Hallo X-emmers!
Na bijna vier jaar probleemloos Xm-gebruik (héérlijk!) heb ik nu (eindelijk?) ook eens wat...
Afgelopen woensdag wilde ik de Xm (na acht dagen stilstand) starten, maar helaas... de startmotor zwoegt wel rond, maar veel te langzaam om de motor aan gang te krijgen. De accu is al oud, de auto staat vaak langere periodes stil, de vorige rit was maar een kilometer of 10 geweest... die zal wel leeg zijn. Maar ook met startkabels was er geen leven in te krijgen, althans, niet meer dan op eigen kracht (zwoegende startmotor). Ander opvallend gegeven: tijdens het starten gaat de portiervergrendeling ook 'aan het werk'. Het maakt niet uit of de deuren op slot zijn, van het slot of zelfs open, rechts(achter denk ik) gaat de vergrendeling open/dicht.
Omdat die accu toch oud is, heb ik die vervangen door een flinke jongen (77 Ah / startvermogen 780 A), maar dat is niet de oplossing (zat er wel in natuurlijk).
Maar nu: wat kan er dan wel aan de hand zijn? Iemand enig idee? Het gaat om een handgeschakelde 2.0i-16v van 1998.
Groeten,
Jeroen
Dat de deurvergrendeling raar doet bij lage accuspanning is mij bekend. Maar waarom ie het dan nog steeds niet goed doet bij een nieuwe accu? Is dit wel een goeie? Opgeladen (ja duh)? Goed aangesloten? Misschien ergens kabelbreuk?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als een accu oud en dood is dan wil startkabels ook niet altijd voldoende stroom leveren. Een deel gaat namelijk direct de lege accu in. (die wil graag door de volle accu opgeladen worden) 3 weken geleden zelf nog mogen ervaren toen we een Xm met dode accu probeerde te starten met kabels. Motor ging een stuk vlotter rond toen we de dode accu voor een goede hadden verwisseld.
Dus toch even meten. Een goede volle accu moet op zo'n 13.5 volt zitten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Net de nieuwe accu even gemeten met een standaard multimetertje (geen accutester) terwijl die gewoon aangesloten in de auto zit: 10,66 V. Dat is wel na er gisteren drie startpogingen mee gedaan te hebben. De oude accu trouwens ook gemeten; die geeft 11,13 V (losgekoppeld). Ik zal straks eens kijken of startkabels deze keer wel soelaas bieden, wordt vervolgd.
Zomaar opeens lekstroom? Dat is wel raar. Heb je recent ergens aan geknutseld in je XM?
__________
Crepuscule
Heb je de laatste Ambiance Extreme gelezen? Startproblemen, lekstroom, koelingsproblemen of wat dan ook... vaak zit het in de relais achter de rechter- en linker koplamp. Zeker in deze natte en koude tijden gaat het daar vaak mis. Gewoon ff alle groene, paarse en zwarte relais lostrekken en de pootjes opschuren, inspuiten of in de vaseline zetten. Begin daar eens mee....
__________
Crepuscule
Trek nadat je hem hebt neergezet met volle accu eens de zwarte en witte stekker los van de veercomputer en meet dan nog eens : meet je nu nog steeds een lekstroom van 1.3A ? Die magneet ventiel(en) kunnen je accu makkelijk leegtrekken na een paar uurtjes. Been there, done that !!
Mocht het nou niet het relais zijn dan die amperemeter weer aansluiten en neerzetten op een tafeltje naast de XM zodat je 'm vanuit je bestuurdersstoel kunt aflezen. Nu trek je zekering 1 eruit : blijft hij nu staan op 1.3A dan zekering 1 terugzetten en zekering 2 pakken enz....
dan weet je in welke groep je het moet zoeken. Dan naar je zekeringen tabelletje kijken in je boekje zodat je dan kunt zien welke gebruikers er op die groep zitten. Deze kun je dan ook 1 voor 1 nalopen. maar het is iets "groots/zwaars" lijkt me i.v.m. met die 1.3A
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de lekstroom per zekering na te meten, maar intussen wel iets raars (in mijn ogen) opgemerkt: ik had de auto na een rit van krap 40 km geparkeerd en direct de minpool van de accu losgekoppeld. Mijn idee: dan loopt die accu niet leeg en kan ik in elk geval starten als ik weg wil. Maar: gisteren wilde ik weg, ik sluit de minpool aan, wil starten.... weer hetzelfde: zeer zwak (nauwelijks) ronddraaiende startmotor, geen power. Startkabels erop en de boel werkt meteen. Rit van meer dan 60 kilometer (langer dan een uur) gemaakt, zonder problemen, storingen of lampjes. Niks aan het handje. Maar hoe kan de accu nou leeg lopen als de minpool los is??? Ik begrijp daar niks van.
