Helaas heb ik een lekkage aan mijn HD-pomp.
Hij is nat aan de achterkant en er ontstaat zelfs een badje daar:
Hoofdverdachte lijkt mij deze blauwe slangenklem:
Daar hoort natuurlijk zo’n CLIC-R klem te zitten.
Ik heb maar even de bijbehorende tang gekocht, aangezien ik deze ook nog kan gebruiken bij het repareren van de vlotter in de tank.
Vraag is alleen welke diameter de CLIC-R klem moet hebben die in plaats komt van de slangenklem? Ik kan dat zo snel niet vinden. Iemand die dat weet?
Verder begrijp ik dat het systeem drukloos gemaakt moet worden alvorens ik deze slang losmaak. Als ik het goed heb begrepen, dan gaat dat met deze schroef op de HD-regelaar (zie de rode pijl):
Kwestie van auto in de laagste stand, motor uit, opkrikken en deze schroef een slag los? Of vergeet ik dan nog iets?
volgens mij maar een kwart slag los
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zie dit toevallig.
Het tuutje waar de slang op zit kan ook gebroken of lek zijn. Dus zou daar ook eerst naar gaan kijken.
Er was ooit een revisiesetje te koop met nieuwe o-ringen voor de HD-pomp.
Hij lekt aan de aanzuigkant van de pomp. Daar staat geen hoge druk op of zo, dus die kun je gewoon loshalen zonder het systeem drukloos te maken. Welke diameter zo'n klem moet hebben zou ik niet weten. Hou er wel rekening mee dat je slang op die plek ook stuk zou kunnen zijn.
Is inderdaad de drukloze zijde. Houd er wel rekening mee dat wegens hevelwerking je gehele LHMvat uit die slang wil komen lopen. ;)
De maat kan ik zo snel niet vinden, maar ik denk dat je sowieso beter af bent met even de diameter van de inkneep in de slang te meten aangezien die al aardig ingeperst kan zijn door de slangklem.
En kijk er inderdaad ook even naar of dat slangeinde uberhaupt nog goed is. Zou best kunnen dat die slangklem er omheen zit omdat het rubber al zo verhard is dat het met de originele Clic-R ook al niet meer afsloot.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmmmm, het is waarschijnlijk dus niet zo simpel als ik dacht... Die slang is waarschijnlijk niet meer nieuw te krijgen?
Morgen maar eens loshalen en het uiteinde van de slang + het tuutje van de pomp inspecteren. Als het uiteinde slecht is kan ik misschien een heel klein stukje afknippen?
Dank voor alle tips!
Nou ja, het is maar een slang. Bij een ES9 zit die vol met haakse bochten en moet je dus wel oppassen dat je eentje neemt die past, maar volgens mij is de route bij zo'n Turbo CT iets minder specifiek. Iedere LHM-bestendige slang in de juiste maat gaat dus wel werken. Brandstofslang mag officieel niet, al gaat dat bij mij tot dusver ook goed.
Een stukje van de slang afknippen kan natuurlijk ook. Maar dat kun je natuurlijk niet blijven doen .
Het tuutje van de pomp zag er prima uit:
Het uiteinde van de slang was echter helemaal hard onder klem. Ik heb dat stukje er afgeknipt:
Vervolgens de slang er weer terug op gezet. Dat is overigens nog best lastig, aangezien het bochtje in de slang nu niet meer matcht met de vorm van het tuutje:
Ik hoop dat het lekken hiermee voorlopig is opgelost, maar ik denk niet dat dit een permanente oplossing is. De slang is gewoon te hard en uitgedroogd, dus vrees een kwestie van tijd voordat het weer gaat lekken. Bovendien werkt die slangklem niet mee denk ik...
Als iemand weet waar ik een stuk LHM slang kan vinden met de juiste diameter, dan hou ik me aanbevolen.
Chyparse?
Ah ja, natuurlijk. Deze is het dan denk ik? https://ds21.eu/retourslang-7-x-14mm-lhm.html?cat=410
Als ik het goed heb gezien loopt deze slang direct terug naar het LHM-vat. Alleen onderlangs, via een soort sok links van het blok (vanuit de rijrichting gezien). Zelf vervangen lijkt me iets wat lastig, maar wel te doen.
Bij mijn 2.5TD loopt tie gewoon over het blok, zeer eenvoudig te vervangen, tct heeft denk ik meer ruimte....
Jaap
Bij mij loopt ie voor het blok langs, over de bak en dan links van het blok in een mantel:
Om vervolgens bij het schutbord weer omhoog te komen:
Over het blok heen kan natuurlijk, maar heeft ie wel wat meer te leiden door de hitte. Misschien even goed isoleren, dan kan het ook wel denk ik.
Ok, dit was toch niet zo'n goed idee... Gisteren merkte ik tijdens een kort ritje dat de stuurbekrachtiging niet meer goed werkte.
Aangezien ik bang was dat de remmen er mee zouden kunnen stoppen de auto langs te kant gezet en de onder kap gekeken.
En ja hoor, flinke LHM lekkage weer. Door het inkorten van de slang is ie in de lengterichting gescheurd:
Gelukkig was ik niet ver van huis. Die slang is gewoon op. Snel naar Chyparse!
Soms helpt het om 'm voor de bocht af te snijden en dan met een pijpje en een nieuwe bocht provisorisch te verlengen.
Moet je wel net de spullen voor in huis hebben natuurlijk...
xxxxxxm
Waar koop je die slang? Ben wel benieuwd.
__________
Crepuscule
Bij slangfabrikanten kun je slangen kopen geschikt voor een specifieke vloeistof. De bochten zitten er dan wel niet in, maar wel bestand tegen bv LHM
Jaap
Bij Chyparse. Meer specifiek deze.
Een bijpassende hittebestendige mantel heb ik ook al gevonden (voor zover dat noodzakelijk is).
Bij mij lopen de brandstofslangen over t blok. Daar zit origineel een gelijmde kripkous omheen die ook temperatuur en slijtvaster is. Maar dit kan ook prima
Jaap
Gisteren binnengekomen:
1,2 meter lang, 7 mm binnendiameter en 14 mm buitendiameter. Mooi flexibel rubber van goede kwaliteit.
En hij zit er inmiddels op! De binnendiamter van 7 mm is trouwens best krap. Voor de HD pomp rekt ie net genoeg op, maar voor het LHM-vat ging het met geen mogelijkheid. Uiteindelijk even de fohn d'r op gezet en toen ging het redelijk. De klem bij het LHM-vat is echter niet strak genoeg voor deze slang, dus die moet ook worden vervangen.
Hij loopt inderdaad nu over het blok en dan tegen het schutbord aan. Zal nog even een foto maken bij daglicht.