Ritje A'dam - Marseille verliep deze week soepel totdat na km of 1000, ineens, bij circa 120 km/uur op de snelweg, de motor geen toeren meer maakte. Thermostaat was ook niet in topvorm, dus de koelvloeistof stond op circa 100 graden.
Gelukkig op vluchtstrook kunnen uitrollen naar pechhaventje. Na paar minuten toch maar starten en de boel draaide weer. Heel rustig naar tank gereden en de dame verwend met Euro 98. Terugreis ging vlekkeloos.
Nu lees ik in dit draadje dat XM en E10 niet samengaan. Oeps. Dat gooide ik er altijd in. In NL Euro 95. Al circa 120.000 km met twee XM Breaks. Paar jaar geleden in Perpignan begaf de benzinepomp het. Nu lees ik pas over eventuele schadelijke invloed van Euro 95 op allerlei delen van de XM.
Inmiddels ben ik overtuigd: alleen nog maar Euro 98 voor de dame. En ik voel me beroerd dat ik haar (en haar voorganger) 120.000 km heb "mishandeld". Pure onwetendheid. Het "goede" nieuws: de XM kan kennelijk tamelijk moeiteloos 60.000 km rijden op Euro 95 / E10, totdat......
XM 2.0 Break 1997. Basic, maar de essentials zijn in de afgelopen 4 jaar vernieuwd (banden, koppeling, distributieriem, radiateur, bollen, startmotor, complete uitlaat)
Ik vind het wel geestig dat we hier in Nederland de conclusie trekken dat een XM niet tegen E10 kan, terwijl Duitsers en Fransen al jaren 50% ethanol in hun XM's gooien. Daar gaan ze overigens wel meer van zuipen (logisch: de verbrandingswaarde ligt lager), maar met de benzineprijzen van E85 daar kan het makkelijk uit. Ik ben het er overigens zonder meer mee eens dat "E0" betere benzine is dan E10. Je wil ook absoluut geen auto stilzetten met E10, want dat spul is soms na een paar maanden al verrot.
@Gertos: ik vind het lullig om te zeggen, maar ga er maar van uit dat er iets anders aan de hand is met je XM. Voor zover E10 dingen heeft opgelost, zijn die natuurlijk niet ineens weer teruggekomen omdat er nu 98 in zit. Ik verdenk een MAP-sensor of iets in die richting.
Klopt, ik heb toevallig een dikke maand geleden een Fransman gesproken met een XM v6 (ES9) die zich ermee bezighield. Hij zei dat hij de brandstofdruk had verhoogd van 3 naar 4 bar. Zonder dat miste hij flink vermogen. Ook werd een koude start op E85 lastig. Volgens mij mengen de meeste Fransen en Duitsers E85 ongeveer 50/50 met normale benzine (nou ja, vaak is dat ook E10). Toen deze man dat nog deed merkte hij afgezien van het verbruik geen problemen.
Uiteraard geldt voor dit hele verhaal wel dat gebruik met de originele benzineslangen op eigen risico is. Die Fransman die ik sprak, gebruikte de originele slangen. Dat kan blijkbaar best een poos goed gaan, maar ik zou dan zelf slangen monteren die gemaakt zijn voor E85. Menig XM is inmiddels sowieso wel aan een vers setje brandstofslangen toe.
Als die stukgaat is dat natuurlijk vervelend, maar het is lang niet zo dramatisch als een lekkende brandstofslang in potentie is ;). Overigens moet ik de eerste XM met een defecte benzinepomp nog tegenkomen, maar wellicht is Gertos de eerste. Ik heb wel eens meegemaakt dat ze enorm veel herrie maken. Da's voor mij al het moment om er een nieuwe in te zetten.
<p>Ik vind het wel geestig dat we hier in Nederland de conclusie trekken dat een XM niet tegen E10 kan, terwijl Duitsers en Fransen al jaren 50% ethanol in hun XM's gooien. Daar gaan ze overigens wel meer van zuipen (logisch: de verbrandingswaarde ligt lager), maar met de benzineprijzen van E85 daar kan het makkelijk uit. Ik ben het er overigens zonder meer mee eens dat "E0" betere benzine is dan E10. Je wil ook absoluut geen auto stilzetten met E10, want dat spul is soms na een paar maanden al verrot. </p>
<p>@Gertos: ik vind het lullig om te zeggen, maar ga er maar van uit dat er iets anders aan de hand is met je XM. Voor zover E10 dingen heeft opgelost, zijn die natuurlijk niet ineens weer teruggekomen omdat er nu 98 in zit. Ik verdenk een MAP-sensor of iets in die richting. </p>
Dag Feije: alle tips en suggesties van zijn van harte welkom hoor. Ik ben toch volstrekte nono op technisch vlak, dus volstekt niet beledigd. Ik ga het voorleggen aan mijn garagist. Tijdens de rit trouwens twee sterretjes in mijn net nieuw geplaatste voorruit opgelopen. Laten "maken" bij Carglass of gewoon laten zitten?
