Zaterdag l.l. heb ik het magazijn in Arkel bezocht en men heeft me daar geweldig vooruit geholpen. Alweer een aantal probleempjes kunnen afvinken van mijn 'To Do' lijst !
Nog een vraag ivm de snelheidsmeter :
Ik heb namelijk een (groot) verschil tussen wat de meter aangeeft en wat de GPS zegt :
Op mijn grijze 2.0i ligt standaardbandenmaat 195 60 R15. De GPS geeft hier steeds 2 (2 km/h of 2% is moeilijk te zeggen) meer aan, wat aanvaardbaar is.
Mijn groene 3.0 12v heeft ook de standaard bandenmaat – hier 205 60 R15 – maar GPS geeft hier echter steeds 8 km/h meer aan. Dus niet 8%. Voorbeeld : wanneer ik 30 km/h op de GPS rij, geeft de snelheidsmeter 22 aan ; bij 70 km/h is dit 62, bij 120 km/h is dit 112 enz…
Het lijkt wel of de snelheidsmeter bij stilstand op -8 km/h staat afgesteld ! Het is een vroeg model, dus nog met mechanische teller.
De 2 wagens hebben een iets andere bandenmaat – de banden voor de 3.0 zijn iets hoger; zou het raderwerk van de meters dan ook aangepast zijn ? Volgens de ‘afrolomtrek calculator’ zit er nog kleine 2% (1,97) verschil tussen beide.
Ik vraag me dan ook af of jullie zulk een afwijking ook al hebben geconstateerd / en of de naald eventueel bij te regelen is ?
Is dat dan niet gewoon het geval? Misschien is je tellerblok wel eens uit elkaar geweest.
Ha Guy, leuk je hier te zien! Ik denk dat ik antwoord kan geven op je vraag. Kort voordat ik de auto verkocht is de snelheidssensor van de bak is namelijk vervangen. Dit i.v.m. een probleem van de Diravi (heel licht sturen op snelheid). Aan die sensor was heel lastig te komen (NFP). Kan zijn dat niet exact het juiste type er in gegaan is? Geen idee of er verschillende types zijn. Ik was al blij dat de Diravi weer normaal deed, want met een kapotte sensor was rijden heel lastig.
Op de bak moet inderdaad een sensor zitten, maar wat die allemaal aanstuurt weet ik niet. De snelheidsmeter denk ik niet, want die is mechanisch. Maar ik heb ook nog volgende niet-werkende onderdelen, en misschien lopen die ook over die zelfde sensor : cruise-control , boordcomputer, achteruitrijlampen, schakelstand van de automaat op het dashboard.
Die sensor zou overigens bereikbaar zijn wanneer het LHM-vat gedemonteerd wordt. Maar wat ga ik daar beneden dan vinden, en hoe herstel ik het ? Indien het enkel kwestie zou zijn van een stekker proper maken...
Ik zou het tellerblok kunnen uithalen, misschien een tandwieltje vervangen, de naald losmaken en herplaatsen ??
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Het is niet helemaal correct om over een sensor te spreken in jouw geval. Beter is om te spreken van een opnemer. (een sensor wordt het pas later als de KM-teller elektronisch aangetuurd wordt. In jouw Xm zijn we nog mechanisch met kabels bezig)
In je bak zit een as-je met vertanding gestoken en hieroverheen wordt weer de opnemer gestoken welke de draaiing van het as-je doorgeeft aan een kabel voor de km-teller en een kabel voor de centrigugaal regelaar voor de Diravi.
Daarnaast ga je met een hydractieve wagen nog halverwege de kabel wél een sensor vinden. Maar deze geeft enkel aan de hydractief-ecu de snelheid door en (ik dacht alleen bij de automaat) ook aan de injectie-ecu.
Ik zie wel dat er 2 verschillende onderdeelnr's staan voor de mechanische opnemer, maar dat is geen garantie dat deze ook verschillend zijn.
Dus in die zin zou ik zeggen dat de naald gewoon een tikje op het as-je verdraait staat.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hoe werkt de cruise control bij zo'n type 1? Zit die ook op de sensor die de hydractive gebruikt?
Leuk dat je die vraagt, want die was ik vergeten.
Ff de boeken in en dan zie ik dat die snelheids-sensor niet direct met de ECU's 'praat', maar met een module onder dashboardkastje.
En die module praat met:
- De Motor-Ecu
- De Boordcomputer (gemiddelde snelheid / brandstofverbruik kunnen berekenen)
- Hydractief- ECU
- Cruise Control Module.
Die module heb ik al eens voor iemand vervangen. Als 't ding warm werd dan gaf ie constant door dat wagen 0 km/h reed. Gevolg: Vering die niet meer naar de stugge stand werd geschakeld. En dat werd ondanks dat mevrouw dol is op zachte vering, niet gewaardeerd. (wegligging was om te janken en bij elke drempel ging de uitlaat over de grond van de doorslaande vering)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Die link klinkt al interessant : Snelheidsmeter + Boordcomputer + Cruise Control.
Ik zal dan toch maar eens op zoek gaan naar een module/ stekker onder het dashboardkastje :-) Zo'n witte was het toch hé ?
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien