Mijn XM 2.0 16v op LPG ruil ik in! Een hele mooie en fijn rijdende XM. Met pijn in mijn hart. Maar ze maakt plaats voor een C6... Ook fijn!
Twee jaar geleden gekocht bij Lijzinga in Damwoude. Nooit iets mee gehad. Als dagelijks auto gebruikt. Nu 150.000 op de teller. Kan nog het dubbele bij, zonder probleem.
Ze komt binnenkort te koop bij citroen specialist groenewoudvankesteren in Schagen. En mocht je nu serieuze belangsteling hebben... En er minimaal 3500 euro voor over hebben... Dan snel reageren! Op de foto's met winterbanden en met zomerbanden en lichtmetaal etoile. beiden erbij.
LPG is met 90 cent per liter en 100 euro per maand belasting heel fijn rijden ja. Dus een kans.... Twee jaar geleden bij Lijzenga heb ik het dubbele betaald (7000). Ik denk dat deze XM dat nog steeds waard is. En voor 3500 is ze voor een snelle beslisser...
nou, afgelopen zaterdag ingeleverd bij GroenewoudvanKesteren in Schagen. En met mijn nieuwe C6 ervandoor.
Vandaag hebben ze m dus doorgeschoven naar Lijzenga... Daar waar ik m kocht in 2020. Opnieuw zagen ze er daar wat in dus. En terecht! Het is een prachtige en betrouwbare 2.0 16v.
Wel een forse vraagprijs... Vorig week kon je m voor heel wat minder bij mij verkrijgen (zie hierboven).
Ik ken de wagen niet, maar bij de FBpost/advertentie kwam dacht ik ene JP naar voren. Wat dan wel weer overeen komt met dat 'gewijzigde' inlaat-traject. (edit: Daarmee bedoel ik dus Citrophile)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ben vanmiddag even de bekende XM gaan bekijken. De wagen is verre van perfect maar viel mij eigenlijk wel mee. De sierstrips rondom moeten eigenlijk wel vervangen vanwege veel bloemkolen. Het interieur is vrij netjes. De wagen start met een rare startknop en maakt een enorme herrie vanwege een lekke uitlaat. Verder geen olie of lhm-plasjes.
Volgens de verkoper (een jong gastje van achter in de 20) komen alle gegevens rondom deze auto op basis van het Belgische kenteken automatisch uit 'het systeem' als een 200 pk V6 24v. Maar dat is het overduidelijk niet
Het typeplaatje waar ook het vin-nummer op staat zat een beetje los.
Weet iemand nog een website waar we wat gegevens kunnen opzoeken? Het vin-nummer is VF7Y3AC0003AG3630
De verkoper vertelde verder dat ze erg veel negatieve shit over zich heen hebben gekregen over die motor en de 24v discussie. Dat vind hij niet zo leuk...
Als ie nou eens begint om die V6 24v typeplaatjes er af te halen. Scheelt een hoop discussie/irritatie in het verkooptraject.
Nog even los van de dingen die te zien zijn op de foto's (die zijn nog wel te fixen denk ik), zou ik persoonlijk huiverig zijn om een auto te kopen die al zo lang niet echt de weg op is geweest. Handelaren gaan er echt niet in investeren, dus dat zal je allemaal in moeten halen. Wel een hoop leuke/originele onderdelen natuurlijk, maar is het 10k waard? Ik betwijfel het.
Anyway, leuk om even te zien, dank voor het delen!
Ja dat heb ik 'm dus ook gezegd; haal die badges er af. Dit is een wagen die wordt gekocht door liefhebbers en die kijken hier dwars doorheen. Maar goed, hij wil er niet aan....
Verder is het best een aardige, getunede XM. Zelf zou ik er een leren interieur in zetten en alle hout plastic rommel eruit halen. Dan is het best een toffe XM. De huidige vraagprijs is absurd maar deze jongens hebben 'm ook voor een habbekrats gekregen en gaan met de helft ook wel akkoord denk ik.
Tja. deze wagen ging de afgelopen 5 jaar als een hete aardappel van Polen naar Belgie naar Nederland en van scharrelaar naar handelaar. Persoonlijk denk ik dat de wagen zelfs veel minder heeft gelopen dan 200.000. De motor ziet eruit als of deze maar 50.000 heeft gedraaid zo netjes en droog.
@Marc: ik kon het andere vin-nummer zo snel niet vinden omdat deze bij Y3 op een anderen plek zit dan bij Y4. My bad.....
