wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Bruut interieur hoor Wim!
Onze dames zijn nu écht zusjes van elkaar... op de eerstvolgende meeting moeten we de sleutels proberen om zeker te weten of we wel in de goede auto stappen :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Nee, verwisselen is onmogelijk. De mijne heeft een zilveren stip achter op het dak. 8)
Ja Mike, ik heb ook de deurpanelen. Maar als ik die vervang, loop ik gelijk de raammechanismes na.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Mag ik je erop wijzen dat het niet niets is om een raammechanisme eruit te halen? En vooral: weer terug?

Het is wel het beste moment om het te doen, natuurlijk. Heb je nog een goed idee hoe je dat schuim weer dicht gaat maken?

Groetjes Erik

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Voor Wim zijn dat geen problemen meer, maar uitdagingen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

(Het volgende probleem heeft zich ook al aangediend: de radiateur lekt. Fijn, in de week dat ik totaal geen tijd heb/zou hebben voor een privéleven, moet ik 'effe' op zoek naar een radiateur. Het enige bedrijf dat betaalbare levert, zit op een met het openbaar vervoer onbereikbare plaats in Amsterdam West. :roll:
Morgen maar 'ns kijken wat het bij Brezan kost.)

Wim, wanneer zou je dan eventueel in Amsterdam willen gaan kijken??

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Kijk dat is positief, 'taxicentrale Benny' meld zich :lol: :lol:

Beetje balen van de radiator maar ik weet zeker dat dat ook goed gaat komen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dat schuim heb ik er gewoon uitgesneden. Belangrijk is dat je de boel goed smeert. De schuifjes over de verticale geleide rail moeten goed.eh schuiven :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Lampje zegt:

Mag ik je erop wijzen dat het niet niets is om een raammechanisme eruit te halen? En vooral: weer terug?

Het is wel het beste moment om het te doen, natuurlijk. Heb je nog een goed idee hoe je dat schuim weer dicht gaat maken?

Soit, zoiets is intussen 'appeltje-eitje'. :mrgreen:

Je bedoelt met schuim dat isolatiematje dat vergaat in de loop der tijd? Ook daar heb ik al ervaring mee: vervangen door radiatorfolie. Dat spul dat je bij de Gamma koopt om op de muur achter de radiator te plakken. Kost bijna niets, isoleert en vergaat ook niet. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bij de deuren die ik zaterdag kocht was de isolatie/afwatering nog van fabriek alsof het nieuw was :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

mooi mooi mooi mooiiiiiiiii

wimb
afbeelding van wimb

Effe een radiateur-updeetje. Vanochtend rondgebeld en zitten allemaal rond dezelfde prijs. Uitschieter is Brezan, die de helft duurder is. :shock:
Autotemp heeft 'm op voorraad. Vanmiddag had ik een onmogelijke afspraak: in 0 minuten 2 km. te voet verplaatsen :shock: , dus die heb ik maar afgezegd. Komt m'n collega's ook beter uit. ;-) Daardoor vanmiddag tijd om bij Autotemp langs te gaan.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Waar praat je dan over bij een radiateur Wim. Hoe merkte je trouwens dat ze lek was?

wimb
afbeelding van wimb

Voor de Xant anderhalf jaar geleden €125,- betaald (Valeo). En de XM nu €200,-. :shock:
Hoe ik het merkte? Zaterdagavond kreeg ik de melding over te laag koelvloeistofniveau. Gisteren gekeken en niveau was heeeel laag. Het lekt hard want wat ik er bij gooide, kwam er ook weer uit. :roll: Daarom heb ik ook zo'n haast. Geluk bij een ongeluk is dat het op het hoogste punt van de radiateur lekt. Maar tja, dat is nog altijd lager als het expansievat.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Je kunt niet doorrijden met een lekke radiateur, dus het liefst zo snel mogelijk oplossen :wink: .

Dat heb ik afgelopen zaterdagochtend ook even mogen meemaken met een kapotte HD pomp :cry: . Gelukkig kon ik achteraf gezien een gezonde en gelukkig ook de juiste type HD-pomp kunnen kopen en monteren :D .

Voor hetzelfde geldt stond mijn XM met de bodem of erger nog met de carterpan vast op een vluchtheuvel :cry: o.i.d. Dan blokkeer je ook eens die straat :oops: :roll: . Zie dan nog maar eens weg te komen :shock: , met veel ambulances zul je ook niet erop kunnen lieren :roll: .

