Sinds zondag heb ik problemen met de temperatuur in het interieur. Bij een gelijke instelling van de aircomodule is de lucht dikwijls warmer dan normaal. Op sommige momenten zelfs bloedheet. Dit is echter niet altijd in dezelfde mate. Tijdens de laatste rit gisteravond stond de temperatuur op 18° ingesteld maar bleef hij gewoon smoorhete lucht blazen.
Nu weet ik dat de regeling van de temperatuur gebeurt door een elektromotortje en een aantal sonsoren. Begin ik best met het nakijken van de sensoren (en hoe doe je dat) of wordt het makkelijker om eerst eens een ander motortje te proberen.
Je kunt, om te beginnen, het fanmotortje in het plafond eens goed schoonmaken. deze blaast lucht langs een sensor waardoor je airco module weet wat de interieur temperatuur is. Deze wil nogal eens zwaar gaan lopen waardoor er een onjuiste meting ontstaat.
Fanmotortje is inderdaad het handigst, maar meest waarschijnlijk staat de klep vast en is dus de servomotor van de klep kapot.
Deze zit bij je voeten: bekleding middenconsole loshalen (2 schroeven voorste opening, 1 schroefje in het roostertje en moertje 10 in het gat). Dan goed kijken, op je knieën naast de auto en bijlichten, dan zie je het zwarte kastje met (geloof ik) een witte stekker, zitten hoog tegen het huis van de airco aan. Zit met 2 schroeven vast, hetgeen enige handigheid en een niet al te lange schroevendraaier vereist. Als de schroeven los zijn kun je hem recht eruittrekken (er zit een geribbeld asje in het aircohuis, dus niet wrikken, maar recht eruit trekken, anders breekt het misschien).
Vervangen door een goed werkende servo en omgekeerd alles weer vastmaken. Ik heb evt. nog wel wat servo's liggen. De andere twee servo's van de airco zijn precies hetzelfde (er zitten er nog twee onder je dashboardkastje voor bediening circulatie van buiten of alleen binnen de auto en regeling welke opening blaast), dus als je er zelf nog eentje hebt of een sloper hebt staan, kan er daar één uithalen.
Als je hem vervangt, zou ik eerst even alleen de stekker aansluiten en testen of ie reageert op warm/koud zetten. Dan op de warmste stand instellen (zo staat je klep nu) en dan verder monteren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De klep zit in elk geval niet vast. Op 2 momenten na heeft hij me niet meer willen koken. Hij reageert ook wanneer ik een andere temperatuur instel. Ik heb vandaag wel het fanmotortje schoongemaakt. Ik ben er best van verschoten hoe vuil dat eigenlijk wel was. Nu werkt hij goed, al merk dat ik hem nu op 23° instel om het aangenaam warm te hebben terwijl hij tot voor een week steevast op 27° stond. Voorlopig volg ik het even op. Alvast bedankt voor de tips.
hoi bij mijn 2.0i Turbo CT 1997 werkt de temperatuurregeling ook niet meer goed vooral warmte geeft ie niet meer, koelen middels de airco werkt perfect.
Het genoemde fanmotortje zit die achter/onder de interieurverlichting? Zijn er nog andere mogelijke oorzaken die ik kan nakijken?
Hij bevind zich achter een klein roostertje nabij de interieur verlichting.
dank je wel!
Ik heb hem ook gezien , en schoongemaakt toen ik van het weekend de boel daar los had ivm het plaatsen van de c5 automatich dimmende binnenspiegel, werkt trouwens super.
De eerste echt frisse ochtend vandaag, en ik kwam met ijskoude handen en voeten op m'n werk aan... de kachel wil niet anders dan koude lucht blazen. Het bedieningspaneel lijkt prima te werken, alle knoppen doen het en op het display zie ik ook dat ik de instellingen verander. Instellen van een hoge temperatuur (25 graden) zorgt er ook voor dat de aanjagersnelheid (op standje 'Auto') omhoog gaat, dus het lijkt goed te werken. Ik ga ook dat fanmototje in de plafondconsole eens schoonmaken, maar vrees dat het aan het warm/koud-servootje ligt. Wat is het onderdeelnummer van zo'n servo (2.0i met climate control, bouwjaar 1998)? Heeft iemand dat liggen, of kan ik dat nog nieuw krijgen? Het magazijn is pas over drie weken weer open, dat is nogal lang kou kleumen...