Een losbandig CV gebeurt vaak bij onvoldoende spanning... al aantal keer meegemaakt. En herken je probleem: ervaring mee. Bij mij was het toen, naast een nieuwe (zwaardere) accu ook nodig de startmotor te vervangen (ook al ging het starten goed). Hij leek op de een of andere manier daar bij startpogingen dermate veel stroom weg trekken dat starten niet meer lukte. Hoewel onwaarschijnlijk op het eerste gezicht waren hierna wel de start issues weg. Het is inderdaad wat al aangegeven is met koud/vochtig weer dat de electronika wat wispelturig/niet kan werken. Die van mij staat ook soms dagen achtereen stil. Dan is de 1e keer weer wakker worden altijd wat moeizaam, zeker met koud/vochtig weer. Ga dan ook vaak in tijden waarvan ik weet dat ik eigenlijk weinig/niet zal rijden een flink stuk rijden. Vroeg weg en dan meteen 2-3u/200-250km, bv op een zondag, soort van rondje NL, dan om 1000 weer terug voor zondag ontbijt. Voel de dame dan weer helemaal tot leven komen. Kost beetje tijd/brandstof maar het lijkt (met het gevaar van placebo effect) issues te voorkomen.
De relais achter de koplampen is een goed startpunt. Kost de kop niet en zijn makkelijk te vervangen.
Michael
Massa van de startmotor is slecht cq onvoldoende. Pak eens een dikke !!! niet die uit een knakenbak o.i.d. startkabel en sluit die extra !! naast de bestaande bekabeling aan. dus 1 uiteinde aan de minpool en het andere uiteinde zo dicht mogelijk, het liefst op, de startmotor aansluiten.
Start hij nu wel goed ? Deurvergrendeling doet inderdaad raar als de spanning daalt zoals o.a. tijdens het starten (met slechte accu,slechte/onvoldoende massa, slechte/matige startmotor enz......).
'Ouderwetse' accu's lopen sowieso van zichzelf langzaam leeg. Met een goede heb je daar niet veel last van en kan het zo een jaar duren voor deze van spanning is. Een oude versleten accu kan zo in een dag genoeg spanning verliezen om niet meer mee te kunnen starten. Daar bovenop komt nog dat kou ook de prestaties van een accu vermninderen.
Accu echt testen kan alleen met een speciaal apparaat, dus dat moet je laten doen. (zal niet veel kosten). Of je doet er voor 120eu meteen een goede nieuwe in.
Maar ik zou als eerste die lekstroom oplossen. Want leeg staan is ook voor een goede nieuwe accu niet al te best.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb inmiddels wat huiswerk gedaan:
- De relais achter de koplampen eruit gehaald en de pootjes opgeschuurd en schoongemaakt. Zien er weer goed uit (de koperen pootjes hadden wel wat corrosie).
- De lekstroom nog eens gemeten; die begint op 1,3 A, maar zakt na een seconde of 5 al naar 0,12 A en blijft dan zo. Vorige keer had ik maar een paar tellen gemeten, vandaar dat me dat nu pas opviel. Waarschijnlijk is die 1,3 A even nodig om allerlei condensatortjes op te laden? Verder is 0,12 A niet zo gek denk ik.
- Starten op eigen accu wil gewoon niet werken. Zodra er startkabels op zitten (verbonden met een auto met draaiende motor) werkt alles prima. Ik concludeer hieruit dat alle verbindingen tussen accu en startmotor in orde zijn. Ik heb de startmotor overigens in 2017 laten vervangen, dus die is pas 4 jaar oud.
- Net met hulp weer gestart, rit gemaakt van 20 minuten en bij terugkomst meteen na het uitschakelen van de motor, op eigen kracht geprobeerd te starten. Behalve de moeizaam rond draaiende startmotor: niks.
- Accuspanning bij stilstand is 10,79 V. Als de motor draait (en de startkabels los zijn gemaakt) is de spanning 14,47 V. De laadstroom kan ik niet meten. Tijdens het rijden is er ook niks bijzonders verder, alles werkt.
Mijn conclusies (maar correct me if I'm wrong): de accu loopt niet leeg door een lekstroom (0,12 A is acceptabel). De spanning bij uitgeschakelde motor is te laag. Ondanks dat het een nieuwe accu betreft (Bosch, 77Ah, geen knakenspul), zou die toch kapot kunnen zijn. Dat lijkt onwaarschijnlijk. Misschien is die accu stuk gemaakt door issues in de auto: dan verdenk ik de dynamo. Hoewel die netjes 14,5 V levert.