XM 2.0 Break 1997. Basic, maar de essentials zijn in de afgelopen 4 jaar vernieuwd (banden, koppeling, distributieriem, radiateur, bollen, startmotor, complete uitlaat)
Even in aanvulling op Feije.., (ik stond er naast bij die Fransman).
In de benzine voor de ES9 mengde hij steeds meer ethanol bij. Vanaf 25 procent bijmenging moest de brandstofdruk verhoogd worden naar 3,5 bar. Dat ging goed tot de 50 procent bijmenging. Toen stelde hij de brandstofdruk bij naar 4 bar en kon 't blok om met E85.
Op E85 ging de koude start naar ik me herrinner gewoon niet zónder een truc.
De truc was om de Koelvloeistof Temperatuur Sensor die door de Motor ecu uitgelezen wordt tijdelijk met een een andere temperatuur door te laten geven aan de ECU. Namelijk iets in de buurt van -20 / -40. Daardoor gaat de ECU het mengesle tijdens de start zwaar verijken en start de motor wel op de E85. Zodra de motor loopt kan je weer de normale sensorwaardes uit laten lezen.
Op onze vragen over de ethanol-bestendigheid van de kunstoffen in de pomp e.d. haalde ie een beetje schamper z'n schouders op.
Hij werkt al z'n hele leven bij een grote franse kunststoffen fabrikant. Voor zover hij kan herinneren kon hetgeen hun produceerde voor de automotive industrie al decenia tegen ethanol.
------
Verder..,
Een motor die smoort kan helaas vanalles zijn en zou beter tot z'n recht komen in een eigen topic mocht het vaker voor komen en er wat meer details zijn rondom waar, wanneer en hoe het gebeurt. :)
En die 2 sterretjes..., uiteraard meteen laten vullen bij Carglass. Volgens mij kunnen ze 't tegenwoordig zo goed als onzichtbaar wegwerken.
Dus waarom wachten tot er allemaal vuil in gaat zitten ogf het groter wordt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Gisteren sterke zwavelgeur bij starten: accu niet in orde, dus vervangen. Ik vond in Zuid-Fra de accu er al niet al te best uitzien (witte uitslag her en der). Mijn garagist vertelde me dat het "smoren" van de motor daar ook wel eens door zou kunnen zijn veroorzaakt. De dame rijdt weer netjes. Dank voor het meedenken, het maakt me alerter op geurtjes, geluidjes, trinllinkjes en dus net even een tikkie sneller naar de garage dan voorheen.
XM 2.0 Break 1997. Basic, maar de essentials zijn in de afgelopen 4 jaar vernieuwd (banden, koppeling, distributieriem, radiateur, bollen, startmotor, complete uitlaat)
Dit heb ik gepubliceerd op de site 'Problemcar':
https://problemcar.nl/columns/e10-benzine-nadelen-en-gevolgen-van-bio-ethanol%20
- en in het verlengde is dit ook interessant:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/02/einde-aan-bijmenging-biobrandstof-in-zicht-10165494
Ritje A'dam - Marseille verliep deze week soepel totdat na km of 1000, ineens, bij circa 120 km/uur op de snelweg, de motor geen toeren meer maakte. Thermostaat was ook niet in topvorm, dus de koelvloeistof stond op circa 100 graden.
Gelukkig op vluchtstrook kunnen uitrollen naar pechhaventje. Na paar minuten toch maar starten en de boel draaide weer. Heel rustig naar tank gereden en de dame verwend met Euro 98. Terugreis ging vlekkeloos.
Nu lees ik in dit draadje dat XM en E10 niet samengaan. Oeps. Dat gooide ik er altijd in. In NL Euro 95. Al circa 120.000 km met twee XM Breaks. Paar jaar geleden in Perpignan begaf de benzinepomp het. Nu lees ik pas over eventuele schadelijke invloed van Euro 95 op allerlei delen van de XM.
Inmiddels ben ik overtuigd: alleen nog maar Euro 98 voor de dame. En ik voel me beroerd dat ik haar (en haar voorganger) 120.000 km heb "mishandeld". Pure onwetendheid. Het "goede" nieuws: de XM kan kennelijk tamelijk moeiteloos 60.000 km rijden op Euro 95 / E10, totdat......
XM 2.0 Break 1997. Basic, maar de essentials zijn in de afgelopen 4 jaar vernieuwd (banden, koppeling, distributieriem, radiateur, bollen, startmotor, complete uitlaat)
dan hoop ik voor je dat er niet teveel rubbers opgelost zijn...
Jaap
Ik vind het wel geestig dat we hier in Nederland de conclusie trekken dat een XM niet tegen E10 kan, terwijl Duitsers en Fransen al jaren 50% ethanol in hun XM's gooien. Daar gaan ze overigens wel meer van zuipen (logisch: de verbrandingswaarde ligt lager), maar met de benzineprijzen van E85 daar kan het makkelijk uit. Ik ben het er overigens zonder meer mee eens dat "E0" betere benzine is dan E10. Je wil ook absoluut geen auto stilzetten met E10, want dat spul is soms na een paar maanden al verrot.
