Verschillende bezine meer kilometers

20 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
Verschillende bezine meer kilometers

Normaliter tank ik in Nederland 98 of Premium, mijn TCT type I uit 94 loopt steevast 1:8,25 dus dat is niet bepaald zuinig.

Nu was me al opgevallen dat als ik bv bij de BP bij mij op de hoe tank ik zo'n kleine 80 km minder kan rijden, ik heb dit overigens ook met een Zavira ervaren en ook andere mensen was dit opgevallen.

Deze week was ik met mijn dochter in Duitsland, ik tankte in Rees Super Plus en reed vervolgens naar Münster.

Op de terugweg van Münster naar huis deden wij in Rees nog even Kaufland aan en gooide ik mijn tank weer vol.

Mijn verbazing was groot toen het pistool afsloeg, dit moest een foutje zijn dus ik drukte hem weer in, weer sloeg hij af.

Wat schetst mijn verbazing, mijn oude dame had voor het eerst in de 25 jaar dat ik haar heb op haar sloffen 1:11,25 gelopen.

Dit heeft ze nog nooit gehaald en dat terwijl ik toch niet echt zachtjes gereden heb.

Scheelt toch zo'n 240 km bij een volle tank en dat is niet niks.

Heeft iemand hier een verklaring voor en nee, ik heb echt geen rekenfout gemaakt.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Typisch toch weer dan.

Juist hier het tegenovergestelde. Gemiddeld komt elke tankbeurt uit op 1:10 met de ES9j4.

En dan hou ik 't bij vanaf 2017. Periodes dat er E10 in ging, periodes dat er ron98. Ook E5 95, ron 102 of goedkope poolse bende, het einige wat afwijking/invloedt geeft is mijn rijstijl.
En koud weer doet marginaal wat. Beetje hetzelfde als het verschil tussen Eco-banden en Sport-banden. 0.2 L/100Km meer/minder, dat soort getallen.

Dus nee, ik kan er niet veel aan verklaren. Europese brandstoffen zijn van hoge kwaliteit en komen zo goed als uit hetzelfde vat. (op wat additiefjes na.
Enige wat ik me kan bedenken dat 't echt in je Xm zelf zit. Maar dan gaat het over bizarre zaken zoals jaren lang met een verstopte katalysator rond te hebben gereden waarvan nu het element van ellende uit elkaar is gevallen zodat je motor eindelijk weer kan ademen.

Niet heel erg voor de hand liggend en ik zuig dit terplekke ff uit de duim. Dus ik heb er niet heel hard over nagedacht. :)​

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Ettelijke tientallen kilometers kan ik wel verklaren: niet ieder vulpistool slaat op hetzelfde moment af. Misschien staat die BP bijvoorbeeld net op een ongunstig hellinkje, waardoor er een paar liter minder in je tank gaat. Maar daar ga je geen 240 km verschil mee halen natuurlijk. 1 op 8 vind ik trouwens stevig voor een Turbo CT: die van mij deed (in een Xantia) meestal rond de 1 op 10,5. Ik zou geen wereld van verschil verwachten in het verbruik tussen een Xantia en een XM. De ES9 is in ieder geval in beide modellen even zuinig in mijn ervaring. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE:

Dat ben ik helemaal met je eens maar helaas of gelukkig gaat het niet om een paar kilometers.
Ook de BP bij mij op de hoek staat op vlakke grond dus dat gaat ook niet op.
Gezien ik mijn XM al 25 jaar in bezit heb en ook mee rijd, ken ik mijn wagen natuurlijk van binnen en van buiten dus daar zal het hem ook niet in zitten.
Zoals gezegd, in al die jaren heb ik zo'n beetje om de 630 km mijn tank vol moeten goeien, als daar nu 250 km bijjkomt en ik hiermee om de plusminus 880 km moet gaan tanken spring ik een gat in de lucht.
Voor alle duidelijkheid, ik tank ook altijd of 98 of Premium.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Dat heb ik met die Xantia zelfs bijna nooit gedaan. Daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat er toen (in Nederland tenminste) nog geen E10 was. 
Even voor de zekerheid: je hebt toch niet toevallig net je tankvlotter vervangen of zo hè? 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Nee hoor, niets vervangen. angel
Voor dit verschil in kilometers is het zelfs de moeite om naar Goch te rijden, er van uit gaande dat ik daar dan ook bezine kan tanken waar ik 880 km mee kan rijden.
Tot op heden heb ik dat nooit gedaan, ik woon in Uden, want als ik de tijd en financieel voordeel tel als ik op en neer moet rijden dan denk ik bij mezelf laat maar zitten, maar met 250 km meer op een tank wordt dat anders.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Je hebt 't over de BP om de hoek als vaste pomp. Kan ik hier uit opmaken dat dit echt de enige pomp is waar je komt of tank je ook regelmatig volledig ergens anders en dan ook volledig oprijden zonder bij die BP te komen?

Want het zal niet de eerste keer dat er een pomp-installatie niet zuiver is (vocht of vervuiling in de tanks). En 't is niet dat dingen elke maand gecontroleerd worden.

Verschil van energiewaarde tussen E10 en 'pure' benzine is marginaal. Dat gaat nimmer een verschil van 1:4 opleveren.
En 't zal me verbazen als een 8-kleps vierpitter uit de jaren '90 de ontsteking serieus scherper afsteld wegens een hoger octaangetal dan 95.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Na een aantal keren bij BP te hebben getankt en tot de conclusie te zijn gekomen dat mijn voiture minder kilometers maakte op een volle tank ben ik daar uiteraard NIET meer gekomen.

Ik tank regelmatig bij de Avia EXpress in Uden want die hebben nog 98, maar dat is zeker niet de enige pomp waar ik kom, regelmatig ook buiten Uden of soms in het buitenland. Zoals gezegd, in al die 25 jaar altijd rond de 630 km op een volle tank en ja, ik rijd deze altijd leeg en gooi hem dan weer vol.

Ook tank ik altijd 98 of Premium maar hier merk ik qua kilometers geen verschil, wel heb ik het idee dat de dame op Premium (van Shell overigens) iets soepeler loopt maar dat kan ook tussen de oren zitten.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Dus echt een verschil tussen Nederlandse benzine van meerdere pompen en éénmalig een Duitse pomp?

Sorry, als ik heel erg doorzagerig overkom, maar er zijn heel veel variabelen in 't spel waar veel 'meetfouten' uit kunnen komen.

Zelf kan ik realiseren dat ik met ogenschijnlijk hetzelfde rijgedrag een range van 700 tot 1050 op een tank haal.
Zeker met een uitstapje naar Duitsland is die 1000 goed te doen.

Verschil tussen E5-98 en E10-95 méén ik ook te voelen. Maar net zoals jij ook al zegt, ik ben er nog niet over uit of dat nu echt is, of tussen de oren zit. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Niet eenmalig in Duitsland, ik kom regelmatig in Duitsland. Ben er de afgelopen 35 jaar vrijwel ieder jaar op vakantie geweest of in ieder geval doorheen gereden en ook nu kom ik er nog geregeld.

Dat er veel variabelen in het spel kunnen zijn ben ik niet zozeer met je eens, ik kan weliswaar harder of zachter rijden, binnenwegen of snelweg nemen maar met mijn 25 jaar ervaring in deze dame weet ik dat dit vrijwel niets scheelt, zeker niet het verschil wat jij noemt.

Ook heb ik in die 25 jaar natuurlijk veel verschillende tankstations gehad zowel in binnen als buitenland.

Een keer liep mijn verbruik wel heel erg op en dat was toen ik een keer in de nacht met zo'n 180 km/u door Duitsland ben gereden, toen merkte ik duidelijk verschil. Dat is pakweg 20 jaar geleden, toen was ik nog (redelijk) jong en onbezonnen. 

Normaliter houd ik me altijd keurig aan de voorgeschreven snelheid en ook in Duitsland kom ik niet meer boven de 130 km/u. Bij deze snelheden merk ik geen verschil in verbruik, of ik nu snel of langzaam optrek, op de binnenweg of snelweg zit etc.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Ik zat nog met variabelen zoals temperatuur, stijging/daling route, mee/tegenwind en belading in 't hoofd.
Bijvoorbeeld een fietsendrager achterop maakt voor mij een verschil van 3 Liter/100km.