Is het deze?
https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xm/verwarmingairco/kachel-klep-motor/klepmotor-links-aan-kachelhuis-boven-gaspedaal-valeo.html
Ja!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb eerst een prijsopgave gevraagd bij Ebben. Die wacht ik even af. Mocht het schrikbarend duur zijn, dan hou ik de tip van furriegurrie in gedachten, waarvoor dank!
Je kunt ook handmatig, na het verwijderen van je unit, de klep op warm zetten.
Dan kun je weer even vooruit.
Bij de mijne nog steeds hetzelfde euvel. Proper maken heeft niet geholpen. De temp sensor van mijn voormalige TCT brengt ook geen soelaas. Ik ga als volgende Furriegurie zijn tip eens opvolgen. De klep van de recirculatie, zit die aan de zijde van het hadschoenkastje?
https://www.youtube.com/watch?v=8UUykU3kTOo
Niet het meest duidelijke filmpje dat ik al gezien heb :-)
Het motortje werd vandaag vervangen door eentje uit een sloper. Ik heb hetgeen genomen dat daar in de buitenlucht/binnenlucht schuif zat. Nu weet ik ook gelijk de positie van de motortjes. Het motortje dat uit mijn wagen kwam leek wat vet te lekken langs de as. Verder was er uiteraard niets aan te zien. Tijdens een korte testrit viel het me op dat ik de temp weer hoger moest zetten. Net zoals voor de problemen begonnen. Hopelijk is het sporadisch koken nu van de baan.
Nu kwam ik tijdens het werken nog een contact tegen en naar mijn gevoel zit dat ook in een luchtschacht. Al weet ik dat niet zeker. Weet iemand waar volgend contact voor dient? Het zit juist boven het gaspedaal. De foto is helaas 90° gedraaid.
Lijkt me iets van een sensor in de airco.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Misschien gaat het erop neerkomen dat ik dat bij de sloper eens moet demonteren om het zo te weten te komen.
Je kunt ook proberen het servomotortje open te maken , als je hiena de koolborstels voorzichtig met een sleutelvijltje vlak maakt doet hij het meestal weer.
Vraagje over hoe het servomotortje wordt aangestuurd. Nadat ik het ontleed had en ook de rotor heb opgeschuurd deed hij het weer. Maar...als ik er 12 Volt op zet loopt deze prima echter in de auto wordt het niet continu aangestuurd maar lijkt het net een steppenmotor(ook onbelast) en duurt het gewoon lang voordat de klep een andere positie krijgt. Hoort dat zo of is er tocht iest met het bedieningspaneel? BTW op het bedieningspaneel werkt de led van de middenstand van de klep niet. Boven en onder wel. Het betreft de klep in de handschoenen kast die de luchtstroom bepaalt. De klep voor binnen of buitenlucht werkt wel goed, draaid ook constant en niet in stapjes......
Voor zover ik weet hoort dat zo.
En daarmee bedoel ik dat ik dit al vaker zie en hoor (onder een dashboard). Dit zou dan bewust zo gebeuren omdat grote veranderingen niet comfortabel zijn.
Net zoals dat als je de ingestelde temperatuur verandert, dat dan niet in een klap de verwarming of airco gaat staan koken of vriezen.
Dat er voor de binnen/buiten-lucht klep dan een uitzondering is lijkt me logisch aangezien je het interieur wel in een klap van de buitenlucht wil kunnen afsluiten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Duidelijk, lijkt ook wel logisch als je het zo bekijkt. Jammer dat het ledje niet knippert op het paneel zodat je ziet wanneer de klep om is.
Het lijkt erop dat er mogelijk verkeerd vet gebruikt is voor de luchtstroom kleppen want de onderste was eerst niet met de hand te draaien en de bovenste daar draaide het kunststof tandwiel rond zonder de klep nog mee te nemen. Dus er werkte ook niets meer en vandaar zo weinig lucht van boven. Al denk ik ook dat er eerder aan gesleuteld is. Dat met verkeerd vet heb je namelijk ook bij Sony tapedecks, het vet is verhard na 20 jaar en alles zit dan echt muurvast.