aankoopadvies

24 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Armand 84
afbeelding van Armand 84
aankoopadvies

Goedeavond samen,

 

Mijn naam is Armand Rasenberg.

Ik ben van plan een citroën XM aan te schaffen, en lid te worden van deze club.

Ik zoek een phase 1,  2 liter benzine.

Nu heb ik er een te koop zien staan met een sticker van de xm club, namelijk de 96-zd-js.

Weet hier iemand iets over deze auto te vertellen? 

Heeft iemand een tip voor een mooie goede xm?

alle reacties zijn welkom :-)

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Ja die auto stond hier 2 of 3 maanden geleden nog te koop. Kwam van een clublid maar ik weet er verder niets van....

https://xmclub.nl/forum/xm-inj-automatic-u9

Wel een mooie kleur voor een S1  ;-)

 

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: aankoopadvies

Heb je deze al gezien? 

De eigenaar heb ik laatst gesproken tijdens de afgelopen toertocht. 't Is een mooie wagen om te zien en denk ik wel de moeite waard om achteraan te bellen als de kleur je bevalt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Armand 84
afbeelding van Armand 84
RE: aankoopadvies

Die is beslist niet verkeerd. maar voor mij te nieuw.

Wat kun je eventueel over deze vertellen?

 

Armand.

Armand 84
afbeelding van Armand 84
RE: aankoopadvies

Is deze je toevallig wel bekend?

Armand.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Onze oosterburen hebben hebben wat de 2.0  Y3 betreft leuk spul staan

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?

Mica
afbeelding van Mica
RE: aankoopadvies

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Armand 84 zegt:

<p>Is <a href="https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-xm-benzine-groen-39ffb3c0-f244-4f6c-e053-0100007fe950?cldtidx=7&amp;cldtsrc=listPage&amp;searchId=-1571097751">deze</a> je toevallig wel bekend?</p>


Echt iets er over vertellen kan ik niet. Denk dat niemand dat kan behalve de voormalige eigenaar.

Enige wat je kan doen is gaan kijken.En dan echt kritisch kijken....
Daarmee bedoel ik letterlijk onder de wagen gaan kruipen. Kijk bij de kriksteunen/wielkuipen (eigenlijk de plastic kappen loshalen) of de coating helemaal intact is en voel ook of dat allemaal keihard is en er niet stiekem toch roest onder zit.
Kijk ook naar de silentblocs/ophanging van het achterste subframe (die zitten boven de veerbollen). En probeer ook dieper te kijken/voelen.
Als er ergens onder de coating roest aan het onstaan is/zit dan voel je dat dus doordat het wat 'zacht'/indrukbaar aan begint te voelen.

Voor de voorkant geld ongeveer hetzelfde. De binnenzijde van de dorpelhoeken en wielkuipen navoelen en 't subframe zelf beoordelen.

Dat zijn zo'n beetje de plekken die er als eerste aangaan.

Aan de technische kant kan je niet veel meer doen dan er mee gaan rijden. Als alles 't doet, dan doet 't het. Met zo'n km-stand zal er in de hydrauliek niet veel versleten zijn en ook motorisch zal 't wel goed zitten. Waar je wel tegen aan kan lopen is dat vloeistoffen oud en vervuild zijn. Dat moet je navragen hoe dat bijgehouden is in de afgelopen jaren.

Als de wagen serieus altijd gestald heeft gestaan zoals gezegd dan zal het met de elektronica ook wel goed zitten.

Hou er wel rekening mee dat rubberen onderdelen zoals motorsteunen en ophangrubbers niet alleen door gebruik, maar ook door tijd verslechteren. Dat zijn dingen waar je tegen elke aankoop (mits alles recent vervangen) tegen aan kan lopen. 
Maar in die zin blijft de Xm een 20 á 30 jarige oude wagen. Dat hoort er gewoon bij.  
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: aankoopadvies

blaueboot zegt:

<p>
Hou er wel rekening mee dat rubberen onderdelen zoals motorsteunen en&nbsp;ophangrubbers&nbsp;niet alleen door gebruik, maar ook door tijd verslechteren. Dat zijn dingen waar je tegen elke aankoop (mits alles recent vervangen) tegen aan kan lopen.&nbsp;<br />
Maar in die zin&nbsp;blijft de Xm een 20 á 30 jarige oude wagen. Dat hoort er gewoon bij.&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;</p>

