Sinds enige tijd ervaar ik een ratelend geluid van onder de motorkap.
Vandaag is er tijdens een grote beurt uitgesloten dat t om een klepstoter ging. De monteur dacht dat t meer onderuit leek te komen. Volgende vermoeden is de versnellingsbak.
Echter, de auto schakelt nog prima, geen horten of stoten.
Verhalen over revisies van de versnellingsbak leveren mij geen goed gevoel op (als t nog werkt, niet aan zitten!)
Welke tests zou ik kunnen doen??
Of wie zou er een keer naar willen luisteren om te traceren waar t probleem zit/vandaan komt/wat de remedie zou kunnen zijn.
Ik zal binnenkort een geluidsfragment toevoegen.
Alvast bedankt voor t brainstormen!
Ratelend geluid
do, 06/05/2021 - 19:44
#1
- 84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
- XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
- ZK-28-PF, 2.0i, overleden
Ratelend geluid
Misschien de bendix van de startmotor?
__________
Crepuscule
Met Diravi?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb hetzelfde gehad toen ik mijn XM net had er er mee op vakantie was in Schotland. Daar konden ze er ook geen chocola van maken en ik heb de gok toen maar genomen om er rustig mee naar huis te rijden. Gelukkig zonder problemen maar wel met een ratelend geluid thuis gekomen. Schakelen ging naar ik mij herrinner ook nog prima. Uiteindelijk bleek het toch uit de versnellingsbak te komen. De spiegel/driehoekplaat (zo staat het op de factuur) is toen vervangen (door Enting in Zwartsluis).
Pieter & Nefertiti
Nog nooit van de term spiegel gehoord i.v.m. de versnellingsbak, laat staan gelezen.
Ik wil wel meer info over de auto voordat ik iets ga roepen.
B.v. is het alleen met ingeschakelde versnelling te horen of ook in zijn vrij?. Doet het zich in alle rijrichtingen voor? Vooruit/achteruit/links/rechts of b.v. alleen bij vooruit rijden.
De ene ratel/rammel is de andere niet en om dan maar te roepen, heb ik ook gehad........ vind ik wat kort door de bocht.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
We mogen natuurlijk wel voorbeelden uit de eigen praktijk geven. Pieter heeft een ES9J4 net als Erik. Dus met de nodige voorbehouden zou het hetzelfde euvel kunnen zijn...
Wat kostte die 'spiegel/driehoekplaat'-grap Pieter?
__________
Crepuscule
Is toen,omdat ik de auto net enkele maanden had, voor een gereduceerd bedrag gerepareerd (onder coulance).
Dit was voorlopig weer mijn laatste bijdrage aan het forum.
Pieter & Nefertiti
Die spiegelplaat is inderdaad driehoekig en zit tussen de 4hp20 automaat en het blok. De scheuren wel eens. Ik weet niet meer hoe en wat precies maar meen dat de koppelomvormer eraan vast zit
Ohja zeker, maar zo moet je mijn opmerking ook niet lezen, het aan de ts gericht, ik bedoel roepen ik heb een rammel en verder geen info, tja ga daar maar eens iets zinnigs over zeggen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nummer 2
link
Voor een paar euro koop je een (motor)stethoscoop. Dan kan je wat gerichter gaan luisteren waar de rammel zit.
Als 't die driehoeksplaat is heb je soort van mazzel. Daar hoeft de automaat niet voor uit elkaar. Wel helaas 't blok 'effe' in en uitbouwen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Die plaat voor de koppelomvromer ga ik zeker even bij de garage laten checken de volgende keer.
Heb bij 185.000 een nieuwe koppelomvormer erin laten zetten omdat de oude "happerde".
Dit was te merken aan de cruise control die ie niet goed vast kon houden.
De "rammel" heb ik al een tijdje. Je hoort het voornamelijk als ie laag in de toeren draait/geen vermogen hoeft te leveren of als je gas los laat.
Bij stilstand, in D, lijkt het soms als het geluid bij een voetgangersoversteeklicht dat op groen staat.
Startmotor werd uitgesloten, waterpomp recentelijk vervangen. Eerst dachten we hogedrukklep, toen hogedrukpomp, toen klepstoter en nu lijkt het toch meer uit de richting van de versnellingsbak te komen.
Motor in/uit bouwen hiervoor is dan nl wel weer een klusje...ff wachten om de vakantie uitkering dan maar weer.
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Kwam deze tegen toen ik aan het zoeken was op het web naar informatie over de es9j4:
Beetje doorspekt met russische bral, maar wel veel en goede info over de motor zelf.
https://www.youtube.com/watch?v=xffzo8MsTn0
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Meteen bij mijn vaste garage (Looijen in Boxmeer) navraag gedaan voor de kosten van deze reparatie.
Aangeraden wordt om dit, gezien de geringe kans op schade bij doorrijden, pas te doen als de koppelomvormer ook vervangen moet worden (normaliter per 200k, 1e keer bij 185k uitgevoerd, stand nu 350k), omdat hiervoor de gehele motor los/eruit moet.
Prijsopgave incl. vervangen koppelomvormer = ~2000,-
Koppelomvormer (los onderdeel) was al 1250,- de vorige keer.
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Dat lijkt me een goed advies. De koppelomvormer vervangen bij 385.000 km is wel een serieuze investering trouwens
xxxxxxm
Ja weet ik, maar deze dame, dit heerlijke vliegende tapijt...rijd ik, als het even kan, mijn graf in!
;-)
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
't Is jammer dat er een goed 12 uur staat voor alleen het uit en inbouwen van het blok. Die plaat vervangen is de moeite/tijd/geld niet. De rest helaas wel. Gelukkig dan maar, dat je 't gewoon zo kan laten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Was van plan in september wederom de ALV/BBQ bij te wonen. Is er een motorstethoscoop aanwezig in het magazijn? Of heeft er iemand 1 die er ook mee om kan gaan en het geen probleem vindt om even te luisteren naar mijn dame?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF