Beste Xmmers ,
Een van mijn dames heeft een paar maanden stilgestaan. Accu eraf.
Dat doet ze wel vaker want het is niet mijn dagelijkse XM.
Nu was het tijd voor de apk.
Contact aan en rode lampje is aan en dan de code invoeren , echter geen reactie. Rode lampje dooft niet en groene gaat niet aan.
Dan ga je ineens twijfelen , wel de goede code , jazeker.
Toen even de accu eraf gehaald en er na een tijdje weer op gezet.
Dat zorgde ervoor dat als ik nu de code invoer het groene lampje wel gaat branden echter de rode dooft niet.
Dat betekent een fout in het startcode systeem.
Accu een paar dagen aangesloten gelaten maar dat zorgt niet voor een andere reactie.
Nu is uiteraard de vraag wat kan ik nu nog doen want uitlezen kan nu ook niet als de code niet is vrijgegeven.
Groet ,
Mark
Even de stekkers in en rond de computerbak nalopen. Heb zoiets een keer gehad toen één van die stekkers niet goed vastzat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik weet niet welk V6 blok je hebt.....Startcode is er (soms) bij vermeld. https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xm/elektrisch-systeem/computer-motor-ecu.html
Ik heb hier hetzelfde euvel met de ZPJ12v van de LMN. En helaas geen oplossing voor gevonden.
In de werkplaatshandboeken gaan ze niet verder dan te zeggen dat je het hoofdkantoor van Citroën mag bellen bij die storing.
Zelf vermoed ik dat om een of andere reden de EEPROM met daarop de startcode corrupt is geraakt. Die zou dan vervangen moeten worden voor of een goede of dat ze 'm gewoon opnieuw kunnen 'flashen'.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat gezeur heb ik ook gehad, heb mij een ongeluk gezocht naar de oorzaak. De stekker op de codekastjes was bij mij gammel, of beter gezegd, de klemming van de ader van de draad in de stekker. Ik ben nu niet thuis en kan dus even geen foto's posten om dit te verhelderen.
De draden die naar het codekastje gaan zijn een soort dupont stekkers, maar dan eentje waarbij de draadader in een metalen V vastgeperst wordt, een ander verschil is dat de Citroën stekker beveiligd is tegen verkeerd insteken, past maar op 1 manier. Die ingeperste klemming, dat gaat 20 tot 30 jaar goed, en dan... kunnen ze los gaan zitten. Tenminste, dat was bij mij het geval. 1 draadje maakte geen goed contact meer in de stekker aan het codekastje. Ik heb een hele nieuwe stekker eraan gezet en de draad op de contacten die in de stekker gaan gesoldeerd. Gaat nooit weer los.
Voor het vervangen heb ik een standaard Dupont stekker gebruikt, een enkelrijige met genoeg polen is moeilijk te vinden. Deze heb ik destijds gekocht; https://www.pcfelectronics.nl/nl/dupont-connector-16-pins.html
Is meen ik 1 pooltje teveel, maar die kun je makkelijk afsnijden. Nadeel van deze oplossing is dat je de stekker er ook verkeerd om in kunt steken. Ik heb dat opgelost met een stickertje zodat ik weet hoe de stekker hoort te zitten.
Hoeft bij jou niet het geval te zijn natuurlijk, een andere boosdoener kan de stekker zijn die ergens achter de voorste veerbol bijrijderszijde hangt, die kan ook slecht contact maken. Of de hierboven al genoemde tweepolige stekker in de accubak.
Een EEPROM corrupt komt haast niet voor, is superzeldzaam.
Ik heb trouwens meerdere ZPJ computers met code liggen mocht iemand eentje nodig hebben. (bovenstaande info gaat iig op voor een serie 1 v6 overigens)
Dat de EEPROM corrupt raakt vanuit het niets vind ik zelf ook een beetje vaag. Dus ik hoop voor Markv624 dat het bij hem dan toch ergens in de bedrading zit.