Het verschil in verbruik wat ik noem is stug 180+ rijden en zo dus de 1 op 5 aantikken, of lekker 100 tuffen voor een paar honderd km waardoor mevrouw de 1:13 aantikt. Dat soort scenario's komen alleen voor als ik richting 't oost- of  zuid-europa op pad ben.
Binnen Nederland komt een volle tank meestal rond de 1:10 uit, tenzij ik overduidelijk meer tijd in de spits, stad en/of koud weer heb doorgebracht.

Zeker de stukken stadsverkeer of langzaamrijdende file kunnen slopend zijn voor 't gebruik, maar dat kan ook een V6 dingetje zijn. Wat dat betreft heb ik te weinig ervaring met de 2 Liter blokken.

Maar goed, dus als ik 't goed begrijp merk je dus een duidelijk verschil tussen 't verbruik op Nederlandse en buitenlandse benzine.
Dan ben ik toch benieuwd of er nog anderen zijn, het liefst met een TCT, die daar wat van merken. :)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Verschillende bezine meer kilometers

In Duitsland heb ik nooit gereden met m'n Tct. Belgische benzine maakte niks uit. Ik kwam dan over de hele tank uit op 1 op 11. Dat deed 'ie op lange ritten met Nederlandse benzine ook over een hele tank. 

blaueboot zegt:

Zeker de stukken stadsverkeer of langzaamrijdende file kunnen slopend zijn voor 't gebruik, maar dat kan ook een V6 dingetje zijn. Wat dat betreft heb ik te weinig ervaring met de 2 Liter blokken.

Ja, daar heeft de v6 in mijn ervaring wel iets meer last van dan een Tct. Maar in mijn beleving is het verschil tussen de ES9 en de ZPJ4 daarin groter dan het verschil tussen de Tct en de ES9. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Verschillende bezine meer kilometers

De ES9 is een stuk efficiënter dan de ZPJ4.

Zo kan ik de ES9 bij 1200 toeren in z'n 5 nog mooi 50km/u laten lopen waarbij het verbruik op de meter tot de 5.6L/100 zakt. Daarvoor moet je wel echt je voet stil houden. Een tik op 't pedaal en je verbruik knalt weer naar minamaal 7 á 8. Máár hij trekt wel soepel weer op.

De ZPJ4 trekt dat geintje niet en wil onder protest net aan tot de 60km/u zakken. Maar dan wil 't ding wel 12L/100km terwijl ie met 80km/u nog maar 10L/100km vreet. 't zuinigste loopt ie rond de 90km/u.
Wat dat betreft zijn al die 60 wegen die nu overal ontstaan echt slopend voor het verbruik van die wagen.

Maar goed.., 't ging niet over verschil in verbruik van verschillende blokken, maar over hoe 't kan dat een TCT in ene 1:11 rijdt ipv 1:8.

Dat 't aan de benzine ligt kan wel uitgesloten worden. Daar hebben we europese normeringen voor en een testpanel met, geschat, zo'n 5 miljoen leden die jaarlijks naar 't buitenland kachelen. 
Dat je je in Nederland scheel betaalt aan brandstof en er beduidend minder km's op rijdt had dan toch wel een paar duizend anderen ook opgevallen met dus 't hele verhaal aan de grote klok.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Ik heb wel een nieuwere Tct dan reluts . Die van mij is al een RGX. Gezien de lagere compressieverhouding van die van mij zou ik overigens eerder een hoger verbruik verwachten, maar 1:1 vergelijkbaar zijn ze in ieder geval niet. 

Wat wellicht ook helpt, is dat ik in Friesland woon. De afstanden zijn hier naar Nederlandse maatstaven vrij groot en het verkeer is rustig. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Dan heb je het toch niet goed begrepen of ik leg het niet goed uit. Ik heb in 25 jaar nooit verschil in benzine nog in binnen- nog in buitenland gemerkt. Altijd 1:8,25 of in ieder geval toch nooit ver ervan af. Of dit nu op binnen- of buitenwegen is, met of zonder fietsendrager en zelfs de caravan heeft geen invloed. Maar nu in een keer ruim 1:11 en dat snap ik dus niet.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Verschillende bezine meer kilometers

blaueboot zegt:

De ZPJ4 trekt dat geintje niet en wil onder protest net aan tot de 60km/u zakken. Maar dan wil 't ding wel 12L/100km terwijl ie met 80km/u nog maar 10L/100km vreet. 't zuinigste loopt ie rond de 90km/u.
Wat dat betreft zijn al die 60 wegen die nu overal ontstaan echt slopend voor het verbruik van die wagen.

