(edit: Maten 4HP18 in post #1, maten 4HP20 in post #7)
Het klusje van vandaag..., even de bakolie van een 4HP18 verversen.
Dan trek je de peilstok er uit en blijkt er een stuk te missen. Namelijk het plastic uiteinde waarvan af je het peil moet aflezen.
Automaat 2 heeft hetzelfde geval, maar gelukkig heeft nr3 waarvan ik de peilstok er uit trek de verbeterde variant. Namelijk geheel van metaal in plaats van een veerspiraal met plastic puntje. (Dat plastic puntje valt trouwens waarschijnlijk in het filter terug te vinden)
Goed, ik kan dus door. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen ff een andere automaat met goede peilstok heeft staan. Dus bij deze de afmetingen zodat je zelf iets kunt fabriceren mocht je tegen dit probleem aanlopen.
Als eerste ter overzicht. De bovenste is de defecte peilstock in kwestie met een stukje punt wat uit het filter kwam.
Daaronder de verbeterde versie die niet kan afbreken.
Ter referentie vanaf waar ik meet. Als 't goed is, is dit ook de rand van de opening waar de peilstok in wordt gestoken.
De linker inkeping is de aflezing bij een olie-temperatuur van 80grC.
De rechter inkeping de aflezing bij 40grC.
Opgeschreven getallen zijn dus de gemeten milimeters vanuit de onderrand handgreep peilstok.
Dus.
@40grC 28,6mm Minimum en 26,3mm Maximum
@80grC 27mm Minimum en 24,8mm Maximum
Peilstok Automaat 4HP18 / 4HP20 Afgebroken? Hier de maten... :)
wo, 21/02/2024 - 21:02
#1
- Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
- XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
Peilstok Automaat 4HP18 / 4HP20 Afgebroken? Hier de maten... :)
Het kan nog jaren duren, maar er komt een moment waarop iemand je hier enorm dankbaar voor zal zijn! Voor de volledigheid: het gaat volgens mij om onderdeelnummer 2266.31. Zo, nu is er ook enige kans dat onze internationale vrienden dit draadje vinden. Google Translate doet de rest.
Yes! Top gedaan om dat nummer er nog bij te zetten. Was ik ff vergeten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Is deze peilstok hetzelfde als die van de 4HP20? Ik wou laatst de olie peilen maar zag geen inkepinkjes, en heb het gevoel dat er bij mij dus ook een stukje is afgebroken.
Nee.., de peilstok van een 4HP20 is vele malen korter.
Als je een dikke veer hebt als peilstok hoort er, zoals je op de foto ziet, een behoorlijk stuk kunstof aan vast.
Tenzij jij een derde variant hebt die ik niet ken, natuurlijk. Foto?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ga ik voor je maken morgen! Het is in ieder geval geen dikke veer, maar een plastic peilstok volgens mij.
Edit: alvast even gekeken. Het is inderdaad een plastic peilstok, en er zitten een paar ronde nokjes aan de zijkant in waar het oliepeil denk ik tussen moet zitten. Dacht even dat er een stukje afgebroken was, maar het lijkt niet op de traditionele andere peilstokken. ;).
Productnummer van de 4HP20 peilstok (bouwjaar april 1998) staat er verder niet op, daar zal ik even voor in de documentatie kijken.
Die is inderdaad ook kapot. Wel de correcte voor de 4HP20, waarbij er ook een lading 4HP20's zijn die 'm gewoon vanuit de fabriek niet hebben. Daarbij zit 't peilgat dicht gegoten.
Dan is 't de bedoeling dat je in de buurt van 't aftapgat gewoon een dop losdraait. Bak op 60grC laten komen en dan moet 't uit dat gat komen stromen. Zo niet, peil te laag.
Anyway, m'n vaders bak heeft wel zo'n peilstok. En nog heel ook. Dus bij deze...
Nokjes zijn een milimeter breed. (Mocht je iets willen gaan printen. ;) )
Max niveau @ 11,60mm
Min niveau @ 12,45mm
En leuk dat je 't hier ff meld. Toen ik die hele van m'n vader zag dacht ik dat dat ontwerp niet af zou breken. Vandaar dat 't niet in me op is gekomen om die maten te documenteren hier.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ah dat is dan weer jammer, dan denk ik dat er een stuk peilstok in m'n filter zit; geen idee of hij voor de revisie ook al afgebroken was aangezien ik het oliepeil niet eerder heb gechecked. Nu op zoek naar een vervangende, dank voor het delen!