In mijn geval was het zeker de ECU zelf. Deze heb ik nog meerdere malen in een andere Xm geprobeerd waarbij het hele startcode-circus gewoon werkzaam was. Maar helaas ook dan gingen beide leds branden en was er geen ontgrendelen aan.
Moet wel zeggen dat mijn storing ontstaan is doordat ik meerdere malen achter elkaar heb proberen te starten zonder een code in te geven. Toen ik eenmaal besefte dat de betreffende xm nog met code werkte heb ik netjes de juiste code ingegeven waarna dus beide leds begonnen te branden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ho, wacht, stop!
Die ECU welke start zonder code moet je absoluut niet in een wagen met werkend code-paneel zetten! Tenzij je er heel zeker van bent dat iemand ooit de code-functie uit de ECU heeft weg geprogrammeerd. Maar dat acht ik zeer onwaarschijnlijk.
Wat er hoogst waarschijnlijk wel is gedaan: ECU ontgrendelen dmv. de juiste startcode, motor starten en dan met draaiende motor de stekker van het code-paneel loshalen. De ECU blijft dan ontgrendelt tot deze weer op een code-paneel wordt aangesloten.
En dat opnieuw aansluiten is precies wat je van plan bent te gaan doen. Met als gevolg dat die ECU op slot springt zonder dat, naar ik aanneem, jij daar de code van kent.
Je kan wél die ECU plaatsen als je éérst de stekker van het code-paneel losneemt. Je weigerende Xm zal dan zeker starten, maar dat zegt helemaal niets over de bedrading van het code-paneel. Die is immers buiten werking gesteld.
Beter is dan om de ECU die de storing geeft in een Xm met aangesloten code-paneel te plaatsen. Werkt alles zoals het hoort, dan zat de storing in de bedrading/code-paneel.
Nog steeds de 2 brandende leds.., duidelijk de ECU zelf.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat vind ik heel apart, want bij mij veranderde de startcode wel nadat ik de ECU wisselde. Wat bedoel je precies met "de sleutel ontgrendelen"?
Nee. De start-code zit in de ECU. Voor de volle 100% zeker weten. Daar zijn fora vol over geschreven. :) Wel schijnt er een kopie van de startcode in het code-paneel te zijn. (heb ik vanuit en FB-post die beweerde de startcodes uit te kunnen lezen tegen vergoeding)
Maar als je nu met de sleutel de ECU kan ontgrendelen (stom van me dat hetlemaal vergeten was dat deze optie er ook is) kan je natuurlijk veilig even proberen of het met startcode ook weer werkt.
@Feije
Dat wagen ontgrendelen met de sleutel is een mogelijkheid die er vanaf '98 kwam. Je zet de wagen op contact en klikt op het knopje wat op de sleutel zit (waarmee je ook de portieren ont-/vergrendeld.)
De PLIP/ontvanger stuurt dan een signaal naar de ECU dat deze ontgrendelt mag worden.
De functie valt in- en uit te schakelen door na het invoeren van de startcode respectievelijk C1C of C0C in te voeren.
Volgens mij is het bij deze versie ook zo dat je de wagen sowieso binnen een minuut na ontgrendelen van de portieren kan starten. Maar dat weet ik even niet zeker. Dat kan ook een iets oudere versie zijn
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Startcode zit in de ECU. Dat je verteld is dat die in het codekastje zit, is zeer zeker onjuist. Dat je de auto kunt ontgrendelen door de auto met de afstandsbediening van het slot te halen geeft mij te denken dat je te maken hebt met een codekastje of bedrading waar een storing in zit. De koppeling tussen de ontvanger van de afstandsbediening en de ecu loopt voor een deel via andere bekabeling/connectoren dan het codekastje.
