Geinspireerd door blauboot en Project Le Mouton Noir ben ik druk bezig geweest alles op te lijnen voor wat eigenlijk Project C bedoeld was. De C in deze staat voor Christine (heb al sinds ik ben begonnen met XM rijden alle dames een naam gegeven maar dat is meer voer voor een ander topic).
Zoals ik al aangaf: druk aan het oplijnen geweest. Samen met een maat van mij bij hem op het erf plannen gemaakt om een schuur om te toveren tot werkplaats. Stellingkasten geristeld, een autobrug etc.. Helemaal leuk. Het plan was om Christine (niet die van Stephen King) eind mei uit de running te halen en aan te gaan pakken. Helaas door asbest issues met de schuren/woning van mijn maat moet alles 3-6mnd in e koelkast. Stallen kan ik nog wel maar er echt aan werken de komende maanden helaas niet. Omdat ik ondertussen al een andere francaise (C6) heb gehaald om me te kunnen verplaatsen (al dan niet met Christine op de ambulance er achter) toch te koop aangeboden dit moment. Wat hier ook mee speelt is dat ik laatst weer een keer in een Diravi V6 heb gereden en dat toch eigenlijk leuker vind. Daarom voor nu dus Project X....
Maar wat zou Project C behelsen? Technisch niet zo veel: er is al heel veel gedaan, zie de advertentie.
Ik zou het stuk roest hoofdstuk gaan aanpakken. Niet noodzakelijk maar wel beter voor behoudt. Daarna zou ik haar (gedeeltelijk) opnieuw laten spuiten. Natuurlijk ook nog andere zaken. Denk aan het interieur er uit om goed te kunnen reinigen, leer behandelen, stekkers vernieuwen, nieuwe Carplay unit, draadloos laden en nog wat zaken meer....
Mocht zich er geen nieuw baasje zich voor doen dan ga ik mijn plan als nog vervolgen. Het is echt een fijne dame.
Oh, is dat jouw XM? Ik zag 'm net voorbijkomen op Autoscout.
__________
Crepuscule
Klopt inderdaad.
Michael
Nou, je hebt gezien wat je jezelf op de hals kan halen met Project X.
Ik moet toegeven dat toen ik laatst weer even met een Diravi heb gereden dat ik 't toch wel een fijne toevoeging aan de wagen vindt. Dus kan het goed begrijpen dat je dat toch liever hebt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Afgelopen week een aantal reacties gehad en zelfs met een clublid tot een afspraak gekomen. De dag voor de afspraak was ik bezig alle facturen te verzamelen van het onderhoud, papieren etc. te verzamelen. Terwijl ik dat aan het doen was kreeg ik een steeds minder goed gevoel over en mogelijk verkoop. Hier toen maar een nachtje over geslapen. De volgende ochtend was dat gevoel er nog steeds zo niet sterker. Toen de afspraak afgezegd en aangegeven af te zien van verkoop.
M.a.w. Project X is weer Project C geworden!
De eerste stap is de stalling prepareren. Tegen eind van de maand kan ik mijn C6 ophalen. Dus heb daar nog een paar weken voor. Als ik het zo heb oer prepareren klinkt het wat exotischer dan het is. Het komt er op neer dat er ruimte gemaakt moet worden in de schuur waar ze komt te staan.
Michael
Heel verstandig. Een V6 als dit vind je niet gauw meer. Ze worden nu heel snel schaarser en duurder.
Ik durf te beweren dat de XM als exclusieve Citroen nog begeerlijker wordt dan een DS en zeker dan een CX.
__________
Crepuscule
Spullen die zo'n 30 á 40 jaar oud zijn krijgen waarde. De generatie die kwijlend op hun 20ste stonden te kijken naar zo'n wagen maar 't niet konden betalen kunnen dat nu wel. Met een vleugje nostalgie erbij begint het nu dan toch te kriebelen.
Die C6 zou ik dus ook niet te had afraggen. Daar valt tegen die tijd vast wel (net zoals bij de Xm) op een fatsoenlijke manier een elektromotor in te hangen mocht fosiele brandstof verbannen/onbetaalbaar zijn.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Weet iemand hoe ik de titel kan aanpassen van Project X naar Project C?
