Een hele goedemiddag allen!
Zojuist heb ik me ingeschreven op dit forum om jullie om goede raad te vragen, meer te weten te komen over deze auto en natuurlijk de foto's en verhalen van jullie exemplaren te bekijken.
Inmiddels ben ik een aantal jaren autoloos (altijd in centrum Amsterdam en Utrecht gewoond), en huurde of leende meestal een auto wanneer ik die nodig had. Echter heb ik het plan opgevat op zoek te gaan naar een XM om daar in de zomer van 2022 mee op vakantie te gaan. Misschien niet het verstandigste idee, maar wel een stuk leuker dan een 13-uit-een-dozijn huurauto.
Ik heb natuurlijk nog ruim de tijd om me te oriënteren op de juiste kans, maar kan hier natuurlijk wel vast uit de doeken doen waar ik naar op zoek ben. Het moet vooral een betrouwbare auto zijn, die ons zonder al te veel problemen op z'n minst een aantal duizend kilometer van dienst kan zijn. Optische onvolkomenheden en niet essentiële elektrische mankementen zijn geen enkel probleem. Het hoeft dus zeker geen puntgaaf en geheel origineel verzamelaars-exemplaar te zijn. Enige andere voorwaarden zijn een werkende airco, wel zo fijn in de bouwvak aan de Côte d'Azur, en dat het een Nederlandse auto betreft. Importeren is voor mij eigenlijk geen optie. Ook zou ik de voorkeur geven aan benzine vanaf bouwjaar 1997, aangezien je met een oudere (diesel) o.a. Parijs en Lyon niet meer binnen komt.
Uiteraard blijf ik, net als jullie, het komende jaar meekijken op dit forum en alles wat online wordt aangeboden. Wellicht hebben jullie wel al tips te delen!
Ik hoor het van harte, hopelijk ben ik dan over enige tijd ook een trotse XM-eigenaar.
Met vriendelijke groet,
Tim Grashuis
Er staan wel een paar kandidaten op Marktplaats. Perssonlijk zou ik voor een vakantie een 16v of een Turbo-CT nemen. Dat zijn meestal probleemloze motoren.
Een break gaat meer in....
__________
Crepuscule
Een break is inderdaad een walhalla aan ruimte en die 16v of TCT motoren zijn fijne motoren. Een V6 is de fijnste motor vind ik persoonlijk maar dorstiger. Onderdelen en onderhoud is bij die 2.0 modellen wat eenvoudiger/goedkoper en onderdelen makkelijker te krijgen.
Michael
Deze https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1702810519-citroen-xm-2-0-turbo-ct-break-2000-zilvergrijs.html dan maar doen?
Inpakken of zo meenemen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja mooi man, en daarna niet meer wegdoen natuurlijk. Mucho veel ruimte
Je hoeft een tent amper af te breken, je gooit 'm zo achterin. (been there, done that)
__________
Crepuscule
Dank voor jullie reacties!
Toen ik opgroeide woonde ik tegenover een al oudere man in Zeist die DS en SM restaureerde. Later had ik een werkgever met een prachtige XM. Hij was een ongelooflijke eikel, maar toch liet ik me altijd graag thuis afzetten. Onlangs reed ik nog in een knappe XM, en nu heb ik het virus opgelopen vrees ik.
Hebben jullie ervaringen met lange reizen in XM met behoorlijke Km-standen? Ik ben absoluut fan van handgeschakeld rijden, hoewel me een automaat in zo'n auto heerlijk lijkt. Ik lees echter regelmatig over problematiek met automaat op 'budget' modellen. Zou ik die beter kunnen mijden?
Ik ben ook zeker niet van plan om hem daarna weg te doen hoor! Alleen de reis zelf is de aanleiding geweest om er een te willen, nu je er in ieder geval nog mee mag rijden. In Frankrijk zijn de milieu-eisen ondoorgrondelijk. En dat word helaas steeds stricter.
Hoge km standen bij XM's zijn geen groot probleem, mits de roest niet al te hard toeslaat; dat is vaak een kwestie van goede inspectie aan de onderkant (en anders kan je Tobias AKA blaueboot altijd nog vragen om wat te restaureren voor je). But no kidding: ik heb meerdere diesel XM's tot (ver) over de 5 ton gereden zonder problemen. Trek er, motorisch gezien, voor de benzinevarianten 1 tot 1,5 ton vanaf en je weet hoe lang deze wagens meegaan, zeker met een beetje tenderness, love en care.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Parijs en Lyon mag je overdag geloof ik ook niet in met een oude benzinemotor van voor 98. In het weekend en elke dag tussen 18 uur en 06 uur mag het dan weer wel Maar het geldt sowieso niet voor de ringwegen en buitenwijken. Er bestaat een mooie app voor voor op je telefoon genaamd 'Green Zones'.
Een handgeschakelde Turbo-ct is heerlijk op vakantie. Het is helemaal fijn als er ook cruisecontrol op zit. Maar dat is meestal i.c.m. een automaat.
