit overzicht zou de hydractive vanaf eind modeljaar '99 trouwens geen remschakelaar meer moeten gebruiken .
Die remschakelaar waar Feije naar verwijst is een drukschakelaar in het hydraulische remsysteem. Deze meet de druk die op de remleidingen staat en geeft ergens bij de 30 bar en hoger door aan de veercomputer dat er stevig geremd wordt. Vanaf '99 is dit vervallen en leest de computer aan de snelheidsmeter af of en hoe hard er afgeremd er wordt.
Je rempedaal bevat 2 schakelaars. Een voor de cruise control en en een voor de remlichten. Geen van beide is gekoppeld aan de vc.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Duidelijk! Ik vroeg me al af hoe dat dan zat. Eigenlijk is dit ook veel logischer dan een schakelaar in het pedaal gebruiken voor de vering: het heeft immers helemaal geen zin om de vering stug te maken op het moment dat je maar heel lichtjes remt.
Pagina's