Mijn XM fluit aan de voorkant bij het omhoog gaan, vooral als ze hoger moet dan de normale rijhoogte.
Heeft iemand hier op het forum dat al eens gehad, en was er een oorzaak van te vinden?
Mijn XM fluit aan de voorkant bij het omhoog gaan, vooral als ze hoger moet dan de normale rijhoogte.
Heeft iemand hier op het forum dat al eens gehad, en was er een oorzaak van te vinden?
Wat bedoel je exact met "gefluit"?
Dat het hydraulische systeem van zo'n ouder type XM een hoop gesis laat horen daar aan de voorkant klopt. Da6t is de charme van het systeem.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee het is niet het normale geruis van olie door de leidingen, het is echt een fluitje!
Ik zal eens kijken of ik het op kan nemen..
Ik ben benieuwd, want ik zou zo snel niet even kunnen bedenken wat er kan fluiten aan zo'n wagen.
Naja, een stel wilde gokken natuurlijk zoals een lek uitlaatspruitstuk of ergens luchtlekkage in het inlaat-traject.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Als je de ontlastschoref van de drukregelaar lost hoor je ook een soort fluitgeleuid. ZOu de schoref loszitten, veertje of kogel ontbreken?
Jaap
Als de kogel ontbrak zou de wagen voor geen milimeter omhoog komen.
Maar dat de ontlast-bout net een tikje te los staat is wel een hele goede suggestie, Jaap. Daar kan de pomp op zich nog wel tegenop werken.
Janvb
Draai de onlastbout eens een paar maal open -> dicht. (halve slag is genoeg). Mocht er iets van vuil tussen het kogeltje en zitting zijn gekomen, dan kan dat mooi wegspoelen naar het LHM-vat. En dicht/vast is dicht/vast. Niet als een malle de bout vast proberen te draaien.
Anders loop je kans dat je de komvormige kop van de bout waar de kogel in rust laat splijten. En dan sluit ie nooit meer goed af. (kan ik uit ervaring vertellen. )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nou ik stond er dus bij om het op te nemen, vindt madam het ineens niet meer nodig om te fluiten...
Ik denk inderdaad dat er rommel in het hydraulisch circuit zit, want de vering is geheel willekeurig naar eigen inzicht hard of zacht.
Vooral aan de voorkant, en het lijkt of de neus te hoog staat, want ik verlicht 's avonds met name de boomtoppen.
Van het weekend dus maar eens de filters schoonmaken en nieuw groen bloed er in mikken!
Misschien eerst een tijdje rijden met hydraurincage?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hoi Marc,
Heb ik ook aan gedacht, maar het spul is volgens mij bijna niet meer te krijgen.
Waar haal jij het?
Ik heb er gisteren verse LHM in gedaan en het tankje en de filters schoon gemaakt.
De vliegend tapijtmodus is weer beschikbaar, dus ik ben er blij mee!
Bizar, hoeveel of schone olie uitmaakt. De filters waren niet eens heel erg vuil.
Chyparse heeft volgens mij nog Hydraurincage. Ik heb het bij één of andere Snoekensite in Frankrijk besteld begin dit jaar die ook naar Nederland verzond. Toen het aankwam zag ik dat het bij Chyparse vandaan kwam. Had ze net zo goed even kunnen bellen...
Ik heb bij Citrotech nog hydreaurincage gehaald, jaar geleden
Jaap
Lachen dat die Fransozen het hier blijkbaar inkopen! :-D
En Citrotech heeft inderdaad nog spoelspul.