Off topic, maar ik keek hiervan wat op dus ik heb 'm eens voorlegd bij twee ZPJ4-rijders. Hij hoort prima 50 in 5 te kunnen rijden. Één heeft ook ES9 gereden en merkte op dat het verschil in verbruik op de snelweg niet zo groot is. Koud verbruikt 'ie wel véél meer. Het is de enige auto waarmee we in de loods regelmatig moesten tanken, puur vanwege het verplaatsen van de auto binnen de loods. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Wellicht dat ik 't iets te overtrokken heb opgeschreven.
Want hij loopt wel 50 in 5, maar 't voelt niet zo soepel aan als m'n ES9. En met ontbreken van soepelheid bedoel ik dan weldegelijk protest bij acceleratie. Zeg maar dat je het gevoel hebt dat je je krukaslager flink op z'n sodemieter aan het geven bent. 
 Maar goed, 't blijft natuurlijk een blok met 385K op te klok. Wellicht dat ie gewoon niet zo fris meer is.

@ Reluts.
Ik had inderdaad wat moeite om door te hebben wat nu precies wel en niet is gedaan.
Maar als ik 't dan goed begrijp is het echt één specifieke pomp in Duitsland geweest waarna je 1:11 hebt gehaald. En nu rijdt de wagen weer 1:8.25.

Sowieso is die 1:11 zo'n beetje wat je wagen volgens fabrieksopgaaf zou moeten rijden, dus dat zou niet bijzonder mogen zijn.
Eigenlijk kan ik 't niet anders verklaren dan dat 't aan externe factoren tijdens die rit(ten) gelegen moet hebben.

Om echt aan te tonen dat ze daar een hogere kwaliteit benzine hebben verkocht zou je er meer van moeten halen. En dan niet alleen je wagen daar af tanken. Maar ook Jerrycans meenemen zodat je hier in Nederland ook op die benzine je dagelijks ritten kan doen.
Maar zelfs dat sluit eigenlijk niets uit aangezien je daarmee nog steeds geen fatsoenlijke dubbelblind test uitvoerd.
Daarvoor zou het rijden gedaan moeten worden door iemand die geen idee heeft van welke benzine er in de wagen zit.
En dan natuurlijk diegeen meerdere verschillende malen op de beide benzines laten rijden op wel hetzelfde traject onder dezelfde omstandigheden.
Volgens mij kan je dan nog beter 'samples' naar een labaratorium brengen. Ook niet heel realistisch om te doen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Zoals gezegd heb ik op de terugweg mijn tank ook vol gegooid, even kijken wat deze nu doet qua kilometers.
Als het nu weer zoveel scheelt ga ik de volgende keer naar Rees om daar te tanken, doe ik meteen boodschappen. smiley
Tegen de tijd dat die tank naar zijn einde gaat zal ik weer eens in Uden tanken, ben benieuwd naar de uitkomst.
Ik zal mijn bevindingen hier in ieder geval melden.

Iedereen alvast fijne dagen en een goed uiteinde.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Verschillende bezine meer kilometers
Weet je nog het exacte pompstation in Rees? Ik zie nu dat Rees in de omgeving ligt waar ik nog wel eens kom met m'n zwarte Xm. Dus dan wil ik 't ook wel eens proberen voor de lol. Ben benieuwd wat voor verbruik je straks mag noteren. Jij, en andere lezers, ook nog prettige dagen gewenst.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Verschillende bezine meer kilometers

Grüttweg 42, 46459 Rees, Duitsland

Dat is achter het Kaufhaus, ik heb bij de achterste pomp die het verste weg is van de kassa 98 Plus getankt.

Als je er dan toch bent zou ik van de gelegenheid gebruik maken om een broodje Kebab te eten, tentje zit aan de linkerkant voor de ingang van het Kaufhaus. In een woord HEERLIJK.