Hallo Medeleden,
Na de winterslaap de schone grijze getracht tot leven te wekken: geen sjoege. Accu vol, voldoende sap, startmotor draait maar geen broem.
De fora langs stropend wijst -meest voor de hand liggend na afstrepen van alle andere voor de hand liggende factoren- naar een kapotte/gecorrodeerde krukas/BDP/hoedanook-sensor..
Voor anderhalf tientje te koop en dat wil ik eens proberen alleen, hoe kom ik bij dat stomme ding? Hoe doordring ik dat moeras van draden, leidingen, staal en plastic? Met handmaat kolenschop lukt dat van geen kant.
U weet vast een tovertruc om dit eenvoudig te kunnen doen en mijn leergierigheid snakt naar de handelingen mijn tuutje zsm weer de weg op te krijgen.
Alvast dank en wellicht tot ziens in een hopelijk spoedig weerzien,
Wim Thie
Het heeft mij ooit een halve dag en veel vloeken en handverwondingen gekost..... en toen is het nog niet gelukt.
Uit wanhoop mijn garagist maar gebeld, die al bulderend van het lachen kwam aanrijden en het binnen een half uurtje gefixt had: dat was 3x zo lang als ie zelf had ingeschat. Ik weet wel dat het handig is, afhankelijk van het motortype om het een en ander weg te schroeven, voordat je erbij komt. Bij mijn 2.1TD waren dat vooral veel turboslangen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb bij mijn 2.5td het motorblok er even uit gehaald, dan kun je er zo bij :)
Maar accu/accubak vervangen geeft meestal genoeg ruimte
Jaap
Woon je landelijk? Ik heb al van twee leden gehoord dat ze de V6 na de winter amper of niet kon starten en dat er in het blok een muizenest werd gevonden.
__________
Crepuscule
Knap dat die krengen in het blok kruipen, maare muizen heb je overal Veen, ik denk persoonlijk nog eerder meer in een stad met al die vuilbakken
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja dat is natuurlijk ook waar.
Mijn oudste zoon vroeg deze week welk beest er uitzag als een platgetrapte kat met een wit befje. Had ie gezien in de straat....
Steenmarter dus (en ik woon in de stad)
Een ander clublid wilde na de winter zijn ES9J4 starten en dat lukte amper of niet en het ding liep beroerd. Bleek er een muizenest op zijn pingelsensor te zitten. Die hadden het ook als openbaar toilet gebruikt. (Pinkelsensor zeg maar.)
Oke, ze zaten niet ín het blok maar wel in de 'V' van de V6
__________
Crepuscule
Dank voor de tips, dit weekend kwam het er niet van maar komende week moet het vast lukken.....ik neem de katten voor de zekerheid mee :)
Wim
Liever oud Frans dan jong Japans
Toen ik afgelopen zomer mijn V6 blok uit de XM had en het inlaatspruitstuk eraf kwam ik ook een heel scala tegen aan oude nesten en bergen aan oude voedselvoorraad. Kennelijk fijn plekje.
Die BDP sensor zit bij de ZPJ heel fijn direct onder het gasklephuis. Het is hoe dan ook op de tast werken, of je moet het gasklephuis er af halen. Haal je het gasklephuis eraf, dan niet vergeten om een nieuwe pakking bij de hand te hebben en te plaatsen. Je zou in theorie wat meer "armruimte" kunnen maken door het luchtfilter en de accubak te verwijderen. Succes met de klus.
Even ter "dubbelcheck"; BDP sensoren gaan niet zo heel snel stuk. Theoretisch kun je heel veel nazoeken, maar zonder test en meetwerk is het blind schieten. Check eens of de relais voor de accubak klikken bij het contact zetten. Heb je gecheckt of je brandstofpomp ook bromt bij het op contact zetten? Heb je vonk gecheckt? (bougie uitdraaien en even laten starten/kijken).