Afgelopen donderdag heb ik een nieuwe stappenmotor gekregen. Mijn oude had in paar weken tijd de gewoonte om bij het starten naar 2000-2200tpm te gaan als of het gas bleef hangen.
Nu heb ik een nieuwe (lees andere) stappenmotor en ervaar ik het volgende:
- Bij stationair lopen zit hij nu op zo’n 1000 tpm: eerder zat dit bij de 800tpm (het streepje voor de 1000) bij koude start. Liep rustiger stationair voorheen.
- Eenmaal op temperatuur is het wel ietsje lager maar naar mijn idee wel meer dan het was
- Als je bij verkeerslichten staat (of ergens lang moet wachten) dan zet ik vaak de automaat in N om niet hele tijd de voet op de rem te hoeven houden. Dan gaat hij nu wat hoger in de toeren zitten dan voor heen. Ook lijkt er dan een soort van onbalans (iets wiebelig gevoel)
- Tijdens file rijden (waar je normaal voort kruipt, geen gas, rem los) lijkt het nu ook alsof er meer gang in zit
- Tijdens file rijden met optrekken/uitrollen/remmen is het nu als de automaat in dubio is op te schakelen of niet (dat hij tegen opschakel moment aan zit)
- Als je gewoon normaal rijdt en dan schakelt automaat zoals het hoort: bij bijv. Weer snelweg af dan gaat het terugschakelen ook normaal.
Iemand tips in waar te kijken? Mijn vermoeden is de "nwe" stappenmotor. Ga zo even een reset doen met een warme motor (motor warm rijden en dan accu pool er af). De automaat is net 20k geleden gereviseerd dus die kan het niet zijn, lijkt mij iets lulligs want was voor heen niet. Nadat de stappenmotor vervangen was direct een 160km gereden zonder issues. Pas afgelopen zaterdag na 2dgn stilstaan weer op pad en toen had ik de issues.
Net even rondje gedaan om warm te rijden en toen reset gedaan.
En lijkt weg. Stationair is wat lager dan het gisteren was maar nog wel wat meer dan met de oude stappen motor. Alle andere zaken die ik noemde zijn verdwenen. Zal wel eerst even tijdje zo rijden.
Michael
Ja die dingen kunnen vaak voor rare verschijnselen zorgen. Gelukkig zijn ze goed schoon te maken.
__________
Crepuscule
Wellicht dat het motormanagement even moet wennen aan de nieuwe input die die nu krijgt, ik zou het nog even aanzien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hier weer even een update m.b.t het toerental/schakelen van de automaat:
Het hogere toerental was weer terug en daarmee ook de eigenaardigheden met de automaat. Het lijkt op een of andere manier verband te houden al kan ik mijn vinger er niet goed op leggen. Hij lijkt als dat hogere toerental er weer is ook wat tegen te sputteren als er terug geschakeld moet worden. Tenzij je wat dieper remt dan gaat hij soepel terug. Bij het opschakelen blijft hij soms wat lang in zijn 1 voor hij opschakelt naar zijn 2. Wat speur werk op het form bracht vond ik onderstaande draadjes.
Nu wil de grap/toeval dat ik "gedwongen" was weer een keer euro 95 te tanken: normaliter tank ik euro 98. En wat wil.. het hogere toerental is er nog steeds maar de automaat eigenaardigheden zijn zo goed als verdwenen (ondanks het hogere toerental). Bedacht mij wel dat het vervangen van die sensoren misschien niet eens zo'n kwaad idee gaat zijn. En maar misschien ook een keer de automaat (uit)laten lezen.
Alle andere zaken welke in de draadjes genoemd zijn maar een keer laten nazien/vervangen.
Wilde dit delen omdat de issues die ik nu heb er niet waren met de oude stappen motor. En gezien de schaarsheid van dit onderdeel ik niet zeker ben of ik snel een andere heb (en dat die dan weer het oude toerental geeft c.q. geen eigenaardigheden met schakelen).
https://xmclub.nl/forum/inhouden-stotteren-bij-gas-loslaten-esj9-4hp20
https://xmclub.nl/forum/vreemde-automaat-storing-4hp20-xm-v6-24v
Michael
Heb je niet nog een andere storing erin zitten die je tot nu toe niet opgemerkt hebt? Denk dat het goed kan zijn om de temperatuursensor(en) van de motor even te controleren.
Zou door foute temp.waardes dit kunnen worden veroorzaakt? En dan is fout te hoog of te laag (nou ja: wat is normaal dan)?
Michael
Het motormanagement baseert (o.a.) het stationairtoerental oop (o.a.) motortemperatuur. Temperatuursensoren die foute waardes geven kunnen zeker verhoogde stationairloop veroorzaken. Ook slechte massa van het blok kan in theorie b.v. kan verhoogd stationair veroorzaken doordat sensoren dan verkeerde waardes doorgeven.