@Gertos: ik vind het lullig om te zeggen, maar ga er maar van uit dat er iets anders aan de hand is met je XM. Voor zover E10 dingen heeft opgelost, zijn die natuurlijk niet ineens weer teruggekomen omdat er nu 98 in zit. Ik verdenk een MAP-sensor of iets in die richting.
Stond vandaag nog artikel in de krant om te waarschuwen voor die E85. Daar moet je toch wel wat aanpassningen voor doen
Jaap
Klopt, ik heb toevallig een dikke maand geleden een Fransman gesproken met een XM v6 (ES9) die zich ermee bezighield. Hij zei dat hij de brandstofdruk had verhoogd van 3 naar 4 bar. Zonder dat miste hij flink vermogen. Ook werd een koude start op E85 lastig. Volgens mij mengen de meeste Fransen en Duitsers E85 ongeveer 50/50 met normale benzine (nou ja, vaak is dat ook E10). Toen deze man dat nog deed merkte hij afgezien van het verbruik geen problemen.
Uiteraard geldt voor dit hele verhaal wel dat gebruik met de originele benzineslangen op eigen risico is. Die Fransman die ik sprak, gebruikte de originele slangen. Dat kan blijkbaar best een poos goed gaan, maar ik zou dan zelf slangen monteren die gemaakt zijn voor E85. Menig XM is inmiddels sowieso wel aan een vers setje brandstofslangen toe.
Ik vrees ook een beetje voor afdichtingen in brandstofpomp ed
Jaap
Als die stukgaat is dat natuurlijk vervelend, maar het is lang niet zo dramatisch als een lekkende brandstofslang in potentie is ;). Overigens moet ik de eerste XM met een defecte benzinepomp nog tegenkomen, maar wellicht is Gertos de eerste. Ik heb wel eens meegemaakt dat ze enorm veel herrie maken. Da's voor mij al het moment om er een nieuwe in te zetten.
Dag Feije: alle tips en suggesties van zijn van harte welkom hoor. Ik ben toch volstrekte nono op technisch vlak, dus volstekt niet beledigd. Ik ga het voorleggen aan mijn garagist. Tijdens de rit trouwens twee sterretjes in mijn net nieuw geplaatste voorruit opgelopen. Laten "maken" bij Carglass of gewoon laten zitten?
XM 2.0 Break 1997. Basic, maar de essentials zijn in de afgelopen 4 jaar vernieuwd (banden, koppeling, distributieriem, radiateur, bollen, startmotor, complete uitlaat)
Even in aanvulling op Feije.., (ik stond er naast bij die Fransman).
In de benzine voor de ES9 mengde hij steeds meer ethanol bij. Vanaf 25 procent bijmenging moest de brandstofdruk verhoogd worden naar 3,5 bar. Dat ging goed tot de 50 procent bijmenging. Toen stelde hij de brandstofdruk bij naar 4 bar en kon 't blok om met E85.
Op E85 ging de koude start naar ik me herrinner gewoon niet zónder een truc.
De truc was om de Koelvloeistof Temperatuur Sensor die door de Motor ecu uitgelezen wordt tijdelijk met een een andere temperatuur door te laten geven aan de ECU. Namelijk iets in de buurt van -20 / -40. Daardoor gaat de ECU het mengesle tijdens de start zwaar verijken en start de motor wel op de E85. Zodra de motor loopt kan je weer de normale sensorwaardes uit laten lezen.
Op onze vragen over de ethanol-bestendigheid van de kunstoffen in de pomp e.d. haalde ie een beetje schamper z'n schouders op.
Hij werkt al z'n hele leven bij een grote franse kunststoffen fabrikant. Voor zover hij kan herinneren kon hetgeen hun produceerde voor de automotive industrie al decenia tegen ethanol.
------
Verder..,
Een motor die smoort kan helaas vanalles zijn en zou beter tot z'n recht komen in een eigen topic mocht het vaker voor komen en er wat meer details zijn rondom waar, wanneer en hoe het gebeurt. :)
En die 2 sterretjes..., uiteraard meteen laten vullen bij Carglass. Volgens mij kunnen ze 't tegenwoordig zo goed als onzichtbaar wegwerken.
Dus waarom wachten tot er allemaal vuil in gaat zitten ogf het groter wordt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Gisteren sterke zwavelgeur bij starten: accu niet in orde, dus vervangen. Ik vond in Zuid-Fra de accu er al niet al te best uitzien (witte uitslag her en der). Mijn garagist vertelde me dat het "smoren" van de motor daar ook wel eens door zou kunnen zijn veroorzaakt. De dame rijdt weer netjes. Dank voor het meedenken, het maakt me alerter op geurtjes, geluidjes, trinllinkjes en dus net even een tikkie sneller naar de garage dan voorheen.
XM 2.0 Break 1997. Basic, maar de essentials zijn in de afgelopen 4 jaar vernieuwd (banden, koppeling, distributieriem, radiateur, bollen, startmotor, complete uitlaat)
Pagina's