Hallo,
mijn Citroen XM 3.0 V6 exclusive berline uit 1995
Er zijn een aantal electrische problemen:
1. de verlichting (oftewel de koplampen) gaan aan bij contact aan. Koplampen gaan uit zodra de motor start. Dus geen verlichting tijdens het rijden.
2. Het gaat om de module op het dashboard waarin de kachel, aanjager e.d zit. Dit gehele deel heeft geen elektriciteit.
Ik ben al bij Citroen specialist Struyk in Bergschenhoek geweest hiervoor, volgens hun gaat het om het middelste relais op de zekering plaat in interieur.
Wie weet hier een oplossing voor of heeft dit relais nog liggen?
Groeten Henk Leurink
Rotterdam
telefoon 0655511093
email: henkleurink.hl@gmail.com
Heb ik helaas niet liggen. Zou 'm dr even uithalen, het nummer aflezen en door google halen. Specifieke relais zijn vaak nog wel te krijgen (of anders een gelijkwaardig exemplaar).
Trouwens, wat je schrijft onder 2. doet me denken aan mijn F2 zekering. Zou die ook zeker even nakijken. Zie hier.
Edit: Ik bedacht me net dat de lampen ook zijn afgezekerd via de zekeringenkast in de motorruimte, waar de F2 zekering ook zit. Dus kans lijkt me groot dat de boel daar gesmolten is (net zoals bij mij) en het een en ander met elkaar te maken heeft. Immers, de kachelunit gaat pas aan als je de motor start. Dat verklaart misschien waarom de lampen dan uitgaan...
Eens Mark, eerst maar eens de zekeringenkast onder de motorkap eruit draaien
Jaap
Hallo Mark en Jaap,
hartelijk dank voor de tips, ik zal dat eerst eens even gaan proberen. Ik laat nog weten hoe het verder is verlopen.
Groeten Henk Leurink
Nou met dat relais is er niet van gekomen. Nu is ook nog de schokbreker helemaal naar boven gekomen.
Conclusie: de auto is helaas naar de sloop gebracht.
Ben nu dus weer op zoek naar een andere XM. Dus als iemand nog een goede mooie XM te koop heeft, laat het me even weten.
Groeten Henk Leurink
quote "hij is naar de sloop gebracht........." Jammer : nieuwe veerschotel erin en andere moterkap erop en rijden maar weer.
Goeie en mooie XM : https://www.delest.nl/inventory/citroen-xm-2-0i-16v-sx/
Jammer! De auto was het kennelijk niet meer waard?
Mijn TurboCT uit 1999 komt op termijn te koop, aangezien ik een S1 V6 XM heb gekocht. Ik stuur je even een PB.
Michael had een mooie V6 te koop, maar denk dat die al verkocht is? Ik kan de advertentie helaas niet meer vinden.
Deze lijkt me trouwens ook veelbelovend. Even de Rus een berichtje sturen of die nog beschikbaar is?
Succes met je zoektocht!
Oei wat balen zeg! Naar welke sloperij is je XM gegaan? Ik denk dat menig liefhebber hier wel de nodige onderdelen uit wil halen
Mmmm, een XM exclusive naar de sloop brengen voelt voor mij bijna als een DS of SM naar de sloop brengen.
Ik moet dit even verwerken
xxxxxxm
Eens, zeker met een relatief makkelijk te repareren probleem
Jaap
Tja zonde, maar ja.... zo'n veerpootschade ziet er wel altijd weer dramatisch uit. Je XM hangt met ernstige zichtbare schade op half zeven. En reken maar ff mee.
Los van de eerdere problemen komt er een veerpootschotel (€ 250,- ?) een motorkap € 100,-?? Garagekosten € 400,-?? Spuitwerk want je vindt natuurlijk nooit een Rouge Pivoine motorkap € 400,-- Tja dan loopt het aardig op.... Is dat het waard? Het hangt ook helemaal af van je persoonlijke omstandigheden...
Maar zo'n XM naar de sloop brengen kan gevoelsmatig eigenlijk niet. Zeker niet een Exclusive. Aan de andere kant, bij ons magazijn slopen we soms ook redelijk goede exemplaren.
__________
Crepuscule
Hallo,
ja inderdaad dat deed veel pijn om haar naar de sloop te brengen: https://www.ateamautomotive.nl/ sloperij in Rotterdam vlak bij vliegveld Zestienhoven.
Die XM van Michael in Den Haag had ik ook wel graag willen kopen, had al een kijkafspraak gemaakt maar Michael wilde haar uiteindelijk toch niet kwijt. Heel verstandig Michael.
Maar ik heb sinds gisteren een nieuwe XM 2.0 16V automaat uit 1999 gekocht en inderdaad dankzij de tip van Bram Rus heb ik een hele mooie gekocht, die blauwe in Krimpen aan den IJssel bij: https://www.autobedrijfbroere.nl/, https://xmclub.nl/comment/75513#comment-75513
Ben er heel erg blij mee, Bram nog bedankt voor de goede tip.
groeten Henk Leurink
Beter Henk,
En inderdaard Frank, het kost geld. Als je het zelf doet is het een stuk overzichtelijker(en goedkoper)
Veerpoot wisselen is niet het ingewikkeldst aan een XM.(heb nog wel wat tips voor dingen dingen je liever niet doet)
Jaap
Ah dus die mooie blauwe heeft ook weer een goed adres gevonden. Fijn Henk, veel plezier ermee!
__________
Crepuscule
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Wat zie ik nu, dat mag bij een clublid eigenlijk niet voor komen.
Dit is te voorkomen door regelmatige controle als er beweging in de schotel zit is dat te horen door dat het begint te bonken en hij komt al een stukje omhoog.
Er liggen in het magazijn een paar in voorraad, voor €.400,== heb je een paar gereviseerde.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Mijn ervaring is een krakend geluid uit het dashboard, Aad, vooral bij het draaien van het stuur.
Dat is dan ook meestal de move, waarbij het misgaat (1x gehad bij indraaien van de parkeergarage; 1x bij uitparkeren).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)