Ik heb een 96er 2.0 C.T. Turbo waar iemand in het verleden het pincode kastje omzeild heeft. Ik hoeft geen code in te toetsen en het rode lampje brand nog wel. Ik heb een compleet kastje gekocht met klepje omdat zoals altijd het klepje afgebroken is. Aangezien ik toch al niets hoef in te typen zal dit nieuwe kastje lang heel blijven...
Nu is mijn vraag, kan ik deze straffeloos vervangen? Dus het complete kastje? Ik weet namelijk de 'oude' code niet. En aangezien het een Belgische import betreft kan het ook daar gedaan zijn, kom er maar eens achter. De radiococde staat wel netjes in het boekje, maar de pincode (uiteraard) niet.
Als je de code van de wagen niet kent, dan zou ik niet het risico nemen om een nieuw of ander codepaneel aan te koppelen. Als de startonderbreking op enige manier daarmee weer wordt geactiveerd, is er voor zover ik weet geen enkele manier om de code te achterhalen. Dit betekent in de praktijk dat je de ECU moet vervangen met een exemplaar waarvan je de code kent.
Wat je wel kan doen: motor starten en het oude codepaneel afkoppelen terwijl de motor draait. Daarna het nieuwe codepaneel inbouwen, maar niet aankoppelen. Dan loop je niet het risico dat de code weer wordt geactiveerd.
Het in- en uitbouwen van het codepaneel is goed te doen. Het paneeltje zit in de middenconsole geklikt, dus hier en daar een plastic klemmetje loshalen en hij komt los. Pas wel op dat het het niet afbreekt, het plastic kan broos geworden zijn na 20 jaar...
Lang geleden, maar je kunt toch het oude codekastje laten zitten? Of is dat 1 geheel met de scharniertjes?
Jaap
Het randje met het klepje kun je gewoon als geheel loshalen. Het codeblokje zit daarin geklikt en moet je er vrij eenvoudig uit kunnen halen.
__________
Crepuscule
Dank je Mark, ik ga dat proberen. En Jaap, de scharniertjes zijn afgebroken waardoor het klepje overzetten niet voldoende is helaas.
Vergeten is een vorm van vrijheid
XM 2.0 Turbo C.T. 1996
Zie dus idd wat Frank schrijft, dat was zoals ik t me herinnerde. Je kon vroeger losse omhulsels kopen, codeding blijft bij de auto
Jaap
Als het niet lukt kun je het paneeltje misschien ook gewoon vervangen met losgekoppelde accu. Dan kan er weinig misgaan.
Wat Jaap en Frank schrijven kan natuurlijk ook. Dus volledige codepaneel uitbouwen en alleen het omhulsel met de scharnieren en het klepje wisselen. Je moet 'm dan wel eerst los- en dan weer aankoppelen, maar als je dat doet met de accu er af (zoals Feije suggereert) dan loop je inderdaad weinig risico denk ik.
Ik zou 'm persoonlijk gewoon afgekoppeld laten, maar dan heb je geen rood lampje meer daar.
Maar niets is zo verhelderend als een fotootje. Hieronder de hele constructie maar zonder het code-blokje
__________
Crepuscule
Wat kost dat Frank?
Vroeger kon je het slotmechanisme ook nog los bestellen....
Jaap
Dat kan toch nog steeds ergens bij een prullenbakfabrikant?
Bij de Handyman.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het slotvangertje is inderdaad bij de handyman / het onderdelenhuis of online bij Brabantia te bestellen.
https://www.brabantia.com/nl/vervangingsset-touch-bin-slotje-black/
De complete set zoals op de foto is niet meer te koop bij Citroen. Maar is online nog wel eens te vinden....
__________
Crepuscule
Het klepje wordt in ieder geval wel weer nieuw gemaakt in Frankrijk: https://mecaplace.com/produit/trappe-a-code-xm/
Ja dat is op zich een goed initiatief. Maar meestal gaat niet het klepje kapot maar de nokjes op het onderste deel (tenminste bij mij altijd).
Belangrijkste tip is: zodra het slotvangertje kapot is.... DIRECT vervangen. Niet met een openstaand klepje gaan rijden want binnen een week sla je de constructie kapot
__________
Crepuscule
Ik heb volgens mij ook wel eens gezien dat het klepje bij het scharnier scheurt. Dan is zo'n nieuw klepje zo gek nog niet. Moet je natuurlijk geen wat latere en luxere XM hebben waarbij dat klepje een "hout"motiefje heeft...
Ik heb het klepje met omhulsel inmiddels vervangen. Je drukt het pincode kastje zo uit het omhulsel door een houder die om het kastje zit los te klikken. Je kunt dus de stekker er aan laten zitten. Vervolgens druk je het 'nieuwe' omhulsel om het pincode kastje heen en bouw je alles weer in. Zo heb je geen issue met een pincode die je misschien niet meer hebt of wat een elektronisch issue dan ook. Iedereen bedankt voor de info.
Vergeten is een vorm van vrijheid
XM 2.0 Turbo C.T. 1996
Heeft voor de gemoedsrust wellicht het magazijn anders een betaalbare ECU waarvan de PIN bekend is?
Mijn codekastje is ook losgekoppeld, maar heel soms verlangt de XM (bv na accu los) toch weer de code. Dan is het wel zo fijn de code te weten.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!