Dit laatste geldt ook voor rubberen slangen, is mijn ervaring. Hoe ouder, hoe makkelijker ze gaan lekken; denk aan retourslangen LHM en zo.
Overigens (sorry taalnerd): mits moet tenzij zijn. Dat is namelijk precies het tegenovergestelde.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Armand 84
afbeelding van Armand 84
RE: aankoopadvies

Bedankt allemaal voor de uitgebreide uitleg en tips! Ik heb inmiddels besloten toch voor de v6 te gaan. Ik ga de groene xm zaterdag eens goed bekijken :-) Overigens blijven alle tips voor een mooie phase 1 V6 welkom.

Armand.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: aankoopadvies

De retourslangen zijn inderdaad een goede aanvulling. Eigenlijk bijna in de catagorie 'preventief vervangen' tenzij er bewijs is dat 't recent gedaan is. Als je zelf gaat sleutelen hoeft dat niet eens een duur geintje te zijn. 't Zijn meer de uren die kwijt bent voor 't vevangen ervan. 

Leuk dat je bij die groene gaat kijken. Ben benieuwd wat de bevindingen zijn. 't Is een aardig bedrag, maar je kan zo naar 't zelfde bedrag gaan aan achterstallig onderhoud bij een goedkopere. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Armand 84
afbeelding van Armand 84
RE: aankoopadvies

Goedenavond, ik heb me deze week aangemeld als clublid.

De groene V6 viel helaas behoorlijk tegen. De uitlaat , achterste schijven en alle banden moeten sowieso vervangen worden en de airco doet niets. Verder is er binnen van alles kapot en is de bekleding en het dashboard behoorlijk afgeleefd. Deukjes en lelijke plekjes in alle panelen. Drie kapotte lampglazen, clignoteurs die aangaan met het stadslicht, kapotte rubbers lekkage in de kofferbak etcetera. Volgens mijn vader, ervaringsdeskundige met een turbo tc automaat, rijdt veert en schakelt de auto overigens uitstekend.

Ik heb wel gemerkt dat ik de automaat niet fijn vind. Te indirect, te traag. Op de weg van Den Haag terug naar Margraten zijn we om die reden ook gestopt bij een garagebedrijf die een handgeschakelde turbo tc te koop heeft. Wat een geweldige wagen! Het enige bezwaar is de prijs en de kans dat er ondanks de geweldige staat waarschijnlijk toch nog wel een paar duizend euro in geinvesteerd moet worden. Ik schrijf hem echter zeker nog niet af.

Volgende week  ga ik naar de zwarte xm kijken die Mica hierboven suggereerde. Persoonlijk vindt ik dit de mooiste die ik tot nu toe heb gezien! Een prachtige kleur, de mooiste wieldoppen, de mooiste bekleding en het mooiste stuur :-)

Denken jullie dat het vroege bouwjaar de auto minder betrouwbaar maakt? (kinderziektes)

Is het mogelijk/ wenselijk de 2.0 motor te tunen?

Armand.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Leuk dat je even verslag doet van je ervaringen. Wel jammer dat die groene zo afgeleefd is.

Bij een vroege XM kunnen 30 jaar later de kinderziektes nog steeds voor problemen zorgen. Nu is die zwarte 2 liter wel een redelijk eenvoudig model dus misschien minder speelt het daarbij minder.

Wel geestig dat bij jou ook de XM-liefde weer van vader op zoon overgaat. Dat zie je toch wel erg vaak.

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: aankoopadvies

Armand 84 zegt:

<p>clignoteurs die aangaan met het stadslicht, </p>

Werkelijk? Het is niet zo dat de clignoteurs, zoals bij de BX, direct naast de koplamp zitten, hè. Dit zijn bij de XM (inderdaad) de stadslichten.
De clignoteurs hangen eronder in de bumper.
Maar als die aangaan met aanschakelen van het stadslicht is er iemand ongelooflijk aan het knutselen geweest. Des te meer reden om de auto te laten staan.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Armand 84
afbeelding van Armand 84
RE: aankoopadvies

Je hebt gelijk, ik vergis me.

