Hallo allemaal!
Vraagje. Ik heb een XM V6 uit 1991, die 20 jaar lang geen apk heeft gehad. In die 20 jaar hebben de ruitenwissers waarschijnlijk ook weinig werk moeten doen.
Het ruitenwissermechaniek zat eerst volledig vast, maar inmiddels met wat wrikken en een beetje hulp gaat hij nu weer op eigen kracht op en neer. Dat gaat alleen niet zo vlot; dus ik vermoed dat het mechaniek even gesmeerd moet worden.
Nu is mijn vraag; hoe demonteer ik het mechaniek, en waarmee kan ik 'm het beste smeren?
Alvast bedankt!
Dat is een vraag die ik hier nog nooit voorbij heb zien komen. Ik ben benieuwd of iemand dat ooit al eens heeft gedaan....
__________
Crepuscule
Dat ding demonteren is best een takke-klusje.
- Paravaankapjes losklikken onder ze te slopen
- Paravaan er af. (motorkap half open om er langs te komen.
- 2 moertjes Dop 10 op de ruitenwisser motor. En nog 2 op de uiteindes, Hiervoor heb je verlengers en een knie-stuk nodig.
- Er uit manouvreren is de grootste uitdaging en kan ik me nu niet zo snel meer visualiseren. Volgens mij iets met maximaal naar links steken, draaien zodat de motor boven komt te liggen en dan kan ie net diagonaal naar rechts naar buiten.
Eerlijk gezegd zou ik terwijl ie nog in de wagen zit een lading PTFE-vet of iets anders uit een spuitbus met een rietje op de scharnieren spuiten. Kijken of dat er tussen wil kruipen en afdoende is.
Zelf heb ik 'm helemaal uit elkaar gehad en er toen gewoon dik lagervet tussen gesmeerd. Echt van die kleeftroep die overal aan blijft plakken en niet wegloopt als het warm wordt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja, ik zat ook al te kijken maar er uit manouvreren lijkt lastig, maar ik dacht wie weet is er een makkelijk trucje voor. Ik ga het met spray proberen - thanks!
Is inderdaad een gefrummel. Vaak eindeloos manoeuvreren en dan opeens heb je hem in je handen.
Om dat goed in de vingers te krijgen, zou je dat eigenlijk dagelijks moeten doen. Uit het koppie was het iets met draaien, zodat je hem er zo uit kan kantelen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Thanks @blaueboot, - die ptfe spray werkte top! Uit elkaar halen en smeren zal vast beter zijn, maar ik durf er straks in ieder geval door een stevige regenbui mee te rijden
De portieren van m'n zwarte Xm zijn met enkel dit spul gesmeerd. Dat gaat tot nu toe piep/schraap vrij.
Het voordeel van dit spul vindt ik ook dat het 'schoon' blijft. Met klassiek vet wordt het altijd een kleefbende waar allerlei stof en troep aan blijft plakken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.