Ah, dat verklaart ook waarom het er onder de kap zo netjes uitziet. Er is dus waarschijnlijk een V6 12v ruilmotor in gekomen. Niet heel gek, want die vroege V6 24v's waren natuurlijk niet al te betrouwbaar.
Wat betreft het typeplaatje en het VIN nummer: verklaarbaar of niet, feit is dat de wagen nog nooit op Nederlands kenteken heeft gestaan. Normaal gesproken vind ik het geen probleem om dat zelf even te regelen, maar zou het hier maar de verkoper laten doen. Je wilt geen gezeik bij de RDW...
"Als die VIN daar zo staat, is ‘ie inderdaad omgekat. Hij is in werkelijkheid namelijk VF7Y3AG0003AG3630 Er is ook nog vermeld dat hij een automatische airco heeft, meer details zijn er over die XM helaas niet te vinden….."\ Dit is wat er te vinden is
<p>vanaf t citroen forum: oorspronkelijk : Xm berline 3.0i v6 24v serie 1 automaat</p>
<p> </p>
<p>Dus die plaatjes mogen blijven zitten, er moet alleen een ander blok in</p>
Dat 't oorspronkelikjk een automaat is, is onmogelijk. De PRV24v is daar nooit mee geleverd.
En ergens kan ik me ook slecht voorstellen dat de 24v geleverd is met zo'n 'basis'-interieur of dat iemand een 24v handbak geheel gaat laten ombouwen naar een 12v automaat. Dan loop je tegen kosten aan waarvoor je je rotte 24v wel leuk kan laten opknappen.
Het ingeslagen VINnr van een serie 1 staat op de metalen strip bij de paravaan waar het afsluitrubber van de motorkap op komt.
edit: Hier dus, die mooie vlek. Leesbaarder of onleesbaarder gemaakt? :P
edit2:
Dat de wagen als prv24v op kenteken staat kan nog fout zijn gegaan bij de import. Ik loop er regelmatig tegenaan dat in de onderdeel-systemen het niet duidelijk is dat er 3 verschillende V6 blokken voor de Xm zijn en zeker niet wel niet zijn.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Volgens de verkoper heeft de wagen een Belgisch kenteken. Maar ik heb 'm voor het eerst zien opduiken op een Poolse veiling-website en er was toen ook een youtube-filmpje over gemaakt.
Cituning heeft in het eigen promotiemateriaal een XM gebruikt die identiek is. Misschien is het deze wel....
Ik zou wel benieuwd zijn naar de laatste technische keuring uit België en de Carpass gegevens (Belgische NAP). De eigenaar/verkoper kan dat sowieso opvragen, als het er niet bij zit.
Het kan natuurlijk ook dat de wagen eerst van België naar Polen is gegaan en daarna weer deze kant opgekomen is. Cituning is Belgisch toch?
Misschien is het allemaal wel perfect verklaarbaar en logisch en misschien is dit wel de wagen die Cituning gebruikte. Misschien heeft Cituning er zelfs een andere motor in laten leggen.
Feit blijft dat de motor niet matched met de badges en blijkbaar ook niet met wat er op de papieren of in de computersystemen staat. Dat de wagen telkens op andere adressen in het handelaarscircuit wordt aangeboden draagt ook niet bij aan een goed imago.
Verder: een lekke uitlaat en een lijst van cosmetische correcties maakt het er ook niet beter op.
Misschien kregen ze het starten van een ander type motor niet werkend via het contactslot? Een 24v zal misschien een andere draadboom hebben dan een 12 klepper V6?
behalve sleutelen moet je ook van schoonmaken houden. Wat een smerig hok
Jaap
Jeetje inderdaad. Absurd om dat zo te koop te zetten
__________
Crepuscule
Mijn XM 2.0 16v op LPG ruil ik in! Een hele mooie en fijn rijdende XM. Met pijn in mijn hart. Maar ze maakt plaats voor een C6... Ook fijn!
Twee jaar geleden gekocht bij Lijzinga in Damwoude. Nooit iets mee gehad. Als dagelijks auto gebruikt. Nu 150.000 op de teller. Kan nog het dubbele bij, zonder probleem.
Ze komt binnenkort te koop bij citroen specialist groenewoudvankesteren in Schagen. En mocht je nu serieuze belangsteling hebben... En er minimaal 3500 euro voor over hebben... Dan snel reageren! Op de foto's met winterbanden en met zomerbanden en lichtmetaal etoile. beiden erbij.
Pim
Met de huidige benzineprijzen is dat best fijn zo'n 16v op LPG
__________
Crepuscule
LPG is met 90 cent per liter en 100 euro per maand belasting heel fijn rijden ja. Dus een kans.... Twee jaar geleden bij Lijzenga heb ik het dubbele betaald (7000). Ik denk dat deze XM dat nog steeds waard is. En voor 3500 is ze voor een snelle beslisser...
Pim
nou, afgelopen zaterdag ingeleverd bij GroenewoudvanKesteren in Schagen. En met mijn nieuwe C6 ervandoor.
Vandaag hebben ze m dus doorgeschoven naar Lijzenga... Daar waar ik m kocht in 2020. Opnieuw zagen ze er daar wat in dus. En terecht! Het is een prachtige en betrouwbare 2.0 16v.
Wel een forse vraagprijs... Vorig week kon je m voor heel wat minder bij mij verkrijgen (zie hierboven).
https://www.lijzengacitroens.nl/occasions/citroen-xm-3/
Pim
Ja, bij Lijzenga zien ze wel weer brood in XM's tegenwoordig.
Veel plezier met je C6.
__________
Crepuscule
Ze hebben ook gewoon de oude foto's weer gebruikt ;-)
xxxxxxm
Een XM met 3 ton op de teller bij Johan Oldenhage. Het stuurhuis is al gereviseerd...
__________
Crepuscule
Vind die zwarte sierlijsten niet echt super mooi.
xxxxxxm
Ik zie een oude versie van de clubsticker op de achterruit. Deze XM had wel gewoon een APK tot ergens in 2017 dus heeft niet lang in de hoek gestaan.
Volgens de tekst is de inlaat gewijzigd. Ben wel benieuwd van wie deze wagen geweest is....
__________
Crepuscule
Ik ken de wagen niet, maar bij de FBpost/advertentie kwam dacht ik ene JP naar voren. Wat dan wel weer overeen komt met dat 'gewijzigde' inlaat-traject.
(edit: Daarmee bedoel ik dus Citrophile)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Aha, Jean Paul (van de technische commissie destijds)
Die had inderdaad een methode waarbij hij de bocht uit de luchtinlaat verwijderde voor wat extra PK's
__________
Crepuscule
Ik ben vanmiddag even de bekende XM gaan bekijken. De wagen is verre van perfect maar viel mij eigenlijk wel mee. De sierstrips rondom moeten eigenlijk wel vervangen vanwege veel bloemkolen. Het interieur is vrij netjes. De wagen start met een rare startknop en maakt een enorme herrie vanwege een lekke uitlaat. Verder geen olie of lhm-plasjes.
Volgens de verkoper (een jong gastje van achter in de 20) komen alle gegevens rondom deze auto op basis van het Belgische kenteken automatisch uit 'het systeem' als een 200 pk V6 24v. Maar dat is het overduidelijk niet
Het typeplaatje waar ook het vin-nummer op staat zat een beetje los.
Weet iemand nog een website waar we wat gegevens kunnen opzoeken? Het vin-nummer is VF7Y3AC0003AG3630
De verkoper vertelde verder dat ze erg veel negatieve shit over zich heen hebben gekregen over die motor en de 24v discussie. Dat vind hij niet zo leuk...
__________
Crepuscule
Als ie nou eens begint om die V6 24v typeplaatjes er af te halen. Scheelt een hoop discussie/irritatie in het verkooptraject.
Nog even los van de dingen die te zien zijn op de foto's (die zijn nog wel te fixen denk ik), zou ik persoonlijk huiverig zijn om een auto te kopen die al zo lang niet echt de weg op is geweest. Handelaren gaan er echt niet in investeren, dus dat zal je allemaal in moeten halen. Wel een hoop leuke/originele onderdelen natuurlijk, maar is het 10k waard? Ik betwijfel het.
Anyway, leuk om even te zien, dank voor het delen!
Ja dat heb ik 'm dus ook gezegd; haal die badges er af. Dit is een wagen die wordt gekocht door liefhebbers en die kijken hier dwars doorheen. Maar goed, hij wil er niet aan....
Verder is het best een aardige, getunede XM. Zelf zou ik er een leren interieur in zetten en alle hout plastic rommel eruit halen. Dan is het best een toffe XM. De huidige vraagprijs is absurd maar deze jongens hebben 'm ook voor een habbekrats gekregen en gaan met de helft ook wel akkoord denk ik.
__________
Crepuscule
Hmmm....
https://begin.partsnet.be/Vehicle/Search levert deze gegevens op deze VIN:
Lijkt dus gerommeld met het VIN plaatje.Je hebt het zeker niet gecheckt met wat er in het gootje staat gestansd?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klinkt als gejat en omgekat... Ik zou dit ding nooit kopen.
xxxxxxm
Tja. deze wagen ging de afgelopen 5 jaar als een hete aardappel van Polen naar Belgie naar Nederland en van scharrelaar naar handelaar. Persoonlijk denk ik dat de wagen zelfs veel minder heeft gelopen dan 200.000. De motor ziet eruit als of deze maar 50.000 heeft gedraaid zo netjes en droog.
@Marc: ik kon het andere vin-nummer zo snel niet vinden omdat deze bij Y3 op een anderen plek zit dan bij Y4. My bad.....
__________
Crepuscule
vanaf t citroen forum: oorspronkelijk : Xm berline 3.0i v6 24v serie 1 automaat
Dus die plaatjes mogen blijven zitten, er moet alleen een ander blok in
Jaap
"Als die VIN daar zo staat, is ‘ie inderdaad omgekat. Hij is in werkelijkheid namelijk VF7Y3AG0003AG3630 Er is ook nog vermeld dat hij een automatische airco heeft, meer details zijn er over die XM helaas niet te vinden….."\ Dit is wat er te vinden is
Jaap
Dat 't oorspronkelikjk een automaat is, is onmogelijk. De PRV24v is daar nooit mee geleverd.
En ergens kan ik me ook slecht voorstellen dat de 24v geleverd is met zo'n 'basis'-interieur of dat iemand een 24v handbak geheel gaat laten ombouwen naar een 12v automaat. Dan loop je tegen kosten aan waarvoor je je rotte 24v wel leuk kan laten opknappen.
Het ingeslagen VINnr van een serie 1 staat op de metalen strip bij de paravaan waar het afsluitrubber van de motorkap op komt.
edit: Hier dus, die mooie vlek. Leesbaarder of onleesbaarder gemaakt? :P
edit2:
Dat de wagen als prv24v op kenteken staat kan nog fout zijn gegaan bij de import. Ik loop er regelmatig tegenaan dat in de onderdeel-systemen het niet duidelijk is dat er 3 verschillende V6 blokken voor de Xm zijn en zeker niet wel niet zijn.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ah, misschien dat ik daarom het ingelslagen VIN-nummer niet kon vinden
Het is allemaal een beetje jammer. Teveel kleine ongelukkige probleempjes en ook een alarmbelletje dat steeds harder gaat rinkelen.
Jammer jammer jammer. Ik zou het een erg leuke auto binnen onze club vinden.
Mocht iemand overwegen deze XM te kopen, laat de verkoper er dan inderdaad mee naar de RDW gaan zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
__________
Crepuscule
Staat ook een artikel op Autoblog
xxxxxxm
Waar is de auto origineel geleverd? Ze heeft toch nog geen NL kenteken?
Jaap
Volgens de verkoper heeft de wagen een Belgisch kenteken. Maar ik heb 'm voor het eerst zien opduiken op een Poolse veiling-website en er was toen ook een youtube-filmpje over gemaakt.
Cituning heeft in het eigen promotiemateriaal een XM gebruikt die identiek is. Misschien is het deze wel....
Hier nog wat foto's uit die tijd:
http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/bodykits/bodykits2.html
https://xmclub.nl/sites/default/files/Cituning%20XM.pdf
__________
Crepuscule
Ik zou wel benieuwd zijn naar de laatste technische keuring uit België en de Carpass gegevens (Belgische NAP). De eigenaar/verkoper kan dat sowieso opvragen, als het er niet bij zit.
Het kan natuurlijk ook dat de wagen eerst van België naar Polen is gegaan en daarna weer deze kant opgekomen is. Cituning is Belgisch toch?
Misschien is het allemaal wel perfect verklaarbaar en logisch en misschien is dit wel de wagen die Cituning gebruikte. Misschien heeft Cituning er zelfs een andere motor in laten leggen.
Feit blijft dat de motor niet matched met de badges en blijkbaar ook niet met wat er op de papieren of in de computersystemen staat. Dat de wagen telkens op andere adressen in het handelaarscircuit wordt aangeboden draagt ook niet bij aan een goed imago.
Verder: een lekke uitlaat en een lijst van cosmetische correcties maakt het er ook niet beter op.
En starten met een knop? Waarom?
xxxxxxm
Misschien kregen ze het starten van een ander type motor niet werkend via het contactslot? Een 24v zal misschien een andere draadboom hebben dan een 12 klepper V6?
Dat is het enige wat ik kan bedenken...
__________
Crepuscule
Pagina's