Zat al poosje na te denken of het wel slim is de stukke XM weer te herstellen..
Toen zag ik paar weken geleden een type 2 met ZPJ en handbak te koop staan..
Proefrit gemaakt, wat een verschil in rijgedrag met de automaat versie !
Deze dus gekocht, de platte XM ga ik slopen, deze krijgt het full options interieur van de Emmeloord XM :)
Weet iemand of ik de computer van de automaat ZPJ om kan hangen in deze, zodat ik boordcomputer heb ?
Rechterstengel moet dan ook mee..of zit de aansturing van de automaatbak in de ECU ?
Wat ook opvalt is de zuinigheid van deze ZPJ, de automaat deed net geen 1 op 10, deze lijkt veel (echt veel) zuiniger..
Plaatjes !
Spuuglelijke velgen, dus vandaag gewisseld.
Uiteindelijk komen er Speedlines onder die ik van Djidde gekocht heb.
De 205 is ook weer klaar voor het seizoen, en ik heb vanaf 19 juni zeeën van tijd :)
Die XM is een behoorlijk late PRV trouwens! Mijn (Xantia) ES9 is volgens kenteken zelfs ouder!
Net even gekeken in t schema, volgens mij is er een aparte regelaar voor de BC nodig. ECU wisselen kan niet tussen handbak en automaat volgens mij.
Ik denk dat je met die Emmeloord auto de zaak wel draaiend kunt krijgen
Jaap
De nieuwe zwarte is een ZPJ 12 klepper, totaal andere motor dsn de ES9 ..
Wel superblij mee, maar mis de boordcomputer wel !
Boordcompu heeft volgens mijn schema 1 verbinding met ECU, 1 met temp sensor, en 1 met boordcomputersensor, wat dat ook moge zijn.
Je zou m wel aan de gang moeten kunnen krijgen
Jaap
Helaas, kabelboom beschikt niet over stekker voor CC, en aansluitng van rechter schermpje is simpeler..
Ga de platte XM voorzichtig ontmantelen, zien of ik kabelbomen om kan zetten.
Lederen interieur met stoelverwarming overgezet, iemand nog gratis grijs stoffen interieur ?
Twijfel nog om hele deuren over te zetten, of alleen deurpanelen..
Je zult t rechter schermpje wel moeten overzetten. Maar aantal aansluitingen is beperkt. Moet te doen zijn zonder de juiste kabelboom
Jaap
Hele deur omzetten is makkelijker, maar heb je wel een extra handje nodig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zou persoonlijk alleen de deurpanelen overzetten, aangezien je lak met de tijd toch altijd heel iets verkleurd. Bij elke auto net weer even iets anders en carrosseriedelen van een andere auto kan je onder bepaald licht vaak wel zien, ook al is het in de basis dezelfde kleur. Het is natuurlijk ook de vraag of je je daaraan stoort of niet.
De zuinigheid van een handbak herken ik wel. Hiervoor had ik een TCT automaat; met moeite haalde ik daarmee 1:10. Nu dezelfde motor met handbak en 1:11 haal ik met gemak. Heeft er natuurlijk mee te maken dat de handbak wat lager in de toeren ligt op de snelweg vanwege de 5de versnelling (en ik rij veel snelweg).
Morgen heb ik haar 1 maand, 4000 km verder zonder problemen,
behalve dat de snelheidsmeter soms uitvalt, klap op dahboard helpt (nog).
En het bijrijdersraam weigert soms dienst.
Met een rustige rijstijl verbruik tussen de 1 op 9/10, prima!
Tot zondag :)