Lekzak-beginneling

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Bram TR
afbeelding van Bram TR
Lekzak-beginneling

Mede-forummers, ik heb een kleine aansporing nodig. De lekzak linksachter van mijn XM (1998) lekt bij de tuutjes. Mijn idee is om de auto op 4 bokken te zetten zodat de druk van het systeem afkan en ik er nog onder kan (en niet alleen achter op bokken, want dan stoot ze haar neus op de grond). Is dit een logische gedachtegang? Of hoeft de druk er niet per se af om de lekzak te vervangen?

Aanvullende tips & tricks m.b.t. deze klus hoor ik ook graag smiley

Dank alvast!

Bram

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Begin met de wagen in z'n laagste stand te zetten en daarna de druk van het systeem te halen. Je wil dat de veercillinder volledig ingedrukt is zodat alle LHM er uit is. Daarna pas opbokken.
Wegen het verderop cursief geschreven stuk. Zorg dat de veerbol makkelijk los te draaien valt en dat ook de veerpoot leiding 'los' is. 't Kan zijn dat die los moeten en dat gaat lastig als ze vastgerot zitten en de veercillinder al los in het subframe ligt.)

Onderstaande een zijdelingse afbeelding van hoe het ongeveer zit. Dit is een CX maar in hoofdlijnen is het hetzelfde en ik kan niet zoiets van een XM vinden zo snel.



Het rood gelijnde is de plunjer van de veercillinder. In de laagste rijstand schuift deze richting de veerbol en in de hoogste richting scharnier.
Deze plunjer is 'hol'. (Zeg maar zoals en glas / vaasje. Vandaar maar 3 rode lijnen)
Hierin steekt de groene stang welke door het veerbeen tegen de bodem van de plunjer wordt gedrukt. Dit zit niet gekoppeld, de stang steekt er los in.
De stang zit wel vast aan het veerbeen dmv. een borgklip. Deze zit door de kop van de stang gestoken, welke in een kom in het veerbeen rust.
(De blauwe punt is waar de clip zit en in 't blauw de clip getekend. Zo ga je 'm ook ongeveer zien onder de wagen. Behalve de bovenste lijn, die zit door de kop en 't veerbeen heen gestoken. De onderste ligt buitenom de kom.)

Goed.., in zekere zin is 't nu de clip er uit trekken, hoesklem van de veercillinder loszetten en je kan de stang richting veerbol bewegen in net an met hoes en al uit de veercillinder kantelen/trekken door het gat onderin het subframe.)
(Hier ga ik even twijfelen. Volgens mij is de stang net iets te lang waardoor je 't net niet haalt. Oplossing is om de veerpootleiding en borgclip van de veercillinder los te halen zodat deze wat meer naar voren richting het gat onderin het subframe kan schuiven. Wat er eigenlijk op neer komt dat je, als je de veerbol ook loshaalt, heel de veercillinder incl. hoes/stang onder de wagen vandaan haalt.)

Veels te makkelijk natuurlijk, want die clip zit waarschijnlijk helemaal vast gerot. Dus lekker inweken met WD-40 en misschien gewoon preventief 2 nieuwe kopen. Want als ze goed roestig zijn heb je kans dat ze breken.
Mocht dat gebeuren zal je een gaatje door het subframe moeten boren zodat je met een drevel het achtergebleven stukje door kan slaan. Uiteraard precies in lijn met de clip, dus liever wat meer WD-40 en geduld dan die clip aan puin trekken.

Vastzetten gaat in omgekeerde volgorde.
Controleer 3-dubbel dat je de clip echt goed door beide gaten van het veerbeen hebt zitten alsóók door de kop van de stang. Het wil voorkomen dat de kop niet diep genoeg in de kom zat en dus alleen tegen de clip aanligt.
Heb ik gelukkig nooit zelf gedaan, maar ik heb wel het resultaat ervan gezien. Met mazzel alleen een nieuwe stang/veercillinder nodig, met pech een nieuw veerbeen.

Verder heb ik meegemaakt dat een van de gaatjes in de nieuwe lekzak af-fabriek nog dicht zat. Dus controleer van te voren even of ze open zijn zoals 't hoort.
Steek het juiste slangetje in het juiste gaatje. Veerbolzijde is de lek-retour, scharnierzijde is ontluchting.,
En vet... Heel die kop van de stang in 't vet. En de gaten waar die (nieuwe) clip doorheen gaat ook. Anders is 't volgende keer weer zo'n klote klus.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Bram TR
afbeelding van Bram TR
RE: Lekzak-beginneling

Wow, dank voor de uitgebreide beschrijving!! Maar ... ik zie de afbeelding niet. Heb je die van het internet? Dan heb je misschien de link voor me?

En nog even een wellicht vreselijk onnozele vraag: hoe kan ik de boel opbokken als ik 'm eerst 'op de grond' moet leggen? Dan kom ik er toch nooit meer onder?! 

(En: "in z'n laagste stand en daarna de druk er vanaf"; ik dacht dat het eerstgenoemde het tweede tot gevolg had?)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Lekzak-beginneling

Zet m in de hoogste stand. Bokken eronder, laagste stand, ontlastschroef drukregelaar los en wiel eraf. Dan moet je hopen dat eea wat gangbaar is.