__________
Crepuscule
Een TCT is zeker fijn rijden ook met een automaat. Heb daarmee jaren gereden zonder issues. Wel bij elke beurt de ATF vervangen en elke 50-60k laten spoelen. En cruise control is zeker fijn (helemaal met een automaat). Maar ook een V6 met automaat is het heerlijk rijden. Heb er nooit issues mee gehad. In alle eerlijkheid vond ik in de bergen rijden, denk aan haarspeld bochten, een handbak fijner.
Hoge km.standen zijn geen groot probleem in mijn ervaring. Zowel voor diesel als benzine modellen. Roest moet je op letten inderdaad en tijdig bij zijn. En natuurlijk is onderhoud ook belangrijk: een bekende historie is wel zo fijn en als je iets laat doen, laat het goed doen. Een vorige V6 van mij rijdt nog steeds rond met inmiddels een 430d.km op de klok. En een ander V6 heb ik gereden naar de 380d.km voor ik haar door verandering van baan helaas moest weg doen.
Michael
Ik had begrepen dat die HP-18 automaten niet te spoelen zijn. De waarom juist ben ik kwijt maar ik heb er eens info over ingewonnen. Het kan onders zijn voor de HP 20 automaten
Interval voor een olie-verversing van de 4HP20 is 60.000 km. Volgens het boekje komt er iets meer dan de helft van de olie uit via de aftapplug, waarna je 'm met verse olie weer afvult en klaar is Klara. Spoelen is dus nog rigoureuzer dan voorgeschreven.
Van de 4HP18 kan ik geen officieel 'statement' vinden over olie-verversing dan wel spoelen. Wellicht dat het hydraulische brein het niet lekker vind als er olie doorheen gedrukt/spoelt wordt.
Maar terug naar de echte vraag... Motorisch zijn Xm's best betrouwbaar zolang alles een beetje netjes bij gehouden wordt.
Ik zou als ik op een lange reis ga vooral even het retourgedeelte van de hydrauliek laten nakijken.
Voornamelijk de retourleidingen van de voorste veerpoten en de haakse bochtjes die op de hoogteregelaars en hydractiefkleppen zitten hebben niet het eeuwige leven en koesten niet gek veel om te vervangen.
Ik kan je uit ervaring vertellen (2 vakanties), dat 't niet lekker rijdt als ver van huis de LHM gestaag je wagen uitlekt tijdens het rijden.
Beide keren een lullig bochtstukje van hydrauliek onderdelen. Had ik dat 3 jaar geleden in een klap preventief vervangen dan had me dat 2000km/6dagen stress bespaart.
Daarnaast zou ik iets van een rubberen wigje meenemen. Daar kan je een raam mee klem drukken mocht een kabel van het raammechanisme onderweg breken.
Qua roest zou ik als eerst naar de kriksteunen/dorpelhoeken kijken. Als die gewoon nog netjes zijn dan is dat wel een goede indicatie dat de rest ook goed is
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank voor deze fijne raad @matimmer en @blaueboot, samen met de aankoopgids heel fijn om hier extra op te letten. Laat ik vooral maar dit forum in de gaten houden. Mocht iemand hier dan toch echt afscheid willen nemen van zijn XM, neem ik die het liefst over van iemand die er lang van gehouden heeft.
Inmiddels zo'n zin gekregen om weer eens een tour te maken, laten we hopen dat deze misère gauw voorbij is.
Persoonlijk zou ik zelfs de v6 wel willen aanraden. Van het eerdere type v6 weet ik niet heel veel, maar die vind je binnen jouw bouwjaren toch niet ('97 zou net kunnen). De latere v6 is bij mij zelfs iets zuiniger dan de Turbo CT en ik vind hem ook prettiger sleutelen. Onderdelenvoorziening is alleen wel iets lastiger en ik denk dat een late v6 behoorlijk duur in aanschaf zal zijn... De makkelijkste route qua betrouwbaarheid en reparaties is denk ik een 2.0 16v, vooral omdat je dan ook nog eens een onderdeel van een Xantia kunt plukken (iets beter te vinden op sloperijen). Sleutelt ook wel het makkelijkst. Uiteindelijk is het verschil daarin alleen zo klein dat ik je een dikkere motor net zo goed zou aanraden.
beste Tim,
Vandaag op Forum gelezen, dat je een XM zoekt.
Mijn XM is te koop.
Omdat ik de laatste tijd nauwelijks gebruik maak van mijn XM wil ik haar overdoen aan een liefhebber.
deze auto heb ik gekocht 7 jaar geleden van een xm-club lid. Toen stond er iets meer dan 70.000 km op de teller. Nu staat er iets meer dan 100.000 km op.
Ik heb haar altijd onderhouden bij bekende citroen-specialisten , o.a. Tres Beau.
Zij heeft een nederlands kenteken.
De wagen heb ik hoofdzakelijk in Nederland gebruikt op lange afstanden.
Als je interese hebt . neem dan contact op met mij.
Met vriendelijke groet,
Mario van Asseldonk
mp.van.asseldonk@bedsl.be