De clignoteurs deden het voor helemaal niet. en de stadslichten dus wel. 

Armand.

Mica
afbeelding van Mica
RE: aankoopadvies

xxxxxxm

Armand 84
afbeelding van Armand 84
RE: aankoopadvies

Dat is zeker een aardige, echter de kleur kan me niet zo bevallen. Gisteren heb ik deze bekeken. Helaas was ook deze auto niet zoals in de advertentie werd omschreven. Diverse kapotte interieurdelen, best wat lakwerk, matige uitlaat, matige banden, motormanagementlampje dat niet oplicht, kapotte voorbumper en tien jaar stil gestaan. Daarnaast is de distributie en een grote beurt noodzakelijk. En dat voor €6000,- (inclusief nieuwe apk, nl kenteken) Tel er maar minimaal €3000 bij op voor dat die er fatsoenlijk bij staat. Bij dezelfde verkoper heb ik nog in een phase 2 automaat 2 liter gereden. Ik mis bij beiden wat power, dus het moet een turbo of V6 worden.

Deze heb ik al bezichtigd, helemaal geweldig maar ik vond hem te duur. Nu denk ik daar tch anders over. Nieuwe lak, nieuwe uitlaat, smetteloos interieur en hij wordt zover nodig technisch in orde gemaakt bij aflevering. 

Conclusie, als je een goedkopere auto in die staat wil krijgen ben je het geld ook kwijt.

Ik ga eens wat onderhandelen, misschien heb ik mijn eerste xm wel gevonden....?

Armand.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:
Mica
afbeelding van Mica
RE:

Aan de krassen op de knopjes te zien was die Turbo CT van een dame met lange nagels. Het codeklepje ligt scheef en is waarschijnlijk stuk.

Verder een topper inderdaad!

 

xxxxxxm

Armand 84
afbeelding van Armand 84
RE: aankoopadvies

Een topper inderdaad, binnenkort mijn topper! En ja, het klepje is kapot...wellicht heeft het magazijn er nog een liggen?

De huidige eigenaar Henk Visscher heeft net zijn bedrijf, Visscher pgh autogroep, verkocht om zich in Culemborg volledig met de oldtimerhandel  en verhuur bezig te gaan houden.

Daar stond een mooie rij grote Citroëns in de showroom: Traction, DS, CX, XM, C6. En nog een 100 andere Franse oldtimers. Een bezoek aan zijn showroom is zeker de moeite waard!

Enfin, de XM zal door zijn monteur helemaal in orde worden gemaakt en als ik terug ben van vakantie haal ik hem op!

Iedereen bedankt voor de adviezen en wellicht tot ziens tijdens een XM-club meeting.

Armand.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: aankoopadvies

Nou gefeliciteerd en welkom bij de club!  Heerlijke XM's die Turbo-CT's. Daar ga je zeker plezier van hebben.

Codeklepjes zijn zeldzaam maar met wat geduld en lijm uit een hobbywinkel vaak wel te fixen.

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Op FaceBook...........  Code kastjes 4 x goed met deksel € 35,- p/st

citrogek
afbeelding van citrogek
RE: aankoopadvies

Gefeliciteerd! Lijkt een zeer mooie te zijn. Ik ben benieuwd - kon men als optie een 13de ruit bestellen bij een turbo CT (dacht uitsluitend standaard op een v6, maar mogelijk heb ik het verkeerd)? Ik hoop binnen een jaar naar NL te komen en weer een XM <1997 in zulke goede conditie te vinden. 

Veel plezier ermee!

Keith Rollinson

Feije
afbeelding van Feije
RE: aankoopadvies

13de ruit kon zeker op een Tct. Volgens mij kon je het zelfs op atmosferische tweeliters krijgen. Was het niet standaard vanaf de Ambiance en later de VSX of zo? Even los van dat een atmosferische tweeliter Ambiance/VSX nogal zeldzaam is. Als VSX is die volgens mij zelfs niet eens geleverd. De Turbo CT wel.