Als je die borgveer eruit hebt, veerarm helemaal omhoog, dan heb je waarschijnlijk wel genoeg ruimte om de hoes ertussenuit te halen

Jaap

Bram TR
afbeelding van Bram TR
RE: Lekzak-beginneling

Top, dank! Ik ga al het beschrevene hopelijk zaterdag (afhankelijk van het weer, want het wordt een opritklus) eerst eens even 'droog' oefenen, d.w.z. goed bekijken en eventuele vastzitters inventariseren en in de week zetten. Ondertussen een lekzak (de juiste, want er zijn volgens mij verschillende in omloop) ergens vandaan toveren.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Lekzak-beginneling

Waar woon je? 

Voor berline heb ik er nog n paar liggen tegen n klein prijsje

Jaap

Bram TR
afbeelding van Bram TR
RE: Lekzak-beginneling

In Driebergen-Rijsenburg.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Lekzak-beginneling

Afbeelding komt uit het CX-werkplaatsboek en is bewerkt. Maar als 't goed is staat ie er nu.

Dat je er niet meer onderkomt met de krik in de laagste stand had ik niet bedacht. (Ik bok op via een hefbrug)
Het drukloos maken is in principe:
Naar de laagste stand. (Veercillinders worden leeggedrukt, wagen licht op de aanslagrubber en zodoende ligt er geen gewicht meer op de veerbollen en kunnen deze ook hun LHM het systeem in terug laten vloeien.
Daarna staat alleen de voorraadbol nog onder druk welke je dus oook leeg laat lopen door de ontlastbout een stukje open te draaien.

Als je de wagen eerst opbokt, dus de veerbenen hangen uit, en dan in de laagste stand zet zal wel de LHM uit de veerbollen wegvloeien, maar niet uit de veercillinder.
Als je dan een veerbeen wil optillen gaat dat vrij zwaar omdat je de LHM uit de cillinder moet persen. Deels loopt ook weer de veerbol in welke ook tegendruk zal geven. Dus vandaar dat ik dat als eerste wilde doen.
Maar wellicht kan je nog het wiel omhoogdrukken dmv van de krik, die heb je immmers vrij na het opbokken. 

Maar nog even om Jaap te corrigeren.., juist met het veerbeen hangend heb je de meeste ruimte/lengte. Wel wil je 'm misschine iets optillen om beter bij de clip te kunnen.
En de veercillinder moet dus hoe dan ook maximaal ingedrukt zijn voor genoeg ruimte.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Lekzak-beginneling

Klopt Tobias, ik had t subframe op de kop liggen :(

Bram. zondag is er een toertocht van de xm-club. Ik kan wel een lekzak in de kofferbak gooien?

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Lekzak-beginneling

Ja, dat dacht ik al. Heb 't ook zo gedaan, dus ik moet  nu elke keer goed nadenken over de oriëntatie van 't subframe. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Bram TR
afbeelding van Bram TR
RE: Lekzak-beginneling

(Het forum weigerde dienst, vandaar de late reactie!)

Jaap, dank voor het aanbod, maar ging sowieso niet lukken. Wat kost jouw zak eigenlijk? smiley (Moet er dus wel eentje hebben met de aansluitingen schuin naar achteren gericht, want zie ook andere voorbij komen.)

Overigens ligt er nu echt een plasje, na even gereden te hebben. Vraag me af of de cilinderafdichting nog wel afdoende is - of zit zo'n lekzak iedere keer weer vol?

(Ter info: is gekomen na een bezoek aan Chyparse, waarbij de bol niet los wilde en het benodigde 'geweld' de aansluitingen op de hoes tot scheurtjes bracht.) 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Mijn lekzak kost de helft van wat er in de markt wordt gevraagd

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Lekzak-beginneling

De 'zak' bestaat uit 2 gescheiden compartimenten met beide hun eigen slangetje.

- De 'ring' rond de cillinder is de lekretour voor de LHM.
- De rest van de balg blijft droog en heeft alleen een slangetje om te kunnen compenseren voor de veranderende luchtinhoudt van de balg bij in- uitveren.

Dat er een plasje LHM uitkomt kan best kloppen. Dat zie je bij de voorveerpoten ook op deze leeftijd.
Hoe weinig het ooit geweest is toen de cillinders nieuw waren weet ik niet, maar je kan de achtercillinders van nieuwe afdichtringen voorzien aangezien je ze er toch zo goed als uit hebt liggen.
Maar of de lekretour dan minder wordt en of je er echt wat mee opschiet weet ik niet.

Er zijn trouwens 2 verschillende maten veercillinders voor de Berline. (Zijn bij serie 2 van maat verandert.)
De serie 1 plunjer is 35mm doorsnee. De serie 2 die jij hebt heeft 37mm als doorsnede.
Dus bestel de correcte lekzakken (oen 95549188) en hetzelfde geld voor de ringen.

Verder heb je 't er over dat ze de zak hebben gesloopt. Bij mij heeft een nieuwe lekzak ook nog regelmatig gelekt.
Dat kwam doordat het slangetje net een beetje onder spanning scheef in 't rubber zat en zodoende niet lekker afsloot.
Dus voordat je de hele handel gaat verbouwen.., heb je echt fysiek scheuren in de lekzak?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.