Ervaring met een XM

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jurdegroot2001
afbeelding van jurdegroot2001
Ervaring met een XM

Beste Lezer,

Ik zou me eerst eventjes voorstellen, ik ben Jur (19) en kom uit utrecht. afgelopen zaterdag heb ik mijn theorie gehaald en als cadeau ben ik samen met mijn vader een proefrit gaan maken in een Citroen XM 3.0 V6 AUTOMAAT EXCLUSIVE. Na het proefritje was ik direct verliefd geworden op de auto maar nu ben ik beetje bang dat liefde verblind... De eigenaar van de garage attendeerde mij er al op dat je flinke kosten kan verwachten als het aankomt op reparaties en dat dat mogelijk ook wel vaak kan voorkomen. Nu woon ik nog thuis en heb ik een vaste baan in de IT dus geld is niet de grootste zorg. Ik snap heel goed dat als ik geen kosten wil maken ik het beste in een andere auto kan gaan rijden. zelf ben ik niet handig met auto's maar heb er wel een interesse voor en wil er ook heel graag wat van leren.  Kortom ik wil er zeker geld in investeren maar het moet niet de bedoeling worden dat ik ga werken om m'n auto te kunnen onderhouden, Ook vraag ik me af is de auto wel betrouwbaar? Klinkt misschien heel stom maar in mijn omgeving hoor ik alleen maar horror verhalen over de auto. Ik hoor graag de ervaring van echte XM rijders.

 

Groetjes,

 

Jur

Feije
afbeelding van Feije
RE: Ervaring met een XM

Als je geen kosten wilt maken kun je het beste geen auto gaan rijden . Ik ben zelf begin 20 en begon zwevende Citroëns te rijden met een vriend van me toen we 18 waren, dus ken de situatie wel ongeveer. Met als verschil dat wij niet echt budget hadden... Dat kán dus gewoon. Hij een XM 2.5TD, ik zelf een Xantia (ik ben eigenlijk dus geen échte XM-rijder, maar vind mijn ervaring blijkbaar interessant genoeg om toch op te schrijven ). Op betrouwbaarheid maakt dat inmiddels niet zo veel meer uit. Onderdelen voor een XM zijn wel iets duurder en nieuw iets lastiger te vinden, maar daar staat tegenover dat er nog wel eens het één en ander in het clubmagazijn te vinden is. De Xantia type 1 en XM type 2 delen verder heel erg veel techniek. 

Het helpt wel als je zelf ook wat simpele dingen kunt doen. Er gaat geheid wel eens iets kapot. Als je dan overal mee naar de garage moet, ben je er al gauw klaar mee. Bovendien tikken de arbeidsuren dan al gauw aan. Dit advies zou ik trouwens bij iedere wat oudere auto (van voor 2000 of zo) mee willen geven, want bijna alles wat je tegenkomt gaat stuk door ouderdom. Ik zou daarom niet eens per se voor een auto met weinig kilometers gaan. Het scheelt wel een hoop als de auto goed onderhoud heeft gehad. Anderhalve ton haal je nog wel zonder degelijk onderhoud, drie ton niet. Als je zelf gaat sleutelen is er voor een XM ook nog een heel forum met mensen die je tips en tricks willen geven. Dat scheelt een stuk! Ga vooral voor een auto waar je geen achterstallig onderhoud hoeft in te halen. Daar blijf je mee bezig. Zoiets kan alleen uit als je hem heel erg goedkoop hebt gekocht. 

Die automaatbak is wat betrouwbaarheid betreft dan wel weer een aandachtspunt. Die moet je regelmatig laten spoelen en uiteindelijk zijn ze aan revisie toe. Dat kun je niet zelf en het is nogal prijzig om te laten doen. Bij een eerste auto zou ik eigenlijk sws eerder een handbak aanraden. Ik vond zelf dat ik na het halen van mijn rijbewijs al heel aardig kon koppelen en schakelen, maar de eerste paar jaar blijf je zoiets toch gestaag doorontwikkelen. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Ervaring met een XM

Welkom Jur, je gaat wel direct voor de allerdikste XM.     Welk bouwjaar en km-stand hebben we het over? 

Ik vind dat zelf schakelen wel een goed punt van Feije. Dat verleer je vlot als je direct in een automaat stapt.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Welkom en leuk dat je een Xm overweegt. :)
Ik denk dat Feije het al heel goed heeft beschreven dus heel veel heb ik er niet aan toe te voegen.

Ik kan hooguit benadrukken dat de wagen (wegens leeftijd) nogal wat kleine dingetjes kan hebben op gebied van de elektronica. Dingen zoals je raam bediening, richtingaanwijzerschakelaar, deursloten, die opeens niet meer of half doen wat ze moeten doen. Ook al die dingen zijn gewoon te repareren en blijven dan ook lange tijd weer goed. 
Maar het kan dus betekenen dat er een periode komt waar er altijd wel 'iets' is met de wagen. Daar moet je tegen kunnen en of handig zijn in kleine reparaties of een wat breder budget voor bij de garage.

Anderzijds kan je een wagen treffen die al deze dingetje al heeft gehad en dus weer voor langere tijd er tegenaan kan. 

De rij-ervaring is het 't zeker waar wat mij betreft. Ik kom uit een uiterst betrouwbare Corolla waar echt niets aan wilde gaan mankeren. En toch zou ik voor geen goud meer terug willen wisselen. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.