Dag allemaal,
Ik ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van een XM TCT uit 1998. De auto verkeert zover ik kan zien in technisch goede staat. Echter, heeft hij een lange tijd stil gestaan (zo'n 2 jaar). Dus, leek het me een goed idee om de LHM te vervangen. De auto komt wat langzaam omhoog en de stuurbekrachtiging gaat wat zwaar (met name bij snelle stuur bewegingen). Ik ga ervan uit dat het systeem verontreinigd is. De voor de hand liggende oplossing is om een paar duizend kilometer met hydraurincage rond te rijden. Helaas is dat nergens meer te krijgen. Mijn vraag is: Zijn er alternatieve voor hydraurincage? Of is het voldoende om de olie te vervangen met bijvoorbeeld LHM+ van Total? Uiteraard ben ik ook van plan om het filter en reservoir te reinigen.
Met vriendelijke groet,
Harro
Heb je Citrotech ook geprobeerd?
2 jaar stilstand valt best mee, de mijne heeft bijna 15 jr stilgestaan.
De echte verontreiniging krijg je er niet uit met hydreaurincage. Het kan geen kwaad de hoogteregellaars eronderuit te schroeven en te reinigen
Jaap
Wat Jaap schrijft
Alleen kan het kwaad om dan ook de lhm te vervangen : schreef citroen immers niet voor om de lhm te vervangen 1 keer in de 2 jaar of om de 60.000km ?
Uiteindelijk zelfs nog langer. Maar ja, voor je het weet, zit die LHM er al vijftien jaar in. Dan is het inmiddels wel aardig zwart trouwens. Als je nou eens een stuk keukenrol in je LHM-vat houdt, zie je aan de kleur wel ongeveer of het nog redelijk is. Groen is goed, gelig is aan vervanging toe, zwart is uiteraard niet de bedoeling. Overigens is het normaal dat de kleur van LHM een beetje per fabrikant wisselt, maar groen is het sowieso. O ja, en blauw is HGB. Dat gooit Renard er geloof ik in.
Hydraucincage wordt al jaren niet meer geproduceerd.
Maar eerlijk gezegd was ik er ook niet van onder de indruk toen ik dat spul eens gebruikt heb.
Interval voor LHM is 60.000km of 5jaar.
Ik zou gewoon de oude er uit gooien, filters in het vat schoonmaken met terpetine en dan een tijdje met die nieuwe rondrijden.
In principe bevat de olie zelf de reinigende componenten, alleen zal deze dus nu sneller vervuilen wegens achterstallig onderhoudt.
Ofwel, na een paar maanden eens kijken hoe het er aan toe is en dan gewoon verversen en weer de filters schoon maken.
De echte drab die eventueel in het systeem is opgebouwd zal je er handmatig uit moeten poetsen.
Maar zwaar sturen bij snel heen en weer gaan klinkt meer als een druk/opbrengst tekort. Dat betekent in jouw geval lucht in de pomp/stuurhuis.
Ontluchten daarvan is simpel, gewoon langzaam van het ene naar het anderste uiterste heen en weer sturen. In de uiterste standen even vast blijven houden om de Dirass ook te laten spoelen.
Kijk tussendoor telkens in het vat of daar niet een dikke schuim-party aan het onstaan is. Want dan sta je die luchtbellen weer net zo hard het stuurhuis in te zuigen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb meerdere malen een kapotte aanvoerslang gezien van de pomp. Dan krijg je dus lucht in je systeem. Je moet dan ook de hele tijd remmen ontluchten.