Bij het vervangen van een zwetende regelaar van de Diravi is een van de retourslangen gesneuveld (type 2 met ZPJ uit '96). Was natuurlijk te verwachten met rubber van 25 jaar oud. De tijdelijke oplossing met een metalen verloopje en een stuk slang van een GS zorgt voor een heel vreemd stuurgedrag dus toch maar op zoek naar een originele oplossing. Ik dacht dat het zou gaan om 5270.s7 maar dat lijkt net de andere retourslang. Die ik moet hebben eindigt in een T-stuk met 5 uitgangen (dus inclusief T-stuk en de 5 slangen die er aan geseald zitten). Klopt het dat dat 5270.80 is?
Hij zit rechts op de regelaar aan de geknikte aansluiting.
Jammer dat het verloopje niet goed werkt. Je zou denken dat dat in de retourleiding niet veel uitmaakt.
Ik heb helaas nog nooit een XM met Diravi gehad en kan je niet veel verder helpen.
Misschien kan Tobias even kijken, die heeft z'n ZPJ toch openliggen daar voorin...
__________
Crepuscule
Veel meer dan naar de onderdeellijst gluren kan ik eigenlijk niet.
Dan zie ik inderdaad dat de 5270.s7 maar vier slangen heeft en de 5270.80 vijf. Er staat niet bij vermeld wat nu bepaald wat er op de wagen hoort. Beide staan aangemerkt voor de serie 2 met ZPJ en Diravi.
Vraag me af of je 'oplossing' wel echt de boosdoener is. Of is de diameter van het pijpje echt een stuk krapper? Dus dat de regelaar niet z'n vloeistof kwijt kan?
Sorry.., aan het Diravi hoofdstuk ben ik nog niet begonnen. Dus ik weet alleen maar een beetje globaal hoe het systeem werkt. Maar geen idee wat de kleine dingetjes zijn die het kunnenn maken of breken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Retourslangen zijn zover ik weet drukloos, al doe je er benzineslang aan dat mag voor de werking geen enkel verschil maken. Diravi is een fijn maar delicaat systeem waarbij alles 100% moet kloppen, ook de uitlijning anders is er niet ontspannen mee te rijden vanwege de zelf centrerende functie.
Wat voor 'vreemd' stuurgedrag vertoont de auto nu dan, omschrijf het eens?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat lijkt heel sterk op een 'verklote' sporing.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een keer fors en stoeprand raken, met welke auto dan ook, en je mag ook daarmee naar de garage om de uitlijning na te laten kijken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nog even een terugkoppeling van bovenstaand. 3x terug geweest bij de garage die er vanuit bleef gaan dat de lekkende retourslang het euvel was maar die te druk was om er eens goed naar te kijken. Dus op naar Leerdam voor een 2e mening waar Beau het euvel meteen vond. Was ook niet te missen eigenlijk... Gecombineerd met op raadselachtige wijze verdwijnende koelvloeistof (wrs koppakking achterste cilinders) besloten dat een Xm (in ieder geval een ZPJ met Diravi) van 25 jaar oud als enige auto en 25.000KM per jaar niet ideaal is. Zeker zonder goede sleutelruimte, tijd of technisch inzicht (kies 2). Als tegenreactie een Honda Civic gekocht . Een XM komt wel weer als er een keer een huis is met een lekker grote garage.