Wat heeft de garage precies gedaan? Alleen het codekastje wisselen? Heeft de garage dan ook opgelet dat de juiste versie van het codekastje terug is gezet? (Er zijn een aantal generaties van die dingen die niet uitwisselbaar zijn)
De bedrading en stekkers tussen codekastje en ecu is niet heel ingewikkeld en is goed door te meten voor een garage, evenals het beoordelen van of de stekker aan de codekast nog goed is. (Moet de monteur wel zijn leesbril opzetten ;-) het is klein grut...)
De ecu die zijn code vergeet is, zoals eerder geschreven, zeer zeldzaam. Die kans is echt superklein.
Aan iedereen in dit topic ,
Allereerst bedankt voor het meedenken !
Ik begrijp dus dat de code in de ECU zit en het startcodepaneel middels de correct ingevoerde code het vrijgeeft en de wagen dan start.
Het codepaneel kun je niet zomaar wisselen want daar zit toch stiekem ook de code in ?
Even een korte samenvatting van wat ik heb meegemaakt , ik repareer graag alles zelf en de tip die de dealer gaf kom ik zo op terug.
Eerst wilde ze niet starten nadat ik de accu er weer op deed om haar te laten keuren. ( 4 maanden eraf geweest , daarvoor nooit problemen )
Het was altijd contact aan , code invoeren en starten .Vaak in die ongeveer 18 jaar de accu er langer en korter af omdat het niet mijn dagelijkse dame is.
Nu wilde ze niet en gaf aan dat de correcte code niet goed was . Toen heb ik de accu weer losgenomen.
Daarna voerde ik de code in en ging de groene led branden maar de rode doofde niet zoals het dan hoort.
Beide leds aan betekent een storing in het paneel. Niets lukte om haar te starten. En als de code niet wordt vrijgegeven kun je de wagen niet uitlezen.
Toen kwam de dealer met de tip die werkte . De tip hield in dat ik de wagen op contact moest zetten en daarbij ook een acculader
erop aan te sluiten. Dit zo een half uur ( zelf iets langer maar gedaan ) en dan weer proberen.
Dat werkte dus , met het enige probleem dat de wagen nog steeds vind dat de code verkeert is ( en dat is niet het geval ).
Dat je middels de sleutel de wagen ook kunt ontgrendelen en dan binnen een minuut zonder code kunt starten dat klopt en is geen storing.
Dat heb ik ook in nog een andere XM uit 1996 zelfs.
Nu had ik haar gestart en het startcodepaneel losgenomen. Nu kan ik haar direct starten.
Wat er nu nog waar fout zit in bedrading en / of paneel geen idee en er is een probleem bijgekomen !
Nadat ik het paneel had losgenomen en een aantal keren de wagen opnieuw had gestart en dit prima werkte ben ik alles weer in de ECU en veercomputerbak gaan inbouwen , dekseltje erop en klaar . Niet dus.
Nu zet ik de accu erop en gaat de brandstofpomp continue draaien , hoe dat nou weer kan geen idee.
Het moet in de bedrading zitten lijkt mij , maar waar ? Enige wanneer ik de bewuste electronica los heb gehad was 1 x voor een distributie wissel samen met de vervanging van de multiriem. Ook na de laatste wissel ( al weer een paar jaar geleden ) starten en lopen meerdere malen en onlangs ineens niet meer.
Groet ,
Mark
Vervelend, dit soort elektrische storingen... Is het nog een idee om alle zekeringen schoon te maken c.q. te vervangen? Een slecht contact daar kan misschien wat gremlins opleveren?
Even in t schema kijken welke draden vanaf de compu richting codeblokje lopen. Lijkt erop dat daar een breuk in zit
Jaap
Okay, even systematisch je vragen afwerken...
"De code zit in de ECU" = correct.
