xmbreak van xmbreak

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
xmbreak
afbeelding van xmbreak
xmbreak van xmbreak

Had ik mezelf al voorgesteld?
Wordt het een keer tijd!
Ik ben Hans en rijd momenteel een XM 2.1TD SX Break uit 1997.
Twee jaar geleden gekocht i.v.m. de vakantie naar Zweden.
Sindsdien 60.000km gereden en heeft momenteel 362000km op de teller staan.
Gelijk lid geworden van de club. Echter heb ik het lidmaatschap begin dit jaar opgezegd omdat ik op de georganiseerde evenementen nooit in de gelegenheid was om langs te gaan. Ook was het tot voor kort zéér rustig op dit forum. Nu zit ik er weer hard over te denken om het lidmaatschap in ere te herstellen gezien de expertise en het slap geouwehoer in het café.
Het is mijn tweede XM. In 2005 heb ik mijn eerste 2.1TD Ambiance gekocht. Echter van zo’n slechte staat dat ze maar 3 maanden in mijn bezit is geweest.
In de afgelopen jaren zijn er wel 2 zusjes bij gekomen waarvan de eerste zwarte, een 2 liter met niks erop of eraan, de meest slecht XM was die ik ooit heb gezien. Bij het opdraaien van de krik ging deze dwars door alles heen. En dat op alle 4 de punten. Lekke radiateur, kapot slot, platte bollen, enz, enz….. Paar dingen van afgesloopt en toen naar de oud-ijzerboer.
Vorig jaar een 2.5TD Exclusive gekocht met een kapotte motor. Deze staat momenteel naast het huis en wordt langzaam maar zeker gestript. De wagen zag er goed uit maar eenmaal uit elkaar aan het halen is de wagen toch niet zo goed als dat ik dacht. Heeft een aanrijding gehad en roest op ongewone plekken.
Het hout, het leren stuur, elektrische armsteun, de remmerij (was nieuw bij de 2.5TD) en de Monte Carlo velgen zijn inmiddels overgezet naar de Break. Na een geknakte multiriem met gescheurde distributie als gevolg, heeft de Break een nieuwe riem met span,- en looprol plus waterpomp gekregen. Vorig jaar ook de HD-pomp en een HD-leidng vervangen.
Totale kostenplaatje is ongeveer €1000,- inclusief de aangeschafte 2.5TD. Mag ik toch niet mopperen.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TC3WVK3I.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSJQ8K87.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6HZI363V.jpg)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Leuk dat je je auto hier ook hebt gepost, Hans! Ik heb haar 'live' mogen aanschouwen en ik vond het een mooi apparaat.
We kunnen hier altijd wel meer leden gebruiken die slap ouwehoeren in het café. Volgens mij moet jou dat wel lukken, nu ik je IRL ontmoet heb :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Welkom op het forum. De geschiedenis van je dames ken ik van CiFo. Leuk dat je je nu hier begeeft.
Kun je inderdaad net zo l*llen als CDPF? :shock: Leef je dan uit in het café. :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Wim, je hebt een pissige PB :P

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
iksem
afbeelding van iksem

He leuk nog een bleu break erbij :P
vraagje, je middenarmsteun staat hoger dan normaal.. hoe doetiedatnou ? :roll:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Elektrisch verstelbaar :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

iksem
afbeelding van iksem

Ah, op die toer..
Ik was al iets met een paar stukjes hout er onder aan het verzinnen :) .

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Ik heb er inderdaad een elektrisch bediend exemplaar in gebouwd.
Je hebt aan het elektrische verder niets, maar het zit nu wel veel prettiger. Standaard vind ik het te laag.

wimb
afbeelding van wimb

Je hebt ook middenarmsteunverhogers: een rubberen rand die je onder de steun plaatst. Kijk maar 'ns op de sloop. ;-)

iksem
afbeelding van iksem

Thnx voor de tip! :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Nog zo'n heerlijk interieursgewijs aan gepakte "Breaky". 8)

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Alleen achterin wil ik nog elektrische raambediening en de airco moet gevuld worden. Hoogteregelaars en rondje bollen staan voor de vakantie gepland. Eerst maar eens dit http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=377 bestuderen. :wink:

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Vandaag richting Ede is de koppeling overleden. Zo op het eerste gevoel is het lager naar zijn grootje.
Gelijk maar wat vragen aan de experts hier.
- Moet de motor eruit om de bak er onderuit te krijgen?
- Past de bak van een 2.5TD. inclusief hydraulische koppeling?
Verdere tips zijn uiteraard welkom.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

2.5 bak zou ik niet aan beginnen.

Er zijn truukjes om je bak tussen je subframe en wielkast te wringen om zo wat speling te krijgen om je koppeling te monteren maar of het echt zo lekker werkt? T lijkt me een hele uitdaging om de koppeling netjes te centreren.

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Ik heb de tijd om het te proberen. Eerst de restanten van de 2.5TD weg laten knijpen. Ik weet niet of ik hier iemand nog ergens een plezier mee kan doen? Bak van de 2.5, past die niet?

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Dikke kans dat je 2.1 zo dood als ene pier aanvoelt met die lange versnellingen (gok ik). Is je bak zo slecht dan ?

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Nee hoor, de bak is in orde. Het lijkt mij gewoon lekker om minder toeren te maken op de snelweg. Niet dat ze nu veel toeren maakt maar het kan nog minder natuurlijk.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Je zou kunnen kijken of de 5 dezelfde pasvorm heeft en andere verhoudingen en alleen die overzetten natuurlijk