Ik kan gokken dat het stomtoevallig een kapotte nieuwe accu betreft, maar als dat geen toeval is, help ik daarmee een derde accu om zeep. Daar zijn ze mij wat te prijzig voor... Eerder in dit topic noemde iemand de diodebrug als verdachte, maar dat gaat mijn pet te boven. Kan ik daar met een simpel multimetertje (maximaal 10A) zelf iets aan meten? En kan ik de laadstroom ook meten? Ik durf de meter niet in serie tussen pluspool en pluskabel te zetten en dan te starten; volgens mij blaas ik hem op dan. En met lopende motor de pluskabel loshalen lijkt me ook niet handig... Ik heb de dynamo bekeken en kan niet eens vinden waar de kabels aangesloten zitten... misschien toch eens wegbrengen (naar Beau in Leerdam) en laten doen...
elke accuboer (kwikfit etc) heeft speciale meetapparatuur om een accu te beoordelen. Als ie echt stuk is, halen ze dat eruit en kan je hem waarschijnlijk onder garantie omruilen waar je hem hebt gekocht.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, maar ik wil graag eerst weten of er niks in de auto fout zit waardoor een nieuwe accu ook meteen weer om zeep is. Maar ik zal sowieso wel contact zoeken met de acculeverancier (webshop) om te zien wat zij kunnen doen hierin.
Dan moet je een stroomtang aanschaffen. Die haak je om de kabel heen (werkt op inductie) in plaats van dat je je multimeter creatief in serie met de accukabel moet gaan prutsen. Sowieso denk ik dat die multimeter met z'n 10A limiet kans heeft dat ie het hele verhaal niet overleeft.
Maar volgens mij ben je beter af met een ritje langs een echte accuboer. Naast dat ze de geavanceerdere spullen hebben om je huidige kapotte accu goed door te lichten hebben de mensen daar denk ik ook wel de kunde en spulletjes om ff als service (of tegen kleine vergoeding) te controleren hoe het zit met je laadstroom.
Daarbovenop... volgens mij hebben onze (en alle andere moderne) wagens zo'n lamje in het dashboard in de vorm van een accu. Deze licht op als er iets mis is met het laadsysteem van de accu. Dus als je dat lampje niet ziet branden bij draaiende motor (en wel tijdens de contact aan check) dan moet het eigenlijk wel goed zitten denk ik zo.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bij stilstand 10.8V dat is te laag ! bij starten komt hij dan onder de 10V. Die "nieuwe"accu is dat een onderhouds vrije ? Wat is de datum van fabricage van de accu ? Sommige bedrijven blazen fff het stof eraf voordat ze 'm aan jou verkopen dan kan makkelijk 6 of hoger jaar in het magazijn hebben gestaan (Als hetgeen onderhoudsvrije is en hij is jaar een jaar of 5 meer geleden afgevuld...............: laat 'm maar staan).
P.s. hoe sluit jij de startkabels aan ? - op - en + op + of doe je het ,zoals het hoort, de - kabel bij je eigen auto op de massa van het motorblok ?
Dat klopt, dat lampje gaat zoals het hoort branden als ik het contact aanzet en gaat uit zodra de motor loopt. Ik heb de leverancier (webshop) gevraagd de accu te ruilen. Even afwachten...
Ik heb hem bij starten ook even gemeten: 2,1 V! Dat is inderdaad wel 'onder de 10' !
De accu zag er bij levering niet uit alsof hij al jaren in een stoffige loods had gestaan, maar de datum heb ik niet nagekeken.
Ik sluit de kabels allebei op de accupolen aan inderdaad. Massa is massa denk ik dan, maar dat is niet goed??
dat is niet goed, de hulpbehoevende auto moet de massa kabel aan het blok geklemd worden. zo creeer je een lagere weerstand. Normaal zou het niks uitmaken, als de massakabel goed is, maar als !!!!!!!! de massakabel slecht is red je het zelfs nog niet met een extra, parallel gekoppelde, accu.
Je zei : ik sluit ze aan - aan - en + aan + en dan start hij wel dus die massa kabel bij jou is goed. Maar mocht je ooit nog eens meemaken dat mensen een andere auto willen helpen met starten en je hoort dat de startmotor nog steeds langzaam ronddraad dan moet je maar eens die massa klem klemmen op/aan het hulp behoefende blok. Zal je zien dat hij sneller rondraaid.
https://www.hella.com/techworld/nl/bi/Reparatie-instructie-Starthulp-Starthulp-met-een-startkabel-50009/
Tijdens het starten maar 2,1 volt gemeten aan die accu ? das foute boel. nou kan ik wel zeggen slechte accu maar als de startmotor de te zwaar lopende motor niet rondkrijgt krijg je deze waarde ook. Been there, done that...........Bij mijn vito busje van de zaak is al 2 keer de startmotor doorgebrand op die manier. Dus laat je accu fff controleren door een belastingtest. dan kan je de accu uitsluiten.
Wat fijn! De oude accu wel kunnen retourneren hopelijk?
Accu van mijn V6 was na de eerste vriesnacht deze winter ook in ene helemaal dood. Nog maar 6-7V. En bijladen lukte niet meer, niet met druppellader, niet met snellader, niets. Maar dat was al een oude (en voor XM/V6 véél te kleine) accu. Nieuwe VARTA 77Ah uur erin en klaar!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!