"De code zit ook en het codepaneel en kan dus niet zomaar gewisseld worden" = Eerlijk gezegd geen idee. Zoals ik al zei, dat de code in het paneel zit heb ik van horen zeggen. Vanuit een andere bron (frenchcarforum), ken ik de opmerking dat een enkel iemand met het verwisselen van code paneel ook z'n bekende code niet meer werkend kreeg. Daar was iedereen dan wel weer zeer verbaasd over. Dus de vraag is in hoeverre dit klopt en of er niet iets anders heeft gespeeld.
Met je procedure van de accu even los, daarna aan de lader op contact laten staan en dan ontgrendelen via de sleutel levert geen "fout-code" (rood/groen ledje op). Naar mijn mening is dit omdat je gewoonweg het paneel niet hebt aangeraakt.
Ik heb even op de schema's gekeken om te concluderen dat:
- De PLIP zit niet direct op de motor-ECU aangesloten
- Wel zit de PLIP op het code-paneel aangesloten
- Dit betekent naar mijn mening dus dat de PLIP een signaal naar het code-paneel stuurt, waarop het code-paneel de code(!) naar de ECU stuurt.
Mij lijkt het dan dat je bedrading tussen code-paneel en ECU in orde is. Anders had je via de PLIP de ECU niet kunnen ontgrendelen. Ergo.., het code-paneel zelf kan de invoer van de code niet verwerken en is dus defect. Denk ik.... Want honderd procent zeker weten doe ik het niet.
Dan nog je brandstofpomp...
Weet je zeker dat wat je continue hoort draaien dat dat de brandstof-pomp is? Bij de ES9J4 gaat deze draaien totdat de brandstof-rail op druk is. Dat afschakelen van de pomp wordt door de pomp zelf geregeld. Dus als ie door blijft draaien zou dat betekenen dat er geen druk op wordt gebouwd.
Ofwel.., ergens blijft er benzine wegstromen. Enige wat ik kan verzinnen zijn, of een leiding, of de brandstof-drukregelaar op het blok zelf die niet afsluit en benzine blijft terugvoeren naar de tank.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Noem trouwens even het motorblok waar we het over hebben.
Dan kan ik ook voor je opnoemen welke draadjes/stekkerverbindingen er liggen tussen je motor-ECU en code-paneel. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb volgens mij wel drie codepaneeltjes in mijn auto gehad en heb daar nooit problemen mee gehad. Van horen zeggen heb ik inderdaad ook dat de code wel ergens in het paneeltje wordt opgeslagen, maar ik zou zeker niet verwachten dat die code dan leidend is. De auto's waar die paneeltjes uit kwamen hadden trouwens niet toevallig dezelfde code .
De Plip is (de ontvanger voor?) de afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
Nee inderdaad.., buiten dat ene forum-postje op FCforum heb ik er ook nooit iets over gehoord dat paneel en ECU gekoppeld zijn. Wel zat mensen die probleemloos de uitwisseling hebben kunnen doen. Dus ik zou gewoon eens een zelfde type paneel er in doen als test.
Met de PLIP wordt inderdaad de ontvanger van de sleutel bedoeld.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb je 'm nou uit frustratie naar de sloop gebracht ? ..............................
18 oktober 2022 is hij afgeleverd op de sloop.
https://www.onderdelenlijn.nl/voertuigen/gegevens/7920222/sloopvoertuig-citroen-xm-1997/
Bijzonderheid van deze V6 : "hij start niet............"
Zoo kan je beter maart niet meer een XM kopen
want iedere XM heeft als jongste (2001) 21 jaar achter de rug en dat beteken repareren, repareren ......enz.
en daar is nouw een XM club voor om je daar mee te helpen in ervaring en adviezen
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
[quote=citroen26]
Heb je 'm nou uit frustratie naar de sloop gebracht
<p>18 oktober 2022 is hij afgeleverd op de sloop.</p>
<p>Bijzonderheid van deze V6 : "hij start niet..........
Mijn Multimedia naar de sloop brengen , nou dat toch maar niet.
Als ik weer tijd heb ga ik er verder mee stoeien.
Groet ,
Mark