Michael
Als je je eerste post 'bewerkt' kan je ook de topic-titel aanpassen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Die optie net geprobeerd maar dan geeft hij aan dat ik onvoldoende rechten heb. Is dat aan te passen of is het dan meteen moderator modus?
Michael
Ah oké, nooit gebruikt toen ik 'gewoon' gebruiker was. Dan is 't een moddereter rechtje. Ik heb de titel voor je aangepast.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Super... dank!
Michael
De tijd gaat snel en voor je het weet is het alweer 6mnd later. Kort na mijn laatste post heb de C6 bij Enting opgehaald en heb ik C naar haar stalling gereden + geschorst in afwachting heel veel TLC. Dat mocht helaas niet zo zijn: de C6 had een EGR klep met een eigen leven waardoor ze in noodloop schoot (gevolg: een max snelheid van 60km/pu). Dit is een paar keer voor gevallen en bij de laatste keer kon zelfs de hulpdienst de storing niet resetten. Dus na een korte periode heerlijk rijden in de C6 ging ze weer terug naar Enting om het na te zien/maken. Dit hebben ze ook heel goed gedaan (heb er sinds ik haar weer terug heb dik 17k probleemloze km's mee gereden) en me prima mee geholpen op een maneir die ons beiden paste.
Maar ja... om hun haast voor de reparatie uit de som te halen (heb toch best vaak een auto nodig bleek, helelmaal nu met Corona) en zodat er ook goed getest kon worden voor ik de C6 weer ging rijden heb ik C na een maand schorsing weer uit de schorsing gehaald om er weer een maand mee te rijden. Hoe fijn dat ook was, was het ook niet helemaal het programma en werd alles beetje overhoop gegooid qua planning.
Nadat ik een maandje weer fijn in C heb mogen rond sturen is ze weer de schorsing in gegaan. Vakanties en wat andere tijd vreters maakten dat ik haar even niet de TLC kon geven die ik wilde. Ze stond mooi droog en veilig gestald onder een hoes. Dat was dan wel weer een fijne gedachte. Onlangs voor mijn laatste vakantie C weten weg te brengen voor laswerk (dorpels) en APK want die was inmiddels verlopen.
Afgelopen vrijdag bericht gekregen van Enting dat ze weer klaar is en opgehaald kan worden.
Het werk wat er aan gedaan is:
- Laswerk dorpels L + R (niet noodzakelijk voor APK maar voor behoud van de dame wel beter voor te zijn nu de dorpels nog dicht waren)
- Zijknipperlampjes nieuwe oranje lampjes
- Handremkabel R vervangen
- Stabilisatorstang L vervangen
- Busjes stuurhuis vervangen
- Middendemper vervangen
- Veerpoot LV vervangen (niet noodzakelijk, wel aan te raden)
- Stuurkogels vervangen
Verder is er technisch niets op aan te merken.Ook is het oppervlakkige roest op de onderkant portieren en driehoekjes weer netjes gemaakt. Ze staat er weer mooi bij.
Michael
Wat gaat de tijd toch idioot snel.... de laatste post is alweer zo'n 2mnd geleden... tijd om wat bij te werken.
Na de laatste sessie is ze naar de stalling gegaan om vervolgens eerste week januari 2022 er weer uit te komen. De C6 moest even weg voor onderhoud (dist.riem/wp/thermostaat). Was toen "noodgedwongen" in de situatie om weer paar weekjes in de XM te rijden... ;-)
Heerlijk weer en automaat... zo fijn... was eigenlijk niet van plan met haar te rijden in deze winter periode maar goed.... gaf wel weer de kans wat puntjes beet te pakken: gele verlichtng, exclusive schildjes op de schermen, nwe achterlicht units ivm barsten, trekhaak er onder vandaan (moet nog wel even netjes maken waar hij zat).
Heb haar net wel weer even gewassen en droog gemaakt om dan maar weer in haar pyjama weg te zetten tot het voorjaar.
Michael
Michael
Mooi hoor die gele lampen.
__________
Crepuscule