Dan kan zo`n Citroën opeens toch wel heel erg vervelend zijn :roll: .

wimb
afbeelding van wimb

Op zich kun je best doorrijden met een lekke radiateur, maar het lek moet niet al te groot zijn. ;-)
But don't worry, bij mij kwam het er ongeveer zo snel uit als ik het er in goot. En dan peins ik er niet over er mee te gaan rijden.
Vanmiddag de radiateur opgehaald (wederom een echte Valeo :D ) en er na het eten ingezet. Minder dan een uurtje werk. 8)
Boven was het kunststof gebarsten, een scheur van ruim 2 cm. Morgen aanvullende koelvloeistof halen en dan kan ik weer rijden.

Leuke bijkomstigheid is dat ik tijdens het sleutelen werd aangesproken door een buurvrouw: zij vindt het prachtig dat ik met die auto bezig ben. :D Tot nu toe reageren alle buren zo en daar ben ik erg blij mee. Voor hetzelfde geld zeuren ze dat 'de straat geen garage is'. Ik probeer natuurlijk de straat netjes te houden en geen overlast te veroorzaken.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

U is goed bezig. 8)

wimb
afbeelding van wimb

Tja, ik moet wel. :roll: Ik word zowel hier gevolgd als door de buren. :mrgreen:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

maw je presteerd beter met publiek?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wim, wees blij met die leuke reacties. Bij mij de buurt is het gelijk "is die stuk", "heb je problemen" etc als een motorkap open staat, terwijl ik dan bijv olie aan het peilen ben :? .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Tja..... ze kennen je natuurlijk al langer JP :P :P

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De mentaliteit is meer van als je iets hebt met de auto dan ga je automatisch naar de dealer.....zelf sleutelen is niet meer van de ze tijd :roll: .

Om die reden doe ik ook veel bij de Citroën dealer waar ik gewerkt heb, daar rij ik gelijk een brug op en heb alle gereedschap ter beschikking en de Lexia3 bij de hand :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

Tja, Garage de la Rue is een armeluis garage. Ze hebben niet eens een Lexia. :mrgreen:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Maar wel een stel hersenen, werkt ook heel goed.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

En verder kom je met een knipperkastje van MP ook een heel eind, qua computers...

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Vandaag voor het eerst met de dame gereden sinds de modificaties: leder, hydrorincage en een nieuwe radiateur. En wat blijkt? De motor blijft ietsje koeler. Had ik wel verwacht omdat de oude radiateur er aan de voorkant vervuild uit zag.
Vraag me nu af hoe dan de intercooler en de warmtewisselaar van de airco er uit zien, want die zitten daar nog voor. :roll: Als ik die schoonmaak, blijft de motor dan in de zomer rond het vriespunt? :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

de motor is ook iets koeler door het ontbreken van de maffe aanzuigbuizen :wink: . Ik heb geen intercooler en mijn radiateur is niet vies. Mijn motor is duidelijk koeler geworden :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Ja dat klopt. Die modificatie zorgde al voor een lagere motortemperatuur. Maar met een schone radiateur blijft de motor nog koeler. Ik realiseer me net dat ik óók nog de steker van de temperatuurmeter heb vervangen. De vorige was de helft van de behuizing kwijt. :shock: Misschien dat de aanwijzing daardoor nu beter is. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het is alleen maar goed dat de motor niet heet wordt, normaal bedrijfswarm ong. 80 tot 90grC op de teller is prima.

wimb
afbeelding van wimb

Zoals in het café al is besproken hebben JP en ik de hoogteregelaars schoongemaakt. Hieronder een foto van de achterste regelaar nadat 'ie eruit is gehaald:
IMAGE(http://lh3.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S8i7T2dTsYI/AAAAAAAAA2M/o62nm6wzKnY/s640/DSCN1101.JPG)

En dit is de 'inhoud':
IMAGE(http://lh6.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S8i7UPQJFxI/AAAAAAAAA2Q/JA5Nx5TWVYc/s640/DSCN1102.JPG)
Die donkere drab zorgt er voor dat ze niet meer soepel bewegen en het veergedrag schokkerig wordt. Diezelfde drab had ik eerder deze week al uit de remleidingen gehaald. De dame remt nu veel feller. En hier blijkt nogmaals dat regelmatig onderhoud aan het hydraulisch systeem noodzakelijk is voor comfort en veiligheid!!

Al met al een succesvolle dag dankzij JP. Jij bent een Pietje precies en dat waardeer ik. :D :D
En ik heb weer meer geleerd. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Graag gedaan Wim, maar jij bent ook secuur te werk gegaan :wink: .

Ga maar genieten van je comfort-en veiligheids verbeteringen 8) .

Pagina's